Nowy rok to nowe możliwości dla każdego sprzedającego online. Przedstawiamy tu kilka trendów, o których w 2022 roku warto szczególnie pamiętać w swoim sklepie.

W jakie rozwiązania i funkcjonalności warto zainwestować w 2022 roku, by usprawnić sprzedaż online i rozwój swojej marki w internecie?

Systemy rekomendacji w służbie sprzedaży

Jedną z najważniejszych funkcjonalności, jakie wprowadziliśmy w sklepach Shoper w 2021 roku był system rekomendacji produktowych – Shoper Rekomendacje. Ale w kolejnym roku zyska on jeszcze bardziej na znaczeniu.

Systemy rekomendacji stanowią dziś fundamenty najpopularniejszych aplikacji i serwisów VOD. Ich użytkownicy, podczas przeglądania zawartości serwisów, oglądania filmów czy słuchania muzyki, otrzymują powiadomienia, które pozwalają im odkrywać treści podobne do już obejrzanych i trafiające w ich gust. Podobną technologię stosują też globalne platformy sprzedażowe, a od 2021 roku także sklepy internetowe Shoper.

Jak to działa i dlaczego jest takie ważne? Dzięki analizie wizyt klientów w sklepach internetowych, kupującym podczas przeglądania oferty w sklepie z włączonymi rekomendacjami, wyświetlają się propozycje oraz zestawy produktów, które mogą ich dodatkowo zainteresować oraz zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Rekomendacje pracują w oparciu o zaawansowane algorytmy i ich zdolności do uczenia się, a analiza odbywa się w czasie rzeczywistym. System analizuje, co na aktualnej ścieżce zakupowej zainteresuje klienta i na podstawie tych informacji proponuje najlepiej dopasowane produkty.

I jak pokazują analizy rynkowe, większość konsumentów najchętniej robi zakupy w tych sklepach, które przedstawiają im trafne oferty oraz polecenia produktów. W internecie, gdzie niektórym kupującym może brakować bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, tego rodzaju nowe technologie mogą usprawnić codzienne zakupy i sprawić, że klient poczuje się idealnie obsłużony.

Gdzie wyświetlają się takie rekomendacje? Mogą na stronie głównej sklepu, listach i kartach produktów i i kategorii, na stronach informacyjnych, artykułach blogowych oraz w koszyku. Wszędzie tam możesz włączyć moduły rekomendacji dla swoich klientów. Warto to robić – są one odporne na systemu blokujące reklamy typu adblock, dzięki czemu będą dla klientów zawsze widoczne. I przemawiają za nimi dane:

☞ 75% klientów sklepu jest skłonnych dokonać zakupów dzięki rekomendacjom produktowym
☞ 49% kupujących przyznaje, że dokonało spontanicznego zakupu produktu z rekomendacji
☞ 37% – o tyle może wzrosnąć wartość koszyka po wdrożeniu systemu rekomendacji

System rekomendacji – zobacz, jak skonfigurować i korzystać

 

shoper-rekomendacje-polecaj-produkty

Porzuconym koszykom mówimy „nie”

Porzucone koszyki to zmora każdego sprzedającego. W 2022 roku warto dołożyć starań, by maksymalnie je ograniczyć lub całkowicie wyeliminować w twoim sklepie. Sprzedając na Shoper możesz sprawdzić, jak wygląda odpływ użytkowników na poszczególnych etapach koszyka zakupowego. Wykorzystaj w tym celu „opcję śledzenia e-commerce Google”, która na naszej platformie jest domyślnie włączona Shoper. Tu przeczytasz o śledzeniu i porzuconych koszykach więcej.

W ten sposób możesz śledzić zachowanie klientów na poziomie realizacji transakcji i porzuceń na poszczególnych etapach. Jednocześnie warto pracować cały czas nad wyeliminowaniem takich zachowań.

Zgodnie z raportem „Porzucony e-koszyk” Izby Gospodarki Elektronicznej, głównymi czynnikami wpływającymi na porzucenie koszyka jest nieodpowiednia oferta po stronie sprzedającego. I nie dotyczy to tylko sprzedawanego asortymentu, ale całości doświadczenia zakupowego, jakie czeka na klienta w danym sklepie.

