Jump to content

Czy jesteś za dodaniem takiej funkcjonalności do systemu Shoper.pl?  

19 members have voted

  1. 1. Czy jesteś za dodaniem takiej funkcjonalności do systemu Shoper.pl?

    • Tak
      22
    • Nie
      1


Recommended Posts

Czy jest w końcu dostępna funkcjonalność pozwalająca na ustalenie sortowania produktów w kategorii? Tak  żeby samemu ustalić czy produkty mają być domyslnie sortowane po cenie, nazwie, dacie dodania?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na początek, żeby każdy miał pełne zrozumienie tematu w jaki sposób Shoper jest rozwijany, przedstawię krótki opis tego procesu:


1) Zbieramy feedback, zgłoszenia błędów i propozycje usprawnień przez cały czas, z różnych źródeł - za pomocą tego forum, z pomocą naszych konsultantów, na Facebooku, z włąsnej inicjatywy obserwując rynek.
2) Wszystkie te zgłoszenia są weryfikowane i analizowane (również pod kątem ilościowym).
3) Błędy krytyczne naprawiamy w pierwszej kolejności. Błędy bezpieczeństwa i problemy uniemożliwiające prawidłowe funkcjonowanie usługi na SaaS’ie poprawiamy natychmiastowo inną ścieżką niż zwyczajny “update”. W przypadku licencji samodzielnej takie rozwiązanie jest niemożliwe.
4) Zgłoszenia niekrytyczne kategoryzujemy i grupujemy we wspólne tematy.
5) Każdy temat np. “allegro”, “multiakcje w panelu”, “wyszukiwarka w sklepie” przechodzi przez proces oceny w 4 płaszczyznach:
 

- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na zwiększenie przychodów w sklepach
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów
- W jaki sposób zrealizowanie danego tematu wpływa na bezpośrednie przychody naszej firmy.

(Mówimy o bezpośrednim wpływie na finanse, który jest policzalny np -X zł miesięcznie na sprzęt do obsługi nowej wyszukiwarki, +Y zł miesięcznie z jakiejś usługi prowizyjnej, którą ofertujemy). Większość tematów ma tutaj wpisaną kwotę ujemną bądź zero.
Podczas tej oceny analizujemy też czas, jaki przewidujemy na zrealizowanie danego tematu.

Powyższe informacje wykorzystujemy w prostym równaniu, na końcu dostając jedną liczbę dla każdego tematu. Ta liczba służy nam do posortowania tematów. Tematami zajmujemy się zgodnie z tą kolejnością, chyba, że wpadnie jakiś temat, który musimy zrealizować ze względu na deadline (np zmiany API jakiegoś naszego partnera)

Informacyjnie powiem, że największą wagę ma dla nas zwiększenie przychodów w sklepach, a najmniejszą wagę ma wpływ na nasze finanse.
W efekcie takiej pracy i takiego podejścia możemy w ostatnim czasie obserwować takie zmiany, jak nowa wyszukiwarka w sklepie, nowa integracja Inpost, zmiany w integracji allegro, zmiany w integracji z pocztą polską, automatyzacje i zmiany UX w panelu administracyjnym (filtrowanie i multiakcje).
 

Aktualnie pracujemy nad jeszcze większym usprawnieniem pracy administratora, nad nowymi metodami płatności, jak również innymi mniejszymi i większymi tematami, których celem jest zwiększyć konwersję w Waszych sklepach.
Tyle słowem wstępu.


Odnosząc się teraz do tematów poruszonych w tym wątku:
1) Wyświetlanie tylko dostępnych (w sensie posiadanych w magazynie) produktów to nie rodzaj sortowania, ale filtrowania.

Temat jest nietrywialny ze względu na to, że nie możemy po prostu deaktywować produktu, który się wyprzeda, bo aktywność produktu służy do czegoś innego.

Produkt w jednym języku może być aktywny, w innym nie. Są sklepy, które są wielojęzykowe i tego używają. Jego “dostępność na magazynie” nie jest powiązana z językiem.

