Co to jest Instagram?
Co to jest Instagram?
Popularność Instagrama wciąż rośnie i nie bez powodu przejęła go spółka Facebooka. Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym jest lub nazwa obiła ci się o uszy, ale w praktyce Instagram jest ci obcy, koniecznie zostań z nami.
Instagram to jeden z kanałów mediów społecznościowych – aplikacja do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo. W przeciwieństwie do Facebooka wymaga korzystania ze smartfona.
Zamieszczone materiały pojawiają się na utworzonym profilu oraz pod dołączonymi hashtagami. Hashtagi, rozpoczynające się #krzyżykiem po prostu agregują publikacje, umożliwiając łatwe i szybkie przeglądanie materiałów z wybranej przez nas tematyki.
Użytkownikom wyświetlają się treści z obserwowanych przez nich kont. Można obserwować zarówno znajomych (prywatne profile), jak i blogerów czy marki (profile biznesowe).
Na to, czy w ogóle i jak wysoko wyświetlą się zdjęcia wpływ ma bardzo wiele zmiennych, o których również dowiesz się w tym dziale. Obserwujący twój profil użytkownicy są często potocznie nazywani followersami.
Brzmi prosto, prawda? I rzeczywiście samo korzystanie z aplikacji jest banalnie proste. Na początek pobierz ją z Google Play, a jeżeli posiadasz iPhone to zajrzyj do App Store.
Po zainstalowaniu dotknij ikony, aby otworzyć Instagram i podążając za instrukcjami na ekranie, załóż swoje konto. Pora na dalsze kroki.
Porównanie Instagram do Facebook
Sformułowanie „w przeciwieństwie do Facebooka”, które już się pojawiło potraktuj jako kluczowe i miej je cały czas z tyłu głowy. To zupełnie inne środowisko i kopiowanie treści z Facebooka na Instagrama nie ma sensu.
Poza tym, jeśli zamieszczasz w obu serwisach to samo, po co potencjalny klient miałby subskrybować oba profile i widzieć zdublowane treści?
- Użytkownicy nie chcą oglądać zdublowanych treści na różnych kanałach.
- To samo zdjęcie opublikowane na Facebooku będzie opisane zupełnie inaczej (na Facebooku można też pozwolić sobie na dłuższy opis).
- Instagram mocno stawia na oprawę wizualną, To zazwyczaj nie miejsce na edytowane na komputerze grafiki, a na „żywe” zdjęcia. Decyduj się na Instagrama tylko, jeżeli masz możliwość zrobienia zdjęć swoim produktom lub publikacji zdjęć w tematyce twojej branży.
- Instagram to minimum treści, maksimum jakości wizualnej.
- Instagramowi towarzyszy inny udział poszczególnych grup wiekowych czy płci użytkowników. To około miliard użytkowników z całego świata w tym 8,5 miliona użytkowników z Polski. W tym 58% użytkowniczek to kobiety. 34% użytkowników jest w wieku między 18 a 24 lata, a 29% jest między 25 a 34 rokiem życia. Oczywiście inne grupy wiekowe też są aktywne. Zastanów się, czy twoja grupa docelowa jest obecna na Instagramie. Niektórym branżom może być ciężej się tu odnaleźć. Więcej świeżych, globalnych danych liczbowych o Instagramie znajdziesz tutaj. Na temat demografii Instagrama w Polsce i na świecie dowiesz się więcej z portalu Statista.
- Hashtagi będące wręcz wymogiem na Instagramie, nie są domeną Facebooka. Ich funkcjonalność (zebranie w jedno miejsce postów z danym #hashtagiem) wprawdzie działa na FB, ale nie jest popularna i jej używanie może (ale nie musi) być odbierane przez użytkowników jako dziwne i nienaturalne.
- Instagram posiada wbudowanych wiele funkcjonalności odróżniających go od Facebooka. Są podobne, jednak np. stories czyli relacje (krótkie, co do zasady znikające do doby treści) są znacznie popularniejsze na Instagramie.
Czy Instagram jest dla mnie?
Brzmi interesująco? Przed założeniem konta na Instagramie i poświęceniem na nie czasu, koniecznie odpowiedz sobie na parę pytań:
Czasami sprzedaż jest tylko pobocznym celem, którego platforma nie musi realizować. Może natomiast szerzyć świadomość o twojej marce, a do wszystkich aktywnie reagowali na zdjęcia wystosować odpowiednią reklamę na Facebooku. Masz całą gamę możliwości!
Poszukaj podobnych tematycznie profili oraz zrób odpowiedni rekonesans w Google.
Zamieszczanie ciągle zdjęć produktów to nie wszystko. Zobacz, jak twoi znajomi używają Instagrama, prześledź popularne profile marek, a szybko zorientujesz się w specyfice Instagrama.
Najpopularniejsze ogólnoświatowe konta na Instagramie są wymienione na Wikipedii. Nie zrażaj się, jeśli wśród popularnych kont nie znajdziesz niczego ze swojej branży, to niekoniecznie świadczy o tym, że Instagram jest dla ciebie złym rozwiązaniem!
WAŻNE! Nie decyduj się pochopnie na biznesowe wykorzystanie Instagramu, jeśli nie używasz go prywatnie. Zrozum lepiej to medium, przetestuj różne opcje, śledź ciekawe konta i naucz się jego specyfiki. Dzięki temu, tworząc konto firmowe, będzie ci łatwiej uniknąć gaf i błędów.
Inspirujące profile na Instagramie
Chcesz zobaczyć profile, które wspierają własny biznes? Zobacz, jak na Instagramie radzą sobie wybrani klienci platformy Shoper:
- instagram.com/selfieroom.official (moda)
- instagram.com/pan_lis (sztuka)
- https://www.instagram.com/madeforhome.pl (wnętrza)
- instagram.com/beautybeastbb.pl (akcesoria)
- instagram.com/nancyaccessories (etui na telefony, lifestyle)
- instagram.com/napieknewlosy (pielęgnacja włosów)
- nstagram.com/mypinkplum (sztuka, planowanie czasu)
- instagram.com/ancorablu.pl (wystrój wnętrz dla najmłodszych)
- instagram.com/meblezindonezji (wystrój wnętrz)
- instagram.com/morecycling (sport)
- instagram.com/wawel_slodycze (żywność)
- instagram.com/lemonducky (plakaty i kalendarze)
- instagram.com/tinystarpl (artykuły dla niemowląt)
- instagram.com/homecreations_pl (wystrój wnętrz)
- instagram.com/miler_menswear (moda)
- instagram.com/sakramento.pl (artykuły dla niemowląt)
Warto zapamiętać!
- czym właściwie jest Instagram?
- jak można pobrać i zainstalować Instagrama?
- czym różni się od Facebooka i dlaczego się tym przejmować?
- poznasz inspirujące przykłady naszych klientów.