Co powinien zawierać atrakcyjny post na Instagramie?
Według ogólnodostępnych danych około 4 miliardy osób na całym świecie korzysta z mediów społecznościowych, w tym około 1 miliard aktywnych użytkowników przypada na Instagram. Platforma ta stanowi miejsce ułatwiające dotarcie z produktem czy usługą do szerokiego grona potencjalnych klientów.
- Więcej informacji: co to jest Instagram?
Liczba aktywnych użytkowników robi spore wrażenie i daje potencjał do wielu działań marketingowych. Trzeba jednak pamiętać, że oprócz szerokiego wachlarza możliwości powinniśmy liczyć się z dużą konkurencją, która publikuje atrakcyjne treści graficzne i filmowe.
Oprócz tego często również prężnie korzysta z usług reklamowych. Dzięki temu artykułowi dowiesz się jak stworzyć atrakcyjne zdjęcia, w jaki sposób zredagować ciekawy opis oraz efektywnie wykorzystać hashtagi, by zbudować zasięgi dla swojego profilu.
Jak zacząć na Instagramie?
Jak wiemy, początki bywają trudne, jednak nie warto zniechęcać się już na wstępie. Założyliśmy profil, uzupełniliśmy BIO i co dalej? Kolejnym krokiem jest umieszczenie pierwszych treści, które dotrą do jak najszerszej publiczności.
Jak to zrobić, by profil wyglądał profesjonalnie, prezentował nie tylko produkty, ale także zachęcał do regularnego odwiedzania? Podstawą prowadzenia działalności na Instagramie jest plan działania! Pamiętaj, że profesjonalny profil rządzi się innymi prawami niż prywatny – znaczenie ma nie spontaniczność, a przemyślany i spójny wygląd umieszczanych zdjęć.
- Więcej informacji: jak wygląda profesjonalny profil na Instagramie?
Na początek należy zastanowić się z kim chcesz się komunikować na Instagramie. Co interesuje twoją grupę odbiorczą? Jakie treści zachęcą użytkowników do odwiedzania twojego profilu, a także do zapoznania się z twoimi produktami?
Pomyśl nad tym do kogo kierujesz swoje produkty, komu się one przydadzą? Sprzedając, np. ubranka dziecięce wiesz, że twoimi klientami są zazwyczaj kobiety w określonym przedziale wiekowym. Dzięki tej wiedzy możesz dostosować treści publikowane na Instagramie do sposobu komunikacji swoich potencjalnych klientów.
Nie możesz zapominać także o tym, że Instagram jest przede wszystkim platformą, na której szukamy inspiracji oraz rozrywki. Nie traktuj więc swojego profilu jak katalogu produktowego! Gdy ustalisz potrzeby swojej grupy odbiorczej oraz opracujesz strategię komunikacji przyjdzie pora na umieszczanie pierwszych treści.
Pierwsze pytanie, jakie pojawia się często wśród osób zaczynających swoją przygodę na Instagramie, to czy zdjęcia robić profesjonalnym aparatem czy wystarczy zwykły smartfon. Instagram jest aplikacją, z której korzystamy zazwyczaj na urządzeniach mobilnych, stąd też łatwiej będzie, gdy podczas tworzenia treści wykorzystasz zwykły aparat w telefonie.
Obecnie smartfony dysponują naprawdę dobrymi aparatami, więc nie trzeba się obawiać, że zdjęcia stracą na wartości, jeśli nie zdecydujemy się na sesję kosztowną lustrzanką. Dodatkowo zdjęcie przed umieszczeniem na profilu przechodzi przez etap obróbki graficznej na telefonie lub komputerze, dlatego nie ma potrzeby inwestowania w profesjonalny sprzęt fotograficzny.
Dobre zdjęcie, czyli jakie?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jakie powinno być dobre zdjęcie do umieszczenia na Instagramie. Wszystko zależy od tematyki profilu, pomysłu na jego prowadzenie, celu w jakim został stworzony, potrzeb grupy odbiorczej i wielu innych kwestii. Mimo wszystko, warto jednak mieć na uwadze kilka informacji technicznych oraz podążać za trendami panującymi na tym portalu społecznościowym.
Nim powiemy o typach zdjęć, skupmy się najpierw na ich wymiarach. Grafiki umieszczone na profilu mają kształt kwadratu, którego wymiary nie powinny przekraczać 1080 x 1080 pikseli.
Planując umieszczenie zdjęcia w formacie prostokątnym pamiętaj, by jego wymiary były nie większe niż 1080 x 1350 pikseli.
Jeśli nie zachowasz odpowiednich proporcji, Instagram przed umieszczeniem materiału na profilu będzie wymagał wykadrowania grafiki bezpośrednio przed publikacją, przez co treść może stracić na jakości oraz estetyce.
Wiesz już jakie powinny być właściwe wymiary zdjęć, więc teraz pojawia się pytanie, czy można dodać więcej niż jeden kadr naraz? Instagram pozwala na jednorazowe dodanie 10 grafik do jednego posta. Pamiętaj jednak, że co za dużo to niezdrowo i ciągłe wrzucanie galerii na profil nie poprawi jego atrakcyjności.
Oprócz parametrów technicznych zadbaj o dobre światło oraz właściwe ujęcie. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zdjęcie nie będzie krzywe, źle wykadrowane lub niewyraźne. Dodatkowo staraj się zachowywać spójną kolorystykę, czyli nie dodawać zdjęć w różnych tonacjach.
Warto trzymać się jednego, góra dwóch filtrów, które nakładane są na zdjęcia przed publikacją.
Zdjęcia produktowe inaczej
Instagram nie jest platformą sprzedażową, tylko inspiracyjną, jednak jako przedsiębiorca możesz wykorzystać jego potencjał i zapoznać użytkowników ze swoim asortymentem. Istotne jest, by zdjęcia produktowe nie pojawiały się cały czas, tylko tworzyły np. jedną trzecią treści publikowanych na profilu.
Resztę stanowić będą ciekawostki, posty edukacyjne, reposty zdjęć zadowolonych klientów czy konkursy bądź rabaty. Dla urozmaicenia zwykłego zdjęcia produktowego możesz spróbować wykonać zdjęcia typu flatlay. Jest to zdjęcie ukazujące produkt z góry. Ważne jednak, by kadr przedstawiał oprócz produktu dodatkowe elementy przykuwające wzrok i ubogacające zdjęcie.
Przykładowo, prowadząc sklep z artykułami biurowymi, możesz przedstawić nową kolekcję notatników w towarzystwie kawy, kolorowych długopisów, karteczek samoprzylepnych czy zakreślaczy.
Kolejny przykład, to akcesoria telefoniczne. Dzięki zdjęciu zrobionemu z góry możemy obejrzeć kilka modeli obudowy na smartfona na raz. W ramach urozmaicenia estetycznego w kadrze pojawiło się również minimalistyczne opakowanie, w które pakowane są produkty:
Pomysł na zaaranżowanie zdjęcia może wiązać się ze skojarzeniami związanymi z prezentowanym produktem. Dla przykładu planer, który ma pomóc w dbaniu o dietę, stąd w jego towarzystwie pojawiają się warzywa i owoce:
Otoczenie ma znaczenie
Zdjęcia kontekstowe pozwalają przedstawić produkt w użyciu lub w towarzystwie innych elementów. Dzięki temu klientowi o wiele łatwiej wyobrazić sobie np. wielkość produktu czy sposób użycia. Jest to również szczególnie istotny typ zdjęć, jeśli twój sklep działa w branży modowej.
Żeby wzbudzić większe zaufanie oraz pozytywne odczucia na temat swojej marki, warto na zdjęciu oprócz estetycznego tła pokazać również wizerunek jakiejś osoby. Może być to model/modelka, właściciel sklepu lub pracownik. Czasami nie trzeba pokazywać całej twarzy danej osoby, wystarczy sylwetka lub jakiś detal, jak np. dłoń z zegarkiem, ucho z kolczykiem.
Takie przedstawienie produktu pozwala na zbudowanie relacji – skoro ktoś ma na sobie ten produkt i dobrze w nim wygląda, to osoba obserwująca chętniej przejdzie z Instagrama na stronę twojego sklepu w celu zapoznania się ze szczegółami.
Poniżej w galerii znajdziesz przykłady zdjęć kontekstowych wykorzystanych m.in. przez profile sklepu farbotka.pl oraz nancyakcesoria.pl.
Pokaż, że robisz coś fajnego
Warto raz na jakiś czas pokazać kulisy prowadzenia własnego biznesu i podzielić się z followersami codzienną pracą, ciekawostkami czy wartościowymi historiami, które przydarzyły ci się w trakcie prowadzenia biznesu. Pamiętaj, że użytkownicy Instagrama korzystają z tej platformy głównie w celach inspiracyjnych.
Kwestie lokowania produktu oraz reklamy są drugorzędne. Jeśli zależy ci na budowaniu relacji z odbiorcami, to warto im pokazać, jakimi jesteśmy ludźmi, jak trudne, ale jednocześnie ciekawe jest prowadzenie sklepu.
Takie zabiegi skracają dystans i budują zaufanie oraz porozumienie między potencjalnymi klientami a sklepem. Followersi chętniej wracają jeśli na profilu pojawiają się wartościowe dla nich treści, a prowadzący go mają coś ciekawego do pokazania.
Materiały wideo na Instagramie
Oprócz postowania zdjęć, Instagram daje swoim użytkownikom możliwość publikowania krótkich filmów. Na profilu możesz opublikować wideo w formacie MP4, które trwa od 3 do 60 sekund.
Tak jak w przypadku zdjęć, pojawiają się kwadratowe miniatury, dlatego wideo również powinno mieć proporcje 1080 x 1080 pikseli.
Jeśli decydujesz się na publikację wideo proporcji pionowej 9:16, to pamiętajmy, że maksymalna rozdzielczość filmu nie powinna przekraczać 1920×1080 pikseli.
Jak edytować zdjęcia i filmy przed publikacją?
Nim opublikujesz zdjęcie warto zadbać o jego jakość, atrakcyjny wygląd oraz kolorystykę, która powinna być spójna z dotychczas udostępnionymi na profilu treściami. W tym celu można skorzystać z darmowych aplikacji do edycji zdjęć. Mając smartfona znajdziesz je w sklepie z aplikacjami od Google lub Apple.
- Lightroom (Google Play/App Store)– darmowa aplikacja do edycji treści graficznych, która daje możliwość nakładania filtrów, kadrowania czy wyostrzania zdjęć z dużą dbałością o każdy detal;
- Snapseed (Google Play/App Store) – również bezpłatne rozwiązanie, które oferuje opcje podobne do wcześniej wspomnianego Lightrooma – kadrowanie, dodawanie ziarnistości, nakładanie filtrów, korekta nieostrych miejsc, możliwość obracania zdjęć oraz pracy z balansem bieli;
- Pixlr (Google Play/App Store) – narzędzie przydatne, gdy trzeba tworzyć kolaże zdjęć, usunąć niedoskonałości, wyostrzyć lub nałożyć filtry;
- InShot (Google Play/App Store) – aplikacja przydatna do edycji materiałów wideo.
Powyżej znajdziesz najpopularniejsze rozwiązania do modyfikacji zdjęć oraz filmów. Jeśli żadne z nich nie spełni twoich oczekiwań, śmiało zajrzyj do sklepu z aplikacjami w swoim telefonie, z pewnością uda ci się odnaleźć tam odpowiednie dla siebie narzędzie.
Jak opisać zdjęcie na Instagramie?
Na Instagramie treści tekstowe nie podlegają pozycjonowaniu, tak jak w przypadku stron internetowych, jednak żadna opublikowana na portalu treść nie powinna pozostać bez opisu. Nim przystąpisz do tworzenia go, pomyśl do kogo kierujesz swój przekaz, kim są twoi odbiorcy, czy są to osoby młode czy starsze? Jakim językiem się porozumiewają?
Dodatkowo zastanów się nad charakterem swojego opisu – czy chcesz zapytać swoich followersów o zdanie, poinformować o promocjach, czy zwyczajnie podzielić się jakimś przemyśleniem? Zadanie sobie takich pytań pomoże ci właściwie dostosować komunikat do odbiorców, a co za tym idzie zwiększyć ich zainteresowanie publikowanymi treściami.
Pamiętaj, że do opisu zdjęcia możesz wykorzystywać tzw. call to action, czyli zawołanie do działania, np. “Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź nasz sklep, link w bio!”. Taki zabieg pozytywnie wpływa na wskaźniki zaangażowania wśród twoich followersów.
Staraj się najważniejsze informacje umieszczać na początku opisu, ponieważ jeśli treść będzie obszerna, to Instagram wyświetli kilka pierwszych fraz, natomiast reszta opisu pojawi się dopiero po kliknięciu w “Zobacz więcej”, a nie każdy użytkownik zechce zagłębić się w treść.
Nie ma optymalnej długości opisu jaki powinien znaleźć się pod zdjęciem czy wideo. Wszystko zależy od przyjętej przez ciebie konwencji oraz sposobu komunikacji. Jakie są wymogi narzuca Instagram jeśli chodzi o długość opisu?
