Prowadząc nowoczesny e-biznes, chcąc pozyskać klientów w sieci musisz albo być tam, gdzie oni są – albo podjąć działania, dzięki którym ściągniesz ich do siebie. Narzędziem pomocnym w budowaniu otoczenia społecznego wokół prowadzonej działalności biznesowej jest blog. 31 sierpnia obchodzony jest światowy dzień bloga. O tym czy i dlaczego warto prowadzić bloga oraz z czym to się wiąże przeczytasz poniżej.

Dlaczego warto prowadzić bloga?
1. Jeśli chociaż raz zadałeś sobie pytanie – czy prowadzić bloga? – tzn. że warto zacząć to robić :) Dobrze prowadzony blog pozwala zbudować wierną społeczność wokół niego, a wraz z nią wartościową sieć rekomendacji – elementy szalenie kosztowne do osiągnięcia tylko działaniami płatnymi. Artykuły zamieszczane na blogu często są udostępniane przez czytelników ich znajomym – tym samym rozpowszechniają się bez dodatkowego nakładu z naszej strony. Poza tym zawartość stron bloga przekłada się na SEO – twoje zasoby są dobrze indeksowane przez wyszukiwarki, są dla nich wartościowymi treściami.
2. Ponadto im cenniejsze treści będziesz zamieszczał, tym bardziej będzie rosła lista twoich subskrybentów, dzięki temu twoje kampanie e-mail marketingowe będą miały dużą zwrotność. Wraz z twoją specjalizacją – będzie postępowała specjalizacja twoich klientów, co oznacza, że sprzedaż i działania marketingowe będą znacznie łatwiejsze i bardziej efektywne.
3. Dobrze zarządzany blog potrafi być bardzo dobrym wsparciem dla prowadzonej przez ciebie działalności. Społeczność zgromadzona wokół niego służy informacją zwrotną, o tym, co jest ważne i w którym kierunku mógłbyś się rozwijać. A to z kolei pozwoli ci koncentrować się na najistotniejszych kwestiach a przygotowanie strategii firmy na kolejne lata będzie znacznie łatwiejsze.
4. Dzięki narzędziom do analizy danych statystycznych z twojego bloga będziesz np. widział kto cię odwiedza, po jakich słowach kluczach trafił do ciebie, skąd przyszedł – to bardzo cenne informacje. Mogą inspirować do kolejnych artykułów, a także ułatwić przygotowanie działań promocyjnych i strategii sprzedaży.
5. Wraz z rozwojem twojego bloga, będzie wzrastać społeczność wokół niego – niejedna znajomość on-line przeradza się potem w trwałą relację już poza siecią, tak zawodowo, jak i prywatnie. Jest to zdecydowanie wartość dodatnia blogowania! Angażując się w tworzenie bloga, zauważysz osoby podobne do siebie i prowadzące działalność w ten sam sposób. Mogą być dla ciebie inspiracją do dalszej pracy. Ty sam również staniesz się swego rodzaju specjalistą w oczach innych osób – np. firm, których kosmetyki są w ofercie twojego sklepu. Mogą zwrócić się do ciebie z prośbą o testy i opinie itp.

Jak zacząć?
Zakładamy, że blog ma być dla ciebie narzędziem, które pozwoli ci budować społeczność wokół twojego e-biznesu. Oznacza to, że zawartość bloga, artykuły, komentarze powinny być mniej lub bardziej powiązane z ofertą twojego e-sklepu. Np. prowadzisz sklep z akcesoriami i kosmetykami do samochodów – na blogu możesz omówić różnice pomiędzy poszczególnymi markami kosmetyków, pokazać instruktarz nakładania np. wosku, przedstawić krótki reportaż z wystawy aut, na której byłeś itd.
Zastanów się co będzie dla ciebie najłatwiejsze, na jakich tematach się znasz, o czym chcesz i możesz pisać? Poszukaj inspiracji tematycznych na innych blogach, w tym też zagranicznych. Następnie zrób sobie plan na najbliższe tygodnie rozpisując wybrane zagadnienia szczegółowo.
Blogowanie nie jest trudne – czytelnicy z czasem zaczną dostarczać ci nowych inspiracji, ukierunkowywać tematycznie, sugerować problemy zgodnie ze swoimi potrzebami. Ważne jest byś umiał wyjść im naprzeciw.

