blog (2)

Za kilka dni wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, to ostatni dzwonek na wprowadzenie zmian w swoim sklepie. Dotychczasowe regulacje nakładały na właścicieli sklepów internetowych pewne obowiązki informacyjne. Nowa ustawa znacznie poszerza ich zakres. Większość zmian właściciel sklepu wprowadza samodzielnie mając na uwadze specyfikę prowadzonego biznesu.

Poradnik dla sklepów Shoper
Ustawa o prawach konsumenta dotyczy następujących obszarów:
1. Obowiązków informacyjnych.
2. Wymogów formalnych związanych z zawieraniem takich umów
3. oraz prawa odstąpienia od umowy.

Dla właścicieli sklepów Shoper przygotowaliśmy specjalny poradnik, który pomaga dostosować sklep do wymogów ustawy. Można go pobrać tutaj: PORADNIK

Porady prawne: webinar i case study
Wraz z prawnikami z portalu Prokonsumencki.pl przygotowaliśmy dla Państwa:
webinar omawiający nadchodzące zmiany
odpowiedzi na Państwa pytania

25.12.2014
Tego dnia zaczynają obowiązywać nowe regulacje prawne. Jak wprowadzić je w swoim sklepie? Można to zrobić na dwa sposoby:
1. Jeśli sprzedawca ma zamiar wprowadzić całkowicie nowy regulamin (nie uaktualniać dotychczasowy), to najlepiej aby to zrobił w osobnej zakładce sklepu. W tym wypadku powinien oznaczyć oba regulaminy – który znajduje zastosowanie do których umów (chodzi tutaj o datę zawarcia umowy). Ewentualnie może je wgrać pod jednym adresem, ale tutaj również powinny zostać oba regulaminy wraz z odpowiednią adnotacją dot. dat obowiązywania. Należy pamiętać, że do umów zawartych do 24 grudnia stosuje się przepisy dotychczasowe – stąd albo wymóg posiadania starego i nowego regulaminu albo regulaminu hybrydowego (dostosowanego do nowych i starych przepisów). Dlatego też w powyższym przypadku nowy regulamin można wprowadzić wcześniej lub 25 grudnia – nie ma to większego znaczenia. Ważne aby je wyraźnie oznaczyć.

2. Jeżeli natomiast sprzedawca zamierza uaktualnić swój obecny regulamin do nowych przepisów, to musi to zrobić hybrydowo – taki regulamin musi być dostosowany zarówno do nowych i jak starych przepisów, gdyż w zależności od daty zawarcia umowy, będą miały zastosowanie nowe albo stare przepisy. W tym wypadku sprzedawca powinien poinformować zgodnie z procedurą zawartą w regulaminie o planowanej zmianie. Tutaj to regulamin powinien określać np. termin wypowiedzenia w razie niewyrażenia zgody na nowy regulamin. Standardowo jest to 2 tygodnie, aczkolwiek zależy to od konkretnego regulaminu.

Prokonsumencki.pl: Końcowa procedura wprowadzenia nowego regulaminu zależna jest także od tego, czy np. dany regulamin reguluje jakiekolwiek usługi ciągłe. Jeżeli nie, to procedura będzie inna np. nie będzie niezbędne wypowiadanie umowy, po prostu do danej umowy zastosowanie będzie miał regulamin z chwili jej zawarcia.

Ustawa o prawach konsumentów – właściciele sklepów pytają – prawnicy odpowiadają.

Jak poinformować klientów sklepu o zmianie regulaminu?
Po opublikowaniu nowego regulaminu na stronie sklepu przygotuj mailing do klientów. Przedstaw w sposób czytelny, które punkty dotychczasowego regulaminu uległy zmianie – podaj ich dotychczasowe i nowe brzmienie. Dzięki takiemu działaniu twoi klienci będą mieli szansę zapoznać się z nowymi warunkami zakupów. Stary regulamin zarchiwizuj – jeszcze przez jakiś czas powinien być dostępny – dla klientów, którzy dokonali zakupów przed 25.XII.2014 roku.

Nowy regulamin
Nasz Partner Prokonsumencki.pl przygotował nowy wzór regulaminu, zgody z zapisami ustawy. Regulamin można bezpłatnie pobrać do dnia 15 stycznia 2015 roku w panelu klienta Shoper: https://panel.shoper.pl/. Po tym terminie regulamin będzie dostępny w ramach płatnej usługi prawnej realizowanej przez prokonsumencki.pl.