Prawdopodobnie gdzieś to już widziałeś/aś: kilkuminutowy film, w którym ktoś odpakowuje jakiś produkt – czasami najnowszy smartfon, czasami box z kosmetykami lub zabawkę dla dzieci. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie jeden fakt – ogromna liczba wyświetleń.

 

Mowa tu oczywiście o tzw. „unboxing videos”, czyli krótkich filmach prezentujących produkt jeszcze przed wyjęciem z opakowania. Istotą filmu jest cały rytuał związany z odpakowywaniem produktu od momentu dostarczenia go przez kuriera. Dziwne? Niekoniecznie.

Unboxing videos odwołują się bowiem z jednej strony do naszych sentymentów – gdy sami, jako dzieci niecierpliwie rozpakowywaliśmy prezenty. Z drugiej strony filmy unboxingowe pozwalają przekroczyć barierę niedostępności produktu – możemy zatem zobaczyć zabawkę, nowinkę techniczną, które przekraczają nasz budżet.

Ciekawostka: w 2015 roku linie lotnicze KLM wypuściły unboxing nowego modelu Boeinga. Efekt? Grubo ponad 3 miliony wyświetleń!

 

 

Ale unboxing ma ogromny sens również w przypadku mniej spektakularnych produktów – odbiorcy takich filmów często kierują się ciekawością szukając konkretnego produktu, a tego typu film jest swego rodzaju wirtualnym testem. W marketingowej terminologii całość doświadczeń związanych z rozpakowywaniem produktu ma swoją nazwę – jest to…

Unboxing experience!

Specjaliści od reklamy doskonale wiedzą, jak wiele emocji może wywołać samo opakowanie produktu. Do roli nośników reklamy unboxingowej często zapraszani są znani influencerzy mający szerokie grono odbiorców np. na YouTube. Istnieją również całe kanały zajmujące się wyłącznie unboxingami.

Z badań wynika, że ogromną popularnością wśród filmów unboxingowych cieszą się zabawki dla dzieci. Nieźle wypadają także produkty fashion. Wysokie miejsce zajmują również zabawki dla dorosłych – smartfony i szeroko pojęta elektronika.

Absolutne mistrzostwo w projektowaniu unboxing experience osiągnęła firma Apple. Nowy model iPhone’a generuje ponad 2 miliony filmów (!) z unboxingami. Skądinąd wiadomo też, że Steve Jobs przykładał ogromną wagę do projektu opakowań produktów swojej firmy.

Unboxing experience to jednak coś więcej niż mierzalny marketingowo efekt w postaci viralowych filmów krążących po sieci.

Przygotowanie takiego doświadczenia oznacza, że ludzie stojący za marką podchodzą z ogromną uwagą do każdego elementu produktu. Takie podejście zawsze zostanie docenione przez klientów – opakowanie jest początkiem relacji marki z kupującym. To niezwykle ważne przy sprzedaży online, kiedy pierwszym fizycznym punktem kontaktu z marką jest dla klienta otrzymana paczka. A jak wiemy – pierwsze wrażenie jest kluczowe. Zobacz teraz, co twoja marka może realnie zyskać przygotowując opakowanie w duchu unboxing experience.

Korzyści z zaprojektowania unboxing experience

Truizmem byłoby stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach konkurencja na rynku jest gigantyczna. Ale tak właśnie jest.

Marki oferujące produkty najwyższej jakości prześcigają się w walce o klienta szukając tzw. wartości dodanej, która wiąże się z zakupem produktu. W przypadku opakowania mogą być to walory ekologiczne, świetny design i wizualne opowiedzenie angażującej historii o wartościach twojej marki. Co więcej, coraz częściej dopracowane opakowanie to dla wielu klientów zupełnie naturalne oczekiwanie.

 

fot. Retailtouchpoints.com

Wzbudzaj zaufanie

Jako klient oczekujesz, że kupowany przez ciebie produkt będzie warty twoich pieniędzy. To oczywiste. Coś jednak musi zadecydować, czy kupisz produkt w sklepie internetowym A lub sklepie B. I nie zawsze czynnikiem decyzyjnym jest cena.

Budowanie zaufania do swojego produktu i marki to jedno z kluczowych zadań każdego e-commerce. A opakowanie bardzo w tym pomaga – mając do wyboru tej samej rangi produkt w szarym opakowaniu i opakowaniu dopracowany po każdym kątem z pewnością skierujemy swoje spojrzenia ku temu drugiemu.

Badania pokazują dużą zależność pomiędzy atrakcyjnym opakowaniem a impulsem decydującym o zakupie produktu. Pudełko lub opakowanie z logo twojej marki wydaje się w obliczu tych danych absolutnym minimum.

Co ciekawe, wzbudzenie zaufania przekłada się na lojalność kupujących. Ponad 50% klientów chętniej dokona ponownego zakupu produktu, jeśli opakowanie zrobiło na nich dobre pierwsze wrażenie.

Ludzie kochają historie

Weźmy taki przykład: z czego twoim zdaniem wynika ogromna popularność hollywoodzkich superprodukcji lub bestsellerowych powieści? Tak. Od niepamiętnych czasów ludzie kochają historię. Uwielbiają je opowiadać i ich słuchać.

