Jak przygotować produkt do wysyłki, na co zwrócić uwagę, jakich błędów unikać? Oto przykłady z życia (czyli codziennej sprzedaży) wzięte.

Liczba sklepów internetowych rośnie z miesiąca na miesiąc, liczba kupujących również. Coraz więcej osób przekonuje się do zakupów w sieci, a co za tym idzie stają się coraz bardziej wymagający i dobierają sklepy z uwagi na pewne kryteria. Jedną z najbardziej cenionych przez kupujących wartości dodanych przy zakupach w e-sklepie jest szybka wysyłka. Jednakże obok szybkości równie wysoko jest ceniona jakość zapakowania produktu. Zatem po kolei…

Na co w szczególności zwrócić uwagę pakując przedmiot wysyłany przesyłką kurierską?

Dbanie o wygląd przesyłki jest na pewno ważnym elementem budowania pozytywnego wizerunku e-sklepu – jednak równie istotne jest dostarczenie przesyłki z nienaruszoną zawartością. Należy pamiętać, że przesyłki są przeładowywane, sortowane itd. – warto więc zadbać o odpowiednie przygotowanie przesyłki.

Opakowanie zewnętrzne

Zwykle wysyłany towar posiada opakowanie producenta, co jest dużym udogodnieniem. Taki towar można dodatkowo zapakować w firmowy foliopak (foliowa koperta). Opakowanie producenta nie będzie zwracało na siebie uwagi. Jednak, gdy nie mamy ww. opakowania, musimy poradzić sobie w inny sposób, posłuży nam do tego pudełko z tektury falistej. Pudełka tekturowe mają swoją żywotność, dlatego starajmy się wykorzystywać te mniej zużyte. Należy zadbać o prawidłowe opakowanie, gdyż pracownik firmy kurierskiej (kurier) ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki, jeżeli uzna, że opakowanie jest niewłaściwe i istnieje ryzyko uszkodzenia zawartości lub innych przesyłek.

Sporo sklepów (szczególnie dużych, mających w swojej ofercie przeróżne produkty, choć nie jest to regułą i są wyjątki) dostarcza produkty tak, jak zostały dostarczone od producenta czy dystrybutora. Jedna z właścicielek mówi, że na samym początku sam tak robiłam. „Odklejałam tylko stare naklejki, przyklejałam swoje i w dalszą podróż. Co się stało? 4 rozbite zlewy w ciągu pół roku. To dużo, tym bardziej, że tylko za jedną wysyłkę zostało zwrócone ubezpieczenie. Z roku na rok zauważam, że sami producenci i dystrybutorzy dostrzegli ten problem i produkty są coraz lepiej zapakowane. Jednak to nie zawsze wystarczy”.

Jeśli tylko to możliwe, warto rozważyć wysyłanie na paletach. Wprawdzie to jedno z najdroższych rozwiązań – jednak w przypadku przedmiotów wartościowych, ciężkich, o nieregularnych kształtach – warte rozważenia, tym bardziej, że przy większej ilości wysyłek można wynegocjować atrakcyjną stawkę.

Wypełnienie – ochrona zawartości

Towar należy zabezpieczyć tak, aby nie przemieszczał się wewnątrz opakowania. Doskonałym wypełniaczem jest styropian połączony z folią bąbelkową. Wypełnienie powinno wyścielać paczkę na ok. 5 cm od ściany kartonu oraz zawartości. Tak zapakowana paczka daję gwarancję, że nic złego jej się podczas transportu nie stanie.

Na pewno bardzo ważne jest właśnie dopakowanie w miejscach, gdzie są braki, puste przestrzenie (niedopilnowanie tego z naszej strony, jako nadawcy może również skutkować nie zapłaceniem odszkodowania przez firmę kurierską). W przypadku zlewozmywaków głównie to jest styropian, mniejsze produkty (np. baterie) owijam w folię bąbelkową. Zlewozmywaki granitowe i ceramiczne (czyli te tłukliwe) wysyłam w stelażach drewnianych, luki uzupełniam styropianem a samą paczkę owijam folią stretchową.

Wyróżnienie przesyłki

O ile to możliwe, używaj firmowej opakowań tekturowych lub przynajmniej ologowanej taśmy pakowej. Czyni to twoją przesyłkę charakterystyczną i buduje markę sklepu w oczach klienta. Również w przypadku zaginięcia ? jest to bardzo pomocne przy poszukiwaniu paczki w magazynie. Dodatkowo jest sama w sobie reklamą.

Wszelkimi możliwymi sposobami warto poinformować kuriera, że ma do czynienia z wartościową i łatwą do uszkodzenia przesyłką. Czyli: zamieścić np. naklejki ostrzegawcze typu „uwaga szkło”, taśmę „nie rzucać”, uchwyty ułatwiające przenoszenie. Warto też zamieścić informację dla odbiorcy: „sprawdź przesyłkę przy kurierze” – tylko wtedy mamy szansę na odszkodowanie, jeśli zawartość jest uszkodzona.

List przewozowy

List jest istotnym elementem całej przygotowanej paczki. Bardzo często zdarza się, że paczka zaginęła, a później okazywało się, że paczka ma się dobrze, ale nie ma na niej listu przewozowego. Do mocowania listu przewozowego służy kangurek (foliowa koszulka na list przewozowy).

Ubezpiecznie przesyłki

Doświadczeni sprzedawcy ubezpieczają każdą przesyłkę, bez wyjątku. To naprawdę groszowe sprawy, często już w cenie oferty podstawowej (np. do określonej kwoty).

Jakich błędów unikać w sklepie?

Nie ograniczać oferty wysyłki do jednego kuriera. Klient dokonując zakupów w sklepie internetowym ceni sobie prawo wyboru sposobu i kosztów dostawy. Lubi podejmować decyzję na co idą jego pieniądze na każdym etapie zakupu, więc gdy sklepy dają mu możliwość wyboru, różnicując na dodatek koszty wysyłki klient wie, że sklep wychodzi naprzeciw jego oczekiwaniom.

Mała rada dla początkujących e-handlowców…

Przede wszystkim warto zadbać o integrację sklepu ze sprawdzonymi i popularnymi dostawcami. Wysyłka towaru, czas nadania, a także sposób zabezpieczenia i zapakowania go to elementy, które wpływają na satysfakcje klientów z dokonania zakupów w danym sklepie. Są też na pewno elementami, dzięki którym klient rekomenduje sklep innym.

Zobacz, z jakich metod dostawy możesz korzystać w sklepie Shoper