Social media dla doroslych

Uwaga właściciele sklepów, którzy swoją ofertę komunikują w kanałach social media do odbiorców poniżej 16. roku życia. Już wkrótce dostęp do Facebooka i innych serwisów może zostać mocno ograniczony.

Jeśli wierzyć danym podawanym przez WeAreSocial, w tym momencie korzysta w Polsce z Facebooka 1,6 mln kobiet i 1,5 mln mężczyzn w wieku 13-19 lat. Ale już wkrótce te liczby mogą wyglądać zgoła odmiennie, bo jak informuje „Financial Times”, Parlament Europejski pracuje nad wprowadzeniem w życie nowego, międzynarodowego porozumienia, na mocy którego z serwisów społecznościowych będą mogły korzystać jedynie osoby powyżej 16. roku życia (jest to pułap umowny, rządy poszczególnych krajów będą mogły go ew. obniżać; na pewno podmiotom oferującym się w internecie, które nie zaakceptują nowych zasad mają grozić kary finansowe rzędu czterech procent od całkowitej sprzedaży). Sposobem na zniesienie tego zakazu ma być wyłącznie zgoda rodziców bądź opiekunów prawnych nieletnich (zgłoszona w indywidualnym przypadku i przesłana – najprawdopodobniej – wraz ze skanem dowodu osobistego lub innego dokumentu poświadczającego tożsamość), ale pewnym jest, że z kanałów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy Snapchat, i tak odpłynie spora liczba dotychczasowych użytkowników. I to nie tylko w Polsce.

Zerknijmy na razie poniższe dane, które dotyczą rynku polskiego (za WeAreSocial):

Shoper raport: Użytkowanie internetu
Create pie charts

W ujęciu globalnym, zainteresowanie mediami społecznościowymi pośród najmłodszej grupy odbiorców jest oczywiście jeszcze większe. W porównaniu jednak z Polską, wśród najpopularniejszych serwisów na zdecydowanie mocniejszej pozycji jest Snapchat (57%), wymienia się tam także Tumblr (39%) oraz Pinterest (28% – dane za GlobalWebIndex) – a więc serwisy koncentrujące się na łatwym i bezpośrednim przekazie foto/wideo, najszybciej zyskującym pośród nowoczesnych komunikatów przesyłanych przez internautów.
Przy wprowadzeniu nowych regulacji Parlamentu Europejskiego, dominująca grupa użytkowników korzystających właśnie z takich nowych mediów, z pewnością zmaleje. Prognozowany termin ograniczenia dostępu do kanałów social media dla młodzieży poniżej 16. roku życia przewidziany został na 2018 rok, jedyną niewiadomą jest więc póki co pytanie, jak te obostrzenia będą weryfikowane i przestrzegane. A w konsekwencji, jak bardzo odbiją się na branży e-commerce.