Sklep internetowy, jak każdy biznes, wymaga atencji właściciela. Ilość obszarów, o które warto zadbać wydaje się bardzo liczna. Jednak bez obaw! Podpowiadamy, na czym warto się skupić w pierwszej kolejności.

 

Z najnowszego raportu ze sklepów internetowych Shoper wynika, że 2020 rok był dla właścicieli e-sklepów czasem intensywnego działania. Cała branża e-commerce odczuła spory napływ klientów, którzy w wyniku ograniczeń pandemicznych związanych zakupami przenieśli się do sieci. Dla przedsiębiorców były to miesiące ciężkiej pracy i realnych działań w sklepach online.

5 sposobów na przyciągnięcie klientów

Na podstawie odpowiedzi właścicieli sklepów internetowych możemy wskazać kilka działań, które ich zdaniem najlepiej sprawdziły się w przyciąganiu klientów. W tym obszarze dominowały działania w social mediach. Niemal co czwarty sklep był aktywny w tych kanałach (łącznie 24 proc.) – z czego połowa badanych korzystała z płatnych reklam na Facebooku, a połowa inwestowała swój czas w bezpłatne działania w social mediach.

Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszyła się reklama Google Ads oraz działania z zakresu pozycjonowania (po 11 proc.). W czołówce metod wykorzystywanych do przyciągnięcia klientów znalazły się także nowoczesne i szybkie płatności – 10 proc. Warto zaznaczyć, że w 2020 roku w Shoper rozbudowano o usługę płatności odroczonych PayPo, które dodatkowo motywują do robienia zakupów online.

Na poniższym wykresie można zobaczyć także inne działania stosowane w sklepach internetowych, które zdaniem ich właścicieli ułatwiały przyciąganie klientów do e-sklepu.

 

4 sposoby na zwiększenie sprzedaży

Właściciele sklepów Shoper w anonimowej ankiecie wymienili znacznie więcej działań, które w ich ocenie mają realne przełożenie na wzrost sprzedaży. Zdecydowanie najczęściej wskazywana była profesjonalna obsługa klienta – jej udział jest większy nawet od płatnych działań reklamowych. Co prawda różnica ta wynosi 1-2 proc. jednak wskazuje na ogromną świadomość e-sprzedawców co do sposobu zdobywania przewagi rynkowej.

Warto zauważyć, że pozytywne doświadczenie konsumentów opiera się na ich całościowej relacji ze sklepem. Stąd istotne jest zadbanie o każdy etap transakcji. Zadowolony klient chętniej będzie rekomendował sklep innym. I to też zauważają właściciele e-sklepów. Udział rekomendacji wśród skutecznych działań prosprzedażowych wyniósł 10 proc. Wspomniane wcześniej reklamy płatne – mają następujące udziały: Google Ads – 12 proc. oraz Facebook Ads – 11 proc.

Miniony rok to niestety ograniczona ilość działań offline. Eventy, w przypadku niektórych branż (jak np. fashion) były znaczącym źródłem sprzedaży. Ich udział, zazwyczaj wysoki spadł do 1 proc. To zapewne ulegnie zmianie w kolejnych latach.

 

3 najczęściej wprowadzane zmiany w 2020 roku

Rok 2020 był dla właścicieli e-biznesów zdecydowanie czasem inwestycji w sklep i budowę marki własnej. Pytani wskazali przede wszystkim na rozwiązania, których celem była poprawa doświadczeń zakupowych, w tym także wzrost zaufania do e-sklepu.

Najczęstszą wskazywaną zmianą było udostępnienie szybkich, bezgotówkowych płatności (15 proc.). Na drugim miejscu znalazła się inwestycja w wygląd sklepu (13 proc.). Na trzecim – zakup certyfikatu SSL (12 proc.). Z badania wynika także, że e-sprzedawcy zdecydowali się na prowadzenie działań wspierających sprzedaż – skorzystali z kampanii Google Ads, Facebook Ads oraz zainwestowali w pozycjonowanie (ich udział we wszystkich działaniach wyniósł po 10 proc.).

 

 

Co ciekawe – z roku na rok rośnie grupa właścicieli inwestujących w swoje e-biznesy. Jeszcze dwa lata temu co piąty sprzedawca nie wprowadzał żadnych zmian a w 2020 roku grupa ta spadła do 7 proc. wszystkich badanych spośród właścicieli sklepów internetowych Shoper.

Plany na 2021

Z naszego badania wynika, że właściciele e-sklepów chcą się skupiać przede wszystkim na rozwoju swoich e-biznesów o nowe produkty i marki, a także planują inwestować w działania reklamowe.

 

 

Handel internetowy w Polsce to jeden z najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Według prognoz PwC jego wartość osiągnie 162 mld w ciągu najbliższych pięciu lat. Co daje średni przyrost na poziomie 12 proc. rocznie, a przy okazji kolejny argument, że to dobry moment na inwestycję w kanał online.

Więcej danych z raportu znajdziesz pod tym linkiem.

Własny sklep internetowy Shoper założysz i przetestujesz przez 14 dni za darmo tutaj.