Shoper

Shoper Blog eXperience

Wpisz frazę

Prezenty wybraliśmy w sieci

„Chodzimy, oglądamy na żywo. A, jak większe zakupy to w Internecie”. Właśnie taka była odpowiedź klienta jednego z centrów handlowych, który w gonitwie przedświątecznych zakupów starał się wybrać coś z oferty tradycyjnych sklepów. Dlaczego zakupy w sieci? Sklepy internetowe dysponują coraz ciekawszą ofertą, dostępną w przystępnej cenie. Do tego dochodzi  wygoda zakupów i rosnący poziom obsługi klienta. To główne wnioski materiału telewizyjnego, który został wyemitowany w Wigilię Bożego Narodzenia w Polsat Wydarzenia.

O sukcesie sprzedaży w sieci opowiadali przedstawiciele sklepów internetowych, stworzonych na bazie oprogramowania Shoper: Anna Gancarczyk z fotokoszyk.pl oraz Dominik Drozdowski z bokado.pl (wywiad z Dominikiem Drozdowskim dostępny jest również na łamach bloga Shoper eXperience).

Shoper bogatszy w nowe funkcje

Najnowsza wersja sztandarowego oprogramowania Shoper 5.0 została wzbogacona o szereg nowych funkcji, dzięki którym obsługa przesyłek, dodawanie zdjęć czy prezentacja produktów będą przebiegać jeszcze sprawniej i wygodniej. Kluczową korzyścią dla użytkowników aplikacji jest integracja z pośrednikiem usług kurierskich Apaczka. Usprawniona wersja Shoper 5.0 umożliwia również automatyczną zmianę stawek VAT po 31.12.2010 r.

Wygodniejsza obsługa przesyłekShoper5_przesyłki

Dzięki integracji Shoper 5.0 z brokerem usług kurierskich Apaczka, użytkownicy platformy e-commerce będą mogli  automatycznie generować dokumenty przewozowe. Pozwoli to na wyeliminowanie konieczności ręcznego uzupełniania druków. Za pośrednictwem panelu administracyjnego będzie można zamówić kuriera oraz monitorować stan wysłanych produktów. Dodatkowo, wprowadzono nową zakładkę ?Przesyłki?, która umożliwia łatwe generowanie informacji o wysyłanej paczce. ?Przesyłka? zawiera dane jakie produkty, kiedy, na jaki adres i jaką firmą kurierską zostały wysłane.

apaczkaAktualizacja stawek VAT

Zgodnie z ustawowymi zmianami stawki VAT, najnowsza aktualizacja Shoper 5.0 zapewnia funkcję automatycznej zmiany wartości podatku po 31.12.2010 r. Dla stawek 3% do 5%, dla 7% do 8% oraz z poziomu 22% do 23%. We wszystkich sklepach korzystających z oprogramowania Shoper 5.0 na zasadach wynajmu aplikacji można automatycznie zaktualizować stawkę. Firmy, które zakupiły oprogramowanie będą musiały same dokonać zmian, zgodnie z wytycznymi określonymi przez ustawę.

Wygodniejsze wprowadzanie i prezentacja zdjęćShoper-5_galeria

Aktualizacje umożliwiają także korzystanie z funkcji ?multi-upload?u?, która pozwala na wczytywanie wielu zdjęć produktu jednocześnie. Dokonano również usprawnień w galerii produktu. Od tej chwili miniaturki zdjęć będą widoczne pod zdjęciem głównym. Dodatkowo pojawi się możliwość pomniejszania i powiększania przeglądanych plików (funkcja zoom).

Funkcja sprzedaży ratalnej: Zaktualizowana wersja zapewnia ponadto integrację z Lukas Raty, o czym pisaliśmy już na blogu.

W Shoper 5.0.15 wprowadzono dziesiątki ulepszeń zarówno w panelu administracyjnym, jak i w części przeznaczonej dla klienta. Zapewnia ona możliwość:

  • definiowania krajów dla form dostawy;
  • ajaxowej edycji opisów dodanych zdjęć;
  • ustalenia rozmiaru zdjęć (zarówno szerokości, jak i wysokości);
  • skrócenia czasu wykonywania skryptów JavaScript;
  • podglądu faktur pro forma;
  • automatycznego powiązania klientów i subskrybentów z wybranymi grupami.

Link do pełnej listy zmian http://shoper.pl/api/changelog

Sklepik zbudowany z lego: wywiad z Cezarym Siwkiem, włascicielem sklepu bawsiekolego.pl

*Cezary Siwek, właściciel sklepu Bawsiekolego.pl to dorosły miłośnik klocków LEGO. Pomysł na własną działalność to w jego przypadku owoc wieloletniej fascynacji najlepszymi zabawkami na świecie. Dziś chętnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rynku e-commerce w Polsce, broniąc wartości małych sklepików w oceanie sieciowych hipermarketów. Bawsiekolego.pl powstał na platformie Shoper.

Informacja o sklepie:

  • Profil sklepu (czym się zajmuje?): Sprzedaż detaliczna oraz hurtowa zabawek LEGO
  • Profil klienta: Rodzice dzieci w wieku 2-14 lat, dziadkowie, fani LEGO
  • Data startu: Maj 2008 r.
  • Główna przewaga nad innymi sklepami (oferty specjalne): Sklep prowadzony z pasją
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep: Na rzetelność i szczegółowość opisów produktów, informacje dodatkowe
  • Czy firma prowadzi również handel tradycyjny: Tak, dwa sklepy stacjonarne.
  • Dynamika rozwoju (% zmiana sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim): +100%
  • Złota zasada e-commerce wg Bawsiekolego.pl: W prowadzeniu sklepu internetowego kluczowe są starania o to, by oferta sklepu przedstawiała faktyczne stany magazynowe, by klient mógł kupić towar, na który natrafi w naszym sklepie. Ważna jest również szybkość realizacji zamówień oraz zawsze miła i kompleksowa obsługa.

Wiele pomysłów na sklepy internetowe wyrasta z życiowych pasji. Czym dla Pana są klocki LEGO ? fascynacją, która przetrwała czas dzieciństwa czy może po prostu kultową zabawką, która dobrze się sprzedaje?

bawsiekolego_print03Faktycznie sprawdziło się Pani założenie, że sklep może być wyrazem życiowej pasji, hobby. W moim przypadku tak właśnie jest. Miałem to wielkie szczęście, że w dzieciństwie poznałem i pokochałem klocki LEGO. Wtedy marzyłem o pracy w firmie LEGO. Dziś mogę powiedzieć, że poniekąd marzenie się spełniło, bo naprawdę jestem bardzo blisko spraw o tematyce LEGO. Zaczynając pracę z LEGO nie zakładałem wielkich zysków. Sklep miał dawać radość mi, mojej rodzinie. Tą pasją chciałem się również dzielić z innymi, umożliwiając im zakup kultowych klocków w przystępnej cenie.

Świat LEGO składa się z niewyobrażalnej liczby konstrukcji. W jaki sposób przygotowywana jest oferta sklepu? Opiera się ona na osobistych upodobaniach czy raczej związana jest z popularnością danych zestawów?

Katalog LEGO to faktycznie wiele produktów. Na szczęście są one pogrupowane tematycznie. Oferta sklepu jest podzielona na tzw. serie LEGO.  Katalog ułożony jest alfabetycznie, a poszczególne zestawy prezentowane według rosnącego numeru seryjnego. Chcemy, aby każdy zestaw LEGO miał równe szanse ;). Nie ukrywam, że gdy Klient skontaktuje się ze mną osobiście, proponuję mu szczególnie polecane zestawy.  Jeśli chodzi o zestawy spoza głównego katalogu LEGO, istnieje możliwość realizacji zamówień specjalnych. Czasem sprowadzamy takie zestaw – sprzedają się błyskawicznie.

W jaki sposób promują Państwo swoją działalność wśród klientów? Czy podejmują się Państwo przeprowadzania jakichś niestandardowych akcji?

bawsiekolego_print011Przede wszystkim staramy się, aby Klienci, którzy coś u nas kupili chętnie wracali do nas w przyszłości. Pracujemy wciąż nad atrakcyjnością strony, tak by ?została w pamięci? osób odwiedzających. Często do zakupów dołączamy miły upominek. Dla naszych stałych Klientów prowadzimy KLUB FANA LEGO, premiujemy prezentami zakupy oraz polecenie naszego sklepu. Mamy stały kontakt mailowy z naszymi Klientami.

Jak ocenia Pan swoje początki z perspektywy czasu? Od jakich błędów nie udało się Panu uchronić a z jakich sytuacji wyszedł Pan obronną ręką?

To pytanie rzeka. Muszę jednak stwierdzić, że gdy zaczynałem prowadzenie swojej działalności, na rynku, także internetowym, nie było tak ogromnej ?konkurencji? . Wszystko nabrało wielkiego tempa w tym krótkim okresie dwóch ostatnich lat. Dziś odradziłbym każdemu rozpoczęcie tego biznesu. I to nie dlatego, żebym bał się nowej konkurencji, tylko dlatego, że w handlu internetowym zapanował straszny chaos i bezprawie. Wystarczy stu sprzedawców, którzy sprzedadzą po trzy produkty ?na czarno? i już mamy pełną ofertę LEGO w sieci tańszą o kilkadziesiąt procent. Szanuję i podziwiam sklepy legalnie działające, które wspierają gospodarkę kraju oraz ściśle współpracują z rodzimymi dystrybutorami.

Wydaje mi się, że dużym błędem było swego czasu inwestowanie w wiele integracji z innymi portalami. Uległem namowom, że tam gdzie są internauci, tam są Klienci LEGO. Pieniądze zainwestowane w ten projekt wydają się nie do odzyskania.

Jakie standardy obsługi klientów zostały przyjęte w prowadzonej przez Pana działalności?

Szybko. Miło. Kompleksowo. Fachowo. To Klient jest najważniejszy, bo tym Klientem tak na prawdę jest kilkuletnie dziecko, którego cierpliwość kończy się wraz z wybraniem zabawki z katalogu czy ze strony internetowej.

W jakim kierunku będzie Pańskim zdaniem podążał polski e-commerce? Czy nastąpi prognozowana niedawno przez ?Rzeczpospolitą? konsolidacja rynku?

Zestaw-legoPolski handel internetowy, jak wiele dziedzin, które gwałtownie się rozwinęły w naszym kraju, jest w chwili obecnej dzikim bazarem, gdzie dzieją się rzeczy niewyobrażalne. Jak wiemy każdego dnia przez Internet przepływają miliony złotych i tylko niewielka część znajduje swoje odbicie w księgach podatkowych potencjalnych handlowców. Takie działania bardzo mocno podcinają skrzydła firmom legalnie prowadzącym działalność. Jednak wiem, że jest wiele firm, które dołożą wszelkich starań, nawet kosztem zysków, by przetrwać ten zły okres. Jak wspomniałem, nie wszyscy robią zły biznes, ale wystarczy takich stu w mojej branży na przykład. Co do konsolidacji, to myślę, że takie sklepy jak mój obronią się i będą miały szansę pozostać takimi słodkimi salonikami dla prawdziwych miłośników klocków LEGO, a nie wielkimi hipermarketami w Sieci. Bo z pewnością Klienci nie zostaną docenieni w hipermarkecie a w ?swoim? sklepiku będą zawsze mile widziani i będą mogli mieć poczucie, że to ?ich sklep?, czego życzę naszym Klientom i sobie.

Shoper z Google AdWords: 250 zł w promocji

Kupon-Google-AdWords_shoperKlienci decydujący się na utworzenie sklepu on-line na bazie oprogramowania Shoper otrzymają kupony o wartości 250 złotych na promocję Google AdWords. Akcja rozpoczyna się 15 grudnia i potrwa do końca lutego 2011 r.

Z badań realizowanych przez nas w październiku br. wśród właścicieli sklepów on-line wynika, że w okresie świątecznym ponad 63% z nich zadeklarowało inwestycje w reklamę internetową w celu zainteresowania ofertą sklepu. Mamy nadzieję, że pakiet Google AdWords pozwoli Wam na ruszenie z działaniami promocyjnymi.

– Zdajemy sobie sprawę, jak istotną kwestią dla rozwijających się sklepów on-line jest promocja oferty produktów. Google AdWords zapewnia realizację profilowanych kampanii internetowych dostosowanych do charakteru i specyfiki użytkowników. Zwiększa to zdecydowanie skuteczność promocji w Sieci ? podkreśla Rafał Krawczyk, przedstawiciel Shoper.pl.

Akcje promocyjne realizowane za pośrednictwem Google AdWords mają tym większą efektywność, że użytkownik samodzielnie dobiera słowa kluczowe, odwołujące się do działalności sklepu. Reklamy są wyświetlane obok wyników wyszukiwania na podstawie zapytań kierowanych do Google przez użytkowników. Oznacza to, że trafia ona do osób najbardziej zainteresowanych.

Z oprogramowania Shoper korzysta bardzo duża liczba polskich właścicieli sklepów on-line, a ich ilość dynamicznie rośnie. Kluczowym elementem wyróżnienia witryny oraz budowania zainteresowania ofertą sklepu jest właściwy sposób promocji skierowany do odpowiedniej grupy odbiorców. Google AdWords daje unikalną szansę targetowania kampanii pod kątem upodobań i profilu klienta, co w konsekwencji wpływa na najniższy koszt dotarcia do właściwych użytkowników .

Zarażamy pasją: o rozwoju sklepu zicoracing.com opowiada Jakub Ciesielski

Jakub Ciesielski jest profesjonalnym wrotkarzem. Swoją pasję przekuł w dobrze funkcjonujący biznes internetowy oparty na sklepie zicoracing.com. O sportowym duchu rywalizacji, przygodzie z rolkami i sprzedawaniu wiedzy opowiedział w rozmowie z redaktorem bloga Shoper eXperience. Zicoracing.com został zbudowany na platformie e-commerce Shoper.

  • Profil sklepu: Specjalistyczny sklep wrotkarski (sprzedaż rolek)
  • Profil klienta: Osoby uprawiające wrotkarstwo, poszukujące sprzętu dostosowanego do swoich potrzeb i możliwości.
  • Data startu: 2007
  • Główna przewaga nad innymi sklepami: Pełne doradztwo przy doborze sprzętu.
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep?: Klient powinien zaufać naszemu doświadczeniu.
  • Czy firma prowadzi również handel tradycyjny? Tak
  • Dynamika rozwoju: 10% w skali roku
  • Złota zasada e-commerce wg Zico Racing: Najważniejsza jest wiedza i doradztwo, a nie marketingowy ?bełkot?.

zico2Skąd pomysł na prowadzenie własnego sklepu internetowego?

Pomysł zrodził się z mojej pasji do wrotkarstwa. Interesuję się tym sportem i uprawiam go od 1994 r.

Większość sklepów online prowadzi jedynie sprzedaż określonego asortymentu. Państwo tymczasem deklarują realizację misji, jaką jest rozwój wrotkarstwa w Polsce na najwyższym poziomie doradztwa. W jaki sposób się to odbywa? Jak przekłada się to na sprzedaż?

Rynek jest zalany przez sprzęt, który nie powinien nawet pretendować do miana wrotek czy rolek. Działalność naszej firmy zasadza się na sprzedaży towaru, który jest bezpieczny i zapewni stuprocentową satysfakcję potencjalnemu klientowi. Rozwój wrotkarstwa wiąże się dla nas z poszerzeniem kręgu potencjalnych klientów. Ludzie, czerpiąc przyjemność z uprawiania tego sportu, chętnie zarażają swoja pasją innych i polecają nasz sklep. Przełożenie na sprzedaż jest szczególnie widoczne w odniesieniu do klientów, którzy rozpoczynają jazdę. Zależy im na mądrym i korzystnym wyborze. Nie chodzi o finanse, ale przede wszystkim o wiedzę. A to właśnie u nas dostają.

zico1Bierze Pan udział w wielu wydarzeniach sportowych i odnosi sukcesy na tym polu. Co wspólnego ma rywalizacja w zawodach z konkurowaniem na rynku e-commerce? Jaki jest klucz do zwycięstwa?

Muszę być na czasie, cały czas skupiam się na tym, co dzieję się w Polsce we wrotkarstwie. Oczywiście startuję też w zawodach ? nie chodzi tutaj o rywalizację, ale w głównej mierze o zabawę i popularyzację tej dyscypliny w Polsce, a że są czasem przy okazji dobre wyniki ? tylko się cieszyć :)

W jaki sposób próbują Państwo zainteresować swoją ofertą potencjalnych nabywców? Jakie kanały wykorzystują Państwo do komunikacji z klientem?

Staramy się zainteresować klientów naszą ofertą, bazując na wiedzy, która stanowi podstawę sprzedaży i prowadzenia sklepu specjalistycznego. Stwarzamy również naszym klientom szansę wypróbowania sprzętu pod okiem instruktora. Pozwala to nie tylko na przetestowanie jakości sprzętu, ale także sprawdzenie komfortu jazdy, co pozwala na najbardziej odpowiadający potrzebom danego klienta dobór rozwiązań. Komunikacja z klientem przebiega z wykorzystaniem wszystkich popularnych kanałów, jak GG, korespondencja elektroniczna, rozmowa telefoniczna. Jednak najbardziej, z naszego punktu widzenia, wartościową formą kontaktu jest jednak osobiste spotkanie.

zico3Zico Racing powstało w 2007 roku. Co, Pana zdaniem, zmieniło się od tego czasu na polskim rynku e-commerce? Czy prowadzenie e-sklepu jest łatwiejsze dziś niż przed trzema laty?

Zmieniło się dużo. I to niekoniecznie tylko na lepsze. Prowadzenie jest może łatwiejsze, ale właściciele sklepów internetowych mogą natknąć się na wiele ślepych zaułków. Ma tu na myśli portale opiniotwórcze, które aż kipią od sztucznie kreowanych sugestii czy porównywarki cenowe, stwarzające iluzję dostępności atrakcyjnych cenowo produktów od ręki. Często sprzedawcy uciekają się do wybiegów polegających na zaniżaniu cen przez podanie ich wartości netto lub nieuwzględniający kosztów przesyłki. Klienci często nie są świadomi takich nieuczciwych praktyk. Dużym pozytywem jest natomiast szybka zdolność przystosowywania się e-sklepów do zasad panujących na rynku –  mam tu na myśli powiązanie sklepu z logistyką (kurierzy), portalami społecznościowymi, ratami itp.

Co, według Pana, przekreśla plan założenia sklepu online już na wstępie? Jak ocenić, czy pomysł nadaje się do realizacji?

Na pewno plan już w samym zarodku powinno przekreślać myślenie, że założenie sklepu, kupienie miejsca na serwerze i domeny wystarczy, by maszyna wprawiona w ruch nabrała rozpędu. Nic bardziej mylnego. Potrzeba bardzo dużo pracy, aby wypromować sklep oraz przekonać klienta, że zasady działania sklepu opierają się na ?zdrowym marketingu?, co przejawia się choćby świadczeniem usług doradczych. Dużo rzeczy składa się na to, by rozpoczęcie działalności na rynku e-commerc zakończyło się sukcesem. Należy pamiętać, że dla wielu klientów liczy się nie tylko ładny wygląd sklepu. To zdecydowanie za mało. Natomiast sam pomysł na działalność może być dobrym początkiem, o ile nie powiela istniejących już na rynku rozwiązań.

Osoby składające zamówienia przez Internet często obawiają się, że produkt nie będzie spełniał ich oczekiwań ze względu na brak możliwości jego wcześniejszego obejrzenia i przymierzenia. W jaki sposób starają się Państwo pomagać osobom zainteresowanym w doborze odpowiednich akcesoriów?

Znamy się na tym, co sprzedajemy. Na naszej stronie jest wszystko, czego klient mógłby oczekiwać. Uprawiamy wrotkarstwo od wielu lat, aktualizujemy wiedzę, posiadamy doświadczenie oparte na solidnych fundamentach ? nic więcej nam nie potrzeba. Zresztą, co tu dużo mówić ? nasi klienci wiedzą najlepiej :)

Zapraszamy również na FanPage ZicoRacing

PS: O tym co potrafi Jakub „Zico” Ciesielski możecie przekonać się oglądając film.

Shoper zintegrowany z Subiekt GT

Shoper został zintegrowany z systemem sprzedaży Subiekt GT firmy InsERT. Wprowadzone usprawnienia dają szansę synchronizacji danych pomiędzy platformą e-commerce, a oprogramowaniem dla małych i średnich firm.

Subiekt-GTWprowadzenie kolejnych rozwiązań ma na celu ułatwienie użytkownikom prowadzenia i obsługi sklepu internetowego. Subiekt GT to oprogramowanie do wsparcia sprzedaży, przeznaczone dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki jego integracji z e-sklepem, zamówienia złożone przez Internet będą automatycznie importowane do programu. Eliminuje to konieczność czasochłonnego wprowadzania i przepisywania danych.

– Użytkownicy platformy Shoper to zazwyczaj niewielkie firmy, które prowadzą sklepy internetowe on-line. Zależy nam na zapewnieniu im jak największej wygody prowadzenia handlu w sieci. Nasze starania idą w kierunku integracji wielu usług w ramach jednej platformy. Dzięki temu przepływ danych pomiędzy sklepem, a systemem sprzedaży jest dużo szybszy i bardziej precyzyjny. ? mówi Rafał Krawczyk, przedstawiciel Shopera.

Operacje dokonywane w sklepie internetowym, znajdują swoje odzwierciedlenie w systemie Subiekt GT i odwrotnie. Gwarantuje to zachowanie jednolitości informacji, zarówno na poziomie sklepu internetowego, jak i systemu sprzedaży. Tym samym praca staje się bardziej intuicyjna, a obsługa sprzedaży mniej czasochłonna. Integracja sklepów internetowych z produktem InsERT zachodzi również na płaszczyźnie aktualizacji cen i stanów magazynowych.

– Zdajemy sobie sprawę, że dzięki rosnącej atrakcyjności oferty i zaufaniu do zakupów on-line, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozwinięcie działalności w oparciu o sklepy internetowe. Subiekt GT to wygodny system sprzedaży obsługujący wszystkie typy dokumentów handlowych i magazynowych. Może stać się on skutecznym narzędziem wsparcia dla firm prowadzących e-handel. Integracja naszego systemu sprzedaży z Shoperem daje przedsiębiorcom szansę na korzystanie z kompleksowej i wygodnej platformy do obsługi sprzedaży internetowej ? mówi Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży, InsERT S.A., dostawcy aplikacji Subiekt GT.

Oprogramowanie Subiekt GT umożliwia m.in.:

  • pełną obsługę wszystkich typów dokumentów handlowych i magazynowych;
  • prowadzenie kartoteki kontrahentów, obejmującej również informacje typu CRM; możliwość definiowania rubryk z dodatkowymi informacjami;
  • prowadzenie kartoteki towarów, usług, kompletów i opakowań zwrotnych z rozbudowaną kalkulacją cen (10 poziomów cen sprzedaży w tym ceny walutowe);
  • pełny rozdział dokumentów magazynowych i handlowych, pojedyncze lub zbiorcze generowanie faktur do dokumentów WZ itp.; automatyczne generowanie dokumentu WZ do faktury;
  • rozbudowaną obsługę rachunków bankowych (złotówkowych lub walutowych) z operacjami wpłaty, wypłaty i transferu (plus opłaty prowizyjne, wyciągi itp.);
  • pełną obsługę rozrachunków (należności i zobowiązań) w tym rozrachunków wielowalutowych;
  • rozbudowaną obsługę urządzeń zewnętrznych (kasy fiskalne, drukarki fiskalne, wagi etykietujące, czytniki kodów paskowych)

Mikołaj na zakupach w e-sklepach

raport_shoper_choinka_a4_cPrzeprowadzone przez nas badania stały się ważnym głosem w dyskusji na temat rynku e-commerce w Polsce. Mamy nadzieję, że szeroko omawiany temat przyciągnie uwagę nie tylko prasy, ale też Waszych klientów i stanie się inspiracją do zwiększenia zakupów w sieci.
Raport komentowały zarówno media tradycyjne, jak i portale internetowe. W Sieci dominowały głosy skupione wokół przewidywań dotyczących dynamiki sprzedaży, wykorzystywanych narzędzi promocyjnych i czynników hamujących rozwój polskiego rynku. Wielokrotnie podkreślano optymistyczny wydźwięk badania ? dla większości właścicieli sklepów internetowych tegoroczne święta będą czasem obfitych zbiorów. To cieszy, szczególnie, że Gwiazdka z założenia powinna być dla wszystkich synonimem pomyślności.

Facebook w natarciu

Uwagę mediów (m.in. money.pl) zwrócił także fakt, że co trzeci sklep internetowy zamierza swoje przedświąteczne działania promocyjne prowadzić w mediach społecznościowych. To z pewnością aktualny trend, który ma szansę być w przyszłości wykorzystywany na szerszą skalę niż pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach czy reklama on-line.

Tort wart 15 mld złotych

Dziennik Gazeta Prawna odnosi się z kolei do szacunków, które mówią, że polski rynek e-commerce osiągnie w tym roku wartość 15 mld zł, nic więc dziwnego, że sklepy internetowe chcąc ?uszczknąć jak najwięcej z bożonarodzeniowego tortu? szykują się do przedświątecznej ofensywy. Dziennik.pl mówi wręcz o zbijaniu fortuny przez niektórych graczy na rynku.

Konsolidacja i konkurencja

Choć w Polsce e-handel ma ogromny potencjał rozwoju, to jednak wiele jeszcze przed nim wyzwań. ?Rzeczpospolita? zapowiada konsolidację rynku i przywołuje wypowiedź Rafała Krawczyka, który zwraca uwagę, że :

– Obawy przed rosnącą konkurencją mogą być w konsekwencji mobilizujące dla rozwoju e-commerce. Rozwój handlu w sieci wynika przecież z niezadowolenia klientów oferta tradycyjnego handlu. Konkurencyjne ceny, unikalna oferta i dobra jakość realizacji zamówień to elementy wpływające na wartość marki i lojalność klientów.

Mamy nadzieję, że deklaracje właścicieli sklepów internetowych, dotyczące niższych cen i bardziej różnorodnej oferty produktowej, skutecznie przyciągną klientów do Waszych sklepów i zatrzymają ich na dłużej.

