Potrzeba profesjonalizacji, także poprzez edukację, rozwój usług oraz wzbogacanie oferty produktowej to kluczowe elementy, które naznaczają 2018 rok w polskim e-commerce. Ale co warto pamiętać z roku 2017? O tym traktuje nowy raport ze sklepów internetowych przygotowany przez platformę Shoper.

Według danych platformy Shoper, w 2017 roku najwięcej sklepów powstało z asortymentem odzieżowym oraz “dom i ogród” (po 21,6 proc.). Trzecią co do liczby nowo otwartych sklepów była branża “zdrowie i uroda” (12,7 proc.). Z przeprowadzonych badań wynika, że to właśnie branża odzieżowa wygenerowała około 20 proc. liczby wszystkich transakcji w polskim e-commerce w
2017 roku.

Pod tym kątem wyróżniają się też sklepy z kategorii „dom i ogród” oraz „zdrowie i uroda”, które odpowiadają za nieco ponad 12 proc. sprzedaży ilościowej każda. Pod względem wartości sprzedaży prowadzą zaś sklepy z kategorii “dom i ogród” (prawie 20 proc.), “odzież” (prawie 15 proc.) oraz “elektronika użytkowa” (około 12 proc.).

Warto odnotować, że rok 2017 był dla badanych sklepów lepszy pod względem przyrostu przychodów niż poprzedni. E-biznesy wydają się dojrzewać też do inwestowania we własny rozwój i działania promocyjne. Niemal 80 proc. badanych sklepów odnotowało wzrost przychodów. Dla przypomnienia, rok temu było to niewiele ponad 76 proc. Co trzeci sklep odnotował wzrost na poziomie 10-30 proc.

Na uwagę zasługuje również fakt, że 19 proc. badanych zainwestowało w zmiany funkcjonalne w sklepie. Obserwacja swojej grupy docelowej, jej nawyków, sposobów dokonywania zakupów wpływa na decyzje o optymalizacji, wprowadzeniu nowych, dodatkowych rozwiązań ułatwiających proces zakupowy i pracę w sklepie.

Co robić, żeby dobrze zarobić?

Według naszych danych kolejny rok kanały social media są najczęściej wykorzystywanymi narzędziami w budowaniu zainteresowania ofertą (62 proc.). A 42 proc. inwestuje w płatne działania na Facebooku. Zbliżona liczba badanych korzysta z kampanii Google AdWords (41 proc).

Jednak nie są to jedyne sposoby zainteresowania ofertą. Sklepy korzystają także z innych metod. Przy każdej z nich natomiast istotnym jest, by dobrze zbadać swoją grupę docelową i być tam, gdzie są potencjalni kupujący.

Pełną treść raportu znajdziesz w tym miejscu.