 Drugim nietrywialnym tematem jest kwestia SEO, gdzie nasi klienci mają różne oczekiwania. Jedni chcą, żeby produkt znikał, nie był dostępny, co się wiąże z tym, że zaindeksowane do niego linki w google tracą wartość; inni będą chcieli realizować przekierowania, jeszcze inni wolą, żeby ten produkt tam dalej widniał, co kłóci się z jego “nieaktywnością“.
Te problemy można rozwiązać, ale niestety, mając tysiące sklepów internetowych nie możemy na "hop siup" wprowadzić tak prostej - wydawałoby się - zmiany, ale mającej duże konsekwencje. Musimy to zrobić z głową, konfigurowalne na różne sposoby, żeby zadowolić wszystkich zainteresowanych, a jednocześnie nie wprowadzając chaosu w już sprzedających sklepach.
 

2) Kwestia zmiany domyślności sortowania - możecie nie uwierzyć, ale naprawdę tych zgłoszeń jest niewiele w skali całej platformy (biorąc pod uwagę wszystkie źródła feedbacku jakie mamy).

Zajęliśmy się tym tematem, ale jest to część większych zmian związanych z sortowaniem. Tu problem jest podobny. Istniejące sklepy i zaindeksowane w wyszukiwarkach linki nie mogą ucierpieć.


Deprecjonowanie pracy programistów i wytykanie im niekompetencji jest w tym miejscu niepotrzebne. Zmiana domyślnego sortowania w kodzie sklepu jest trywialna i trwa niecałe 5 minut. Nie wyobrażam sobie jednak jak wściekły będzie klient, któremu dzisiejsze ustawienia pasują, a on sprzedaje towaru za kilkaset tysięcy złotych miesięcznie i nagle mu zmieniamy domyślną kolejność produktów. Sklep w SEO leci na dno, a klienci, którzy dziś znajdowali produkty w 2 kliknięcia nagle mają wszystko posortowane nie wg ustawień administratora, ale po cenie rosnąco. Nie w każdym sklepie takie ustawienie jest pożądane i świadomość tego, że istniejącym sklepom można zrobić krzywdę jest moim zdaniem zaletą programistów i team leaderów, a nie niekompetencją.


3) Sortowanie po popularności - nie będziemy dodawać takiej możliwości ze względów wydajnościowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko to piękne, ale np Płatności Shoper - no pliz, to jest tak bardzo potrzebne, że o rety o rety.
 

5) Każdy temat np. “allegro”, “multiakcje w panelu”, “wyszukiwarka w sklepie” przechodzi przez proces oceny w 4 płaszczyznach:
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na zwiększenie przychodów w sklepach
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów
- W jaki sposób zrealizowanie danego tematu wpływa na bezpośrednie przychody naszej firmy. 

Ja to rozrysuję na swoim przykładzie (brak obsługi wsparcia dla cen po rabatach widocznych w koszyku oraz cen netto w koszyku) - mowa o sklepach B2B
- zwiększenie przychodów w sklepach
Wpływa, bo klient jeśli nie widzi ceny, to nie zamawia.
Klient nie jest od liczenia ile za co zapłaci, tylko ma mieć informację "na tacy" - produkt A po rabacie kosztuje tyle, produkt B tyle, produkt C tyle. A nie kwota przed rabatami to 500, a po rabacie 331,73, a ile od czego odjąć to policz se kliencie sam, będziesz bieglejszy z matmy.


- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów
Wpływa, bo jeśli tego nie będzie, to żegnam się z wami bez specjalnego wylewania łez (przy czym nigdy nikomu nie polecę waszego rozwiązania, uprzedzając z góry o jego koślawości)

- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów
j.w. - nie mając tej funkcjonalności może i pozyskacie klienta b2b, ale on szybko odejdzie, zniechęcony obsługą - czyli witamy w punkcie drugim.

- w jaki sposób wpływa na przychody Waszej firmy - odpowiedzi są w punkcie 2 i 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.