Rozpoczynamy serię artykułów dotyczących Google Analytics, które przygotowujemy we współpracy z Maciejem Lewińskim – certyfikowanym trenerem Google AdWords i Google Analytics. Część pierwsza: Odbiorcy.
Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile osób odwiedza Twój sklep internetowy? Skąd się o nim dowiedzieli, na które podstrony trafiają, co dalej robią i gdzie przechodzą? Dlaczego kupują lub nie kupują, chociaż ciągle wydajesz pieniądze na marketing? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w Google Analytics.
Swoją przygodę z analityką internetową rozpocznij od założenia darmowego konta na http://www.google.com/analytics/.
Po przejściu kilku wymaganych kroków, utworzone konto skonfiguruj ze swoim sklepem internetowym Shoper. Wykonać to można w prosty sposób, wystarczy przejść w panelu Administracyjnym Shopera do: KONFIGURACJA > INTEGRACJE > INNE…
…a następnie przekleić identyfikator konta Google (UA-XXXXXX-Y):
Aktualnie sklep internetowy Shoper wspiera wersję klasyczną Analyticsa. Podczas instalacji kodu Google Analytics automatycznie włączony zostanie moduł Ecommerce, gdzie analizować będziesz sprzedaż, cele, ale o tym w kolejnych artykule.
Skoro część konfiguracyjną mamy za sobą, w następnym kroku możemy przejść do panelu administracyjnego Analyticsa (ale uwaga: dane odnośnie ruchu w panelu pojawią się dopiero z biegiem czasu i po zebraniu informacji o odwiedzających Twoją stronę). Pierwsze wyniki będziemy mogli zobaczyć po upływie 24 godzin. Kiedy już minie wymagany czas i zbierzemy odpowiednią ilość danych o odwiedzających, można zaczynać analizę.
Od czego najlepiej zacząć?
W tym artykule skupimy się na kategorii “Odbiorcy”.
Odbiorcy są źródłem cennych informacji o tym, ile razy użytkownicy odwiedzili naszą witrynę w wybranym przez nas przedziale czasu. Jednak musimy pamiętać o jednej istotnej kwestii: odwiedziny jednej osoby w odstępie czasu, który jest dłuższy niż 30 minut, są traktowane jako osobne wizyty. Wynika to ze sposobu identyfikacji użytkowników, a w zasadzie cookies, o które system analityczny Google jest oparty.
Z raportu ogólnego o odbiorcach możemy dowiedzieć się też wielu innych interesujących rzeczy:
Idąc od lewej strony możemy zauważyć m.in:
Sesje – w danym przykładzie widzimy ich 933. Sesja to inaczej okres, w którym użytkownik aktywnie korzysta z naszego sklepu internetowego. Do tej pory sesje były znane jako odwiedziny. Odchylenia i wzrosty, które widzimy na osi powyżej mogą wynikać z różnych czynników. Choć przykładowa próba kilkunastu odbiorców nie jest zbyt duża, na przestrzeni kilkunastu miesięcy prezentuje ogólny rozkład ruchu w naszej witrynie.
Użytkownicy – czyli userzy, którzy zanotowali co najmniej jedną sesję w wybranym przedziale czasu. Po prawej stronie na wykresie kołowym widać, jak rozkładają się użytkownicy w podziale na nowych, jak i powracających.
Odsłony – umieszczona na powyższej grafice liczba 4140 mówi nam w tym przypadku o łącznej liczbie odsłon stron w naszym sklepie.
Strony / sesja – tu dowiemy się o głębokości lub inaczej zaangażowaniu użytkownika. Wynik powie nam o liczbie stron wyświetlanych w ramach jednej sesji.
Średni czas trwania sesji – to inaczej czas spędzony przez użytkownika podczas 1 sesji.
Współczynnik odrzuceń – nazywany też Bounce Rate’em, procent wizyt tylko na 1 stronie. Wysoki współczynnik odrzuceń informuje np. o niedopasowanej treści do reklamy, źle zaprojektowanej stronie lub podobnych. Zadbaj o ten wskaźnik, aby był jak najniższy i obserwuj go.
% nowych wizyt – to odsetek pierwszych wizyt w Twojej witrynie.
Swoją analizę rozpocznij od:
Określenia celu – czy zależy Ci na sprawdzeniu współczynnika odrzuceń, przyrostu odbiorców, a może na sprawdzeniu czy Twoi potencjalni klienci odpowiednio angażują się w prezentowaną treść?
Wybrania zakresu dat – kalendarz znajdziesz w prawym górnym rogu:
Prowadzisz dużo działań marketingowych? Notuj zdarzenia w panelu, zrobisz to w tym miejscu:
Na górze raportu Odbiorców znajdziesz rozwijane pola, za pomocą których będziesz w stanie porównać dwa wymiary, takie jak sesje z odsłonami, średnim czasem trwania sesji czy współczynnikiem odrzuceń.
W tabeli, która umiejscowiona jest poniżej raportu ogólnego znajdziesz dodatkowe wymiary, takie jak:
Dane demograficzne
– język
– kraj / terytorium
– miejscowość
System
– przeglądarka
– system operacyjny
– dostawca usług
Ruch mobilny
– system operacyjny
– dostawca usług
– rozdzielczość ekranu
Klikając poszczególne wymiary w lewej kolumnie, po prawej stronie zauważymy zmieniające się dane, np. informacje o przeglądarkach:
Z raportu o Odbiorcach dowiesz się wielu interesujących rzeczy, które warto przemyśleć i jeżeli to konieczne, wprowadzić w życie. Może to być zbyt duży odsetek osób, które wyświetlają na przykład tylko jedną stronę w Twoim sklepie, a masz ich przecież 300. A może czas, który użytkownicy spędzają w Twoim sklepie? Jeśli ten za niski i wydaje ci się, że userzy nie czytają wszystkich ważnych kwestii, które do nich skierowałeś, może warto je poprawić?
W myśl zasady “od ogółu do szczegółu”, zacznij od sprawdzenia swoich odbiorców. Powodzenia.
Maciej Lewiński – jest certyfikowanym trenerem Google AdWords i Google Analytics. Współpracuje bezpośrednio z Google szkoląc Agencje SEM, w ramach projektu Akademia Google Partners. Występuje również w roli prelegenta na najważniejszych konferencjach branży internetowej, m.in. SEMcamp, Google Analytics Summit, Search Marketing Day.
Swoją wiedzą i spostrzeżeniami dzieli się również na prowadzonych szkoleniach Google Analytics oraz na swoim Twitterze i Google+.