Czy warto korzystać z Google Analytics i Google Search Console jednocześnie?
Google Analytics i Google Search Console to dwa narzędzia udostępniane bezpłatnie przez Google dla właścicieli serwisów internetowych. Czym się różnią i czy warto korzystać obu jednocześnie, gdy prowadzimy sklep internetowy?
Google Search Console (w skrócie GSC) umożliwia zarządzanie procesem indeksowania i monitorowanie pozycji adresów URL składających się na witrynę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Google Analitics (w skrócie GA) to na ten moment jedno z najpotężniejszych narzędzi analityki internetowej na świecie. Oferuje w swoim wachlarzu tysiące funkcji związanych z analizą i raportowaniem tego, co dzieje się na twojej witrynie.
Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!
Przeznaczenie Google Analytics oraz Google Search Console
Przede wszystkim Google Search Console i Google Analytics to dwa całkowicie różne narzędzia.
- Google Analytics służy do raportowania wszelkich danych o użytkownikach, różnych źródłach ruchu i zachowaniu userów w naszym sklepie.
- Google Search Console jest natomiast to platforma, poprzez którą Google komunikuje się z właścicielami serwisów internetowych. Komunikacja ta polega na przekazywaniu wszelkiego rodzaju powiadomień o problemach, które napotkał Google Bot na naszej stronie oraz przedstawianiu statystyk (wyświetlenia, kliknięcia, CTR, średnia pozycja, frazy itp.), dotyczących tylko i wyłącznie wyników organicznych (tzw. bezpłatnych). Ruch ten w Google Analytics oznaczony jest w raporcie źródeł ruchu jako google / organic.
Inny sposób zbierania danych przy GA i GSC
- Google Search Console – pozyskuje dokładniejsze i pełniejsze dane dot. ruchu pochodzącego organicznego z wyszukiwarki Google. Dzieje się tak, ponieważ dane spływają do narzędzia bezpośrednio z przestrzeni wyszukiwarki.
- Google Analytics – przy GA dane trafiają do systemu poprzez zainstalowany kod śledzący w postaci krótkiego skryptu JavaScript. Ładowanie tego skryptu mogą wstrzymywać wtyczki do blokowania reklam typu uBlock, wtyczki dedykowane blokowaniu Analyticsa lub też sama przeglądarka, jeżeli wyłączymy w niej obsługę JavaScriptu.
W związku z tym najbardziej optymalnym rozwiązaniem by otrzymać pełny obraz statystyk jest posiadanie obu narzędzi jednocześnie.
Inny rodzaj gromadzonych danych w GA oraz GSC
Załóżmy, że chcemy sprawdzić w Google Analytics z pozoru błahą rzecz: jakie frazy wpisywane do wyszukiwarki doprowadziły użytkowników do naszej strony. Okazuje się, że korzystając z samego GA nie jest to takie łatwe.
- Raport słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki (źródło odwiedzin w GA)
- Raport w GSC dot. słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki
Raport słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki (źródło odwiedzin w GA)
W Google Analytics przechodzimy do raportu: Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium i klikamy w: google / organic i następnie wskazujemy wymiar dodatkowy: Słowo kluczowe.
Niestety w tym momencie spotka nas przykra niespodzianka, ponieważ ponad 99% słów kluczowych będzie zakryte przez system (komunikat „not provided”).
Komunikat „not provided” wynika z polityki prywatności Google.
Raport w GSC dot. słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki
Na szczęście sprawdzenie słów kluczowych w Google Search Console jest zdecydowanie mniej skomplikowane.
Po uruchomieniu Google Search Console, otwieramy panel narzędzia i przechodzimy do zakładki: Skuteczność. Pod wykresem znajduje się tabelka, w której jedną z kolumn są: Zapytania. Znajdziemy w niej wszystkie hasła, na które nasza strona przynajmniej raz wyświetliła się w wynikach organicznych (nie musiało nastąpić kliknięcie).
Jeżeli zaznaczymy na wykresie wszystkie kafelki (Łączna liczba kliknięć, Łączna liczba wyświetleń, Średni CTR i Średnia pozycja), będziemy mogli sortować zapytania po określonej wartości (np. średniej pozycji), na której pojawia się nasz link w wynikach wyszukiwania na daną frazę.
Jeżeli klikniemy w tym momencie w wybraną przez nas frazę, zobaczymy precyzyjne statystyki tylko i wyłącznie dla niej.
Po jej wybraniu możemy, np. zmienić zakładkę na Strony, dzięki czemu zobaczymy, na jakie konkretne adresy URL trafiali użytkownicy, którzy ją wpisywali.
Oczywiście oprócz adresów zobaczymy pozostałe dane, takie jak średnia pozycja w wynikach wyszukiwania, na której pojawił się nasz link itd.
Podany przez nas przykład to tylko wierzchołek góry lodowej możliwości, jakie daje narzędzie w temacie analizy widoczności serwisu w wyszukiwarce.
Dane dostępne w GSC, których nie znajdziemy w raportach GA
W Google Search Console znajdziemy wiele innych informacji, do których nie dotrzemy w Google Analytics, np.:
- czy działania związane z pozycjonowaniem, które realizujemy sami, bądź we współpracy z agencją SEO przynoszą efekty (sprawdzając na przestrzeni czasu średnią pozycję słów kluczowych, które pozycjonujemy),
- czy raporty agencji SEO (jeżeli z taką współpracujemy) pokrywają się z tym, co pokazuje oficjalne narzędzie Google,
- informacje na temat linków zewnętrznych (kierujących do naszego sklepu z innej domeny).
- informacje na temat tego, które adresy URL są zaindeksowane w wynikach wyszukiwania, a które zostały wykluczone lub czekają w kolejce na indeksację,
- informacje na temat tego, czy Google Bot napotkał jakiekolwiek błędy w naszym sklepie, np. błędy 404,
- informacje, czy miały miejsce jakiekolwiek działania mające na celu uniemożliwienie wyświetlania naszej strony w wynikach wyszukiwania,
Wyjaśnienie: działania takie Google nakłada na strony, jeżeli wychwyci stosowanie niedozwolonych praktyk, np. sztuczne budowanie bazy linków prowadzących do strony.
- informacje, czy strona wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych.
Z samym Google Analytics nie bylibyśmy w stanie przeprowadzić nawet ułamka takich analiz. Odpowiedź na pytanie, które zadaliśmy sobie na początku: czy warto korzystać z obu narzędzi jednocześnie nasuwa się nam sama.
Warto zapamiętać!
- jaka jest specyfika obu narzędzi?
- w jaki sposób dane trafiają do Google Analytics, a w jaki do Google Search Console?
- jak sprawdzić jakie frazy doprowadzają użytkowników do naszej strony przez wyniki organiczne i na jakiej pozycji pokazują się nasze linki w wyszukiwarce?
- jakie dane znajdziemy w Google Search Console, których próżno szukać w Analyticsie?