Co wpływa na skuteczność kampanii produktowej w Google?

Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2024

Kampania produktowa Google Ads daje możliwość precyzyjnego kierowania reklam. Algorytmy zbierają z wyszukiwarki ogromne ilości danych i badają trendy. W ten sposób docierają do potencjalnych klientów, którzy właśnie poszukują danych produktów. Użytkownicy mający styczność z reklamą widzą najważniejsze elementy oferty: zdjęcie, nazwę produktu, a także jego cenę, koszty dostawy i nazwę sklepu. 

Dzięki temu poznają szczegóły oferty, zanim klikną w reklamę i z poziomu wyszukiwarki mogą podjąć decyzję. 

Aby reklamodawca mógł uruchomić kampanię produktową, musi spełnić kilka zasad m.in.: uzupełnione pola producent i termin wysyłki na kartach produktów, regulamin sklepu, informacje na temat wysyłki i zwrotów dostępny na stronie sklepu, aktywny certyfikat SSL, skonfigurowane metody płatności i dostawy czy też samodzielna domena.

Więcej informacji na temat wymagań, które musi spełnić sklep: Wymagania techniczne do uruchomienia reklam Google Ads w Shoper

Spełnienie tych wymogów sprawia, że sklep staje się wiarygodny w oczach Google, jak również potencjalnych klientów. 

Załóżmy, że spełniłeś już wszystkie wymagania techniczne i kampania została uruchomiona. Czy to wystarczy, aby sklep odniósł sukces i mógł generować wysokie przychody? Nie do końca! 

Na skuteczność kampanii produktowej Google Ads ma wpływ wiele dodatkowych czynników. Bez nich uruchomisz kampanię, ale będzie ona miała ograniczoną skuteczność. 

Z tego poradnika dowiesz się, na co zwrócić uwagę, aby działania reklamowe były bardziej skuteczne. Dopracowanie wskazanych elementów pomoże w przygotowaniu sklepu na przyjęcie potencjalnych klientów i ułatwi podjęcie decyzji zakupowych.

Nazwa i opis produktu

To jedne z najważniejszych elementów, które wpływają na efektywność kampanii produktowej. W kampanii produktowej nie podajemy słów kluczowych. Ich rolę pełnią nazwy i opisy  produktów. Jeżeli zależy ci, aby kampania wyświetlała się na określone frazy, dodaj je do nazwy lub opisu produktu. 

Pamiętaj, że nazwy i opisy produktów pobierane są bezpośrednio z twojego sklepu (z pliku produktowego). To od nich zależy, czy produkt pojawi się, gdy użytkownik wpisze daną frazę w wyszukiwarkę Google

Warto zastanowić się, jak klienci będą wyszukiwać dany produkt. Słowa kluczowe w nazwach produktów, w dużej mierze wpływają na efektywność kampanii produktowej. Pomyśl, jak możesz wykorzystać rozbudowane frazy kluczowe, tzw. długi ogon

Idealna nazwa? Czyli jaka?

  • Zawiera typ produktu (sukienka, krawat), 
  • posiada maksymalnie 150 znaków,
  • zawiera ważne atrybuty (np. kolor, materiał, rozmiar, nr modelu),
  • wykorzystuje frazy kluczowe,
  • posiada formę opisową ( np. skórzana torebka z frędzlami). 

Czego unikać?

  • Zbyt ogólnych nazw, takich jak np. „zielona sukienka”, „biała koszula”
  • nazw, które nie zawierają ważnych atrybutów opisujących produkt. Niepoprawne nazwy to np.: „sukienka Matylda”, „torebka PK 2091”,
  • duplikowania treści na stronie – nie nadawaj dwóm różnym produktom tych samych nazw, 
  • kopiowania nazw produktów z innych miejsc, np. z Allegro,
  • używania obcojęzycznych nazw, jeżeli kierujesz produkty do polskiego odbiorcy.

Warto pamiętać, że czytamy od lewej do prawej. Wyszukiwarka też w ten sposób czyta treści. Postaraj się umieścić priorytetowe słowa na początku. 

Przy tworzeniu nazw produktów możesz skorzystać z poniższego schematu:

Nazwy produktów

KategoriaRekomendowana strukturaPrzykład
modamarka + płeć + typ produktu + cecha (kolor, rozmiar, materiał)H&M damski sweter, czarny (rozmiar M)
produkty spożywczemarka + typ produktu + cecha (waga, ilość)Tarczyn syrop malinowy 150 ml
produkty trwałemarka + produkt + cecha (wielkość, waga, ilość)Kler zestaw krzeseł, brązowy
4 sztuki
elektronikamarka +cecha + typ produktu + numer modeluSamsung 88” Smart LED TV z 4K SUHD 3D z zakrzywionym ekranem (UN88JS9500)
produkty sezonoweokazja + rodzaj produktu + cechaDzień Matki perfumy Dior 50 ml

Poniżej dobry przykład:

Przykład właściwej nazwy produktu
Rys 1. Dobry przykład nazwy dla produktu.
Przykład właściwej nazwy produktu
Rys 1. Dobry przykład nazwy dla produktu.

Tytuł produktu zawiera kluczowe i niezbędne informacje z punktu widzenia użytkownika, takie jak: 

  • marka (Bayer Chic),
  • rodzaj produktu (wózek głęboki dla lalek), 
  • kolor (melange różowo szary). 

Poniżej zły przykład:

Przykład niewłaściwej nazwy produktu
Rys 2. Zły przykład nazwy dla produktu.
Przykład niewłaściwej nazwy produktu
Rys 2. Zły przykład nazwy dla produktu.

Na powyższym przykładzie widać, że tytuł produktu nie identyfikuje go w żaden sposób – użytkownicy nie wpisują w wyszukiwarkę „M71947_1C”, kiedy szukają białej, damskiej koszuli. Tytuł jest w tym przypadku niepoprawny. 

Więcej informacji: Jak tworzyć nazwy produktów?

Opisy produktów

Pełnią rolę sprzedawcy ze sklepu stacjonarnego. Jeżeli kupujący nie znajdzie w opisie wszystkich interesujących informacji, opuści stronę i poszuka ich u konkurencji. Dlatego zadbaj o to, aby opis produktu był unikalny i wyczerpująco przedstawiał produkt.

Dzięki temu będzie można osadzić w nim więcej powtórzeń słów kluczowych czy nagłówków niższego rzędu. 

Tak naprawdę wszystko zależy od twojego asortymentu. Jeśli produkty potrzebują załączenia specyfikacji lub rysunków technicznych – zrób to! W ten sposób przekażesz kupującemu komplet informacji i pomożesz w podjęciu decyzji o zakupie.  

W kampanii produktowej Google Ads opis odgrywa ważną rolę. Osadzone w nim słowa kluczowe, powtórzone w nazwie produktu i opisie kategorii przyczynią się do lepszego dopasowania reklamy do zapytania. Pamiętaj, że im dokładniej algorytmy dopasują reklamę, tym więcej kliknięć będzie w stanie wygenerować przy mniejszej ilości wyświetleń. 

Poniżej dobry przykład:

Przykład właściwego opisu produktu
Rys 3. Dobry przykład opisu dla produktu.
Przykład właściwego opisu produktu
Rys 3. Dobry przykład opisu dla produktu.

Opis produktu jest unikalny i angażujący. Zwróć uwagę, że zawiera frazy kluczowe (zostały podkreślone), dzięki którym reklama ma szansę pojawić się w wyszukiwarce Google. 

Dzięki takiej konstrukcji opisu reklama pojawi się np. na frazy: „nowoczesny wózek dla lalek”, „wózek do wożenia lalki”, „różowy wózek dla lalki”, „nosidełko dla lalki”, „składany wózek dla lalki”, „wózek dla lalki na prezent”.

