Takiego rocznika jeszcze w polskim e-commercie i sklepach internetowych Shoper nie było. Rekord gonił rekord, odświeżony panel pomagał jeszcze lepiej sprzedawać. Oto nasze firmowe podsumowanie roku 2020.

 

 

Raport Shoper: E-commerce coraz bardziej 360 stopni

Polski e-commerce cały czas dynamicznie się rozwija, wygląda przy tym coraz lepiej i coraz chętniej sprzedaje w różnych kanałach – tak pisaliśmy na początku 2020 roku w raporcie ze sklepów internetowych Shoper, „E-commerce 360 stopni”. Zupełnie nieświadomi, że kolejne miesiące przebiją nawet najbardziej „dynamiczne” prognozy. W tym samym raporcie Artur Halik, nasz Head of Sales, komentował: „Branża e-commerce jeszcze nie osiągnęła nasycenia i nadal jest przestrzeń dla nowych graczy”. Jak się wkrótce okazało, szybko zaczęła się ona zapełniać. Tutaj przeczytasz całość. Poniżej zaś obraz polskiego e-commerce’u jeszcze na koniec 2019 roku:

 

Handel vs koronawirus

Pandemia koronawirusa, której wszyscy staliśmy się ofiarami w 2020 roku, zmieniła na naszych oczach świat, który znaliśmy od wielu lat. Świat otwarty na wszelkie możliwości: spotkań, zakupów, podróży. Zamykani kolejne obiekty handlowe powyżej 2 tys. mkw, nieczynne były wszystkie bary, restauracje oraz placówki rozrywkowe. W domach z kolei zamknęli się ludzie – odbywający domową izolację i ograniczający ryzyko zachorowań.

W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców szukało szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie, do którego wciąż dostęp mają wszyscy i w którym łatwiej zrobić zakupy niż w zamkniętym, albo oddalonym od domu i nie wzbudzającym zaufania ze względu na zetknięcie z innym ludźmi, sklepie stacjonarnym. Widać to wszystko w naszych danych, zebranych na platformie sklepów internetowych Shoper – zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego, w marcu wzrosło o połowę w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ale to był dopiero początek wielkich liczb 2020 roku.

 

 

Rekord bił rekord

Już po świętach Wielkanocy donosiliśmy, że zakupy z połowy miesiąca przebiły te w najgorętszym okresie pod względem sprzedaży, czyli podczas listopadowych wyprzedaży spod znaku Black Friday (czy nawet całego Black Weeku – bo w 2019 roku sklepy oferowały specjalne akcje zakupowe przez kilka dni). Z naszych danych wynikało, że 14 kwietnia, czyli w poświąteczny wtorek, sprzedaż była większa niż w Black Friday 2019 – 29 listopada – o 10%. W porównaniu z okresem 25-29 listopada 2019, między 13 a 17 kwietnia 2020, na naszej platformie zanotowaliśmy ponad 33% sesji więcej oraz ponad 14% więcej wszystkich transakcji.

Chwilę później okazało się, że przez cały kwiecień 2020 na platformie Shoper założyło się aż o 137% więcej nowych sklepów niż w kwietniu przed rokiem. Co więcej, wszystkie sklepy zanotowały też o 119% więcej transakcji niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży w sklepach internetowych Shoper wzrosła też o 122%. Na wykresie poniżej widać, jak wyglądał rozkład transakcji w dniach 1-20 kwietnia 2020 r. względem 11-30 listopada 2019 r.

 

 

Najlepsze w e-sklepach przyszło jednak jesienią. Liczba transakcji większa o 62%, wartość transakcji o ponad 53% – tak wyglądał Black Friday 2020 w sklepach sprzedających na oprogramowaniu Shoper.

Wartość zamówień złożonych w sklepach przebiła wynik Czarnego Piątku 2019 już przed godziną 17. Oczywiście, ogromne znaczenie miała tu pandemia oraz ograniczenie sprzedaży stacjonarnej, ale i bez nich wielu sprzedawców wprowadziłoby zapewne liczne promocje i gorące oferty długo przed samym Black Friday.

Co jednak ciekawsze – wzrost sprzedaży w sklepach internetowych Shoper w okresie październik-listopad w 2019 roku wynosił 15%, w 2020 – 25%. Wartość transakcji już w połowie miesiąca była większa niż wynik za cały listopad 2019 roku.

Liczba transakcji w sklepach internetowych Shoper w listopadzie 2020 roku przebiła zeszłoroczny listopad o 88%. Przychody były zaś wyższe o 93% w porównaniu z ubiegłym rokiem i przebiły też wszystkie pozostałe miesiące, nawet z okresu pierwszego, wiosennego lockdownu.

Więcej nowych sklepów, więcej edukacji

Jako Shoper od lat zachęcamy małe i duże firmy do przeniesienia się do internetu oraz skorzystania z nowoczesnych i gotowych rozwiązań, dzięki którym sprzedawać można niemal z dnia na dzień. Ich właścicieli i pracowników edukujemy systematycznie prowadzonymi webinarami, kolejnymi wpisami na blogu i w Centrum Pomocy, a także biorąc udział w projektach specjalnych, które mają na celu jeszcze większą popularyzację sprzedaży w internecie. W rekordowym 2020 roku byliśmy częścią kilku takich dużych przedsięwzięć.

W ramach akcji Zarabiaj Online, organizowanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu SA, zachęcaliśmy przedsiębiorców, którzy wcześniej nie rozpatrywali w ogóle takiej sposobności, by korzystali z boomu na e-handel i przenosili swoją sprzedaż do internetu.

 

 

Podstawami e-commerce’u, a także radami, jak skutecznie uruchomić sklep online, dzieliliśmy się również w ramach projektu Sąsiedzki biznes, organizowanego przez Bank BNP Paribas.

„Dywersyfikacja kanałów sprzedaży lub całkowite przeniesienie się do internetu to szansa na większą niezależność od niespodziewanych wydarzeń. Cykl naszych webinariów ma na celu nie tylko przygotować przedsiębiorców na ewentualny lockdown, ale ułatwić im funkcjonowanie w nowej post-pandemicznej rzeczywistości, w której rola zdalnych kontaktów z klientami znacząco wzrośnie” – tłumaczył w komunikacie prasowym Andrzej Chechliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży, Marketingu Online i eCommerce w BNP Paribas.

To właśnie w ramach takich webinarów eksperci z firm: InPost, Blue Media i Shoper dzielili się swoją wiedzą na temat przenosin do kanału online i sprzedaży w internecie. Naszą firmę reprezentował Head of Sales – Artur Halik. Nagranie z całego webinaru można obejrzeć poniżej:

 

 

„O czym nie możesz zapomnieć, otwierając e-sklep?” – to z kolei nazwa webinaru, prowadzonego w ramach naszej partnerskiej współpracy z Facebookiem. Shoper, dzięki przyznanemu statusowi Facebook Marketing Partner for Commerce, jako pierwsza platforma sklepów internetowych w Polsce wprowadziła dla swoich klientów profesjonalne kampanie reklamowe zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie oraz Messengerze. Dla użytkowników Facebooka z kolei mieliśmy w 2020 roku porcję przydatnej wiedzy, bez której trudno wyobrazić sobie profesjonalnie działający sklep internetowy.

W ramach prowadzonego przez nas webinaru, wymienione zostały najważniejsze elementy, które musi posiadać profesjonalny i bezpieczny sklep internetowy, omówione były również funkcjonalności łączące sklep internetowy z Facebookiem i usprawniające działania sprzedażowe. Dla firm, które dopiero planują uruchomienie sprzedaży w internecie, był to swoisty niezbędnik do prowadzenia sklepu w kanale online.

Zapis webinaru możesz obejrzeć w tym miejscu.

 

 

O wyzwaniach, szansach, ale też możliwościach, jakie daje dzisiaj posiadanie własnego sklepu internetowego, w którym można sprzedawać 24 godziny na dobę, pisaliśmy także w raporcie, do którego zaprosiły nas serwisy i magazyny: Nowy Marketing oraz MamStartup.

Korzystając z zaproszenia podpowiadaliśmy tutaj między innymi, co daje sklep internetowy zaprojektowany pod sprzedaż produktów, a nie dla samego systemu oraz dlaczego „gotowy” nie znaczy wcale „zamknięty”, czyli o co rozbudować sklep, by mógł zdziałać jeszcze więcej. Tutaj znajdziesz cały raport.

 

 

Jak dziś wyglądają zakupy stacjonarne i online? Jak pandemia wpłynęła na częstotliwość zakupów? Jakie czynniki wpływają dzisiaj na decyzje zakupowe najbardziej? Te ważne pytania zadaliśmy z kolei uczestnikom badania, którzy wzięli udział w przygotowaniu obszernego raportu firm Shoper i SMSAPI.

Na 58 stronach dokładnie przyjrzeliśmy się procesowi zakupowemu i komunikacji prowadzonej przez sklepy internetowe. Sprawdziliśmy perspektywę e-sprzedawców oraz konsumentów. W sumie na nasze pytania odpowiedziało 216 administratorów e-sklepów i 1000 konsumentów, co pozwala spojrzeć na handel internetowy w szerszej, i przede wszystkim aktualnej, perspektywie. Tutaj znajdziesz cały raport.

 

 

Tyle teorii, teraz praktyka. I to na nowym panelu!

Niemal rok po nowej identyfikacji marki, wprowadziliśmy kolejną ważną zmianę na platformie sklepów internetowych Shoper – odmieniony panel administracyjny. Nowy panel jest naturalnym krokiem naprzód – to konieczna inwestycja, dzięki której w przyszłości będziemy mogli nie tylko przyspieszyć z aktualizacjami, ale i dostarczyć funkcje, które do tej pory w ogóle nie były możliwe.

Wprowadziliśmy m.in. ulepszenia, które zdecydowanie ułatwiają codzienną pracę z e-sklepem. Na przykład…
☞ całkowicie nowe menu,
skróty klawiszowe do wyszukiwarek,
dodawanie obiektów (np. dodaj zamówienie) z poziomu menu,
ukrycie statystyk w dashboardzie użytkownikom, którzy nie mają dostępu do zakładki Raporty i statystyki,
nowy widok szczegółów zamówienia,
możliwość dodania opisu kategorii pod listą produktów na stronie sklepu.

możliwość wyboru wyświetlanych kolumn na liście,
możliwość nadpisania widoku domyślnego listy,
dostosowywanie kolumn na listach zamówień i produktów (ta funkcja będzie rozwijana),
zdjęcia produktów na liście (z możliwością wyłączenia),
przypięcie nagłówków tabel do górnej krawędzi przeglądarki,
nowe filtry na liście promocji, w raportach i na liście stron informacyjnych,
nowe multiakcje.

Udało nam się także znacząco poprawić panel na urządzeniach mobilnych. Dostosowaliśmy widoki, elementy interfejsu, dodaliśmy powiadomienia push. Innymi słowy – stworzyliśmy narzędzie, które z powodzeniem może zastąpić starą, Shoperową aplikację. Którą, swoją drogą, sami puściliśmy już w niepamięć.

 

 

Shoper ze statusem Google CSS Premium Partner – więcej korzyści dla sklepów z reklamy w sieci

Od lat platforma sklepów internetowych Shoper posiada status PREMIER Google Partner, co jest gwarancją pełnego profesjonalizmu i prowadzenia działań reklamowych według najlepszych standardów firmy Google. Status ten potwierdzał również wszystkie warunki wymagane do obsługi kampanii w największej wyszukiwarce świata.

Reklamy produktowe w Google, jako najskuteczniejszy sposób dotarcia do klienta i zdobycia nowych zamówień w sklepie, prowadzimy dla naszych klientów w ramach wewnętrznej usługi Shoper Kampanie – wszystkie działania z nią związane właściciel e-biznesu może śledzić na bieżąco w panelu administracyjnym swojego sklepu. Dzięki zyskaniu w 2020 roku statusu Google CSS Premium Partner, mogliśmy wzbogacić naszą firmową usługę o dodatkowe działania.

CSS to z ang. Comparison Shopping Service – porównywarka cenowa, w ramach której sklepy mogą reklamować swoje produkty w Google. Do tej pory odbywało się to tylko za pośrednictwem Google Shopping, teraz także z pomocą dostawcy kampanii w Zakupach Google.

Jeśli więc korzystasz już z Shoper Kampanii, twoje produkty będą się wyświetlać w wyszukiwarce Google z podpisem „przez Shoper” i linkować do takiej przykładowej strony, zbierającej oferty od e-sprzedawców.

Ale to nie wszystko. Korzystając z tego rozwiązania, możesz kupować reklamy po niższej cenie – dzięki statusowi Google CSS Premium Partner kliknięcia w reklamę (CPC) mogą być tańsze o 20%.

 

 

Nowy program lojalnościowy w sklepach Shoper

30 nowych funkcjonalności, w tym 8 funkcjonalności Premium, a wszystko w cenie abonamentu. Oto nowy program lojalnościowy, udostępniony w sklepach internetowych Shoper.

W skrócie: daje on dodatkowe profity dla kupujących, ale korzysta na nim także sprzedający. Nawet jeśli oferujesz rzeczy, „które same się sprzedają”, warto zaproponować swoim klientom dodatkową aktywność, dzięki której będą mogli zbierać punkty za zakupy i uczestniczyć w budowaniu społeczności fanów twojego sklepu internetowego.

Nowy Program Lojalnościowy Shoper został wymyślony właśnie po to, by twój klient miał jeszcze większą ochotę wracać do ciebie na zakupy. Raz dlatego, że znajdzie to, czego szuka, dwa – że zostanie za to jeszcze nagrodzony. Ta wymiana przekłada się więc na lojalność klienta i jego większe zainteresowanie ofertą odwiedzanego sklepu. I mamy na to dowody, czyli opinie właścicieli sklepów, które już go u siebie włączyły.

„Program Lojalnościowy zachęca klientów do powrotu i zrobienia kolejnych zakupów. Atutem jest możliwość wyboru produktu za punktu. O włączeniu programu zadecydowała łatwość w jego uruchomieniu i przejrzystość dla klienta” – ProvitalSklep.pl

„Uruchomienie Programu Lojalnościowego to dodatkowe profity dla kupujących” – GreenTouch.pl

 

A wszystko to w piątą rocznicę uruchomienia Shoper Płatności…

Bo to już pół dekady minęło! Ani się obejrzeliśmy, a między rokiem 2015 – kiedy wprowadzaliśmy do naszych sklepów usługę wewnętrznych i nowoczesnych płatności online – a 2020 polski e-handel przeszedł naprawdę wiele poważnych zmian.

 

 

„Jeszcze w 2015 roku wśród najczęściej wybieranych metod zapłaty za zakupy robione w internecie wymienialiśmy przelewy tradycyjne i przy odbiorze, a dzisiaj – sklepy internetowe nie tylko oferują szeroki wachlarz bezgotówkowych sposobów płatności, ale i tłumnie korzystają z nich kupujący” – jak podsumowuje w raporcie na pięciolecie Shoper Płatności Jacek Zientkiewicz, nasz Dyrektor Rozwoju Biznesu. Cały raport możesz przeczytać tutaj.

…i na 15-lecie samego Shopera!

Tak, to już 15 lat! A wszystko zaczęło się… we wrześniu 2005 roku, gdy bracia: Krzysztof i Rafał Krawczyk powołali do życia spółkę cywilną Devarea (na bazie której wkrótce powstanie ich firma Dreamcommerce) i ruszyli ze sprzedażą oprogramowania dla sklepów internetowych o nazwie „Shoper”.

Dzisiaj z naszych rozwiązań korzysta ponad 15 tysięcy sklepów online, zarówno małych, średnich, jak i dużych firm sprzedających w internecie i korzystających z takich usług jak Shoper Płatności, Shoper Kampanie, Shoper Premium czy współpracując z nami w ramach Programu Resellerskiego i App Store Shoper. Wszystkim dziękujemy za 15 wspólnych lat i podsumowując tutaj uciekający 2020 rok, życzymy wszystkim kolejnych owocnych w nowych klientów i tylko wysoką sprzedaż lat. Niech na widok waszych sklepów mdleją z wrażenia!