- Opis zdjęcia lub filmu nie może przekraczać 2 200 znaków ze spacjami. Do tego limitu włączone zostały hashtagi. Jeśli to ograniczenie zostanie przekroczone, to materiał zostanie opublikowany bez żadnego opisu i hashtagów, dlatego przy umieszczaniu dłuższych treści pod zdjęciem nie wolno zapominać o powyższych ograniczeniach.
Przy publikacji długich opisów pamiętaj o tym, by zadbać o stronę edytorską treści. Unikaj ściany tekstu, ponieważ nie zachęca ona do czytania oraz utrudnia zapoznanie się z sednem komunikatu. Staraj się umieszczać najistotniejsze rzeczy w pierwszych zdaniach opisu.
Dodatkowo zadbaj o akapity lub punktory, które estetycznie i skutecznie podzielą tekst. Dzięki temu będzie on łatwiejszy w odbiorze. Oprócz tego nie obawiaj się używania emotikonów. Często pomagają one oddać konkretny nastrój, skracają dystans, a także sprawiają, że pojawia się mniej treści do czytania.
Poniżej znajdziesz ciekawy przykład wykorzystania emotikonów jako punktorów. Dzięki temu pojawia się ciekawe urozmaicenie graficzne i dodatkowo czytając opis nie musimy mierzyć się ze ścianą tekstu.
Daj się znaleźć na Instagramie
Masz już zdjęcie i przygotowany podpis, ale czy to już znak, że możesz dodać post? Zdecydowanie nie! Jeśli zależy ci na tym, by publikowane treści dotarły do jak najszerszego grona odbiorców, to nigdy nie można zapominać o hashtagach. Czym w zasadzie one są?
Hashtagi to znaczniki porządkujące treści na Instagramie. Działają podobnie do słów kluczowych w SEO – dzięki nim z łatwością można odnaleźć interesującą nas treść.
Wystarczy wpisać #, a potem treści których szukamy, np. #shoper. W wynikach wyszukiwania Instagram pokaże nam wszystkie zdjęcia i filmy, które zostały oznaczone przez autorów takim hashtagiem.
Produkty oznaczone na zdjęciu
Ostatnim elementem, który może zawierać atrakcyjny post na Instagramie są oznaczenia produktów. Jest to szczególnie przydatna możliwość dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ dzięki niej można przedstawić produkt followersom, którzy z czasem mogą stać się klientami.
- Więcej informacji: jak oznaczać produkty na Instagramie?
Pamiętaj jednak, by nie dodawać na każdym zdjęciu oznaczenia produktu. Instagram to przede wszystkim platforma służąca rozrywce oraz poszukiwaniu inspiracji. Nie powinniśmy traktować profilu jak broszury reklamowej.
Podsumowanie poradnika atrakcyjnych postów na Instagramie
Lektura tego artykułu powinna dać ci wiedzę o tym, co powinien zawierać post na Instagramie, aby był estetyczny oraz angażujący dla użytkowników. W tym momencie pozostaje nam tylko zachęcić cię do działania i ubogacania twojego profilu o wartościowe treści.
Pamiętaj, aby trzymać się najważniejszych zasad: podczas edycji używaj jednego lub dwóch filtrów dla zachowania spójności graficznej publikowanych treści, do każdego zdjęcia lub wideo dodawaj opis, najlepiej zawierający call to action, na koniec nie zapomnij o dodaniu hashtagów, które pomogą odnaleźć twój post użytkownikom portalu.
Jeśli jeszcze nie było okazji do zapoznania się z Instagramem, to nie czekaj! Zastanów się jakie treści zaprezentujesz i do kogo będą one kierowane. Miej na uwadze wymienione w artykule wskazówki i zaplanuj pierwsze publikacje.
Jeżeli znasz już to medium, to wykorzystaj swoje doświadczenia jako użytkownika i zastanów się jakie treści najczęściej przykuwają twoją uwagę i dlaczego? Jakie profesjonalne profile obserwujesz i co podoba ci się w ich komunikacji? Dlaczego powracasz do określonych treści? Te i wiele innych pytań pomogą w budowaniu spójnego wizerunku marki na Instagramie, który przyciągnie nowych i zatrzyma dotychczasowych followersów.
Warto zapamiętać!
- jak tworzyć atrakcyjne zdjęcia i treści wideo na swój profil na Instagramie?
- co powinny zawierać dobre opisy do zdjęć?
- czym są #hasztagi oraz jak efektywnie wykorzystać ich potencjał?