Poniżej zły przykład:

Przykład niewłaściwego opisu produktu
Rys 4. Zły przykład opisu dla produktu.
Przykład niewłaściwego opisu produktu
Rys 4. Zły przykład opisu dla produktu.

Opis produktu praktycznie nie istnieje, brak tutaj specyfikacji oraz jakichkolwiek fraz kluczowych, na które mogłaby wyświetlać się ta reklama. Widzimy jedynie prawdopodobnie skład produktu, ale nie jest to wystarczająca informacja dla klientów. 

Więcej informacji o opisach produktów: Opisy produktów – praktyczne porady

Dobrej jakości zdjęcia 

Nie od dziś wiadomo, że kupujemy oczami. W dobie ogromnej dostępności produktów na rynku przyzwyczailiśmy się do tego, że przed zakupem (szczególnie na odległość) chcemy poznać wszystkie najważniejsze dla nas cechy produktu. Z pomocą przychodzą  zdjęcia produktowe, na które zwracamy uwagę w pierwszej kolejności. 

Właśnie dlatego sklepy internetowe coraz większą uwagę przywiązują do odpowiedniej ekspozycji asortymentu, często stawiając na profesjonalne sesje zdjęciowe produktów. 

Zdjęcia możemy podzielić na trzy rodzaje: packshoty, czyli zdjęcia produktów na białym tle, zdjęcia robocze, czyli przygotowane przykładowo na tle ściany oraz  zdjęcia w kontekście – podczas używania produktu.

Dodając zdjęcia produktowe na stronę sklepu, zwróć uwagę na kilka podstawowych zasad: 

  • rozmiar zdjęcia: zbyt duża rozdzielczość i waga fotografii sprawi, że strona będzie się dłużej ładować, co może sprawić, że potencjalny klient opuści stronę twojego sklepu. Staraj się nie przekraczać wagi 1MB oraz rozdzielczości 1080 x 1080 pikseli
  • kontrast i jasność: niewyraźne lub zbyt ciemne zdjęcie nie pozwoli na wyrobienie sobie przez użytkownika opinii o produkcie. Dodatkowo może obniżyć zaufanie do przeglądanej strony. Zwróć uwagę na to, aby produkt był odpowiednio wyeksponowany na fotografii
  • odpowiednie tło: dobierz idealny kolor oraz fakturę tła do swojego produktu. Pamiętaj, aby nie było krzykliwe, ponieważ nie może odwracać niepotrzebnie uwagi od samego produktu.

Ważne! Minimalne wymiary zdjęć wymaganych przez Google to co najmniej 100×100 pikseli dla produktów innych niż odzież oraz 250×250 pikseli w przypadku produktów odzieżowych.

Więcej na temat zdjęć produktowych: Zdjęcia produktów

Brak opisów kategorii produktów

Opisy kategorii to bardzo istotne elementy każdego sklepu, o których nie wolno zapomnieć.

Pełnią one kilka funkcji: 

  • przekazują informację o produktach z danej kategorii oraz mogą być miejscem, w którym możesz udzielić porad w stylu “na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego produktu”,
  • osadzone w nich słowa kluczowe pozytywnie wpływają na SEO strony, oczywiście jeśli twoja treść opisów jest unikalna,
  • słowa kluczowe indeksuje Google i wykorzystuje do lepszego kierowania reklam do użytkowników.

Brak kodów kreskowych

Kod kreskowy (kod EAN nazywany także numerem GTIN) w sposób jednoznaczny identyfikuje produkt. Jest dodatkową informacją o produkcie i uzupełnia kartę tego produktu.

Jest przydatny (rekomendowany, ale nie obligatoryjny) w kampanii reklamowej, ponieważ Google łatwiej może zaklasyfikować produkt do odpowiedniej kategorii. Dzięki temu reklama będzie lepiej dopasowana do zapytania użytkownika, co może mieć wpływ na zwiększenie efektywności kampanii.

