Promocja w sklepie internetowym

Wiosna to dobry okres, żeby przyspieszyć ze swoim biznesem i zorganizować dużą promocję. Zobaczcie na poniższym przykładzie, jak to zrobić dobrze.

„Rozkwitnij na wiosnę” – łatwo powiedzieć, prawda? Ale nie każdy wie, jak najbardziej wyczekiwany okres w roku (bo ten przecież zaraz po zimie) przekuć w sukces. I co zrobić, żeby budzący się do życia klienci, robiący coraz więcej zakupów przed startem modowego/ budowlanego/ motoryzacyjnego/ dowolnie innego sezonu, wychodzili z twojego e-sklepu w pełni zadowoleni. A wiosna, nawet jeśli nie jest czasem wyprzedaży (jeśli już to tych krótkich i mniejszych, 30-, 40-procentowych), to i tak sprzyja robieniu zakupów. Do życia budzi się w końcu nie tylko przyroda, ale i my sami – wymęczeni szarą zimą, głodni nowych możliwości.

Sklep Kruger&Matz, sprzedający m.in. smartfony i urządzenia mobilne, wiedział, jak się na to przygotować:

„W związku z emisją reklamy telewizyjnej spodziewamy się kilkadziesiąt razy większego ruchu niż w standardowy dzień w szczycie. Proszę o informację, czy serwer jest przygotowany na taki wzrost obciążenia lub co musimy zrobić, żeby przygotować się do tej sytuacji”.

Reklama w TV. Oczywiście nie każdego na nią stać, ale akurat nie o tym będzie ten materiał. Nie trzeba się bowiem reklamować ani w radiu, ani w telewizji, żeby narobić wokół swojego sklepu szumu. Jasne – to kanały najbardziej popularne, ale też zarezerwowane dla najzamożniejszych i największych biznesów. Promocję swojej oferty można też jednak z powodzeniem robić za pomocą Facebooka, Instagramu czy YouTube’a – trendy na dzisiejszym rynku e-commerce pokazują, że ruch z kanałów social media może być ogromny. Wystarczy tylko dobry pomysł na akcję np. viralową (atrakcyjny fanpage na Facebooku, przyciągające uwagę, angażujące wideo albo status udostępniany przez tysiące użytkowników) czy bardzo konkurencyjna oferta, która przysłowiową „pocztą pantoflową” sama znajdzie szerokie grono odbiorców.
Problematyczną kwestią w tym tekście nie jest zatem samo rozkręcenie ruchu na stronie sklepu, ale jego utrzymanie. I przytoczony wyżej cytat z komunikacji ze sklepem Kruger&Matz pokazuje, jak to robić właściwie.

„Witam, proszę włączyć obsługę HTTPS dla całej strony. Znacznie przyspieszy to jej działanie. Te ustawienie mogą państwo znaleźć w menu Konfiguracja>Administracja>System>Bezpieczeństwo.
Proszę również unikać zmian w ofercie produktowej w trakcie największego ruchu – rekomenduję przygotować wszystko w sklepie wcześniej tak, aby klienci korzystali w jego trakcie z już zachowanych danych.”

To była nasza odpowiedź na zgłoszenie klienta, który chciał się jak najlepiej przygotować na przyjęcie ruchu po emisji reklamy w TV. Podobne kroki należy stosować przy planowanych akcjach promocyjnych i wyprzedażowych (zwłaszcza świątecznych!) – sklep przygotowany na większe zainteresowanie ze strony klientów to sklep gwarantujący udane i bezproblemowe zakupy. O pewne kwestie można zadbać samemu – jak na przykład włączenie obsługi protokołu HTTPS – ale jeśli planujemy wzmożone działania promocyjne i największy event w historii firmy, lepiej zgłosić tak organizowaną akcję do naszego Działu Obsługi Klienta. Najlepiej mailowo – odpowiednie zgłoszenie będziemy mogli przesłać dalej i rozpocząć procedurę przygotowania sklepu na przyjęcie jak największego i niecodziennego ruchu.

„Dzięki za pomoc przy tej akcji. Z naszych ocen wynika że stronę w ciągu kilku minut oglądało kilka tysięcy osób osób i zyskaliśmy kilkanaście tysięcy nowych odwiedzających. Odnośnie samej komunikacji z waszym DOK, wszystko było OK. Jasna i czytelna informacja, jak powinniśmy się zachować i wszystko zadziałało tak, jak opisaliście” – oceniali potem całą akcję właściciele sklepu Kruger&Matz.

Rzeczywiście, nasze statystyki wyglądały podobnie. I mając jeszcze świadomość, że taki event ma miejsce, a razem z nim nadzwyczajnie rośnie ruch na stronie, nie musieliśmy żadnego z klientów odsyłać z kwitkiem strasząc komunikatem przeładowaniem serwera. To dobra lekcja dla nas wszystkich, ale wnioski w pierwszej kolejności powinni z niej wyciągnąć właściciele innych e-biznesów. Jeśli chcecie wiosną rozkwitać i rozwijać swoje sklepy, róbcie to koniecznie z głową. I planujcie podobne działania z odpowiednim wyprzedzeniem.