Jak pisaliśmy już w tym wpisie Uniwersytetu Shoper „Co zrobić, żeby nie wypuścić klienta z koszyka”, problemami, które towarzyszą porzucanym koszykom są np.: zbyt wysoka cena po doliczeniu kosztów dostawy, brak preferowanej opcji dostawy, wymóg rejestracji w sklepie, zbyt mała ilość informacji o produkcie, zbyt trudny i za długi proces zakupowy, brak poczucia bezpieczeństwa, brak menu nawigacyjnego w koszyku, niejasna polityka zwrotów i reklamacji, brak możliwości edycji produktów w koszyku, brak responsywnego szablonu graficznego i wiele innych…

Dlatego prowadząc sklep internetowy warto w 2022 roku dobrze zadbać o cały proces zakupowy, który powinien być dostosowany do aktualnych preferencji klientów, szczególnie w obszarze metod płatności i dostawy. Należy pamiętać, że klienci chcą dokonywać płatności za pomocą swojej ulubionej metody i tak samo chcą odbierać zamówione towary. Po jednej takiej metodzie w sklepie to dziś zdecydowanie za mało.

Jak ratować porzucone koszyki? Sprawdź przykłady ze sklepów online

 

Płatności odroczone, płatności ulubione

Z roku na rok rośnie procent opłaceń zakupów internetowych z wykorzystaniem smartfonów. Na pewno spora w tym zasługa coraz lepszych interfejsów tych urządzeń, ale także coraz wygodniejszych aplikacji bankowych czy BLIK-a, dzięki którym płatność z użyciem telefonu staje się i bezpieczna, i komfortowa.

Dzisiejsze rozwiązania w sprzedaży online pozwalają usprawnić i przyspieszyć cały proces zakupowy, ale najlepsze na pewno dopiero przed nami. Po przelewach bankowych, po płatnościach kartą i w końcu aplikacjach na smartfony, czekają nas kolejne nowoczesne narzędzia, dzięki którym zakupy online staną się jeszcze bardziej intuicyjne. Już teraz, komfort zakupów jest bardzo wysoki, a czynności, które kupujący musi podjąć, by wejść w posiadanie upragnionego towaru ograniczają się do minimum.

Najnowszy przykład – system płatności, dzięki którym można kupować produkty, nie posiadając przy tym odpowiedniej ilości gotówki. I nie, nie chodzi o raty. Innym, i szybszym, sposobem na zamówienie towaru w sklepie online bez natychmiastowego ponoszenia kosztów, są odroczone płatności, które dostarcza PayPo, a z których można już korzystać sprzedając na platformie Shoper.

Jak działa usługa PayPo po stronie kupujących? W skrócie: kliencie robią zakupy internetowe tu i teraz, a płacą później. W ten sposób można robić zakupy w przedziale od 10 do 1000 zł, a spłatę za nie wydłużyć do 30 kolejnych dni lub rozłożyć jeszcze na wygodne raty. Co ważne – taka płatność nie obciąża historii kredytowej klienta, jak w przypadku innych firm pożyczkowych lub banków. Nie generuje też żadnych dodatkowych kosztów.

W ten sposób można sobie pozwolić na wygodne i spontaniczne zakupy, bez konieczności analizowania domowego budżetu. Kupując towar nawet za 1000 zł, spłatę za niego można rozłożyć sobie komfortowo na kolejne tygodnie.

Jak działa usługa PayPo po stronie sprzedających? Odroczone płatności PayPo są dostępne dla wszystkich sklepów internetowych Shoper korzystających z Shoper Płatności – naszej wewnętrznej usługi, która obejmuje wszystkie najpopularniejsze metody płatności online. Niezbędne informacje o konfiguracji PayPo można znaleźć w naszym Centrum Pomocy, ale samo jej przejście wymaga kilku nieskomplikowanych kroków.

Sprawdź nasz raport dotyczący nowoczesnych płatności w sklepach online

 

paypo sklepy animacja koszyk

Postaw na rozwój, czyli finansowanie działalności

Nowe trendy e-commerce niosą dla kupujących wiele korzyści. Im więcej dostępnych metod płatności, tym lepiej. Im lepsze systemy rekomendacji, tym większa szansa na udane zakupy. Ale zmiany idą też z myślą o sprzedających.

W 2021 roku polski rynek e-commerce rozwijał się w tempie dwucyfrowym. Prognozuje się teraz, że do 2026 roku jego wartość zwiększy się o ponad 60% i osiągnie ponad 160 mld zł. Z danych GUS wynika, że już dzisiaj e-handel stanowi blisko 10% handlu detalicznego w Polsce i nie ma wątpliwości, że wraz z rozwojem cyfryzacji ten udział będzie rosnąć.

Rozwój jest ważny dla każdego sprzedającego online. Wyprzedzenie konkurencji, wzrost udziału w rynku i zwiększenie przychodów – to coroczne cele właścicieli e-sklepów. Dlatego na platformie Shoper pracujemy nad ofertą produktów finansowych, która jest dopasowane do potrzeb sprzedawców. Wszystko po to, by najlepsze oferty finansowania dostępne były dla nich w wygodnym i bezpiecznym miejscu.

