Shoper Wybór dostawcy

Konkurencyjna cena, atrakcyjne zdjęcia i zachęcający opis produktu – wydaje się, że spełnienie tych trzech warunków to najlepsza recepta na sukces w e-biznesie. Ale mało kto uświadamia sobie, że na decyzje zakupowe wpływają również inne czynniki – w tym m.in. dostępne w danym sklepie metody dostawy.

Prowadząc e-biznes i szukając odpowiedniego dla niego dostawcy towarów, za punkt wyjścia powinieneś przyjąć wymagania klienta. Kupując produkty w twoim sklepie internetowym liczy on na to, że otrzyma przesyłkę szybko, w nienaruszonym stanie, a do tego za dostawę zapłaci jak najmniej. Ponadto, zwróć uwagę na to, gdzie będziesz wysyłał swój towar – w obrębie jednego miasta czy regionu? A może na całą Polskę, za granicę? Poświęć czas na poznanie opinii na temat firm działających na rynku, a także przyjrzyj się, jakie metody dostawy proponuje twoja konkurencja. Wreszcie, upewnij się, że usługi wybranego przez ciebie przewoźnika są zintegrowane z oprogramowaniem, na którym działa twój e-sklep. Na początku może się to wydawać błahostką, jednak później, wraz z rozwojem sklepu, zautomatyzowanie procesu tworzenia i wysyłania przesyłek okaże się dla niego koniecznością.

Z pewnością dobrym rozwiązaniem jest nieograniczanie się tylko do jednej formy dostawy. Sklepy zazwyczaj zostawiają wybór klientowi, oferując równocześnie kilka możliwości, np. przesyłkę kurierską, list polecony czy odbiór osobisty. Według raportu Gemius “E-Commerce w Polsce 2015”, aż 61% kupujących korzysta z dostawy kurierem bezpośrednio do domu lub pracy, 21% wybiera usługi Poczty Polskiej, a na odbiór produktu w Paczkomatach decyduje się 11% osób. Pośród firm kurierskich największą popularnością cieszą się tacy przewoźnicy jak DHL, Siódemka, DPD czy UPS.
Wybierając metody dostawy, postaw na różnorodność i udostępnij zarówno droższe rozwiązania jak i tańsze, szybsze lub wolniejsze. Ponadto, warto rozważyć opcję darmowej dostawy – promocja tego typu przekona nie jedną osobę, by dokonać zakupu właśnie w twoim sklepie. Należy być jednak ostrożnym w tej kwestii, ponieważ koszt dostawy będziesz musiał pokryć z własnej kieszeni lub wliczyć go w cenę produktu, dlatego idąc za przykładem sklepu woodworld.net.pl, gratisową wysyłkę najlepiej oferować jedynie w przypadku dużych zamówień:

Screenshot_394

Na wyżej prezentowanym przykładzie tej informacji akurat nie ma, ale często w ofercie sklepów internetowych pojawia się komunikat, że „koszt zwrotu towaru ponosi kupujący”. Niby nic w tym dziwnego, w końcu każdy próbuje bronić swojego interesu i chce stracić na nim jak najmniej. Ale spójrzmy na tę kwestię z punktu widzenia kupującego właśnie: co w sytuacji, gdybyś TY sam był potencjalnym klientem, a sprzedający zaproponował ci, że w razie gdyby produkt nie spełnił twoich oczekiwań, możesz go bezpłatnie zwrócić, bez ponoszenia dodatkowych kosztów? Jasne, czemu nie! Właśnie dlatego warto jeszcze raz rozważyć zaoferowanie w sklepie zwrotu na twój koszt. Oczywiście znajdzie się pewien procent osób, które skorzystają z opcji i odeślą produkt. Ale pomyśl, ile możesz zyskać przekonując niezdecydowanych, by jednak zamówili towar i sprawdzili na żywo czy spełnia ich wymagania, bez żadnego ryzyka. Jeśli obawiasz się, że takie rozwiązanie puści cię z torbami, możesz zastrzec w regulaminie i na stronie informującej o dostawach, że bezpłatny zwrot dotyczy jedynie wybranej metody lub po przekroczeniu określonej kwoty.

Nie przejmuj się też tym, że strony internetowe firm kurierskich rzadko kiedy publikują cennik dla klientów biznesowych. Wynika to z faktu, że warunki współpracy negocjowane są indywidualnie, na podstawie liczby przesyłek, dlatego wraz z rozwojem sklepu i wzrostem liczby zamówień, warto mieć te kwestie na uwadze i w odpowiednim momencie upomnieć się o bardziej korzystne warunki. Podczas negocjacji nie ograniczaj się jedynie do ustalenia ceny za standardową wysyłkę – wywalcz również jak najniższy koszt dla przesyłki pobraniowej czy opłatę za jej ubezpieczenie. Cena za paczkę narzucona przez przewoźnika będzie dla ciebie punktem wyjścia do wyznaczenia ceny wysyłki towaru dla twojego klienta.

Biorąc pod uwagę preferencje internautów robiących zakupy w sieci, jako minimum w zakresie metod dostawy można uznać kombinację: Poczta PolskaPaczkomaty – kurier. Przesyłki pocztowe mają ogromną zaletę: są stosunkowo niedrogie, dzięki czemu kwota jaką musi zapłacić klient nie wzrośnie drastycznie po dodaniu kosztów dostawy. Z kolei Paczkomaty trafiają w gusta tych osób, które szukają kompromisu pomiędzy ceną a czasem dostawy. Kurier jest najdroższym rozwiązaniem, jednak zapewnia krótki czas realizacji i niezawodność.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, optymalnym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług operatora logistycznego, jak np. Apaczka. System tego typu umożliwia wysyłanie przesyłek wybranym kurierem (np. UPS, DHL, K-EX), równocześnie zapewniając preferencyjne warunki na starcie prowadzenia e-biznesu. Dzięki temu na początku swojej działalności nie będziesz musiał negocjować warunków z kilkoma różnymi przewodnikami, a tym samym zaoszczędzony czas możesz poświęcić na rozwój samego sklepu.

W sytuacji zaś kiedy zamierzasz wyjść ze swoją ofertą poza granice naszego kraju, wybór dostawcy może stanowić dodatkowe wyzwanie, ale tylko pozornie. Firmy działające na rynku prześcigają się dzisiaj w ofertach i wybór odpowiedniego partnera na zagranicę to zadanie prostsze, niż się może na początku wydawać. W pierwszej kolejności przyjrzyj się cennikowi Poczty Polskiej, która wysyła paczki na cały świat. Również korzystając z usług firm kurierskich, takich jak np. UPS, dostarczysz swoje produkty do ponad 200 krajów, dodatkowo bardzo oszczędzając na czasie. Jeśli natomiast zamierzasz skoncentrować się głównie na rynku europejskim, optymalnym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z usług firmy GLS, która specjalizuje się w przesyłkach kurierskich na terenie Europy.

Co jednak wtedy, gdy sprzedawane przez ciebie produkty nie spełniają wymogów co do wymiarów przesyłki, np. mają nietypowy kształt lub są bardzo duże? Na to też znajdziesz rozwiązanie. Paczki tego typu nazywane są niestandardowymi, a firmy kurierskie naliczają dodatkowe opłaty za ich przetransportowanie. Nie zrażaj się, jeśli twoja przesyłka nie wpisuje się w wymogi jednego z przewoźników – każdy z usługodawców ma inną definicję standardowej przesyłki. Dla niektórych liczy się długość najdłuższego boku, dla innych obwód, a same wartości maksymalne również różnią się w zależności od przewoźnika. Klucz to znaleźć najlepsze rozwiązanie, a jeśli wolumen twojej sprzedaży jest znaczny, tym lepiej – wtedy masz szansę wynegocjować preferencyjne warunki.

Pierwszy krok do celu postaw już teraz z Shoper – skorzystaj z integracji z najpopularniejszymi przewoźnikami, odbierz bonusy przygotowane specjalnie dla ciebie w Pakiecie Korzyści i dostarczaj swoje produkty to swoich klientów jeszcze szybciej i efektywniej!