Jak otworzyc sklep internetowy

Biznesplan, ładna grafika czy może inwestycja w reklamę? Na co zwrócić uwagę przy uruchamianiu pierwszego sklepu?

„Jak otworzyć sklep internetowy?” – sprawdziliśmy to pytanie w największej wyszukiwarce. Odpowiedzi na nie jest sporo, ale to zazwyczaj materiały marketingowe firm, które same sprzedają rozwiązania e-commerce, taka jak nasza. A co mówią i piszą sami zainteresowani, czyli ludzie faktycznie startujący z e-biznesem w sieci? W ich wpisach na licznych forach i w komentarzach pod artykułami można znaleźć wiele przydatnych wskazówek i informacji na temat sklepu internetowego. Zwłaszcza tego pierwszego.

„Internet jest załadowany informacjami i cieżko wybić się z wypromowaniem własnego sklepu internetowego lub produktu. Można spróbować na początek na Allegro, bo jak założysz firmę, musisz opłacić ZUS nawet jeśli nic jeszcze nie zarobisz. Przy sprzedaży online jest mimo wszystko bardzo dużo pracy: zakup towaru, zrobienie zdjęć, opisów lub wymiarów, sprawdzenie płatności, pakowanie i wysyłka, czasami dochodzą reklamacje lub zwrot towaru…”

No tak, lepiej wcześniej się zastanowić, co tak naprawdę chcesz robić, niż zastanawiać się nad tym już po opłaceniu faktury sklepu. Przyda się jednak wyjaśnienie: żeby ruszyć z e-biznesem nie trzeba wcale zakładać działalności gospodarczej. Można to zrobić we współpracy z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, które w zamian za comiesięczną opłatę, zajmują się niezbędnymi formalnościami związanymi z prowadzeniem sklepu. Niemniej, i to ci się musi opłacać. Czy będziesz mieć czas na obsługę sklepu, samodzielnie poradzisz sobie z obsługą klientów, płatności, wysyłek i zwrotów? Musisz to wszystko sobie przekalkulować. Internet rzeczywiście jest załadowany informacjami i cieżko jest się wybić z własnym pomysłem, ale kiedy już zdecydujesz się to zrobić, rób to z przekonaniem. Allegro? Tam nie zbudujesz silnej marki, tam zawsze będziesz sprzedawać „na Allegro”. Jeśli zaś chcesz budować własny sklep, pod konkretnym szyldem, rób to od początku na własnej stronie internetowej.

Przeczytaj także:
Załóż sklep internetowy „na próbę?”
Jak sprzedawać w internecie? Część 1 – zaczynamy od pomysłu

„Chyba nam planu zabrakło… Były co prawda chęci, wizje, ale chyba słabo osadzone w rzeczywistości, analiza nie została poprawnie przeprowadzona. Zabrakło pomysłów na tanią reklamę w sieci – w efekcie nie ma klientów. I pomysłów, jak do nich dotrzeć.”

Czyli ciąg dalszy punktu pierwszego. Bo plan jest najważniejszy. I znajomość tematu. Możesz być laikiem w kwestii technologii, nie musisz znać się ani na programowaniu, ani na real time marketingu, ale powinieneś chociaż chcieć poznawać specyfikę branży e-commerce. Zanim klikniesz przycisk „wypróbuj sklep” – poszperaj na Blogu czy w artykułach Pomocy i sprawdź nurtujące cię kwestie. Otworzę sklep i co dalej? Dlaczego muszę zadbać jeszcze o Regulamin sklepu, certyfikat SSL, integracje z Płatnościami i jakie ustawić metody dostaw? Warto znać odpowiedzi na te pytania wcześniej. Oraz wiedzieć, czym jest kampania produktowa i dlaczego to najlepsza reklama w sieci.

10 pytań o kampanie reklamowe dla e-sklepu
Konkurencyjny sklep internetowy – co mieć, żeby sprzedawać?

„Skuteczna sprzedaż to dobra obsługa. Jeśli klient nie dostanie szybko odpowiedzi na zapytanie, przejdzie do konkurencji. Na początku jest jeszcze stosunkowo łatwo, bo nie ma tak dużo zapytań i reklamacji, ale potem można doprowadzić do znacznych zaniedbań i tracić klientów, a razem z nimi zyski…”

To też fundamentalna kwestia. Co się stanie, jeśli twój pomysł na biznes zaskoczy i nagle z 10 wysyłek w miesiącu, będziesz musiał robić 100 dziennie? Kto je obsłuży? Kto odpowie wszystkim klientom na pytania zadane e-mailem, Messengerem, przez telefon? Czy sklep będzie twoim głównym zajęciem, opcją po godzinach, dodatkową? Jeśli to drugie, to jak zaplanujesz obsługę klientów? Będziesz się nią zajmował w wolnej chwili, wieczorami? Pomyśl, jak sam lubisz być przez sklepy czy sprzedawców obsługiwany – jak długo czekasz na odpowiedź z ich strony? A jeśli dłużej niż 48 godzin, to czy… wciąż chcesz u nich kupować?

Jak kupować, Zwroty i inne ważne strony w e-sklepie
Zadbaj o ostatni etap zamówienia w twoim sklepie

„Do przyczyn klęski dodałabym jeszcze brak wersji mobilnej sklepu internetowego, co może odstraszyć potencjalnych klientów korzystających ze smartfonów i tabletów.”

Inaczej będziesz patrzył na swój sklep ty, inaczej kupujący. Dlatego dobra rada jest taka: kiedy już włączysz wersję próbną e-sklepu, każ się przez nią przeklikać komuś spoza twojej rodziny. Żeby obiektywnym wzrokiem mógł zerknąć i wskazać miejsca i rzeczy, które zwyczajnie nie działają tak, jak powinny. Czy twój sklep dobrze wyświetla się na każdym urządzeniu, a zwłaszcza tablecie i smartfonie? Czy można bez problemu i bólu po nim nawigować, a w końcu też kupować? Co sprawia w nim największą trudność, co można poprawić? Takie uwagi są niezwykle cenne, warto je zbierać od jak najszerszego grona osób.

„My przetrwaliśmy 8 miesięcy, ale myślę że najtrudniejsze jest jeszcze przed nami. Na pewno bardzo ważny jest sam towar. Jeśli jest fajny, w dobrej cenie i jest poszukiwany, to jest dobrze. Dodałbym jeszcze łatwość składania zamówienia i przejrzystość całego procesu, bo to wpływa na większą liczbę dokończonych transakcji.”

No właśnie. Łatwość składania zamówienia i przejrzystość procesu. Czyli prostota zakupów. Jak to łatwo powiedzieć… Trudniej jednak zrobić, co widać po wielu sklepach internetowych, wyglądających nie jak przyjazny i zachęcający do zakupów e-market, ale… przeładowana choinka bożonarodzeniowa. Przekombinowanych, męczących oczy i trudnych do zrozumienia. Nie, nie tędy droga. Postaw na prosty szablon graficzny, niech się w twoim sklepie mniej się dzieje – zamiast na ilość, postaw na jakość. W opisach produktów, zdjęciach, grafikach… Klienci to docenią, zobaczysz.

5 pomysłów na fajny sklep internetowy
Najpopularniejsze produkty w internecie – sprawdź, co się sprzedaje