Według raportu Gemiusa z końca 2017 roku, zakupy w e-sklepach robi już blisko 60 procent Polaków korzystających z internetu. Niedzielny zakaz handlu spowoduje, że będzie ich wkrótce znacznie więcej.

Na pytanie, dlaczego decydują się na zakupy przez internet, aż 80 procent badanych odpowiedziało, że ze względu na całodobową dostępność danego sklepu. I ten argument będzie decydujący w sytuacji, gdy sklepy stacjonarne zostaną zamknięte w wyniku zmian w polskim prawie i wprowadzeniu niedzielnego zakazu handlu. Już teraz klienci uwielbiają kupować online w weekendy – ze szczególnym naciskiem na niedzielę. Na tle np. soboty, przeprowadzonych transakcji w niedzielę jest wyraźnie więcej – szczególnie w godzinach wieczornych, między 18. a 22., i to nawet o kilkanaście procent. W niedzielę chętniej też dokonywane są transakcje przy użyciu smartfonów i tabletów.

Zakupy online: kiedy i jak kupują Polacy
Infogram

Dobra wiadomość dla e-sprzedawców

– E-sklepy zyskają idealną okazję, by przyciągnąć klientów galerii handlowych, którzy na zakupy wybierają się często w weekendy – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak z firmy PayU w rozmowie z TVN Biznes i Świat. Maciej Sobczak, rzecznik prasowy sieci Merlin, w tym samym materiale dodaje, że czeka na wejście zakazu handlu „z niecierpliwością”, bo nowa sytuacja na rynku zakupowym to „bardzo dobra wiadomością dla sprzedawców internetowych”.

Trudno się z tymi opiniami nie zgodzić. Klienci, którzy do tej pory spacerowali całymi dniami po sklepach i galeriach handlowych, swoje potrzeby zakupowe przeniosą w weekendy właśnie do internetu. W najlepszej sytuacji zdają się być internetowe sklepy odzieżowe – kiedy nie będzie można wyskoczyć na promocję do ulubionej galerii, spodnie czy t-shirt klienci na poprawę humoru kupią właśnie w internecie.

Zamknięte sklepy = nowe możliwości

Największe wyzwanie czeka natomiast branżę spożywczą i te sklepy, które do tej pory internet traktowały po macoszemu. Jeżeli te chcą skorzystać z nowego, niedzielnego rozdania kart w e-handlu, powinny dostosować swoją ofertę do nowej sytuacji.
– Przed sklepami internetowymi otwierają się na pewno wielkie możliwości, ale pozyskanie „niedzielnych klientów” będzie wymagało od nich wielu starań i pokładów kreatywności, bo mówimy tutaj o konsumentach, którzy w wielu przypadkach pierwsze doświadczenie z zakupami internetowymi mają jeszcze przed sobą – twierdzi Joanna Pieńkowska-Olczak z firmy PayU.

Dla branży spożywczej wyzwaniem będzie przede wszystkim organizacja dostaw, a dla sklepów, które do tej pory nie sprzedawały online – inwestycja w profesjonalne i mobilne strony internetowe pozwalające na wygodne i bezpieczne zakupy. Na co w takim przypadku zwrócić uwagę?

1. Hosting

Niezbędny jest sprawny, bezpieczny hosting wraz z obsługą baz danych, kont pocztowych i wystarczającą przepustowością łączy. W przypadku sklepów uruchamianych na platformie Shoper, ich właściciele w ogóle nie muszą zajmować się tymi sprawami, bo kompleksowa usługa obejmuje nie tylko dostarczenie oprogramowania, ale i możliwość wykupienia w ramach licencji także domeny wraz z serwerem. Wszystkie sklepy Shoper znajdują się na naszych serwerach, a o każdy dbamy (zarówno w kwestii wydajności, jak i bezpieczeństwa), jak o własny.

2. Wygląd

Bardzo ważnym elementem decydującym o powodzeniu e-sklepu jest jego wygląd. Wybierając oprogramowanie Shoper, grafikę sklepu można samodzielnie zmodyfikować za pomocą panelu administracyjnego – możesz zdecydować się na jedną z gotowych skórek albo, jeśli masz takie życzenie, zamówić indywidualny projekt graficzny.

3. Bezpieczeństwo

Zaczynając od jasnych i przejrzyście napisanych zasad, jak w danym sklepie kupować (potrzebny jest profesjonalny Regulamin, informacje o firmie oraz o płatnościach i zwrotach), na certyfikacie SSL, bez którego dziś w sieci ani rusz, skończywszy. Wybierając sklep na platformie Shoper wszystkie niezbędne regulaminy i certyfikaty bezpieczeństwa możesz zamówić za pomocą jednego kliknięcia.

4. Narzędzia

Wszystko zależy od tego, co sprzedajesz. Ale swój nowy sklep internetowy możesz połączyć zarówno z hurtowniami, jak i kurierami oraz narzędziami wspomagającymi sprzedaż w internecie. Dostęp do nich daje ci stale poszerzany sklep z aplikacjami. Shoper udostępnia też swoim klientom system wewnętrznych płatności online – które są proste, wygodne i przede wszystkim bezpieczne.

5. Reklama

Kiedy już ruszysz – musisz pokazać się ze swoją ofertą klientom. A to najlepiej zrobić za pomocą kampanii reklamowych w Google. Stanowią one dzisiaj najbardziej efektywną formę reklamy w internecie, czego dowodem wyniki pracujących już na naszej platformie sklepów, które na wydany tysiąc zł na kampanię reklamową, generowały dzięki nim ponad kilkadziesiąt tys. zł przychodu. To chyba wystarczy za zachętę?