W branży e-commerce pieniądze należy traktować jak narzędzie, które umożliwia rozwój przedsiębiorstwa. Trudno finansować działalność w oparciu wyłącznie o własny, często mocno ograniczony kapitał, który nierzadko jest zamrożony np. w towarze. Jak wynika z danych Biura Informacji Kredytowej, tylko w 2021 roku banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom ok. 150 tys. kredytów na kwotę ponad 20 mld zł, z czego 25% przypadło na firmy działające w handlu. Z kolei badanie Związków Banków Polskich „Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych” informuje, że z różnych form kredytów firmowych korzysta ponad 40% przedsiębiorców w Polsce. Oznacza to, że kredyt lub pożyczka to powszechny instrument finansowy wykorzystywany na rozwój firmy i w 2022 roku stanie się jeszcze popularniejszy.

Utrudniony dostęp do finansowania to często duża przeszkoda dla rozwoju sklepu internetowego, a przecież handel internetowy nie może rozwijać się bez odpowiednich narzędzi, do których należą również produkty finansowe. Zdobyte w ten sposób finansowanie można potem przeznaczyć m.in. na: zakup towaru, działania marketingowe, inwestycje w nowe technologie czy wzrost zatrudnienia.

Dlatego w 2022 roku ważnym trendem w e-commerce będą nowe i dopasowane do potrzeb merchantów oferty produktów finansowych. Więcej informacji na temat dla sklepów internetowych Shoper przekażemy wkrótce. 

 

Jeden sklep, wiele kanałów dotarcia

Sposobów sprzedaży w internecie jest wiele. Często pierwsze kroki w biznesie online stawia się w popularnych serwisach sprzedażowych (na przykład bardzo popularna jest sprzedaż na Vinted), a dopiero potem decyduje się na założenie własnego sklepu internetowego. Dziś, najlepszą sprzedaż przez internet prowadzi się już w wielu kanałach naraz. Czyli wszędzie tam, gdzie mogą być twoi potencjalni klienci.

Własny sklep internetowy to fundament każdego nowoczesnego biznesu, na którym buduje się silną firmę i markę. Ale prowadzenie tylko strony sklepu internetowego nie wystarczy, by skutecznie przebić się przez konkurencyjny rynek. Aby sprzedawać w internecie, musisz wiedzieć, gdzie twoi klienci robią zakupy. Klient XXI wieku, niejednokrotnie zaczyna poszukiwania w jednym kanale, by sfinalizować transakcję w zupełnie innym. Jest to całkowicie normalne – klient poszukuje sklepu oferującego najlepsze dla niego warunki – począwszy od atrakcyjnej ceny produktu, jego dostępności, poprzez czas realizacji zamówienia czy koszty dostawy. Dlatego też, jako sprzedawca, powinieneś brać pod uwagę wszystkie możliwości dotarcia do klienta.

Jeden sklep internetowy to multi możliwości dla sprzedawcy – zobacz, co zyskujesz

Właściciele sklepów internetowych prowadzonych na platformie Shoper deklarowali w naszym badaniu aktywność handlową także w innych serwisach internetowych. Wśród najczęściej wykorzystywanych kanałów do prowadzenia sprzedaży zdecydowanie wyróżniają się Allegro (42% właścicieli sklepów sprzedaje także z wykorzystaniem tego kanału) oraz Facebook (typuje go co czwarty e-sprzedawca, 26%). Serwisy sprzedażowe typu OLX czy Sprzedajemy.pl, zagraniczne marketplace’y (Amazon) czy porównywarki cen mają udział na poziomie 7-9%. By się w nich wyróżnić, korzystają w tym celu z reklam produktowych, które pomagają w zdobywaniu nowych zamówień oraz klientów.

Wszystko, co musisz wiedzieć o kampaniach i zarabianiu w Google

Poznaj automatyczne reklamy na Facebooku i Instagramie dla sklepów internetowych

Reklama Allegro Ads – zobacz, jak dzięki niej zwiększyć sprzedaż

Poza nimi, w 2022 roku, warto zainteresować się jeszcze dodatkowym kanałem dotarcia, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu: TikTokiem. Dzięki obecności w popularnych mediach społecznościowych budujesz nie tylko pozytywny wizerunek swojej marki w internecie, ale także nawiązujesz kontakt z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Dzięki temu twoja marka zyskuje wizerunek autentycznej i otwartej na potrzeby klientów.