Koszt i formy dostawy

Aby nowo otwarty sklep mógł sprawnie funkcjonować, musisz zapewnić kupującym zróżnicowane formy dostawy produktów. Teoretycznie wystarczy, aby aktywne było przynajmniej jedno rozwiązanie, jakim jest przesyłka kurierska. 

Czy to jednak wystarczy? Niekoniecznie!

Zwróć uwagę na grupę docelową swojego sklepu oraz jej przyzwyczajenia. Oferowanie klientowi wyłącznie przesyłki kurierskiej nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem.

Dlatego też zróżnicowane formy dostawy są szalenie ważne w procesie zwiększania skuteczności kampanii reklamowej. Pozwolą one wybrać klientowi najbardziej komfortowy sposób dostawy lub też najkorzystniejszy dla niego cenowo.

Zadbaj, aby sklep zapewnił potencjalnym klientom następujące możliwości dostawy:

  • przesyłka kurierska: dla osób ceniących dostawę pod drzwi, szybką i bez dodatkowego wysiłku ze strony kupującego, a także dla mieszkańców małych miejscowości, dla których nie ma innej alternatywy
  • paczkomaty InPost lub Paczka w Ruchu: dla osób, które przebywają poza miejscem zamieszkania w godzinach pracy kuriera, lub chcą ograniczyć koszty przesyłki, wyższe w przypadku kuriera
  • przesyłka pocztowa: tania forma dostarczenia małej paczki, również ukłon w stronę konserwatywnych klientów, ceniących stare sprawdzone metody dostarczania przesyłek
  • odbiór osobisty: jeśli twój sklep ma taką możliwość. Ten sposób gwarantuje kupującemu bezpłatną możliwość odebrania przesyłki, co może mieć wpływ na podjęcie decyzji zakupowej.

Formy płatności

Polacy kupują online coraz więcej, dlatego też sklepy muszą dostosować różnorodność form płatności do oczekiwań swoich klientów. Dzięki rozbudowanej ofercie form płatności, twój biznes będzie miał gwarancję, że kupujący nie porzuci koszyka z powodu braku preferowanego sposobu zapłaty za zakupy.

Nowoczesny sklep internetowy powinien zapewnić klientom możliwość opłacenia zamówienia, z wykorzystaniem jednej z form: przelew natychmiastowy, karty płatnicze, płatności mobilne BLIK, Google Pay, płatności odroczone PayPo, płatności ratalne, płatność za pobraniem.

Cena

Jest jednym z czynników, który decyduje, czy użytkownik przekieruje się do twojego sklepu. Sprawdź jaką politykę cenową prowadzą konkurencyjne sklepy w twojej branży. Optymalizacja strategii cenowej pozwoli ci przyciągać klientów, którzy szukają najtańszych ofert lub też podnosić ceny w sytuacjach, kiedy sytuacja na rynku na to pozwala.

Uwaga! Pamiętaj, że po kliknięciu w reklamę użytkownik zostanie przekierowany na kartę produktu w twoim sklepie. Decyzja zakupowa zawsze należy do klienta. Podejmowana jest już po przekierowaniu do sklepu. Dlatego tak ważna jest prawidłowa budowa karty produktu – niewątpliwie przyczynia się to do podniesienia współczynnika konwersji z Shoper Kampanii. 

Jak widzisz, na skuteczność prowadzonej kampanii reklamowej Google Ads wpływa wiele różnych czynników. Jest to złożony proces, ale odpowiednio przeprowadzony zwróci się w postaci zamówień i zadowolenia klientów.

Kampania to zawsze praca zespołowa. Pamiętaj, że my optymalizujemy kampanię na bieżąco i staramy się, aby produkty, którymi zainteresowani są użytkownicy, pojawiały się jak najczęściej w wyszukiwarce Google. Do ciebie z kolei należy dbanie o swój sklep i ofertę, by kampania była maksymalnie skuteczna. Tylko dzięki wspólnym działaniom, mamy szansę na osiągnięcie sukcesu.

Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności