Wielu przedsiębiorcom rozpoczynającym przygodę z e-handlem wydaje się, że wystarczy ładna skórka graficzna, kilkuset fanów na Facebooku i… jakoś to będzie się samo kręcić. Być może. Ale szczęściu w e-commerce warto dopomóc.

Na pytanie: „czy prowadziłeś w swoim sklepie działania reklamowe”, więcej niż połowa właścicieli e-biznesów odpowiadała, że nie. Jedni z oszczędności, bo nie chcą inwestować w reklamę, nie wierząc w jej realne efekty, inni z braku wiedzy, ile takie działania mogą rzeczywiście kosztować. A jak wskazują działania do tej pory prowadzone na platformie Shoper w ramach usługi Shoper Kampanie – nie trzeba wcale dużych wkładów finansowych, by na starcie nowego biznesu zdobyć i zadowolonych klientów, i kolejne zamówienia.

Pytanie tylko: po co?

Pośród klientów platformy Shoper zrobiliśmy kiedyś ankietę, w której pytaliśmy m.in. o to…
– czy prowadziłeś/aś już kampanie płatne dla swojego sklepu,
– jeśli tak, to jakie trudności napotkałeś/aś podczas prowadzenia takich kampanii,
– ile jesteś w stanie przeznaczyć na reklamę,
– jaki koszt pozyskania 1 transakcji jest dla ciebie akceptowalny?

Chcieliśmy się dowiedzieć, co i jak robią nowe sklepy, by po uruchomieniu sprzedaży zwrócić na siebie uwagę w zalewie podobnych e-biznesów.

Wnioski?

„Nigdy nie klikam w reklamy”, „Żaden z moich klientów nie klikał w reklamy”, „Po co mi reklamy?” W badaniu najbardziej problematyczną kwestią były oczywiście finanse i brak podstawowej wiedzy na temat reklamy w internecie.

Shoper Kampanie Adwords

Wielu właścicieli pytanych „Jakie trudności niesie za sobą prowadzenie kampanii AdWords?”, odpowiadało: „Wysokie koszty finansowe”. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej samemu mechanizmowi reklamy w Google, okaże się, że nawet niski budżet na nią przeznaczony, może dać wymierne efekty. Najlepszy przykład: wiodący dostawca towarów z branży instalacyjno-sanitarnej, gazowej i centralnego ogrzewania, musiał stawić czoła rosnącej konkurencji w internecie i spadającym cenom, dlatego zdecydował się na przemyślaną kampanię Google Ads, która pozwoliła mu wyróżnić się na tle rynku mocną ofertą. Po wydaniu 1000 zł, sklep zanotował przychód rzędu 16 tys. zł.

Jeżeli bowiem nie reklamujesz się w Google, bo twoim zdaniem:
a) „zajmuje to wiele czasu”…
b) „nie mam odpowiednich umiejętności technicznych”…
c) „nie ma
to większego sensu”…

Musisz zastanowić się nad tym tematem raz jeszcze – zwłaszcza że Google AdWords rzeczywiście może się okazać najłatwiejszą drogą do efektywnej reklamy w internecie. I zwłaszcza na starcie uruchomionego biznesu.

Najczęściej największym wyzwaniem dla startującego e-biznesu jest odpowiednie wypromowanie sklepu, znalezienie klientów, dotarcie do nich z ofertą produktową, wreszcie – osiągnięcie obiecującego poziomu konwersji. Co zatem robić, by osiągnąć taki cel? Spróbować kampanii. Produktowych.
Przykłady korzystających z tej usługi sklepów Shoper pokazują, że kampania z jednej strony generuje w stosunkowo krótkim czasie nowe zamówienia, a z drugiej – wpływa na rozpoznawalność marki sklepu w internecie.

Reklama w Google działa na trzech prostych zasadach.

Wyświetla się tylko tym użytkownikom, którzy w danym momencie szukają konkretnej usługi/oferty. To pozwala na precyzyjne kierowanie komunikatów i reklam do potencjalnych klientów. Druga sprawa – korzystając z kampanii AdWords, płacisz tylko za kliknięcia w ramach ustalonego budżetu. To znaczy, że twoje reklamy wyświetlają się w Google za darmo, płacisz dopiero wtedy, gdy ktoś w nie kliknie. No i trzecia – system na bieżąco śledzi uruchomione reklamy i optymalizuje wyniki kampanii. Dzięki temu można uzyskać maksymalizację zwrotu z zainwestowanego budżetu.

Inna obiekcja: „wyświetlam się w wynikach wyszukiwania, więc po co mam dodatkowo płacić za reklamę?!”. Przede wszystkim: nie płacisz za reklamę. Ta się wyświetli za darmo. Płacisz tylko za kliki zainteresowanych osób, które chwilę potem staną się twoimi klientami. Wszystkie działania są mierzalne – zatem na bieżąco widzisz, co rzeczywiście przynosi ci pożądany efekt, a co nie.

A co z SEO?

Umówmy się – choć jest często wybierane przez e-sklepy w pierwszej kolejności, to nie gwarantuje, że twoja strona i biznes będą w sieci dobrze widoczne.

Pierwsza strona wyników wyszukiwania Google daje co prawda oglądalność na poziomie 97%, ale już ledwie 3% internautów przechodzi na drugą stronę, zatem mówienie, że SEO napędzi ci klientów – jeśli nie załapiesz się do ścisłej czołówki (a to wymaga szeregu działań) – jest nieco na wyrost. Kiedy przy działaniach SEO trzeba uzbroić się w cierpliwość i czekać na efekty, reklamy AdWords mogą wyraźnie zwiększyć ekspozycję twojego biznesu w najpopularniejszej przeglądarce świata. I pozwalają szybciej weryfikować podjęte działania.

Przykład: Sklep Dehe.pl w internecie sprzedaje od dziesięciu lat. Spodnie, legginsy, bluzki, kurtki, swetry, bluzy i spódnice – wcześniej w ramach dużego marketplace’u, od 2017 pod własnym szyldem i na oprogramowaniu Shoper. Jak zawalczył, jako już samodzielny sklep internetowy, o nowych klientów? Reklamą w Google właśnie, która tylko w ciągu 30 dni wygenerowała obroty przekraczające 60 tys. zł.

Jaki budżet trzeba przeznaczyć na reklamę?

To akurat zależy. Między innymi od tego, jaki cel stawiasz przed swoim sklepem i taką kampanią. Prowadząc usługę Shoper Kampanie staramy się jednak, by z każdej reklamy wygenerować jak najlepszy zwrot z inwestycji, bo tutaj jest prosta zależność – im więcej sprzedasz, tym bardziej będziesz z pracy swojego sklepu zadowolony.

Zadaj nam na temat kampanii pytanie, chętnie rozwiejemy wszystkie wątpliwości.

Przeczytaj także:

☞ 10 pytań o kampanie reklamowe dla e-sklepu

☞ Wszystko co chciałbyś wiedzieć o zarabianiu w Google, ale boisz się zapytać

☞ Tak się robi kampanie, czyli jak szczęściu trzeba pomagać