Według raportu World Internet Project Poland 2012 co czwarty badany korzysta z urządzenia mobilnego w celu przeglądania stron internetowych, prawie co piąty do korespondencji mailowej. Ponadto do końca 2015 roku UKE deklaruje dostępność internetu 30 Mb/s w 30% gospodarstw – a co za tym idzie – zapewne wzrośnie też zastosowanie urządzeń mobilnych w coraz większej liczbie obszarów.

blogZ badania World Internet Project Poland 2012 przeprowadzonego przez Orange Polska i Agora SA wynika, że w ostatnich trzech latach regularnie wzrasta odsetek osób korzystających z internetu. Rośnie również dostęp do internetu mobilnego oraz wykorzystanie urządzeń mobilnych, które służą już nie tylko do rozmów, ale do przeglądania stron internetowych (25% badanych), korzystania z map, nawigacji (19%), korespondencji mailowej (18%), korzystania z portali społecznościowych (12%). Grupą, która najczęściej korzysta z internetu przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych są bardzo młodzi ludzie, do 39 roku życia (w konkretnych przedziałach wiekowych wygląda to następująco: 15-19 lat: korzysta 36%, 20-24 lata: 27%, 25-29 lat: 20%, 30-39 lat: 16%). W kolejnych grupach wiekowych odsetek korzystających z Internetu przez urządzenia mobilne wyraźnie się zmniejsza.
W odniesieniu do poprzednich lat – wzrósł również czas spędzony on-line z wykorzystaniem takich urządzeń, jak smartfon, tablet, telefon komórkowy, palmtop do 3 godzin i 23 minut tygodniowo.
Dane zaprezentowane w raporcie World Internet Project Poland 2012 pokazują, że wraz z tempem rozwoju rynku urządzeń mobilnych rośnie również ich wykorzystanie w codziennym życiu. Dostawcy usług i produktów starają się działać zgodnie z oczekiwaniami rynku i potrzebami jego uczestników. Stąd coraz większa ilość aplikacji i narzędzi, które dedykowane są na urządzenia mobilne, a które pozwalają użytkownikom na podejmowanie działań on-line niezależnie od miejsca i czasu, w którym się aktualnie znajdują.

Mobile commerce
Jedną z form obecności w sieci jest założenie sklepu internetowego. Dostępne na rynku oprogramowania do prowadzenia e-sklepu w większości przypadków dają możliwość uruchomiania go także w wersji na urządzenia mobilne. Jest to rozwiązanie kierowane do konsumentów – daje im bowiem szansę np. zrobienia zakupów, poznania oferty sklepu, sprawdzenia dostępności towaru – w dowolnym miejscu i czasie.
Taka formuła działania e-sklepu stanowi wsparcie dla dotychczasowych form sprzedaży czy to tradycyjnej placówki, czy witryny www.
M-commerce niesie sporo korzyści dla właścicieli e-sklepów, przede wszystkim:
– wpływa na wzrost sprzedaży, dzięki dostępności witryny dla potencjalnych kupujących w urządzeniach, z których oni sami korzystają codziennie;
– dostępność sklepu w wersji mobilnej pozwala również kupującym w sposób naturalny go promować np. poprzez pokazanie znajomym ostatnio kupionej rzeczy, rekomendowaniu samego sklepu itd. Znacznie łatwiejsze i wygodne jest pokazanie czegoś w telefonie niż np. w laptopie. Można to z powodzeniem określić marketingiem szeptanym.
– wykorzystując nowoczesne rozwiązania obecności on-line wpływa również na prestiż samego sklepu i jego postrzeganie, szczególnie, jeśli grupą docelową są ludzie młodzi, dla których telefon nie służy jedynie do prowadzenia rozmów.

Mobile biznes
Z racji tego, że w ogromnym tempie rośnie popularność urządzeń mobilnych typu tablety, smartfony, palmtopy coraz więcej działań może się odbywać dzięki ich wykorzystaniu. Skoro przynajmniej jedno z nich zawsze mamy przy sobie – dlaczego zatem nie wykorzystać ich do czegoś więcej? Np. do zarządzania podstawowymi procesami w firmie? Dotyczy to również tak on-line’owego biznesu, jakim jest prowadzenie sklepu internetowego.
Rynek dostawców oprogramowania do prowadzenia e-sklepu nastawiony jest na dostarczanie rozwiązań (integracji, aplikacji), które dają swobodę i komfort w prowadzeniu tego typu działalności. Istotą jest zapewnienie usprawnień na każdym etapie działania sklepu internetowego. Pojawienie się aplikacji umożliwiającej zarządzanie głównymi procesami w sklepie jest naturalną koleją rzeczy. W Polsce, na ten moment, tylko dwaj dostawcy oprogramowania do prowadzenia e-sklepu, dostarczają również aplikację, która daje możliwość, dzięki wykorzystaniu urządzenia mobilnego, sprawować kontrolę nad niektórymi procesami zachodzącymi w sklepie. Jedną z tych firm jest DreamCommerce SA, twórca oprogramowania Shoper, którego aplikacja wyróżnia się atrakcyjnym interfejsem i dodatkowymi funkcjami.
Co daje zastosowanie takiej aplikacji właścicielowi e-sklepu?
– przede wszystkim jest to oszczędność czasu. Szczególnie zanim e-sklep nabierze rozmachu – wtedy każda wolna chwila jest poświęcana na obsługę zamówień, magazynu, klientów itd. Niejednokrotnie kosztem czegoś – czasu, który może być spędzony z rodziną, odpoczynku itd. Aplikacja pozwala część obowiązkowych działań wykonać, np. podczas stania w korku, w drodze do domu, w kolejce na poczcie (można wtedy zmienić np. status zamówienia, na wysłane).
– aplikacja umożliwia szybkie reagowanie np. na nowe zamówienie, uwagi klientów itd., co może pozytywnie zaskoczyć klientów i wpłynąć na ich poczucie satysfakcji z zakupów w danym sklepie.
– dzięki opcji wyszukiwania produktów – można w sprawny sposób sprawdzić dostępność danej rzeczy i zaktualizować dane o produkcie (stan magazynowy i cenę). Bardzo wygodne rozwiązanie np. gdy rozpakowujemy towar z nowej dostawy.
– niezależnie od miejsca i czasu można przejrzeć informacje o rozpoczętych transakcjach. Nawet na urlopie, czy krótkim wyjeździe weekendowym właściciel ma swój sklep zawsze przy sobie. Wiedza o istotnych zdarzeniach daje uczucie spokoju i komfort wypoczynku.

Często w wypowiedziach osób prowadzących sklep internetowy można usłyszeć sformułowanie: “sklep ma sprzedawać”. Wszyscy mamy świadomość, że za tym procesem stoi człowiek czy też cały zespół ludzi, jednak to właśnie odpowiednio dobrane oprogramowanie e-sklepu, integracje i aplikacje ułatwiające codzienne procesy pracują na sukces a także na wygodę prowadzenia takiej działalności. Aplikacja mobilna dla systemu Android jest odpowiedzią na potrzeby osób prowadzących sklep internetowy.
Ciekawe, jakie będą kolejne rozwiązania wspierające e-biznes – bo, to, że będą – jest więcej niż pewne.