Blog

Kilka zasad i wskazówek:
1. Dbaj o jakość wpisów na blogu. Cenne są artykuły unikatowe, treści niejako ekskluzywne – te zawsze przyciągają czytelników.
2. Zatroszcz się o regularność wpisów na blogu. Wprawdzie to ty dyktujesz warunki i ustalasz zasady publikacji – jednakże warto wypracować w tym obszarze pewne zasady – do których też przyzwyczajają się czytelnicy. Możesz wprowadzić np. publikacje cykliczne: w pierwszym tygodniu nowego miesiąca, zawsze piszesz o nowościach produktowych. Generalnie im więcej wartościowych wpisów, artykułów i komentarzy na blogu – tym więcej czasu spędzają na nim czytelnicy (na nim, czyli wokół twojej marki/sklepu/oferty).
3. Pisząc na blogu – angażuj swoich czytelników – zadawaj im pytania, poproś o ocenę, komentarz. Poleć im coś i zapytaj o wrażenia itd. Do komentarzy i uwag odnoś się merytorycznie – w ten sposób budujesz swoją pozycję eksperta.
4. Nie unikaj trudnych pytań i dyskusji. Jeśli czegoś nie wiesz – dopytaj specjalistów.
5. Nie dopuszczaj by blog stawał się areną obraźliwej wymiany zdań.
6. Rób kopie zapasowe wpisów :)
7. Zadbaj również o oprawę graficzną zamieszczanych treści – zdjęcia, tło itp.
8. Bądź zapobiegawczy – przygotuj sobie 2-3 wpisy na zaś, szczególnie w okresach intensywnej sprzedaży, kiedy może brakować ci czasu na pisanie lub np. planujesz urlop.

Co dalej?
Jak mawiają – apetyt rośnie w miarę jedzenia. Gdy już oswoisz narzędzie, jakim jest blog, możesz wykonać kolejny krok i np. prowadzić video-blog :), stworzyć kanał na YT itp. Twoja inicjatywa blogowa może stać się źródłem jakieś zmiany w twojej branży, początkiem dyskusji na jakiś temat. Wartościowe publikacje mają większe szanse żyć własnym życiem, np. w postaci e-booka. Prowadząc bloga, wypowiadając się i komentując kwestie branżowe – pozycjonujesz siebie jako eksperta w tym obszarze. Musisz się też liczyć z tym, że dla osób spoza branży część wpisów nie będzie zrozumiała, choćby ze względu na żargon branżowy. Jednocześnie twoja aktywność zapewne zostanie zauważona przez konkurencję i być może krytykowana np. pod względem publikowanych treści – nie martw się to naturalne, nie rezygnuj z prowadzenia bloga. Z drugiej strony wraz ze wzrostem Twojej popularności będą pojawiały się nowe pomysły i inicjatywy biznesowe. Może propozycja partnerstwa, może udziału w działaniach np. edukacyjnych dla branży itd.

Prowadząc bloga możesz się przekonać, że nie istnieje tak naprawdę jedyny słuszny ?sexy kontent? – dla każdego będzie to coś innego. I pamiętaj, że znacznie większą wartość mają własne wpisy, na ?swoim terenie?, niż sporadycznie zapisywane wypowiedzi, zamieszczane w przypadkowych miejscach w sieci, nad którymi po pewnym czasie nie jesteś już w stanie czuwać.
Odpowiadając na tytułowe pytanie – blog to narzędzie, które pozwala budować społeczność wokół twojego e-biznesu, obok przekazywania fachowej wiedzy może też stanowić wartość dodaną w relacji z klientem. Prowadzony z zaangażowaniem tworzy trwałe i wartościowe relacje, połączony ze sklepem pozyskuje ruch, który przekłada się na sprzedaż.

Kto z Was prowadzi bloga? Czy jest to absorbujące? Macie jakieś rady dla tych, co dopiero zaczynają?