W przypadku TikToka – główną cechą wspólną najbardziej zagorzałych użytkowników tej platformy jest fakt, że technologia to ich drugie imię. Towarzyszy im w codziennym życiu niemalże od kołyski. Osoby z pokolenia Z chętnie angażują się w akcje społeczne w internecie, czy wypowiadają się na kontrowersyjne tematy. Ich życie toczy się głównie online – spędzają bardzo dużo czasu w mediach społecznościowych, dużym zaufaniem darzą także popularnych youtuberów, którzy wywierają wpływ na ich życie. Są więc przyszłością e-handlu, w którą warto inwestować.

Wykorzystaj TikTok do promocji swojego sklepu

 

Już nie tylko Polska – sprzedaż zagraniczna

Polskie sklepy internetowe sprzedają za granicę, ale wciąż nie takim poziomie, na jakim mogłyby to robić. Jak podają raporty rządowe, ledwie 4% polskich firm prowadzi sprzedaż internetową produktów i usług do innych krajów, przy średniej unijnej na poziomie 7%. Pośród właścicieli sklepów internetowych Shoper chęć uruchomienia zagranicznej sprzedaży jest większa od średniej. Na pytanie, jakie zmiany chcieliby wprowadzić w swoich sklepach, które zadaliśmy przy okazji jednego z naszych raportów sprzedawcom, 14% właścicieli sklepów deklarowało, że myśli o wyjściu ze swoją ofertą poza granice kraju. I na pewno wielu z nich zrobi to właśnie w 2022 roku.

W miarę postępującej technologii i globalizacji, a także dostępności nowoczesnych narzędzi, sprzedaż poza lokalnym rynkiem, staje się coraz wygodniejsza. Tym bardziej, że jak się prognozuje, w kolejnych latach już blisko 30% konsumentów kupujących przez internet zacznie robić zakupy u zagranicznych sprzedawców, a w przypadku tych, którzy już zaczęli to robić, kupować u nich jeszcze więcej.

Sprzedawcom z pomocą w sprzedaży zagranicznej przychodzą kolejne rozwiązania, takie jak Apilo. Zawiera ono w sobie wszystkie niezbędne narzędzia do kompleksowej obsługi e-sprzedaży na zagranicznych marketplace’ach. W ramach jednego systemu sprzedawca zyskuje możliwość synchronizowania stanów magazynowych wielu kanałów sprzedaży (z eBayem i Amazonem na czele) oraz obsługi wszystkich zamówień z poziomu jednego panelu administracyjnego. Szczegóły systemu Apilo i jego połączenia z Shoper znajdziesz w tym miejscu.

Jak sprzedawać za granicę? Poznaj możliwości systemu Apilo

 

Modnie jest być w e-commerce, modnie jest być eko

Zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatu, żywność modyfikowana genetycznie… Problemów, z jakimi musi borykać się współczesnych świat, jest coraz więcej. Dlatego też coraz więcej sklepów internetowych próbuje im zaradzić.

Według informacji Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, producentów naturalnych i ekologicznych towarów przybywa z każdym rokiem, a razem z nimi także dystrybutorów i sprzedawców – rynek produktów ekologicznych w Polsce rośnie do kilku już lat na poziomie ok. 10-20% rocznie.

Warto też przypomnieć, że w 2021 roku na terenie całej Unii Europejskiej w życie wszedł tzw. podatek plastikowy oraz przepisy ograniczające wprowadzanie na rynek jednorazowych produktów wykonanych z plastiku. Choć same regulacje uchwalone zostały jeszcze w 2018 r., plastikowe jednorazówki będą znikać z naszego życia stopniowo. Dotyczy to także nieekologicznych opakowań przesyłek pocztowych.

Wiele sklepów prowadzonych już na platformie Shoper, samodzielnie zdecydowało się na wprowadzenie do swojej oferty ekologicznych opakowań. Zastąpiły folię bąbelkową – biodegradowalnymi wypełniaczami, taśmy plastikowe – taśmami nadającymi się do ponownego przetworzenia, a same kartony – kartonami z recyklingu.

W ubiegłorocznym badaniu postaw ekologicznych Polaków, przeprowadzonym dla Autopay (dawniej Blue Media), 40 proc. naszych rodaków deklarowało, że byłoby w stanie dodatkowo zapłacić za opakowanie inne niż plastikowe. To dobre wieści i optymistyczny prognostyk na przyszłość, szczególnie, że odsetek ten zwiększył się od ubiegłego roku o 5 punktów procentowych.

Zobacz, jak sklepy internetowe Shoper stawiają na ekologię