Domena sklep internetowy

Dlaczego domena sklepu jest ważna? I po co sprzedawcy decydują się na uruchomienie sklepu pod więcej niż jednym adresem?

Jak wynika z danych sklepów pracujących na platformie Shoper, w 2018 roku 11% e-biznesów wystartowało z co najmniej dwiema domenami. Dlaczego? Skoro do sprzedaży w internecie wystarczy tylko jedna domena i wystarczy w zasadzie już ta… którą przy rozpoczynaniu działalności na platformie Shoper otrzymuje na starcie każdy sklep: www.nazwasklepu.shoparena.pl?

Przeczytaj także: Jak dodać, kupić lub zmienić domenę sklepu?

Silny biznes to ten z dobrą i własną domeną

Przypomnijmy prawdę starą jak (ecommerce’owy) świat: własna domena to potwierdzenie zaangażowania i profesjonalizmu w e-handlu. Dobrze dobrana pracuje na wizerunek twojego biznesu wśród klientów i ułatwia do nich dotarcie, dzięki czemu pozwala obniżyć koszty działań reklamowych czy promocyjnych.

Dlatego nie odkładaj tej kwestii na później i uruchamiając biznes w sieci, miej mocny pomysł na nazwę i adres swojego sklepu, pod którym będą szukać cię klienci, który będzie budował twoją silną markę.

Co prawda… teoretycznie sprzedażą w sieci można zajmować się bez własnej domeny, ale… wygląda to wtedy tak, jak prowadzenie salonu fryzjerskiego raz tu, raz tam. Bez konkretnego adresu, z którym kojarzyliby go klienci i pod którym można by się reklamować do nowych grup odbiorców.

Dlatego zdecydowana większość sprzedawców decyduje się od początku działać pod własną domeną i najczęściej wybiera wymyślony przez siebie adres z końcówką .PL. To oczywiste i najpopularniejsze rozszerzenie używane przez polskie strony internetowe – według danych NASK posiada je ponad 2,5 mln serwisów.

Ale na adresie MOJSKLEP.PL, sprawa z domeną wcale nie musi się kończyć. Bo choć większość domen kupowanych jest na platformie Shoper z myślą o nowych e-sklepach, to w 2018 roku dla ponad 2 tys. sprzedawców był to już kolejny adres. Zapytasz: po co? Oczywiście, żeby sprzedawało się lepiej.

Przeczytaj także: Jak dobrze wypromować swój sklep internetowy
Sprzedajesz już w internecie? Zadbaj o markę swojego sklepu!

Zacznij walczyć na wielu frontach, to znaczy… adresach

Raz po to, by wykorzystywać inne źródła ruchu, dwa – by wyprzedzić nieuczciwą konkurencję. Zdarza się bowiem w e-handlu tak, że pod sklepy, które odnoszą w nim sukces, próbują się podszywać inne. Na przykład: mam sklep pod adresem SWIETNEBUTY.PL, który stał się gwiazdą internetu. Robi furorę. Zarabia miliony. Wszyscy go kochają. No, wszyscy poza zazdrosnym konkurentem, który postanowił wykorzystać mój sukces i kupując domenę SWIETNEBUTY.COM, zaczął podszywać się pod mój biznes. Niestety, chwilę później część nowych i nieświadomych klientów zamiast do mnie, zaczyna trafiać do niego.

Takie działania są co prawda niedozwolone, ale mogą łatwo zepsuć reputację sklepu, dlatego część sprzedawców przezornie wykupuje domeny nie tylko .PL, ale też inne – z popularnymi końcówkami, by nikt nie wpadł na podobnie perfidny pomysł.

Druga i kolejna domena e-sklepu może być też próbą przekierowania na adres sklepu tych klientów, którzy nie przywiązują większej wagi w to, co wpisują w adres przeglądarki. Korzystając z narzędzi, które pokazują, z jakich miejsc w sieci kupujący trafiają do naszego sklepu, można się bowiem przekonać, że wielu z nich regularnie wpisuje adres sklepu z błędami, popełniając literówki. Warto o nich pamiętać i pomyśleć o dodatkowej domenie, która od razu przekieruje klientów do właściwego sklepu. Akurat na tym można tylko zarobić.

Przeczytaj także: Jak dobrze wybrać domenę dla swojego sklepu