Narracja i storytelling to w dzisiejszej reklamie niemal osobna dziedzina. Jednym z elementów opowiadania budzących emocji historii marek jest właśnie opakowanie – komunikujące wartości marki, jej wizualną tożsamość i pozwalającą na zidentyfikowanie się z nią – tak jak identyfikujemy się z bohaterami filmowymi lub książkowymi.

To przekłada się na budowanie zaangażowania emocjonalnego klienta. W efekcie łatwiej przekonać klienta do zakupu. Powołajmy się znów na przykład filmowy: z pewnością oglądałeś kiedyś film, który wciągnął cię do takiego stopnia, że nie zauważałeś błędów scenariuszowych, kiepskiego aktorstwa, przeciętnych zdjęć. Z kolei doskonały realizacyjnie film wzbudzał jedynie ziewnięcia i irytacje na głupotę bohaterów. Taką siłę mają emocje.

Darmowa reklama

Co powiesz na reklamę, która dociera do 100% twoich klientów, a przy tym może pomóc pozyskać nowych? Masz ją do dyspozycji – jest to twoje opakowanie. Unboxing experience zaprojektowane w przemyślany sposób sprawia, że klienci dużo chętniej dzielą się takim zakupem ze znajomymi – również w kanałach social media.

Ekspozycja marki rośnie, a jej wartość potwierdza tzw. społeczny dowód słuszności – nie ma nic lepszego niż zadowolony klient, który chce się podzielić swoimi pozytywnymi doświadczeniami. Dobrze zaprojektowane opakowanie potrafi podbić kanały social media. Warto zwiększyć swoje szanse na taką promocję podpartą komentarzem klienta bądź influencera.

Ale jak to zrobić, kiedy nie jest się firmą Apple? To naturalnie pojawiające się pytanie. Nie wszyscy zarządzamy w końcu gigantami, jak licznie lotnicze KLM bądź marka Apple.

W unboxing experience piękne jest jednak to, że prowadząc małą firmę również możesz skorzystać z ich zalet. Wystarczy research, trochę wiedzy i pomysł. Oto kilka kroków, które warto wykonać na początku.

Koniec z bezimiennymi opakowaniami

Chcesz, żeby klient zapamiętał twoją markę? Musisz mu w tym trochę pomóc. Pierwszą zasadą budowania unboxing experience jest stanowcza rezygnacja z opakowania bez nadruku.

Nawet proste logo umieszczone na kartonie potrafi zrobić dobre wrażenie – nie musisz od razu inwestować w grafika i designera. Umieszczenie elementów identyfikacji wizualnej twojej firmy to podstawa – niezależnie od tego, czy będzie to czarne logo z nazwą marki, czy skomplikowany projekt graficzny.

 


Zamówienie ze sklepu MusMus.pl

 

Materiał kluczem do sukcesu

Wiedza o materiale twojego opakowania ma realne przełożenie na twój budżet. Wybór odpowiednio trwałego materiału, dostosowanego do potrzeb twojego produktu pozwoli uniknąć ci przykrych niespodzianek – jak choćby przypadkowego zniszczenia bądź otwarcia przesyłki w transporcie.

Drugą kwestią związaną z materiałami jest aspekt ekologiczny. Coraz większa świadomość klientów dotycząca wyzwań związanych ze środowiskiem sprawia, że klienci chętniej spoglądają na marki wykazujące troskę o środowisku.

Wybór pudełka z tektury pochodzącej z recyklingu, zamiana tradycyjnego foliopaka na jego biodegradowalną wersję lub taśmy klejącej na taśmę papierową to jedne z dostępnych ruchów, którymi wzbudzisz uznanie klienta.

Liczy się wnętrze

Dużo mówimy o trosce o zewnętrzną stronę opakowania, ale nie można zapomnieć, że liczy się także jego wnętrze. Jest to bowiem odpowiednik sklepowej witryny, w której prezentujesz swój produkt.

Zastanów się zatem nad rozmieszczeniem elementów – jak wyeksponowany jest produkt? Co jeszcze umieszczasz w pudełku i w jakim miejscu? Czy korzystasz z wypełniaczy? A może umieścisz notkę z kodem rabatowym lub próbkę innego produktu?

 


fot. MusMus.pl

 

Pozwól klientowi poczuć się wyjątkowo

Wszyscy chyba lubimy czuć, że komuś na nas zależy. Nie inaczej mają się sprawy z twoimi klientami. Dobrze zaprojektowany unboxing jest dowodem na to, że osoba kupująca twój produkt jest dla ciebie ważna również po otrzymaniu opłaty za zakup.

Pozwól poczuć klientowi, że jest dla ciebie wyjątkowy. Stworzenie unboxing experience może w tym pomóc. A co najlepsze, nie musi wiązać się wcale z dużymi kosztami. Nowoczesny producent opakowań może zaoferować możliwość zaprojektowania swoich opakowań online lub doradztwo profesjonalistów z branży.

Czasy, w których stworzenie własnego opakowania wiązało się z przymusem zamówienia gigantycznych wolumenów również minęły. W takiej sytuacji praktycznie każde rozwiązanie. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, by opowiedzieć własną historię. Również przez opakowanie.

 

Tekst powstał we współpracy z serwisem zapakuj.to

Autorem jest Michał Szymaniak
Copywriter i content manager. Miłośnik designu, unboxingów na YouTube oraz dobrego kina.
Mieszka w Warszawie. Ma dwa koty, które kochają pudełka.