Walka cenowa to nie wszystko

Ciekawą refleksję i swoistą przestrogę dla e-sklepów ma Krzysztof Bartnik z ekomercyjnie.pl, który w komentarzu do badań pisze:

– Jak widać, większość internetowych sprzedawców w najlepszym momencie roku na handel stawia na obniżki cen. Jeżeli za tą obniżką kryje się tworzenie zestawów świątecznych, które pozwolą zarobić e-sklepowi więcej, to wszystko jest pod kontrolą. Jeżeli jednak nastawiamy się na typową walkę ceną właśnie teraz, to znaczy, że z naszym pomysłem na e-biznes zdecydowanie jest coś nie tak.

Chętnie dowiemy się więcej na temat Waszych odczuć dotyczących publikacji raportu. Czy Waszym zdaniem Święty Mikołaj zrobi w tym roku więcej zakupów w Internecie niż przed rokiem?

Badania Shoper: e-commerce w przedświątecznej ofensywie

Shoper, producent platformy e-commerce do prowadzenia handlu w sieci, w październiku br. przeprowadził badania wśród przedstawicieli sklepów internetowych na temat ich planów i opinii dotyczących handlu w okresie zbliżających się Świąt. Raport analityczny koncentruje się w szczególności na przewidywaniach dotyczących wielkości i dynamiki sprzedaży, rozwoju oferty, wykorzystania narzędzi promocyjnych oraz barier hamujących dalszy rozwój e-commerce. W badaniu wzięło udział 154 właścicieli sklepów internetowych reprezentujących różnorodne branże.

  • Ponad 50% respondentów twierdzi, że okres świąteczny przyniesie lepsze lub zdecydowanie lepsze wyniki sprzedaży on-line.
  • 63% uczestników deklaruje inwestycje w reklamę on-line, a blisko 1/3 stawia na promocję w sieciach społecznościowych.
  • Główna zachęta do korzystania z oferty sklepów on-line to upusty cenowe (60% odpowiedzi) oraz nowe produkty w ofercie (48%).

Wyniki ankiet wskazują, że ponad 50% respondentów spodziewa się lepszych lub zdecydowanie lepszych wyników sprzedaży niż w poprzednim sezonie. Wśród nich, 20% przewiduje, że obroty będą wyższe nawet o połowę, w stosunku do poprzedniego sezonu. Niemal 29% osób biorących udział w badaniu Shopera uznało, że wyniki sprzedaży pozostaną na podobnym poziomie jak przed rokiem.

Pytanie: Jakie według Pana/Pani będą tegoroczne wyniki sprzedaży w okresie świątecznym?

Wykres_11– Rozwój sklepów internetowych wynika często ze słabości tradycyjnego handlu skupionego w wielkich i zatłoczonych sieciach handlowych. Klasyczne placówki handlowe zazwyczaj koncentrują się na ofercie podstawowej i najbardziej popularnej ? zwłaszcza w okresie świątecznym. Dostęp do unikalnych produktów przy zachowaniu rozsądnych cen stanowi o głównej przewadze sprzedaży on-line. ? przekonuje Rafał Krawczyk z Shopera.

Optymistyczne prognozy są motywowane przez respondentów rosnącą świadomością korzyści wynikających z zakupów on-line (22,59%), jakością proponowanej oferty (ponad 20%) oraz zwiększeniem powszechności korzystania z sieci (ponad 16%) i lepszymi nastrojami konsumentów (prawie 13%).

Magnes na klienta

Pytanie: Jakie specjalne oferty świąteczne przygotowuje Pana/Pani sklep w okresie świątecznym?

Wykres_2Według respondentów, czynnikami najsilniej przyciągającymi nabywców są atrakcyjne ceny i bogata oferta produktowa. Podążając konsekwentnie za tymi deklaracjami, blisko 60% ankietowanych zamierza zachęcać klientów do zakupu oferując upusty cenowe. 36% właścicieli e-sklepów rozważa udzielenie rabatów na zakup kilku produktów, a jedna czwarta decyduje się na oferowanie kuponów rabatowych.

Ponad 48% procent uczestników badania zapowiada wzbogacenie asortymentu swoich sklepów przed świętami o nowe produkty i limitowane kolekcje (ponad 13%). W okresie świątecznym właściciele sklepów on-line starają się budować swoją pozycję rynkową właśnie w oparciu różnorodność oferty.
– Menedżerowie e-commerce zdają sobie sprawę, że inwestycje w promocję sklepu to klucz do budowania rozpoznawalności. Jest to o tyle ważnie, że niemal 42% ankietowanych jako główną barierę swojego wzrostu wymienia rosnącą bezpośrednią konkurencję ? dodaje Rafał Krawczyk.

Pytanie: W jaki sposób stara się Pan/Pani zainteresować oferta sklepu w okresie świątecznym?

Wykres_3W świetle badań, główny kanał dotarcia do klientów z informacją o nowej ofercie stanowi Sieć. Ponad 63% właścicieli sklepów deklaruje w okresie świątecznym w inwestycje w reklamę on-line, 37% decyduje się na poprawę pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych, a blisko jedna trzecia respondentów stawia na promocję za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Konkurencja: zdrowa, ale czasami bolesna

Kondycja polskiego rynku e-commerce z roku na rok jest coraz lepsza. Stopniowo nasz rynek dogania zachodnie kraje europejskie, ale pracownicy sklepów on-line wciąż dostrzegają wiele barier własnego wzrostu. Do największych zagrożeń sprzedaży internwetowej respondenci zaliczają umacnianie się pozycji bezpośredniej konkurencji, ostrożność klientów w wydatkach związaną ze spowolnieniem gospodarczym oraz wciąż pokutujący brak zaufania ze strony klientów wobec handlu w sieci.
– Obawy przed rosnącą konkurencją mogą być w konsekwencji mobilizujące dla rozwoju e-commerce. Rozwój handlu w sieci wynika przecież z niezadowolenia klientów oferta tradycyjnego handlu. Konkurencyjne ceny, unikalna oferta i dobra jakość realizacji zamówień to elementy wpływające na wartość marki i lojalność klientów ? podsumowuje Rafał Krawczyk.

