Wyjątkowy dla e-handlu 2020 rok wymagał równie wyjątkowego podsumowania. Zapraszamy do sprawdzenia naszego raportu z polskich sklepów internetowych Shoper i zbioru najciekawszych zagadnień z prowadzeniem sprzedaży online.

 

Pełna wersja raportu Shoper za 2020 rok dostępna jest tutaj

 

Pandemia koronawirusa wpłynęła w 2020 roku na każdą dziedzinę naszego życia. Konieczność dostosowania się wymusiła na nas zmiany nie tylko w życiu prywatnym, ale także biznesowym. Z powodu zaleceń epidemiologicznych, zamknięcia galerii i sklepów wielu przedsiębiorców poszukiwało szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie, co zaowocowało wręcz rekordowymi wynikami w handlu internetowym i jego dynamicznym rozwojem.

 

 

Dostrzegalną zmianą był między innymi wzrost liczby sklepów oferujących asortyment spożywczy. Wyniósł on 112 proc. w porównaniu do 2019 roku. Z ofertą do sieci przeniosło się wiele biznesów, które do niedawna nawet tego nie rozważały lub była to dla nich bardzo odległa perspektywa. Ciekawym trendem było wejście do sprzedaży internetowej nowych branż, takich jak gastronomia.

 

 

Mogliśmy zaobserwować dwie tendencje – z jednej strony dywersyfikacja kanałów sprzedaży, choć wcześniej przez niektórych odkładana w czasie, okazała się konieczna, a z drugiej – wśród działających już w sieci biznesów zauważyliśmy intensyfikację działań, zarówno w poszukiwaniu nowych klientów, jak i podtrzymaniu relacji z dotychczasowymi. Dostęp do prostych rozwiązań z obszaru e-commerce pozwalających jednym wygodnie kupować, a drugim szybko i skutecznie sprzedawać, okazał się kluczowym czynnikiem przyspieszonej transformacji rynku.

Z badania wynika także, że polski e-commerce mocno inwestuje w siebie. Jeszcze dwa lata temu połowa właścicieli sklepów internetowych Shoper nie wprowadziła żadnych zmian w swoich e-biznesach. Dziś ta grupa wynosi jedynie 7 proc. Badani najczęściej inwestują w rozwiązania usprawniające sprzedaż, jak szybkie i bezpieczne płatności (15 proc.), zmiany graficzne (13 proc.) czy certyfikat SSL (12 proc.).

Sięgają też po więcej – inwestując najczęściej w reklamę i działania wizerunkowe. W niektórych branżach wydatki na reklamę wzrosły dwukrotnie – przy czym warto podkreślić, że zmiana ta podyktowana była dążeniem do zwiększenia skuteczności, a nie jedynie utrzymania swojej pozycji.

Działania podejmowane przez właścicieli sklepów internetowych, ogólny wzrost zainteresowania zakupami w sieci sprawiły, że w 2020 roku mieliśmy do czynienia ze wzrostem zarówno ruchu, jak i liczby transakcji. Kupujący wydali w listopadzie łącznie o 93 proc., a w ostatni Black Friday o 53 proc. więcej niż rok temu.

Po więcej danych i analiz zapraszamy do pełnej wersji raportu, dostępnej tutaj.