Co sprzedawać w sklepie internetowym?
Decyzja o tym, co sprzedawać w sklepie internetowym nie powinna być podparta wyłącznie naszą intuicją. Oczywiście, jeżeli mamy swoją pasję, własny produkt, coś na czym dobrze się znamy – prowadzenie e-biznesu powinno być łatwiejsze.
Co jednak, jeśli chcemy otworzyć sklep internetowy, ale nie wiemy jeszcze, co sprzedawać? Wtedy warto poszukać podpowiedzi w liczbach.
Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.
Co już się sprzedaje w Internecie?
Na początek przyjrzyjmy się najbardziej popularnym branżom w polskim e-commerce. Zajrzyjmy najpierw do raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018 i zobaczmy, jakie kategorie produktów są najpopularniejsze wśród internautów. Gdzie znajdujesz branżę, która by cię interesowała?
Przeanalizowaliśmy też dane sprzedażowe z Allegro przy pomocy narzędzia Tradewatch. Dlaczego przyjrzeliśmy się akurat Allegro?
- Według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018 Allegro jest liderem spontanicznej znajomości marek związanych z e-handlem. 72% badanych zapytanych o firmy, które przychodzą im do głowy w kontekście zakupów internetowych, wymieniło właśnie ten serwis.
- Według rankingu Alexa.com, Allegro jest piątym najczęściej odwiedzanym serwisem w Polsce zaraz po Facebooku.
Z racji ogromnej konkurencji oraz prowizji sugerujemy raczej promowanie własnego sklepu internetowego, a traktowanie Allegro jako kanału wsparcia sprzedaży.
Niemniej jednak, dane jednoznacznie wskazują, że Allegro jest dobrym punktem odniesienia do szerszego spojrzenia na e-commerce w Polsce.
Pamiętajmy jednak, że te dane nie mówią o tym, co w ogóle sprzedaje się w Internecie, ale co sprzedaje się dobrze na Allegro. Sprawdźmy więc, jakie kategorie nie radziły sobie zbyt dobrze na Allegro. Są również warte uwagi – ich obecność nie musi świadczyć o małej wartości rynku w danej branży, ale po prostu o tym, że tego typu produkty lepiej funkcjonują poza Allegro.
Zwróć uwagę, że niektóre z kategorii z najmniejszą łączną sprzedażą (muzyka, filmy, bilety) są topowymi kategoriami w raporcie Gemius.
Odrzuciliśmy kategorie skrajne: nieruchomości, pozostałe, praca, produkty inwestycyjne, wakacje, ogłoszenia i usługi. Nie są to branże związane typowo z e-commerce – prawdopodobnie nie będą cię interesowały.
Liczba transakcji internetowych w poszczególnych branżach
To także dane zdecydowanie warte uwagi. Tutaj przoduje ponownie kategoria dom i ogród.
Zgodnie z raportami pozyskanymi z narzędzia Tradewatch, w 2018 roku zawarto na Allegro 31 809 350 transakcji związanych z branżą dziecięcą. To oznacza średnio jeden zakup na sekundę!
Wysoka liczba transakcji, ale brak kategorii wśród branż o najwyższej sprzedaży łącznej oznacza niskie wartości koszyków.
W 2018 roku najtańsze koszyki (średnia wartość transakcji 16,70 zł) towarzyszyły rękodzielnictwu, a najdroższe koszyki (średnia wartość transakcji 255,31 zł) branży meblarskiej.
Kiedy w sieci sprzedawało się najwięcej?
Możesz zastanawiać się nie tylko, co sprzedawać, ale też kiedy sprzedawać.
Sprzedaż łączna w badanych kategoriach rosła bardzo wyraźnie z kwartału na kwartał:
- kwartał drugi +11,35% w stosunku do pierwszego
- kwartał trzeci +1,19% w stosunku do drugiego
- kwartał czwarty +21,75% w stosunku do trzeciego
Od razu widać zdecydowanie najwyższą sprzedaż w czwartym kwartale – spowodowaną przede wszystkim świątecznymi zakupami, ale również Black Friday.
Tutaj obserwacje z Allegro pokrywają się z obserwacjami sklepów na platformie Shoper. Sprzedaż łączna z czwartego kwartału 2018 przewyższyła sprzedaż z pierwszego aż o 62,9%. Skok jest znacznie wyższy ze względu na powiększającą się liczbę sklepów.
Czy w Internecie zawsze będzie wzrastała sprzedaż?
Oczywiście, że nie. Konieczna jest dobra znajomość wybranej branży i zdrowy rozsądek. Różnice między poszczególnymi kategoriami będą nieco inne w zależności od kategorii. Parę przykładów:
- w kategorii budownictwo i akcesoria najwyższa sprzedaż przypadła na pierwszy kwartał, a najniższa na drugi,
- w podkategorii ogród zdecydowanie najwyższa sprzedaż przypadła na drugi kwartał (396 mln zł), podczas gdy w pierwszym wynosiła ona 78 mln zł, a w czwartym 81 mln zł,
- w sporcie i turystyce najwyższa sprzedaż również przypadła na drugi kwartał, a najniższa na pierwszy,
- w branży erotycznej najwyższa sprzedaż była w czwartym kwartale, ale najniższa przypadła na drugi kwartał 2018.
Wybór branży do rozpoczęcia handlu w Internecie
Wybór branż, które już dobrze sobie radzą zdaje się być bezpieczny, rodzi jednak ryzyko dużej konkurencji. Jeśli więc zdecydujesz się na najpopularniejszą z branż, pomyśl też, jak wyróżnić swoją markę.
A może chcesz wybrać kategorię, którą wręcz ciężko znaleźć wyszczególnioną na listach? Dobór własnej niszy może być bardzo dobrym pomysłem.
Pamiętaj jednak, że to decyzja, która często wiąże się z hobby i może zrzeszać osoby o podobnych zainteresowaniach, dzielące się specjalistyczną wiedzą z tematu (np. wędkarstwa, charakteryzacji czy strategicznych gier planszowych).
Jak wybrać branże w celu otworzenia własnego sklepu internetowego?
- jeszcze raz uważnie przyjrzyj się przedstawionym przez nas danym,
- dobrze, jeśli prowadzenie sklepu będzie ci również sprawiać przyjemność. Postaraj się wybrać temat, który jest w kręgu twoich zainteresowań i o którym możesz z łatwością pisać czy opowiadać,
- zbadaj rynek i poszukaj więcej danych na temat konkretnej, wybranej przez siebie branży,
- przyjrzyj się uważnie konkurencji w Internecie.
- zastanów się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, szansami i zagrożeniami.
O sprzedaży piszemy również dużo na blogu Shoper. Zajrzyj tam, jeśli interesują cię najnowsze trendy, inspiracje i nowości w oprogramowaniu.
Warto zapamiętać!
- co najlepiej sprzedaje się w polskim Internecie?
- jak wyglądają dane sprzedażowe na Allegro?
- jak zmienia się sprzedaż w ciągu roku?
- jak wygląda liczba transakcji w różnych branżach?
- jak wybrać swoją branżę i jakie kroki podjąć dalej?