Pełny raport znajduje się pod poniższym linkiem:

Dzień Darmowej Dostawy: przyłączcie się!

ddd2010Shoper został partnerem akcji Dzień Darmowej Dostawy organizowanej przez portal ekomercyjnie.pl. Idea akcji jest prosta: celem Dnia Darmowej Dostawy jest zachęcenie jak największej liczby osób do zrobienia zakupów w sieci jako alternatywy dla odwiedzania tradycyjnych sklepów. Do akcji przyłączyło się niemal 150 sklepów on-line (dane z 5 listopada). Każda osoba, która w dniu akcji (1 grudnia) zrealizuje zakupy za ich pośrednictwem, nie będzie musiała płacić za przesyłkę.
Zachęcamy wszystkie sklepy internetowe do udziału w inicjatywie (zwłaszcza sklepy oparte na platformie Shoper :)). Akcja jest tym bardziej atrakcyjna, że o wydarzeniu zrobiło się naprawdę głośno i każdy sklep może liczyć na spore zainteresowanie klientów realizujących zakupy on-line. Okres przedświąteczny to swoiste handlowe łowy, stąd warto zacząć je już 1 grudnia za pośrednictwem sklepów on-line wspierających akcję.
Szczegółowe informacje dotyczące zasad uczestnictwa w akcji znajdziecie pod adresem dziendarmowejdostawy.pl

Zapraszamy również do zapoznania się z informacjami na FanPage’u akcji na Facebooku. 16 listopada o 19:02 było 1032 fanów!

PS: ecommerce.edu.pl donosi, że ? pomysłodawcy akcji czerpali inspirację z tzw. Free Shipping Day, który jest organizowany od 2008 roku w Stanach Zjednoczonych. Inicjatywa przyciągnęła ponad 750 sklepów internetowych, w których tego dnia złożono 35 tys. zamówień.

Jak budować kiosk na pustyni? – wywiad z Dominikiem Drozdowskim, szefem sklepu internetowego bokado.pl

Bokado.pl to sklep internetowy, który dostarcza pomysłów na prezenty dla dzieci i ich mam. Choć pierwsze urodziny będzie można świętować dopiero w sierpniu przyszłego roku, firma postawiła już pierwsze kroki na rynku e-commerce. O tym, jak Bokado.pl buduje swoją pozycję, opowiada Dominik Drozdowski, właściciel e-sklepu stworzonego na platformie Shoper.

Informacja o Bokado:

  • Profil sklepu (czym się zajmuje?): Sklep z zabawkami oraz akcesoriami dla dzieci. Nazwa sklepu pochodzi od franc. beaux cadeaux (czytaj z franc. bo kado), co znaczy ? piękne prezenty.
  • Profil klienta: Osoby poszukujące nietypowych prezentów na baby shower, z okazji urodzin dziecka czy dla świeżo upieczonej mamy, które nie mają czasu na robienie zakupów w tradycyjny sposób.
  • Data startu: 15 sierpnia 2010 r.
  • Główna przewaga nad innymi sklepami: Sklep nie konkuruje cenami, ale unikalnością oferty i jakością produktów, której gwarantem są znane marki.
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep: Klient powinien zwrócić uwagę na unikalność produktów oraz na koncepcję graficzną sklepu. Bokado.pl eksponuje estetykę, funkcjonalność i prostotę obsługi.
  • Czy firm prowadzi również handel tradycyjny: Na razie firma nie prowadzi tradycyjnego sklepu. Istnieją natomiast plany poszerzenia działalności również o ten obszar, jednak jako uzupełnienie handlu internetowego, a nie odwrotnie.
  • Dynamika rozwoju: Firma istnieje od kilku miesięcy, jednak już teraz można mówić o dużej tendencji wzrostowej. Z każdym miesiącem Bokado odnotowuje podwojenie sprzedaży.
  • Złota zasada e-commerce wg. Bokado: Nie ma sensu powielać jakiegoś rozwiązania i robić sklepu dla samego sklepu. Pomysł i jakość obsługi to klucz do sukcesu.

Pytanie: Strona sklepu Bokado już na pierwszy rzut oka wyróżnia się stworzeniem niestandardowych kategorii produktowych, jak prezenty ?dla małych fasion victims? czy ?przedszkolnych debiutantów?. Jakie inne elementy strony mają przyciągnąć uwagę klientów?

bokado-1Mówiąc o wyglądzie strony internetowej, skupiłbym się na dwóch elementach. Przede wszystkim włożyliśmy dużo wysiłku w stworzenie niestandardowej szaty graficznej, która przyciąga uwagę klientów. Zależało nam na tym, żeby odbiór wizualny dostarczał miłych wrażeń estetycznych i zachęcał do odwiedzania sklepu. Drugim, nie mniej ważnym, elementem strony jest sama oferta produktowa. Przyznam, że część dostępnego asortymentu stanowiła dla mnie osobiście, jako dla mężczyzny, duże odkrycie. Jeszcze rok temu nie miałem pojęcia o istnieniu wielu produktów, które teraz z powodzeniem polecam jako unikalne prezenty moim znajomym oraz klientom, którzy zaglądają na naszą stronę.

