TikTok zajął pierwsze miejsce wśród najczęściej ściąganych aplikacji na świecie. Dlatego warto reklamować się na TikToku i zdobywać nowych klientów. Sprawdź, jak możesz to robić na platformie Shoper.

TikTok w służbie social commerce

Wraz z dynamicznym rozwojem branży e-commerce, przybywa nowych sklepów internetowych. Im silniej nasycony rynek, tym bardziej biznesy online zmuszone są do rywalizacji i szukania coraz to nowych dróg dotarcia do klienta. Nie bez znaczenia są też czasy, w jakich przyszło nam żyć: pandemia zmusiła wielu sprzedawców do przeniesienia swojej działalności do świata online – jeszcze bardziej zwiększając konkurencyjność rynku e-commerce. Dlatego rosnącą popularnością cieszą się płatne reklamy, zarówno w wyszukiwarce, jak i w mediach społecznościowych.

Z danych wynika, że social commerce, czyli sprzedaż za pośrednictwem kanałów social media, to jeden z głównych kierunków rozwoju branży e-commerce. Tendencja ta jest ściśle powiązana ze stale rosnącą liczbą użytkowników mediów społecznościowych – zgodnie z raportem Digital 2021, prawie 93% internautów korzysta z internetu właśnie w telefonie, średnio spędzając tam dziennie 3 godz. 39 minut.

Badanie dowodzi, że prawie 55% ankietowanych kupuje za pomocą smartfona. Dlatego ważne jest, by na swojej drodze zakupowej klient mógł spotkać ofertę twojego sklepu internetowego. Co więcej, na obecności w social mediach zyska również wizerunek twojej marki oraz obsługa klienta – budowanie relacji z klientem na Instagramie jest zdecydowanie szybsze od tradycyjnej komunikacji mailowej.

Zobacz, jak sklepy internetowe inwestują w social commerce

Czym jest TikTok?

TikTok to najmłodszy, zdobywający rekordową popularność, serwis społecznościowy na świecie. Aplikacja TikTok została stworzona z myślą o urządzeniach mobilnych, z których w wolnym czasie korzystamy już chętniej niż z komputerów. Na tym polega właśnie jeden z sekretów popularności tej platformy.

Aplikację TikTok wyróżnia przede wszystkim rodzaj treści i sposób ich konsumpcji. Serwis pozwala użytkownikom z całego świata tworzyć i wykorzystywać nowe trendy oraz nagrywać filmy z różnymi utworami i efektami. Znajdziesz tam krótkie materiały wideo (tzw. tiktoki) od 15 sekund do 10 minut – czyli idealne do szybkiego przeglądania w tramwaju, w kolejce do kasy czy podczas lunchu.

Dodatkowo TikTok pozwala twórcom nawiązywać bezpośredni kontakt z obserwatorami poprzez komentarze, polubienia czy udostępnienia filmów także poza aplikacją. Dlatego serwis stanowi świetne miejsce na zwiększanie świadomości marki i budowanie jej autentyczności razem z użytkownikami.

Wykorzystaj TikTok do promocji swojego sklepu internetowego

 

 

TikToki, nie reklamy

Początkowo w aplikacji nie było możliwości reklamy. Jednak wraz z rozwojem TikToka pojawiły się na nim bardzo przydatne dla twórców i firm opcje reklamowe. Jednak zanim przejdziesz do swojego konta reklamowego i zaczniesz działać w Tiktok Ads, musisz wiedzieć, jak to robić.

Największą popularnością na TikToku cieszą się filmy kręcone „z ręki”, spontanicznie, bez określonego scenariusza. Oryginalne, mające charakter rozrywkowy, treści w szybkim tempie mogą stać się bardzo popularnym viralem, który dotrze do szerokiego, międzynarodowego grona odbiorców. Aby twoje działania w tym kanale przyniosły zamierzone efekty, powinny wpisywać się w trendy i wykorzystywać popularne efekty.

Użytkownicy TikToka preferują nieidealny świat, bez wystudiowanych, powielonych z innych kanałów społecznościowych kreacji. Pokazuj więc swój produkt w naturalnym, rzeczywistym otoczeniu, a nie idealnym, wyjętym z katalogu. Jak mówi sam TikTok: “don’t make ads. Make TikToks”, czyli nie rób reklam, rób TikToki. Po prostu. To wystarczy, by zrobić tam furorę i wyprzedzić konkurencję. Ale po kolei.

Reklama na TikToku – rodzaje

Obecnie serwisy społecznościowe oferują wiele narzędzi (np. sklep na Facebooku, oznaczenia produktów na Instagramie), dzięki którym nie musisz ograniczać sprzedaży jedynie do strony swojego sklepu. Najpopularniejszym kanałem płatnego dotarcia do klienta są dziś kampanie reklamowe Google Ads oraz Facebook Ads.

Ale sprzedając w internecie, warto sprawdzić też, jak działa TikTok for Business i jak może przysłużyć się promocji twojej firmy. Jest to platforma, która pomaga markom tworzyć reklamy na TikToku i zarządzać nimi. Kreatorem reklam jest TikTok Ads Manager, który pozwala na tworzenie reklam bezpośrednio ze smartfona. Możliwości reklamowe aplikacji obejmują m.in.:

☞ wgranie twojego wideo,

☞ montaż filmu na podstawie twoich materiałów,

☞ montaż filmiku zgodnie z wybranym template’em,

☞ tworzenie kompilacji z nadesłanych wcześniej materiałów,

☞ dobranie ścieżki dźwiękowej do nagranego przez ciebie filmu.

To wszystko w ramach jednego, intuicyjnego kreatora. TikTok Ads Manager pozwala na bieżąco śledzić postępy kampanii reklamowych i ich efekty. Do tego celu został stworzony, analogicznie do Facebooka, TikTok Pixel, który umieszczony na docelowej stronie www, śledzi liczbę konwersji i zachowania użytkowników w obrębie tej strony.

Sprawdź unikalną ofertę reklam produktowych na TikToku

Cele kampanii reklamowych na TikToku

Reklama na TikToku ma cele analogiczne do tych, które znajdziesz w Facebook Ads Managerze. Cel kampanii możesz wybrać spośród kilku proponowanych:

zasięg, czyli materiały budujące świadomość marki (maksymalna liczba wyświetleń reklamy),

ruch, czyli skierowanie odbiorców na twoją stronę internetową lub do aplikacji,

instalacja aplikacji, czyli reklama wyświetlana w celu zwiększenia pobrań aplikacji mobilnych,

wyświetlenia wideo,

pozyskiwanie leadów (lead generation), czyli reklamy służące do pozyskiwania danych kontaktowych odbiorców w celach marketingowych (zapisanie na newsletter, dołączenie do wydarzenia itp.),

konwersje, czyli reklama nastawiona na ukierunkowanie odbiorcy na konkretne działania w obrębie twojej strony internetowej, np. dodanie do koszyka czy zakup produktu.

 

Źródło: TikTok Ads Manager

Reklama na TikToku – metody rozliczania

Bezpośrednio z wyborem celu reklamowego, powiązany jest wybór sposobu rozliczenia z TikTokiem. Od tej decyzji zależeć będą koszty, jakie poniesiesz za przeprowadzoną na tej platformie kampanię reklamową. Możesz wybrać spośród 4 modeli rozliczenia działań:

CPC – cost per click – koszt naliczany za każde kliknięcie w reklamę.

oCPC – optimized cost per click – to koszt, jaki chcesz zapłacić za wynik. System będzie kierował reklamy do użytkowników skłonnych podjąć żądane działanie, przy koszcie jak najbardziej zbliżonym do twojej stawki.

CPV – cost per video views – koszt naliczany za obejrzane 2- lub 6-skundowe wyświetlenie filmu. Algorytm będzie wyświetlał reklamę tak, aby jak najwięcej osób zobaczył taki fragment filmu w ramach określonego przez ciebie budżetu.

CPM – cost per mile – najpopularniejszy sposób rozliczania reklam, koszt naliczany jest za każde 1000 wyświetleń reklamy.

oCPM – optimized cost per mile – analogicznie, koszt naliczany jest za 1000 wyświetleń reklamy, jednak to reklamodawca określa po jakiej cenie. Dzięki temu targetowanie jest bardziej zoptymalizowane, a system wyświetla reklamę tym osobom, które z większym prawdopodobieństwem wykonają oczekiwaną przez nas akcję.

TikTok Ads krok po kroku

Zanim reklama zacznie śmigać na TikToku, musisz ją jeszcze odpowiednio skonfigurować. Ważne jest, abyś zachował klarowną strukturę, która ułatwi ci później odnalezienie się w większej liczbie zestawów reklam. W tym będzie dla ciebie pomocny TikTok Ads Manager: układ bardzo zbliżony do managera reklam Facebooka, zawiera w sobie kampanię – zestaw reklam oraz poszczególne kreacje.

W obrębie jednej kampanii, możesz założyć kilka różnych zestawów reklam, a wewnątrz nich: różne reklamy. Dzięki temu, możesz przeprowadzać testy skuteczności twoich kampanii reklamowych, a co za tym idzie zobaczyć, jakie działania przynoszą rzeczywiste efekty.

Na poziomie ustawień kampanii masz możliwość określenia jej celu oraz dziennego lub całościowego budżetu, w jakim chciałbyś się zmieścić. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy stawiasz pierwsze kroki w menadżerze tiktokowych reklam i nie chcesz niepotrzebnie przepalić budżetu. Z poziomu zestawu reklam, określasz czas wyświetlania reklamy, miejsca w których ma się pojawiać oraz jej target (szczegółowe dane na temat odbiorców).

W tym miejscu możesz wybrać także sposób rozliczania kosztów reklamy. Samą reklamę tworzysz już w obrębie zestawu reklam – tutaj umieszczasz gotowe video lub kreujesz je od podstaw. Możesz ustalić odpowiednie CTA (ang. call to action) i treść reklamy.

 

Źródło: TikTok Ads Manager

 

Skuteczność reklamy możesz mierzyć za pomocą Pixela TikToka, który umieszczasz w kodzie źródłowym wybranej strony internetowej. Dzięki niemu nie tylko zweryfikujesz swoje działania reklamowe i konwersje, ale również umożliwi ci on tworzenie niestandardowych grup odbiorców na podstawie ich zachowań w twoim sklepie internetowym. Poprawnie umieszczony pixel pozwoli ci zoptymalizować działania reklamowe i skutecznie mierzyć ich wyniki.

Pixel TikToka znajdziesz w zakładce Assets, po wybraniu Events w menu. Pojawi się możliwość wyboru między Pixel TikTok a App Event (czyli możliwością mierzenia konwersji wewnątrz twojej aplikacji). Z tego poziomu możesz stworzyć i zarządzać pixelem konwersji, a także podejrzeć dane przez niego zebrane.

 

Źródło: TikTok Ads Manager

Formaty reklamowe na TikToku

Drugą, bardzo istotną kwestią jest kreacja reklamowa. To ona ma sprawiać, że użytkownicy aplikacji przejdą na twoją stronę internetową. Do wyboru masz podstawowe typy reklam, takie jak reklamy w obrębie feedu, jak również bardziej zaawansowane formaty, które wyceniane są indywidualnie:

TopView – reklama wyświetlana u samej góry feedu “Dla Ciebie” zaraz po otwarciu aplikacji. Dzięki temu, użytkownik w pierwszej kolejności zobaczy twoją reklamę, dzięki czemu zwiększy się rozpoznawalność twojej marki. Format ten wyróżnia szeroki zasięg i siłą rzeczy – wysoki wskaźnik oglądalności reklamy.

InFeed Ads – to pełnoekranowe, kilkunastosekundowe reklamy, podobne do tych z Instagrama i Snapchata.

 

Przykład reklamy w formacie Infeed Ads

 

Branded Hashtag Challenge – opcja stworzona z myślą o hashtagowych challenge’ach. Zazwyczaj nastawione są na zwiększenie zaangażowania użytkowników i polegają na zachęceniu ich do wzięcia udziału w wyzwaniu poprzez nakręcenie filmiku w określonym motywie i oznaczeniu go określonym przez markę, często specjalnie dedykowanym akcji, hasztagiem. Reklamy w tym formacie wyświetlają się w sekcji “Dla Ciebie” oraz w zakładce “Odkryj” (która kieruje do wszystkich materiałów z wybranym hasztagiem). Efektem wykorzystania tego formatu reklam, jest zaangażowanie odbiorców. Hashtag Challenge to idealne rozwiązanie dla wszystkich akcji społecznych lub kampanii sezonowych (np. świątecznych, walentynkowych, itp.).

Branded Effects – to możliwość tworzenia firmowych efektów, filtrów lub naklejek. Możesz je wykorzystać w reklamach, ale również udostępnić użytkownikom, by oni wykorzystywali je biorąc udział np. w Branded Hashtag Challenge.

Brand Takeover – to kreacja, która podobnie jak TopView wyświetla się zaraz po otwarciu aplikacji przez użytkowników w określonej lokalizacji, konkretnego dnia, o konkretnej porze. Wyświetla się w trybie pełnoekranowym i kliknięcie w dowolnym miejscu na ekranie aplikacji, przeniesie użytkownika na twoją stronę. Format Brand Takeover zapewnia bardzo duży zasięg oraz wzrost rozpoznawalności twojej marki. W przypadku tych reklam filmy nie mogą przekraczać długością 5 sekund. Dlatego już pierwsze sekundy wideo powinny być bardzo ciekawe i intrygujące dla odbiorcy, by ten chciał kliknąć i dowiedzieć się więcej.

One Day Max – pełnoekranowe wideo sponsorowane, o długości od 5 do 60 sekund. Film odtwarza się automatycznie z dźwiękiem. Reklama jest wyświetlana przez 24h i gwarantuje 100% widoczności (z tej formy reklamy nie może korzystać w tym samym czasie żadna inna marka).

Twój sklep internetowy na TikToku

Fenomenalny w swojej prostocie TikTok z roku na rok zyskuje na popularności, nie tylko wśród młodego pokolenia. Wciąż przybywa na nim również starszych użytkowników. Rośnie też popularność formatów reklamowych, jednak aplikacja jeszcze nie została tak nimi nasycona, jak do tej pory Facebook czy Instagram.

Mniejsza konkurencja reklamodawców i viralowy potencjał tego narzędzia sprawia, że TikTok staje się przydatnym narzędziem wsparcia sprzedaży online. Dlatego, jeśli chcesz rozpocząć swoje działania na tej platformie, jest to idealny moment. Co najlepsze, nie musisz wcale być od tego specjalistą – teraz możesz skorzystać z profesjonalnej pomocy w ramach usługi TikTok Ads na platformie Shoper. Wszystkim zajmiemy się za ciebie.

Sprawdź unikalną ofertę reklam produktowych na TikToku