Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Ostatnia aktualizacja: 15 listopada 2024

Decyzja o tym, co sprzedawać w sklepie internetowym nie powinna być podparta wyłącznie naszą intuicją. Oczywiście, jeżeli mamy swoją pasję, własny produkt, coś na czym dobrze się znamy – prowadzenie e-biznesu powinno być łatwiejsze.

Co jednak, jeśli chcemy otworzyć sklep internetowy, ale nie wiemy jeszcze, co sprzedawać? Wtedy warto poszukać podpowiedzi w liczbach.

Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.

Co już się sprzedaje w Internecie?

Na początek przyjrzyjmy się najbardziej popularnym branżom w polskim e-commerce. Zajrzyjmy najpierw do raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018 i zobaczmy, jakie kategorie produktów są najpopularniejsze wśród internautów. Gdzie znajdujesz branżę, która by cię interesowała?

Przeanalizowaliśmy też dane sprzedażowe z Allegro przy pomocy narzędzia Tradewatch. Dlaczego przyjrzeliśmy się akurat Allegro?

  • Według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018 Allegro jest liderem spontanicznej znajomości marek związanych z e-handlem. 72% badanych zapytanych o firmy, które przychodzą im do głowy w kontekście zakupów internetowych, wymieniło właśnie ten serwis.
  • Według rankingu Alexa.com, Allegro jest piątym najczęściej odwiedzanym serwisem w Polsce zaraz po Facebooku.

Z racji ogromnej konkurencji oraz prowizji sugerujemy raczej promowanie własnego sklepu internetowego, a traktowanie Allegro jako kanału wsparcia sprzedaży.

Niemniej jednak, dane jednoznacznie wskazują, że Allegro jest dobrym punktem odniesienia do szerszego spojrzenia na e-commerce w Polsce.

Pamiętajmy jednak, że te dane nie mówią o tym, co w ogóle sprzedaje się w Internecie, ale co sprzedaje się dobrze na Allegro. Sprawdźmy więc, jakie kategorie nie radziły sobie zbyt dobrze na Allegro. Są również warte uwagi – ich obecność nie musi świadczyć o małej wartości rynku w danej branży, ale po prostu o tym, że tego typu produkty lepiej funkcjonują poza Allegro.

Zwróć uwagę, że niektóre z kategorii z najmniejszą łączną sprzedażą (muzyka, filmy, bilety) są topowymi kategoriami w raporcie Gemius.

Odrzuciliśmy kategorie skrajne: nieruchomości, pozostałe, praca, produkty inwestycyjne, wakacje, ogłoszenia i usługi. Nie są to branże związane typowo z e-commerce – prawdopodobnie nie będą cię interesowały.

Liczba transakcji internetowych w poszczególnych branżach

To także dane zdecydowanie warte uwagi. Tutaj przoduje ponownie kategoria dom i ogród.

Zgodnie z raportami pozyskanymi z narzędzia Tradewatch, w 2018 roku zawarto na Allegro 31 809 350 transakcji związanych z branżą dziecięcą. To oznacza średnio jeden zakup na sekundę!

Wysoka liczba transakcji, ale brak kategorii wśród branż o najwyższej sprzedaży łącznej oznacza niskie wartości koszyków.

W 2018 roku najtańsze koszyki (średnia wartość transakcji 16,70 zł) towarzyszyły rękodzielnictwu, a najdroższe koszyki (średnia wartość transakcji 255,31 zł) branży meblarskiej.

Kiedy w sieci sprzedawało się najwięcej?

Możesz zastanawiać się nie tylko, co sprzedawać, ale też kiedy sprzedawać.

Sprzedaż łączna w badanych kategoriach rosła bardzo wyraźnie z kwartału na kwartał:

  • kwartał drugi +11,35% w stosunku do pierwszego
  • kwartał trzeci +1,19% w stosunku do drugiego
  • kwartał czwarty +21,75% w stosunku do trzeciego

Od razu widać zdecydowanie najwyższą sprzedaż w czwartym kwartale – spowodowaną przede wszystkim świątecznymi zakupami, ale również Black Friday.

Tutaj obserwacje z Allegro pokrywają się z obserwacjami sklepów na platformie Shoper. Sprzedaż łączna z czwartego kwartału 2018 przewyższyła sprzedaż z pierwszego aż o 62,9%. Skok jest znacznie wyższy ze względu na powiększającą się liczbę sklepów.

Czy w Internecie zawsze będzie wzrastała sprzedaż?

Oczywiście, że nie. Konieczna jest dobra znajomość wybranej branży i zdrowy rozsądek. Różnice między poszczególnymi kategoriami będą nieco inne w zależności od kategorii. Parę przykładów:

  • w kategorii budownictwo i akcesoria najwyższa sprzedaż przypadła na pierwszy kwartał, a najniższa na drugi,
  • w podkategorii ogród zdecydowanie najwyższa sprzedaż przypadła na drugi kwartał (396 mln zł), podczas gdy w pierwszym wynosiła ona 78 mln zł, a w czwartym 81 mln zł,
  • w sporcie i turystyce najwyższa sprzedaż również przypadła na drugi kwartał, a najniższa na pierwszy,
  • w branży erotycznej najwyższa sprzedaż była w czwartym kwartale, ale najniższa przypadła na drugi kwartał 2018.

Wybór branży do rozpoczęcia handlu w Internecie

Wybór branż, które już dobrze sobie radzą zdaje się być bezpieczny, rodzi jednak ryzyko dużej konkurencji. Jeśli więc zdecydujesz się na najpopularniejszą z branż, pomyśl też, jak wyróżnić swoją markę.

A może chcesz wybrać kategorię, którą wręcz ciężko znaleźć wyszczególnioną na listach? Dobór własnej niszy może być bardzo dobrym pomysłem.

Pamiętaj jednak, że to decyzja, która często wiąże się z hobby i może zrzeszać osoby o podobnych zainteresowaniach, dzielące się specjalistyczną wiedzą z tematu (np. wędkarstwa, charakteryzacji czy strategicznych gier planszowych).

Jak wybrać branże w celu otworzenia własnego sklepu internetowego?

  • jeszcze raz uważnie przyjrzyj się przedstawionym przez nas danym,
  • dobrze, jeśli prowadzenie sklepu będzie ci również sprawiać przyjemność. Postaraj się wybrać temat, który jest w kręgu twoich zainteresowań i o którym możesz z łatwością pisać czy opowiadać,
  • zbadaj rynek i poszukaj więcej danych na temat konkretnej, wybranej przez siebie branży,
  • przyjrzyj się uważnie konkurencji w Internecie.
  • zastanów się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, szansami i zagrożeniami.

O sprzedaży piszemy również dużo na blogu Shoper. Zajrzyj tam, jeśli interesują cię najnowsze trendy, inspiracje i nowości w oprogramowaniu.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • co najlepiej sprzedaje się w polskim Internecie?
  • jak wyglądają dane sprzedażowe na Allegro?
  • jak zmienia się sprzedaż w ciągu roku?
  • jak wygląda liczba transakcji w różnych branżach?
  • jak wybrać swoją branżę i jakie kroki podjąć dalej?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności