Sprzedaz unia europejska sklep internetowy

Planujesz ekspansję na rynki zagraniczne? Chcesz się jednak skupić tylko na produkcie, marketingu, nie na kwestiach IT? Z oprogramowaniem Shoper możesz być o to spokojny.

 

Jeszcze w 2018 roku niespełna 5% polskich sklepów internetowych deklarowało sprzedaż za granicami kraju. Pytani o to właściciele e-biznesów odpowiadali najczęściej, że boją się wychodzić poza własne podwórko albo z braku odpowiedniej wiedzy, albo środków do podjęcia sprzedaży transgranicznej. W raporcie pt. „Sprzedaż zagraniczna prowadzona przez polskie sklepy internetowe” można było m.in. przeczytać, że dla 71% sprzedających w Polsce koszt wysyłki towarów za granicę jest zdecydowanie zbyt duży, 70% obawia się również kosztów udzielenia gwarancji i zwrotów, a 64% kosztów samego sporu z klientem. Ale też, że „w wielu branżach można zauważyć dysproporcje pomiędzy cenami produktów w Polsce i za granicą. Dla wnikliwych i choć trochę znających rynki europejskie, oferty polskich sklepów internetowych mogą być atrakcyjniejsze i warte rozważenia”.

I polscy sprzedawcy faktycznie mają coraz większą wiedzę na ten temat, przez co coraz chętniej podejmują ryzyko ekspansji zagranicznej. W 2019 roku do chęci podbicia innych rynków przyznawało się już 14% właścicieli sklepów Shoper. Poniżej pokazujemy, jak można to zrobić.

Zagranico, here we come!

Dla przeciętnego klienta, robiącego zakupy w sklepach poza krajem zamieszkania, niewątpliwie najważniejsza jest: a) cena, b) dostępność danego produktu. Za granicą skusi go oferta ciekawsza niż w sklepie krajowym lub towar, którego w swoim kraju nie dostanie. Jeśli więc sklep internetowy nie może grać cenami, bo zwyczajnie mu się to nie opłaca, powinien znaleźć swoją niszę i próbować przyciągnąć klienta atrakcyjnym asortymentem.

Żeby jednak móc się skupić na samej sprzedaży i przygotowaniu ciekawych ofert, wcześniej trzeba zadbać o niezbędną przy handlu transgranicznym konfigurację podstawowych elementów sklepu. Pracując na oprogramowaniu Shoper Premium możesz liczyć na merytoryczne wsparcie i pomoc przy ich ustawianiu. 

1. Zarejestruj VAT-UE
Przedsiębiorcy i właściciele sklepów internetowych, którzy chcą dokonywać transakcji wewnątrz Unii Europejskiej lub chcą prowadzić biznesy z kontrahentami z państw UE, mają obowiązek rejestracji VAT-UE jeszcze przed dokonaniem pierwszej transakcji dokonanej w obrębie Wspólnoty.

Przeczytaj więcej o rejestracji VAT-UE tutaj

2. Dopasuj stronę do nowego rynku
Niezależnie od kraju, na którym chcesz sprzedawać, musisz go na początku choć trochę znać. Czyli zrobić małe rozeznanie – sprawdzić, jak sprzedają sklepy w Niemczech, jak w Czechach. Co zawierają strony internetowe takich sklepów?

Na pewno twoja witryna nie tyle musi sprawiać wrażenie, co być przede wszystkim bezpieczna i godna zaufana. Musi posiadać regulamin w języku kraju, do którego chcesz docierać (oraz oczywiście inne strony przetłumaczone na dany język), a także domenę z lokalnym rozszerzeniem, np. .DE dla Niemiec, .CZ dla Czech itd.

Co daje Shoper?
☞ Dodatkowe wersje językowe sklepu
☞ Możliwość przekierowania zagranicznej domeny na wybraną wersję językową
☞ Zlecenie opracowania regulaminu sklepu

3. Włącz obsługę wielu walut i płatności
W Polsce złotówkami, za granicą – w euro lub funtach. Ceny w twoim sklepie muszą być dla zagranicznych klientów jasne, nie każ im szukać i sprawdzać kursów walut.

Co daje Shoper?
☞ Dostęp do i obsługę najpopularniejszych, bezgotówkowych i międzynarodowych metod płatności, m.in.: Braintree, PayPal, PayPal Express Checkout, SOFORT, DotPay, PayU.

4. Dostosuj strefy dostaw
Do wyboru masz dostarczanie przesyłek międzynarodowych przez polskiego kuriera, opcje cross-border (angażującą lokalną firmę kurierską) lub outsourcing w ramach usługi fulfillmentowej.

Co daje Shoper?
☞ Dostosowanie strefy dostaw w zależności od języka (na poziomie koszyka)
☞ Rekomendacja partnera logistycznego (cross-border, fulfillment)
☞ Integracje z Ebay i Amazonem

5. Zadbaj o marketing i reklamę
W prowadzeniu e-biznesu za granicą dodatkowych trudności może przysparzać brak znajomości lokalnego rynku, na szczęście większość technik promowania sklepu w sieci, np. kampanie Google Shopping czy Facebook Ads, działa tam w podobny sposób.

Co daje Shoper?
☞ Specjalistyczną wiedzę, jak i gdzie się skutecznie reklamować. Poza samym oprogramowaniem sklepu internetowego, pomagamy w kwestiach technicznych oraz niestandardowych wdrożeniach.

Zobacz, jak inni sprzedają

Dla zobrazowania tego, o czym napisaliśmy powyżej, oto kilka przykładów sklepów Shoper, pracujących na pakiecie Premium, i działających z powodzeniem na rynkach zagranicznych. Jeśli też chcesz sprzedawać jak one, dołącz do nas.

Selfieroom – sklep internetowy z odzieżą i akcesoriami dla kobiet, który wszedł na rynek czeski.

 

RMD Bike Shop – sprzedaje rowery hulajnogi i deskorolki, m.in. w Niemczech, na Litwie i w Rosji.

 

Bajabella – salon mody ślubnej dostępny w dziewięciu językach, m.in. francuskim, holenderskim i włoskim.