Ponad 3 miliardy pobrań aplikacji na całym świecie musi robić wrażenie. A jeszcze większe robi potencjał TikToka. Zobacz, jak możesz wykorzystać jego możliwości do promocji własnego biznesu i sklepu online.

Sklepy internetowe coraz bardziej social

Rozwój branży e-commerce w Polsce stale postępuje. Z roku na rok przybywa sklepów internetowych, przez co rynek nasyca się dostawcami towarów lub usług, a co za tym idzie zwiększa się konkurencja. E-biznesy konkurują ze sobą zarówno jakością produktów, jak i ich cenami. W czasie pandemii, gdy wiele ze sklepów działających stacjonarnie, zdecydowało się na sprzedaż swoich produktów w sieci, ta konkurencyjność wzrasta jeszcze bardziej. Zgodnie z raportem Shoper, podsumowującym 2020 rok w polskich sklepach online, w ubiegłym roku prawie 50% zakupów w sklepach z kategorii Sport i podróże (która mocno odczuła obostrzenia pandemii), pochodziło z działań reklamowych (zarówno w wyszukiwarkach, jak i mediach społecznościowych).

Ruch przyciągnięty na strony sklepów internetowych z social media, to w opinii przedsiębiorców świetna inwestycja. Aż 12% badanych korzystało z narzędzi do płatnej promocji na Facebooku. 12% ankietowanych potwierdziło także, że prowadzi w mediach społecznościowych organiczne działania. Z danych tych wynika, że w dzisiejszych czasach kanały social commerce to bardzo ważny kierunek sprzedaży internetowej. Co więcej, sprzedaż za ich pośrednictwem, czyli tzw. social commerce, najlepiej sprawdza się na urządzeniach mobilnych, na których coraz częściej klienci przeglądają, porównują oferty i decydują się na zakupy.

Zobacz, jak sklepy wykorzystują social media do zwiększania sprzedaży

Jakie korzyści płyną z social sellingu?

Dzięki obecności w mediach społecznościowych budujesz nie tylko pozytywny wizerunek swojej marki w internecie, ale także nawiązujesz kontakt z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Dzięki temu twoja marka zyskuje wizerunek autentycznej i otwartej na potrzeby klientów.

Jesteś obecny tam, gdzie twoi klienci, możesz obserwować ich zachowania w mediach społecznościowych, a dzięki danym zbieranym przez aplikacje, możesz zdobywać wiedzę o kupujących. Pomoże ci ona tworzyć dla nich jak najlepsze oferty.

Dzięki narzędziom sprzedażowym, jakie dają serwisy społecznościowe (np. Sklep na Facebooku, oznaczenia produktów na Instagramie), możesz sprzedawać swoje produkty nie tylko poprzez stronę www, ale również wygodnie przez media społecznościowe.

Obecnie najpopularniejszym kanałem dotarcia do klienta są reklamy Google Ads i Facebook Ads.  Jednak nie jest to jedyny sposób sprzedaży. W innych serwisach społecznościowych również masz możliwość przyciągnięcia uwagi klienta i odesłania go na stronę swojego sklepu.

Zobacz, jak nowoczesne sklepy internetowe inwestują w reklamę i social commerce

TikTok – co to takiego?

Tiktok to obecnie najmłodszy, ale też zdobywający rekordową popularność serwis społecznościowy. Wyróżnia się przede wszystkim na tle innych serwisów rodzajem treści i ich konsumpcji. Na TikToku znajdziemy głównie materiały wideo (długością mieszczące się w przedziale 15-60s.), udostępniane przez użytkowników z całego świata. TikTok daje do dyspozycji różne opcje edycji utworów i efektów, które umożliwiają modyfikację nagrań.

Dodatkowo, twórcy mają możliwość wejścia w bezpośredni kontakt z obserwatorami poprzez polubienia, komentarze, czy udostępnienia filmów, również w innych kanałach społecznościowych. Tak share’owany film automatycznie otrzymuje nakładkę brandingową TikToka. Co ciekawe, TikTok to aplikacja stworzona dla urządzeń przenośnych – pionowe wideo, które jest tam publikowane, sprawia że korzystanie z aplikacji na smartfonie jest bardzo wygodne. I w tym trzeba upatrywać tak dużej jej popularności.

 

Dla kogo TikTok?

Mówi się, że TikTok to aplikacja stworzona dla Generacji Z, czyli osób urodzonych pomiędzy rokiem 1997 a 2010, dopiero wkraczających w dorosłe życie. O ile jednak, jak podają dane, 4 na 10 użytkowników TikToka rzeczywiście jest dziś w wieku 18-24 lat, to jednak z aplikacji korzystają też starsi. Z powodu pandemii, na początku 2020 roku, liczba pobrań aplikacji bardzo szybko wzrosła i dziś TikTok to świetna rozrywka dla ludzi w każdym wieku, a jednocześnie – atrakcyjny kanał wizerunkowo-sprzedażowy dla marek.

Główną cechą wspólną najbardziej zagorzałych fanów TikToka jest fakt, że technologia to ich drugie imię – towarzyszy im w codziennym życiu niemalże od kołyski. Osoby z pokolenia Z chętnie angażują się w akcje społeczne w internecie, czy wypowiadają się na kontrowersyjne tematy. Ich życie toczy się głównie online – spędzają bardzo dużo czasu w mediach społecznościowych, dużym zaufaniem darzą także popularnych youtuberów, którzy wywierają wpływ na ich życie.

7 korzyści z obecności na TikToku

Z obecności w mediach społecznościowych wynika dla firm wiele korzyści. Przede wszystkim: są blisko swoich klientów. Prowadzą tam z nimi komunikację, odpowiadają na pytania, wyświetlają się na bieżąco z aktualną ofertą. Możesz do tego używać także TikToka.

TikTok ciągle rośnie, ale jako że jest to stosunkowo młody serwis, wciąż nie ma na nim tych wszystkich marek i firm, które są już na Facebooku i Instagramie. To daje szansę dla twojego sklepu. Możesz wyprzedzić z kontem na TikToku swoją konkurencję i zdobyć uwagę klientów korzystających już z tej aplikacji.

Tworząc content wideo na TikToku, zyskujesz od razu treści do publikacji na innych kanałach. Dzięki temu masz możliwość urozmaicić komunikację twojej marki w mediach społecznościowych.

User Generated Content – w skrócie UGC. TikTok to doskonały sposób, by zachęcić społeczność twoich fanów, do włączenia się w jej życie, poprzez używania specjalnie stworzonych hasztagów czy efektów.

Dzięki obecności na TikToku możesz rozbudować swoje działania wizerunkowe o element “ekskluzywności”. Pokazując w zabawny sposób codzienne sytuacje z biura firmy, możesz ocieplić wizerunek swojej marki, pokazać jej “ludzką” twarz i zaskarbić tym samym sympatię wielu ludzi.

Za sprawą możliwości łatwego i szybkiego przeklikania do innych filmów o podobnej tematyce, filmy publikowane na TikToku mogą w krótkim czasie osiągnąć bardzo szerokie zasięgi. W ten sposób możesz dotrzeć ze swoją marką i produktem do grona nowych odbiorców.

Ciągle rosnąca liczba użytkowników TikToka, to prawdziwy potencjał zakupowy. Także z tego powodu warto być tam obecnym ze swoją marką.

Jak osiągnąć sukces na TikToku?

TikTok to doskonałe źródło rozrywki i inspiracji. Zacznij z nim przygodę od tego, że ściągniesz aplikację i  sprawdzisz, jak działają już na nim inne, konkurencyjne dla ciebie marki. Może przy okazji zauważysz niezagospodarowaną dla siebie niszę, pomysł na interesujące treści?

Zgodnie z rekomendacjami TikTok for Business, content zamieszczany na TikToku powinien być przede wszystkim kreatywny i angażujący, jak sami użytkownicy TikToka. Pamiętaj, że aplikacja oferuje mnóstwo możliwości do stworzenia kreatywnego wideo, a z punktu widzenia marki – prezentacji siebie i swojego produktu. To, co komunikujesz na swoim profilu powinno być autentyczne – obraz na TikToku nie musi być idealny! Ma być za to rozrywkowy lub edukacyjny. Co więcej, doskonale sprawdzają się filmy bez zbędnych obróbek, nakręcone smartfonem, spontaniczne i niepozowane.

Publikowane przez ciebie treści powinny być przede wszystkim ciekawe dla odbiorcy – w przypadku TikToka tak naprawdę sekundy decydują, czy film zainteresuje twojego oglądającego, dlatego warto postawić na fajny content wpisujący się w tiktokowe trendy. Last but not least, content powinien być rozrywkowy. To właśnie rozrywka płynąca z TikToka, jest główną przyczyną jego popularności. Użytkownicy szukają rozrywki, odpoczynku od codziennych zmartwień i niepokojących newsów. Śmieszna historia, ciekawa akcja, a może jakiś mniej lub bardziej szokujący materiał – ważne, aby dla twojego odbiorcy film był przyjemny/wartościowy w odbiorze i wpasowały się w szeroko pojętą rozrywkę.

Wykorzystaj potencjał reklamowy TikToka

Poza tworzeniem angażujących treści wideo, TikTok daje duże możliwości reklamowe. TikTok Ads Manager działa analogicznie do menedżera reklam na Facebooku – po wybraniu celu kampanii, przechodzisz do możliwości edycji: tworzenia poszczególnych zestawów reklam i pojedynczych kreacji. Możesz wybrać interesujące cię, dość szczegółowe, targetowanie reklamy, takie jak: przedział wiekowy, demografię, zainteresowania, a także zachowania względem filmu (komentarze, odtworzenia do końca, udostępnienia), czy samego profilu (czy użytkownicy obserwują profile, czy tylko je odwiedzają). Po ustawieniu tych parametrów pozostaje jedynie wyznaczyć odpowiedni budżet i uruchomić swoją reklamę.

 

Przykład reklamy na TikToku. Źródło: TikTok

 

Zrób sobie viral na TikToku

TikTok daje możliwość tworzenia skutecznych kampanii hasztagowych lub challenge’owych, które w prosty sposób mogą przerodzić się w popularne virale. Potencjał reklamowy tych treści polega na ich szybkim rozprzestrzenianiu się, dzięki dobraniu odpowiedniego, wiodącego hasztagu. Ważnym elementem prowadzenia działań reklamowych na TikToku, jest także nawiązanie współpracy z tiktokerami, którzy cieszą się zainteresowaniem twojej grupy docelowej. Nienachalne lokowanie produktu w filmach influencerów, wpłynie na efekty i zasięgi twoich działań.

Ważne! Pamiętaj, aby osoby, z którymi nawiążesz współpracę, były wiarygodne, a twój produkt pasował do ich komunikacji na TikToku. Nie ma mniej skutecznego influencer marketingu, jak ten z nietrafionym influencerem.

 

Przykład kampanii hasztagowej #czystysquad

Tak to się robi na TikToku: zobacz przykłady sklepów Shoper

Świetnym przykładem prowadzonych już działań na TikToku, dla branży modowej, jest profil jednego ze sklpepów Shoper – Selfieroom. Obecnie kanał tej marki na TikToku liczy 10,4 tysiąca obserwujących.

Profil Selfieroom na TikToku odpowiada na potrzeby fanek i klientek marki. Znajdą one tam inspirujące filmy nawiązujące do najnowszych kolekcji, inspiracje na codzienne stylizacje (“ootd”- outfit of the day), czy materiały zza kulis sesji zdjęciowych, a także angażujące treści z pytaniami do widzów (np. głosowania). Marka Selfieromm w ciekawy sposób eksponuje swoje produkty, ukazując je w naturalnym wydaniu, a przez to zachęcając widzów do przejścia na stronę i zakupów. Dużym plusem komunikacji, podkreślającym autentyczność marki, jest występowanie tej samej modelki zarówno w e-sklepie, jak i w tiktokach.

 

 

Na TikToku jest także Agnieszka Niedziałek, założycielka i właścicielka marki oraz sklepu online NaPiękneWłosy. Agnieszka zasłynęła w internecie jako specjalistka od pielęgnacji włosów, w jej sklepie można znaleźć sprawdzone kosmetyki, przy wyborze których decyduje jak najlepszy skład i skuteczności działania. A na TikToku… Na TikToku, gdzie obserwuje ją ponad 16 tys. obserwujących, Agnieszka pokazuje się też z innej strony, nagrywając rozrywkowe filmy, w których dzieli się życiowymi radami i zabawnymi pomysłami nie tylko z włosami w roli głównej. Nowy piruet na rolkach też pokaże!

 

 

Zabawnie jest też na profilu założonym przez sklep DeepBreath.pl. Pod tą nazwą założyciele markm zachęcaj ludzi do zmiany nawyków żywieniowych oraz częstszej aktywności fizycznej. Na stronie sklepu można znaleźć m.in. plany treningowe, gumy i maty do ćwiczeń, a na TikToku – porcję codziennej inspiracji do bycia zdrowym i fit. „Mamy swój sklep, gotowe plany treningowe, jadłospisy i gumy do ćwiczeń” – piszą o sobie. I jak widać po ich koncie na TikToku (które obserwuje ponad 39 tys. ludzi) – także mnóstwo dobrej energii!

 

 

Masz już pomysł, jak możesz wykorzystać potencjał TikToka? Na pewno znajdziesz więcej niż jeden. Przeglądając zasoby tej aplikacji można trafić na wiele przykładów na to, że nawet najmniej rozrywkowa branża i marka, może na TikToku przerodzić się w tygrysa social mediów. Trzymamy kciuki, by tak właśnie było z twoim sklepem online!