Zamiast starych wersji oprogramowania – automatyczne aktualizacje, zamiast wolno działającego sklepu – skalowalna infrastruktura i usługi Premium. Tak zmieniają się sklepy na platformie Shoper.

Po pierwsze: bądź na bieżąco

Choć może trudno w to uwierzyć, aż 88% sklepów, które wybrały Licencję Samodzielną, nie pracuje dzisiaj na aktualnej wersji oprogramowania. Ba! Pracują one w sumie na… 74 różnych wersjach oprogramowania, na przestrzeni lat nie aktualizowanych przez swoich właścicieli z różnych powodów (np. dlatego, że trzeba to właśnie… robić samodzielnie).

Przypomnijmy: sklep prowadzony na Licencji Samodzielnej (tzw. LT) daje jego właścicielowi teoretycznie większe pole do popisu niż sklep w modelu abonamentowym – bo jest instalowany na serwerze właściciela i udostępnia kod źródłowy. Ale też wymaga samodzielnego aktualizowania. A o ile w sklepie abonamentowym aktualizacje przeprowadzane są automatycznie i w ramach świadczonej usługi, tak w przypadku LT są płatne i nie dzieją się z automatu.

Tym samym funkcjonalność Licencji Samodzielnej mocno odbiega dzisiaj od tego, co posiadają i oferują sklepy w modelu abonamentowym. Sklepy LT ominął przede wszystkim czas nieprzerwanej dostępności usługi, który na SaaSie jest na poziomie 99,9% oraz wewnętrzny system nowoczesnych płatności online (Shoper Płatności), z których swobodnie korzystają sklepy abonamentowe, pozwalając swoim klientom na zakupy za pośrednictwem bezpiecznych i szybkich przelewów.

 

 

Po drugie: nie zostań w tyle

Z tego też powodu zachęcamy już od dłuższego czasu e-biznesy pracujące jako LT do przechodzenia na platformę SaaS. Od 3 stycznia 2020 roku Shoper przestaje wspierać sklepy na Licencji Samodzielnej! 

Stawiamy na oprogramowanie SaaS, bo to nie ogranicza wcale możliwości rozwoju danego sklepu, a wręcz przeciwnie – zapewnia dziś elastyczność i pozwala na liczne modyfikacje choćby w oparciu o API, WebDav, oraz dziesiątki aplikacji, dostępnych dla sklepów abonamentowych w naszym App Storze.
Najnowsze aktualizacje oprogramowanie wprowadzają również ulepszony mechanizm wyszukiwania w panelu administracyjnym, Progressive Web Apps oraz nowy wygląd narzędzi do filtrowania na liście zamówień i produktów.

Funkcjonalności LT ☞ które znajdziesz w sklepie SaaS

Przekierowania 301 w pliku .htaccess ☞ Możliwość bezpiecznego przekierowania adresów została wprowadzona do panelu administracyjnego w lipcu 2018 roku, więcej informacji można znaleźć w artykule przekierowania 301.

Modyfikacja szablonów i wglądu ☞ Wprowadziliśmy obsługę WebDav, która daje możliwość edycji layoutu sklepów abonamentowych za pomocą lokalnych edytorów kodu (np. Note++, Sublime etc.) oraz Ajax API, który umożliwia dodawanie elementów do koszyka, wysyłanie zamówień i pobieranie innych informacji o koszyku bez odświeżania strony (i wiele więcej).

Edycja kodu źródłowego i funkcjonalności ☞ Stale rozwijamy naszą bazę aplikacji dostępną w AppStore, gdzie Deweloperzy mają możliwość tworzenia publicznych i prywatnych aplikacji za pomocą nowoczesnego interfejsu REST API.

Rozbudowana wyszukiwarka ☞ W najbliższych aktualizacjach zostanie wprowadzona zaawansowana wyszukiwarka w panelu administracyjnym oraz na froncie sklepów.

Duże, i wymagające niestandardowych wdrożeń sklepy mogą jeszcze korzystać z możliwości jakie daje im usługa Premium. W jej ramach sklepy mają dostęp do technologii Premium Cache (która obsługuje 80% requestów na froncie sklepu, a ten może działać nawet 10-krotnie szybciej), indywidualnych terminów aktualizacji sklepu, integracji z systemami magazynowo-księgowymi, dedykowanego opiekuna technicznego oraz pierwszeństwa na infolinii.

„Obecnie na SaaSie pojawia się coraz więcej możliwości. Dzięki udostępnieniu np. przez platformę Shoper Front API praktycznie można uzyskać większość funkcjonalności. Zaciera się tu już różnica między abonamentem z licencją samodzielną, która kiedyś jako jedyna gwarantowała dostęp do kodu i dostosowanie sklepu do potrzeb sprzedawcy”
Mirosław Smużniak, właściciel agencji interaktywnej Getecom.pl w wypowiedzi dla serwisu BrandsIT.pl.

 

 

Po trzecie: zmigruj się bezboleśnie

1. Na początku migracji określamy jej zakres i weryfikujemy obecne ustawienia sklepu, pliki, zdjęcia, ustawienia grafiki oraz modyfikacje/niestandardowe funkcje. W tym celu należy zgłosić nam chęć migracji i ustalić wszelkie szczegóły. W przypadku usługi Premium – migracją zajmuje się dedykowany asystent.

2. Ustalamy wstępny termin migracji. Ten zostaje przydzielony z kolejki, chyba że sklep przechodzi z LT na usługę Premium – wtedy ustalamy dokładny termin wdrożenia, a migracja nastąpi w godzinach nocnych.

3. Jeżeli zachodzi taka potrzeba – aktualizujemy sklep do najnowszej wersji oprogramowania Shoper. W przypadku usługi Premium: wskazujemy i wdrażamy alternatywne rozwiązań dla modyfikacji i niestandardowych funkcji sklepu.

4. Wyłączamy sklep dotychczas działający na licencji samodzielnej, by zachować spójność danych pomiędzy sklepami LT a SasS po migracji.

5. Przekierowujemy domeny na platformę SaaS, następnie po rozpropagowaniu przekierowania domeny następuje zmiana głównego adresu sklepu i instalacja certyfikatu SSL. W przypadku jeśli sklep posiada wcześniej wykupiony certyfikat SSL, prosimy o taką informację w trakcie migracji.

Szczegółowe informacje związane z migracją na model abonamentowy znajdziesz w naszym artykule PomocyGorąco zachęcamy do zmiany, która gwarantuje rozwój każdego e-sklepu i jego bezpieczeństwo.