Masz sklep internetowy i chcesz nim wojować na zagranicznych rynkach? Najpierw zarejestruj się jako podatnik VAT-UE. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Dla kogo jest ten artykuł?
Dla przedsiębiorców i właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą dokonywać transakcji wewnątrz Unii Europejskiej lub chcą prowadzić biznesy z kontrahentami z państw UE. Przedsiębiorca zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT ma obowiązek rejestracji VAT-UE jeszcze przed dokonaniem pierwszej transakcji dokonanej w obrębie Wspólnoty.
Źródło: MPiT
Co więcej – jak podaje serwis informacyjny Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii – do zgłoszenia zobowiązani są także podatnicy korzystający w Polsce ze zwolnienia z VATu, gdy:
☞ dokonują zakupu usług od kontrahenta z Unii Europejskiej, gdzie miejscem świadczenia usług jest siedziba nabywcy,
☞ dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) – wtedy obowiązek rejestracji jest konieczny, gdy wartość nabytych towarów w danym roku przekracza 50 000 zł,
☞ dokonują wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług.
Źródło: Poradnik Przedsiębiorcy
Przeczytaj także: Jak polskie sklepy sprzedają za granicą?
Jak zarejestrować się jako podatnik VAT-UE?
Zgłoszenie można złożyć osobiście, wysłać pocztą lub elektronicznie przez Portal Podatkowy. Wzór formularza dostępny jest do wglądu pod tym linkiem.
Osobiście sprawę załatwisz w urzędzie skarbowym właściwym dla twojego miejsca zamieszkania/siedziby/prowadzenia działalności. Jeśli jednak nie masz stałego miejsca zamieszkania, siedziby, ani na stałe nie prowadzisz działalności gospodarczej w Polsce – zgłoszenie musisz złożyć do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
Jak informuje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii – po zarejestrowaniu, właściwy urząd skarbowy nada ci „europejski” NIP, którego będziesz teraz używać we wspomnianych wyżej, europejskich transakcjach, dodając do tego jeszcze przedrostek „PL”.
O czym pamiętać?
O dokładnym, i zgodnym z prawdą, wypełnieniu wniosku. Nie zostaniesz bowiem zarejestrowany/a, jeśli podasz np. w zgłoszeniu rejestracyjnym dane, na które nie będzie można skontaktować się ani z tobą, ani z twoim pełnomocnikiem, albo gdy ty lub twój pełnomocnik nie stawicie się w urzędzie skarbowym, mimo wezwania.
Ile to kosztuje?
To nic nie kosztuje, chyba że udzielasz komuś pełnomocnictwa. Wtedy zapłacisz 17 zł opłaty skarbowej. Ale uwaga – nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu (więcej w temacie pełnomocnictwa znajdziesz tutaj).
Za pełnomocnictwo udzielone komuś innemu opłatę musisz wpłacić na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu skarbowego, w którym składasz pełnomocnictwo (numer konta najlepiej sprawdzić na stronie urzędu miasta/gminy). Przykład: jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłacisz na konto Urzędu Miasta Poznania.
Coś jeszcze?
Tak. Czynni podatnicy VAT, którzy zarejestrowali się na potrzeby VAT UE, muszą składać co miesiąc informację podsumowującą – elektronicznie można ją wysłać do 25. dnia następnego miesiąca po okresie rozliczeniowym, w którym nastąpiła transakcja wewnątrzwspólnotowa. Szczegóły dostępne są na tej stronie.
Jeśli natomiast przestaniesz dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych, również musisz zgłosić ten fakt naczelnikowi odpowiedniego urzędu skarbowego. W tym celu potrzebne jest zaktualizowane zgłoszenie VAT-R (o czym więcej przeczytasz tutaj) – masz na jego wysłanie 15 dni od dnia zaistnienia takiej okoliczności.
I jeszcze jedno, o czym przypomina serwis Infakt.pl: urząd skarbowy może automatycznie wyrejestrować podatnika z VAT-UE. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy nie złożysz obowiązkowej informacji podsumowującej VAT-UE przez okres kolejnych trzech miesięcy lub gdy nie wykażesz sprzedaży/zakupu towarów wraz z kwotą podatku do odliczenia w deklaracji VAT za okres trzech kolejnych miesięcy/kwartału.
Trzymamy kciuki, by takich nieprzyjemnych sytuacji żaden właściciel sklepu Shoper jednak nie doświadczał.