blog2

21 kwietnia Google zmienił algorytm działania wyszukiwarki – od tego dnia wyniki stron dostosowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych są pokazywane wyżej oraz opatrzone odpowiednią adnotacją: „na komórki” (ang. mobile friendly). Sprawdź, czy twój sklep też jest w tym gronie.

na telefon_shoper

Celem wprowadzonych przez Google zmian jest dostarczanie użytkownikom najbardziej przyjaznych dla nich wyników z uwzględnieniem urządzenia, z jakiego aktualnie korzystają.

Mobilni konsumenci
Ruch z urządzeń mobilnych można sprawdzić samodzielnie w Google Analytics.

GA_ruch

Widoczny tam rozkład procentowy ruchu daje nam informacje o wielkości ruchu z urządzeń mobilnych – w powyższym przypadku widać, że jest to niemal 23%, a to znaczący wynik. Gdyby analizowana witryna nie była dostosowana pod urządzenia mobilne, traciłaby jednego na 4-5 użytkowników.
Dla poszerzenia wiedzy w tym temacie warto kliknąć pod ten adres, gdzie można zerknąć na ciekawe porównanie i rozkład wizyt w sklepach z poszczególnych kanałów.

Czy moja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych?
Możesz to sprawdzić na kilka sposobów. Już sam Google udostępnia w tym celu zestaw pomocnych narzędzi, ale oprócz nich jesteś też w stanie wyszukać wiele innych. Poniżej kilka propozycji do szybkiego wykorzystania:

☞ Na swoim telefonie/tablecie wpisz w pasku wyszukiwania Google adres twojej witryny. Otrzymasz wynik z oznaczeniem: „na komórki” lub „mobile friendly”, a jeśli nie pojawi się żadna adnotacja będzie to oznaczać, że strona nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym.

☞ Wykonaj test optymalizacji mobilnej – bardzo prosty, dający sporo informacji zwrotnych, których wprowadzenie może znacząco zmienić pozycję w rankingu wyszukiwarki. Kliknij.

☞ Skorzystaj z narzędzi dla Webmasterów Google, dostępnych pod tym adresem.

☞ Ściągnij aplikację URL Profiler – co prawda jest ona płatna, ale 14-dniowa wersja testowa zupełnie ci wystarczy, by przetestować witrynę. Jest to o tyle fajne narzędzie, że pozwala wprowadzić wiele adresów z danej witryny (można np. wrzucić całą site map), a na koniec podaje informacje o tym, czy strona jest mobile friendly oraz pokazuje listę błędów dla każdego z adresów URL.

Sprawdź, jak cię widzą
☞ Wejdź na stronę www.responsinator.com i wpisz tam adresu swojej strony – serwis pozwoli ci sprawdzić jej wygląd na poszczególnych urządzeniach. A jak widać, lista jest długa.

☞ Skorzystaj z narzędzi wbudowanych w przeglądarkę Chrome. Wystarczy prawym przyciskiem myszy kliknąć w dowolnym miejscu strony i wybrać z dostępnych opcji „zbadaj element”. Następnie kliknij w ikonkę telefonu. Możesz też wskazywać konkretne modele urządzeń i podejrzeć sposób prezentowania się na nich twojej witryny.

☞ Bardziej zaawansowane narzędzie oferuje quirktools.com/screenfly – warto z niego skorzystać, bo daje wiele możliwości podglądnięcia widoków różnych urządzeń. Jest też bardzo użyteczne w testowaniu witryny.

Czego unikać?
☞ Przede wszystkim nie stosuj widgetów w technologii flash – są bowiem nieprzyjazne dla urządzeń mobilnych (wyjątkiem są filmiki z YouTube, ale Google radzi sobie z nimi w tle). Nawet jeśli dodasz obsługę flasha, to może to i tak spowolnić pracę i wydajność twojego urządzenia.

☞ Unikaj pop-upów wyskakujących w sposób agresywny i które obejmują cały ekran do tego stopnia, że użytkownik nie jest w stanie ich wyłączyć. Blokują one dostęp do strony, a w efekcie powodują rezygnację klienta. Rozwiązaniem niech będzie przygotowanie podobnych widgetów, ale w technologii RWD. Pamiętaj o tym, zamawiając np. grafikę dla swojego sklepu.

☞ Jeśli zaś twój sklep działa w wersji mobile pod subdomeną upewnij się, że linkowania z wersji mobile są prawidłowe (czyli że również prowadzą do stron w wersji mobilnej). Dokładnie przetestuj swoją witrynę pod tym kątem. Zwróć też uwagę, czy nie blokujesz plików JS i CSS. w robots txt. Brzmi nieco zbyt technicznie? Tę informację uzyskasz przy użyciu narzędzi dla Webmasterów Google.
Jeśli jednak nie wszystkie strony twojego serwisu są w wersji mobile, lepiej już przekierować je na wersję desktopową niż zamieszczać miękki komunikat 404. Google nie lubi takiego działania.

Antidotum na algorytm Google
Wykonałeś kilka testów i masz sporo informacji. Nie wszystkie jednak są dla ciebie zrozumiałe, chciałbyś coś zmienić, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Napisz do nas: pomoc Shoper – pomożemy dostosować twój sklep do wymogów Google. Zastosujemy technologię RWD, dzięki której twój sklep zawsze będzie traktowany preferencyjnie przez algorytmy najpopularniejszej wyszukiwarki świata.


Shoper_otworzsklep