Pytanie: Internet to interaktywne medium. Jak w przypadku Bokado wygląda dialog z konsumentem i jaką odgrywa dla firmy rolę?

bokado-2Naszym głównym kanałem komunikacji, poza stroną internetową, jest Facebook. Na profilu staramy się dostarczać inspiracji związanych na przykład z przygotowaniem przyjęcia urodzinowego. Podpowiadamy, czym kierować się przy wyborze upominków dla noworodka i jego mamy. Profil na Facebooku pozwala nam też wsłuchiwać się w głosy osób, które interesują się ofertą Bokado. Równie ważnym kanałem komunikacji jest dla nas korespondencja mailowa wymieniana z klientem. Może się to wydawać banalne, ale proces zamówienia też jest związany z komunikacją. W jakimś stopniu jest ona automatyczna, w naszym przypadku generowana przez silnik Shopera, natomiast warto poświęcić trochę czasu, żeby dopracować komunikaty, biorąc pod uwagę konkretnego odbiorcę i jego indywidualne potrzeby. W najbliższym czasie planujemy poszerzenie komunikacji z klientami o newsletter.

Pytanie: Zarówno dla e-commerce jak i dla handlu tradycyjnego, okres przedświąteczny to czas, kiedy wzrasta liczba zamówień. Dla Bokado jest to pierwsza Gwiazdka. Jak zamierzają się Państwo przygotować na ten okres?

Grudzień to miesiąc szczególnych problemów, jeśli chodzi o dostarczanie przesyłek, dlatego, kluczowe znaczenie w okresie przedświątecznym ma logistyka. Staramy się na bieżąco śledzić, co się dzieje u firm kurierskich, z którymi współpracujemy, interesujemy się też doniesieniami prasowymi. Aby czas realizacji zamówienia faktycznie, zgodnie z naszymi deklaracjami, wynosił 24 godziny, praktycznie cały asortyment, który obejmuje obecnie ponad 500 różnych produktów, przechowujemy we własnym magazynie. Pozostajemy także w stałym kontakcie z dostawcami, by uniknąć sytuacji, w których realizacja zamówienia byłaby niemożliwa ze względu na niedostępność produktu. Wyzwań jest sporo. Trudno mówić o opracowanej strategii, z tego względu, że jest to dla nas nowe doświadczenie. Staramy się natomiast integrować nasze działania z przewidywaniami.

Pytanie: Jestem ciekawa Pańskiej oceny rynku e-commerce w Polsce. Czy zauważa Pan jakieś niepokojące tendencje? A może wręcz przeciwnie ? optymistyczne trendy?

Myślę, że w Polsce należałoby przede wszystkim podnieść jakość obsługi. Ja sam dość często korzystam z oferty sklepów internetowych. Kiedy dokonuje zakupu w krajach Unii Europejskiej, otrzymuję przesyłkę, w której są przygotowane nalepki dla kuriera. Mechanizm ten pozwala w prosty sposób zwrócić towar, jeśli nie spełnia on naszych oczekiwań. Co ważne, odbywa się to na koszt sprzedawcy. Nie najlepiej jest także z szybkością realizacji zamówień. Często zagraniczne przesyłki docierają do mnie wcześniej niż polskie. Klient oczekuje towaru wysokiej jakości, dostarczonego szybko i bez komplikacji. To staramy się mu zapewnić.

Prowadzenia biznesu w Internecie nie ułatwia też prawo. Biurokracja, zmienność przepisów i brak jednoznacznej interpretacji już istniejących powodują dodatkowe koszty i pochłaniają czas potrzebny do prowadzenia biznesu. Na przykład pomimo, iż działamy zaledwie od kilku miesięcy poprzez zmianę stawek VAT zostaniemy zmuszeni do zakupu aktualizacji oprogramowania.

Pytanie: Niedawno sam zakładał Pan sklep internetowy. Co doradziłby Pan dziś osobie, która rozważa rozpoczęcie własnej działalności w tym sektorze?

Moim zdaniem, warunkiem powodzenia jest przede wszystkim pomysł. Nie ma sensu powielać już istniejących schematów. Należy szukać drogi do tego, żeby się wyróżnić. Konieczne jest także przyjęcie najważniejszych założeń, w oparciu o które zostanie stworzona strategia działania. Ważne jest przy tym nie tylko całościowe spojrzenie na projekt, ale także wskazanie kolejnych etapów wdrażania planów w życie. Trudno jest na starcie polegać wyłącznie na swoich kompetencjach. My korzystaliśmy z pomocy firmy, która zajęła się przygotowaniem designu strony internetowej. Podjęliśmy też współpracę z Shoperem, który udostępnił nam engine sklepu internetowego. Najtrudniejszy był dla mnie moment otwarcia. Ktoś kiedyś powiedział, że założenie sklepu internetowego jest jak postawienie kiosku na środku pustyni. Muszą tam dotrzeć klienci, a ich pozyskiwanie jest procesem. Wymaga podjęcia szeregu działań, jak pojawienie się w wyszukiwarce, dotarcie do blogerów, czy do mediów tradycyjnych. Efektów można się spodziewać dopiero po miesiącach.

Wywiad przeprowadziła Ilona Witczak.