Jakub Ciesielski jest profesjonalnym wrotkarzem. Swoją pasję przekuł w dobrze funkcjonujący biznes internetowy oparty na sklepie zicoracing.com. O sportowym duchu rywalizacji, przygodzie z rolkami i sprzedawaniu wiedzy opowiedział w rozmowie z redaktorem bloga Shoper eXperience. Zicoracing.com został zbudowany na platformie e-commerce Shoper.

  • Profil sklepu: Specjalistyczny sklep wrotkarski (sprzedaż rolek)
  • Profil klienta: Osoby uprawiające wrotkarstwo, poszukujące sprzętu dostosowanego do swoich potrzeb i możliwości.
  • Data startu: 2007
  • Główna przewaga nad innymi sklepami: Pełne doradztwo przy doborze sprzętu.
  • Na co powinien zwrócić uwagę klient odwiedzający sklep?: Klient powinien zaufać naszemu doświadczeniu.
  • Czy firma prowadzi również handel tradycyjny? Tak
  • Dynamika rozwoju: 10% w skali roku
  • Złota zasada e-commerce wg Zico Racing: Najważniejsza jest wiedza i doradztwo, a nie marketingowy ?bełkot?.

Skąd pomysł na prowadzenie własnego sklepu internetowego?

Pomysł zrodził się z mojej pasji do wrotkarstwa. Interesuję się tym sportem i uprawiam go od 1994 r.

Większość sklepów online prowadzi jedynie sprzedaż określonego asortymentu. Państwo tymczasem deklarują realizację misji, jaką jest rozwój wrotkarstwa w Polsce na najwyższym poziomie doradztwa. W jaki sposób się to odbywa? Jak przekłada się to na sprzedaż?

Rynek jest zalany przez sprzęt, który nie powinien nawet pretendować do miana wrotek czy rolek. Działalność naszej firmy zasadza się na sprzedaży towaru, który jest bezpieczny i zapewni stuprocentową satysfakcję potencjalnemu klientowi. Rozwój wrotkarstwa wiąże się dla nas z poszerzeniem kręgu potencjalnych klientów. Ludzie, czerpiąc przyjemność z uprawiania tego sportu, chętnie zarażają swoja pasją innych i polecają nasz sklep. Przełożenie na sprzedaż jest szczególnie widoczne w odniesieniu do klientów, którzy rozpoczynają jazdę. Zależy im na mądrym i korzystnym wyborze. Nie chodzi o finanse, ale przede wszystkim o wiedzę. A to właśnie u nas dostają.

Bierze Pan udział w wielu wydarzeniach sportowych i odnosi sukcesy na tym polu. Co wspólnego ma rywalizacja w zawodach z konkurowaniem na rynku e-commerce? Jaki jest klucz do zwycięstwa?

Muszę być na czasie, cały czas skupiam się na tym, co dzieję się w Polsce we wrotkarstwie. Oczywiście startuję też w zawodach ? nie chodzi tutaj o rywalizację, ale w głównej mierze o zabawę i popularyzację tej dyscypliny w Polsce, a że są czasem przy okazji dobre wyniki ? tylko się cieszyć :)

W jaki sposób próbują Państwo zainteresować swoją ofertą potencjalnych nabywców? Jakie kanały wykorzystują Państwo do komunikacji z klientem?

Staramy się zainteresować klientów naszą ofertą, bazując na wiedzy, która stanowi podstawę sprzedaży i prowadzenia sklepu specjalistycznego. Stwarzamy również naszym klientom szansę wypróbowania sprzętu pod okiem instruktora. Pozwala to nie tylko na przetestowanie jakości sprzętu, ale także sprawdzenie komfortu jazdy, co pozwala na najbardziej odpowiadający potrzebom danego klienta dobór rozwiązań. Komunikacja z klientem przebiega z wykorzystaniem wszystkich popularnych kanałów, jak GG, korespondencja elektroniczna, rozmowa telefoniczna. Jednak najbardziej, z naszego punktu widzenia, wartościową formą kontaktu jest jednak osobiste spotkanie.

Zico Racing powstało w 2007 roku. Co, Pana zdaniem, zmieniło się od tego czasu na polskim rynku e-commerce? Czy prowadzenie e-sklepu jest łatwiejsze dziś niż przed trzema laty?

Zmieniło się dużo. I to niekoniecznie tylko na lepsze. Prowadzenie jest może łatwiejsze, ale właściciele sklepów internetowych mogą natknąć się na wiele ślepych zaułków. Ma tu na myśli portale opiniotwórcze, które aż kipią od sztucznie kreowanych sugestii czy porównywarki cenowe, stwarzające iluzję dostępności atrakcyjnych cenowo produktów od ręki. Często sprzedawcy uciekają się do wybiegów polegających na zaniżaniu cen przez podanie ich wartości netto lub nieuwzględniający kosztów przesyłki. Klienci często nie są świadomi takich nieuczciwych praktyk. Dużym pozytywem jest natomiast szybka zdolność przystosowywania się e-sklepów do zasad panujących na rynku –  mam tu na myśli powiązanie sklepu z logistyką (kurierzy), portalami społecznościowymi, ratami itp.

Co, według Pana, przekreśla plan założenia sklepu online już na wstępie? Jak ocenić, czy pomysł nadaje się do realizacji?

Na pewno plan już w samym zarodku powinno przekreślać myślenie, że założenie sklepu, kupienie miejsca na serwerze i domeny wystarczy, by maszyna wprawiona w ruch nabrała rozpędu. Nic bardziej mylnego. Potrzeba bardzo dużo pracy, aby wypromować sklep oraz przekonać klienta, że zasady działania sklepu opierają się na ?zdrowym marketingu?, co przejawia się choćby świadczeniem usług doradczych. Dużo rzeczy składa się na to, by rozpoczęcie działalności na rynku e-commerc zakończyło się sukcesem. Należy pamiętać, że dla wielu klientów liczy się nie tylko ładny wygląd sklepu. To zdecydowanie za mało. Natomiast sam pomysł na działalność może być dobrym początkiem, o ile nie powiela istniejących już na rynku rozwiązań.

Osoby składające zamówienia przez Internet często obawiają się, że produkt nie będzie spełniał ich oczekiwań ze względu na brak możliwości jego wcześniejszego obejrzenia i przymierzenia. W jaki sposób starają się Państwo pomagać osobom zainteresowanym w doborze odpowiednich akcesoriów?

Znamy się na tym, co sprzedajemy. Na naszej stronie jest wszystko, czego klient mógłby oczekiwać. Uprawiamy wrotkarstwo od wielu lat, aktualizujemy wiedzę, posiadamy doświadczenie oparte na solidnych fundamentach ? nic więcej nam nie potrzeba. Zresztą, co tu dużo mówić ? nasi klienci wiedzą najlepiej :)

Zapraszamy również na FanPage ZicoRacing

PS: O tym co potrafi Jakub „Zico” Ciesielski możecie przekonać się oglądając film.