Błędy i ostrzeżenia w Google Search Console

Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Google Search Console (w skrócie GSC) umożliwia zarządzanie procesem indeksowania i monitorowanie pozycji adresów URL składających się na witrynę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Dostałem wiadomość, że Google wykryło problem ze sklepem

Wykryto nowy problem. Dotyczy witryny… taki tytuł maila i nazwa „Google” w polu nadawcy spędza sen z powiek właścicielom sklepów internetowych.

Co oznaczają konkretne błędy i ostrzeżenia w Google Search Console? Na które powinniśmy reagować, a którymi się nie przejmować?

Artykuł jest skierowany do właścicieli /administratorów sklepów Shoper i nawiązuje do działania platformy.

Otwierając raport błędów i ostrzeżeń po kliknięciu w konkretny typ problemu mamy do dyspozycji listę adresów URL, których dotyczy problem.

Po wprowadzeniu zmian na tych stronach należy:

Błędy w raporcie: Stan w Google Search Console

Błąd 5xx – błąd związany z problemami z serwerem

W rzeczywistości takie sytuacje mają miejsce sporadycznie (zapewniamy ponad 99% dostępności usługi).

Czasami Google po prostu się myli i oznacza tak błędy 404 (nie istniejące strony z których należy zrobić przekierowanie), dlatego warto zawsze weryfikować komunikaty i zgłaszać poprawki.

Błąd przekierowania – błąd adresu URL wynikający najczęściej ze zbyt długiego łańcucha przekierowań.

Najlepszym rozwiązaniem jest usunięcie z indeksu adresów przekierowujących (ze środka łańcucha) i pozostawienie w indeksie tylko strony docelowej. Postępując w ten sposób automatycznie redukujemy liczbę ogniw łańcucha.

Przesłany URL jest zablokowany przez plik robots.txt

Komunikat wynikający z faktu znajdowania się w pliku mapy witryny adresów wykluczonych z indeksowania z poziomu pliku robots.txt (strony koszyka, logowania, rejestracji itd.).

W rzeczywistości wykluczanie stron z indeksacji w pliku robots jest zgodne z zaleceniami Google, więc nie należy traktować tego komunikatu w kontekście błędu i nie trzeba zgłaszać do niego poprawki.

Przesłany URL wydaje się zwracać pozorny błąd 404

Błąd związany z przesłaniem do indeksowania strony, która prawdopodobnie nie istnieje. Jeżeli adresy oznaczone tym błędem generowały ruch w sklepie to warto zrobić dla nich przekierowanie (np. do strony głównej lub do konkretnej kategorii / produktu który zastępuje).

Nie udało się odnaleźć przesłanego URL-a

Błąd związany z przesłaniem do indeksowania adresu, który nie istnieje. W tym przypadku najlepiej postępować tak samo jak w punkcie wyżej, czyli zrobienie przekierowania.

Przesłany URL zawiera błędy indeksowania

Google nie potrafi przypisać konkretnego źródła problemu, jednak jakiś występuje.

W przypadku tego komunikatu warto posiłkować się narzędziem do sprawdzania adresów URL żeby spróbować samodzielnie zdiagnozować przyczynę, wprowadzić zmiany i zgłosić poprawkę.

Inne komunikaty występujące w raporcie: Stan

Oprócz typowych błędów w raporcie Stanu można spotkać się także z takimi komunikatami jak:

Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zaindeksowana

Strona czeka w kolejce na zaindeksowanie. Należy uzbroić się w cierpliwość.

Strona wykryta, ale jeszcze nie zaindeksowana

Bardzo podobny komunikat do wyżej wymienionego. Występuje zazwyczaj gdy Google Bot uznał, że w momencie skanowania strona jest zbyt obciążona i przesunął termin indeksowania i należy czekać.

Strona zawiera przekierowanie

Podany adres zawiera przekierowanie 301 do innego adresu. Nie ma potrzeby dokonywania żadnych działań w związku z tym komunikatem.

Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej

Komunikat wyświetlający się dla stron, które mają swoje duplikaty (strony z bardzo zbliżonymi treściami) w obrębie sklepu.

Zazwyczaj dotyczy stron produktów i rozwiązaniem problemu będzie stworzenie unikalnych treści dla produktów, których dotyczy problem i ponowne zaindeksowanie za pomocą narzędzia do sprawdzania adresów URL.

Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik

Ze względu na to, że każda strona produktów konkretnej kategorii ma automatycznie przypisany link kanoniczny (do samej siebie) Google może podjąć decyzję, że inna strona lepiej sprawdzi się w tej roli.

Przykład: Google podjął decyzję, że pierwsza strona produktów danej kategorii lepiej sprawdzi się w roli strony kanonicznej od drugiej strony produktów tej kategorii i tylko pierwsza zostanie zaindeksowana. Nie ma potrzeby wykonywania żadnych działań w związku z tym komunikatem.

Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej

Komunikat dotyczący stron kategorii, a dokładniej wszystkich oprócz pierwszej strony produktów w danej kategorii.

W globalnych ustawieniach platformy przyjęliśmy założenie, że dopuszczone do indeksowania będą wszystkie strony produktów danej kategorii i każda z nich ma automatycznie przypisany adres strony kanonicznej (do samej siebie).

Jednak żeby nie duplikować treści z opisu kategorii, wyświetla się on tylko na pierwszej stronie produktów kategorii. W związku z tym Google może podjąć decyzję o wykluczeniu z indeksowania innych stron kategorii niż pierwsza i nie ma w tym nic złego. Nie ma więc potrzeby zgłaszania poprawki.

Nieprawidłowość związana ze skanowaniem

Z bliżej nieokreślonych przyczyn Google napotkało problemy podczas skanowania strony.

W przypadku takiego komunikatu najlepiej spróbować pobrać adresy, których dotyczy problem za pomocą narzędzia do pobierania adresów URL.

Błędy w raporcie: Obsługa na urządzeniach mobilnych

Użycie niezgodnych wtyczek

Błąd związany z występowaniem na stronie wtyczek w technologii takiej jak flash (problem nie występujący na platformie Shoper bez wprowadzania samodzielnie takich modyfikacji).

Widoczny obszar nie dopasowuje się do szerokości ekranu urządzenia

Błąd, który może występować w sklepach internetowych korzystających z klasycznych stylów graficznych, które nie dostosowują swojej rozdzielczości do konkretnego urządzenia.

Rozwiązanie problemu załatwi zakup stylu lub projektu graficznego w wersji RWD (automatycznie dostosowującej się do urządzeń mobilnych) i następnie zgłoszenie poprawki.

Treść szersza niż ekran

Komunikat pojawiający się w przypadku potrzeby przewijania poziomego któreś ze stron w obrębie sklepu.

Powodem może być np. wymuszanie wyświetlania określonych wymiarów obrazów lub własnych skryptów CSS wymuszających określoną szerokość. Pamiętajmy przy dodawaniu obrazków o usuwaniu drugiej wartości (szerokość lub wysokość ma być pusta).

Okno edycji grafiki w Panelu sklepu Shoper. Wpisuj opisy zdjęć i nie określaj wysokości grafiki
Rys 1. Edycja obrazu w sklepie Shoper. Wprowadź opis zdjęcia i usuń wysokość obrazka.
Okno edycji grafiki w Panelu sklepu Shoper. Wpisuj opisy zdjęć i nie określaj wysokości grafiki
Rys 1. Edycja obrazu w sklepie Shoper. Wprowadź opis zdjęcia i usuń wysokość obrazka.
Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu

Jak wskazuje nazwa błędu – mała czcionka przeszkadza w korzystaniu z serwisu na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu zmian, należy kliknąć w Google Search Console przycisk: Sprawdź poprawkę.

Elementy klikalne zbyt blisko siebie

Błąd dotyczący stron, w których przyciski czy elementy nawigacyjne są tak blisko siebie, że użytkownik z poziomu urządzenia mobilnego ma problem z wybraniem jednego linku, nie klikając przy tym w drugi.

W praktyce problem może być ciężki do usunięcia. Zalecenia Google dot. odstępów od poszczególnych elementów znajdują się tutaj. Po wprowadzeniu zmian należy zgłosić poprawkę w Google Search Console przez kliknięcie przycisku: Sprawdź poprawkę.

Błędy w raporcie: Produkty

Ze względu na to, że platforma Shoper ma wdrożony standard Schema, Google jest w stanie interpretować poszczególne dane strukturalne produktów, które opisane są tutaj. Najczęściej spotykanymi komunikatami są:

Należy określić usługę offers, review lub Aggregate Rating

Dana strukturalna „offers” jest przekazywana przy każdym aktywnym produkcie na naszej platformie.

Problem ten dotyczy produktów, których nie ma już w sklepie (tworzy się dla nich automatyczne przekierowanie do strony głównej) i nie należy się nim przejmować oraz wykonywać żadnych działań.

Brakujące pole name

Nazwa produktu jest oczywiście wymagana podczas dodawania w panelu admina więc nie może dojść do sytuacji, w której produkt nie ma nazwy.

Komunikat ten pojawia się przy linkach do produktów, których nie ma już w sklepie, a te otrzymują automatycznie przekierowanie do strony głównej. W związku z tym nie ma potrzeby wykonywania żadnych działań.

Wartość w usłudze reviewCount musi być dodatnia

Komunikat pojawiający się dla produktów nie posiadających opinii (nie należy go traktować w kategorii błędu). Jeżeli produkt będzie posiadał jakąkolwiek opinie wartość będzie dodatnia i problem zniknie.

Brakująca wartość w polu ratingValue

Komunikat bardzo podobny do tego z punktu wyżej. Związany jest z brakiem ocen przez co Google nie może wyciągnąć średniej z ocen dla konkretnego produktu. Problem zniknie kiedy produkt otrzyma opinie od użytkowników.

Niepoprawny format wartości price

Komunikat, który pojawia się kiedy produkt ma wprowadzoną cenę w niepoprawnym formacie i należy ją poprawić.

Komunikaty wysyłane przez Google oparte są o automatyczne procesy i nie zawsze są w pełni zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Jest to tylko narzędzie i czasami po prostu popełnia błędy. Nie jest więc wskazane, by ślepo wierzyć w każdy komunikat, który przesyła do nas Google.

Warto zapamiętać!
W powyższym artykule zostało wyjaśnione:
  • jak wyglądają powiadomienia e-mail od Google dot. problemów na Twojej stronie,
  • przykłady popularnych błędów w raporcie Stan w ramach GSC,
  • inne komunikaty i ostrzeżenia występujące w raportach Stan w GSC,
  • przykłady popularnych błędów w raporcie obsługi na urządzeniach mobilnych w GSC,
  • lista popularnych błędów w raportach produktów w GSC.
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności