Dlaczego koszyki są porzucane przez klientów?
- Zbyt wysoka cena po doliczeniu kosztów dostawy
- Brak odpowiednich opcji płatności lub dostawy
- Konieczna rejestracja w sklepie
- Mało informacji o produkcie
- Skomplikowany proces zakupu
- Użytkownik nie jest bezpieczny
- Brak menu nawigacji w koszyku
- Znikające koszyki
- Niejasna polityka zwrotów
- Brak możliwości edycji produktów w koszyku
- Niedopracowana wersja mobilna
- Użytkownik opuścił koszyk
- Oferta wymagająca dłuższego zastanowienia
- Oferta nie trafiająca w potrzeby
Według badań Baymard Institute: 68.53% koszyków jest porzucanych przez potencjalnych klientów. Jakie są główne przyczyny tego zjawiska? W poniższym artykule znajdziesz zalecenia, które pomagają zmniejszyć ilość porzucanych koszyków.
- Więcej informacji: jak zbadać skuteczność koszyka w moim sklepie?
W kontekście zmniejszania porzucanych koszyków zawsze nasuwa się jeden wniosek: jeżeli klient dodał produkty do koszyka, to zrób wszystko, aby sfinalizował zakup!
Mimo zachowania najlepszych praktyk nigdy nie zniwelujesz porzuconych koszyków do zera. Możesz jednak prostymi sposobami znacznie zwiększyć szansę na dokończenie transakcji oraz zwiększyć zyski w sklepie.
Zbyt wysoka cena po doliczeniu kosztów dostawy
- zastosowanie darmowej przesyłki od pewnej kwoty –najlepiej sprawdza się w połączeniu z licznikiem darmowej dostawy w koszyku, który uświadamia klientowi na jaką kwotę musi dodać jeszcze produktów, aby dostawa była darmowa,
- pokazanie kosztów dostawy w pierwszym etapie realizacji koszyka (nie zaszkodzi także przedstawienie kosztów dostawy już na karcie produktu),
- przerzucenie części kosztów dostawy na cenę produktu – klienci z reguły wolą zapłacić więcej za produkt, a mniej za przesyłkę niż na odwrót (niesie to jednak ryzyko, że produkty będą niekonkurencyjne w porównywarkach cen, Google Shopping, itp.).
Brak odpowiednich opcji płatności lub dostawy
Dopilnuj, aby w sklepie były dostępne metody płatności i dostawy, których oczekują klienci (np. mają z nimi pozytywne doświadczenia).
Skonfiguruj – jeżeli to możliwe – przynajmniej 4 opcje dostawy (kurier, poczta, paczkomaty i odbiór osobisty) i 3 opcje płatności (przelew natychmiastowy, przelew tradycyjny, płatność przy odbiorze).
Miej na uwadze, że na popularności zyskują także płatności kartą płatniczą, BLIK, a także coraz częściej płatności przez SMS. Jeżeli twoje produkty są z wyższej półki cenowej powinieneś także umożliwić zakup na wygodne raty.
Przy tym problemie śmiało stosuj się do zasady „im więcej tym lepiej” – oczywiście przy zachowaniu zdrowego rozsądku.
Konieczna rejestracja w sklepie
Udostępnij możliwość złożenia zamówienia bez wymaganej rejestracji konta w sklepie.
Mało informacji o produkcie
Zbyt mała ilość informacji o produkcie i / lub sklepie sprawia, że użytkownikowi brakuje powodów do zracjonalizowania swojej decyzji.
- stwórz wyczerpujący opis produktu i odpowiedz w nim na najczęściej pojawiające się pytania dot. produktu,
- zastosuj zdjęcia warsztatowe jak i kontekstowe pokazujące produkt w jego zastosowaniu (dobrym pomysłem może być także krótkie video przedstawiające produkt w akcji),
- zamieść wyraźne informacje o czasie wysyłki towaru,
- stwórz wyróżniającą się stronę „o fimie” i przedstaw w niej ludzką twarz twojego przedsiębiorstwa – daj się zapamiętać!
Skomplikowany proces zakupu
Trzymaj się zasady KISS („Keep It Simple, Stupid”, czyli „nie komplikuj, głuptasku”) – tzn. ogranicz do minimum liczbę kroków czy pól formularza, które trzeba przejść, żeby sfinalizować zakup w twoim sklepie internetowym.
Użytkownik nie jest bezpieczny
Podstawą bezpieczeństwa jest zielona kłódka w pasku adresu URL, czyli certyfikat SSL.
Na zaufanie do sklepu bardzo mocny wpływ mają także opinie konsumenckie (możesz wykorzystać do tego wtyczki Opineo czy Google Customer Review).
Możesz również wyświetlić na stronach sklepu certyfikatu potwierdzające bezpieczeństwo sklepu, np. certyfikaty Trusted Shops.
Brak menu nawigacji w koszyku
Użytkownik lubi mieć jasną sytuację, na którym kroku jest i ile ich zostało. Pomoże mu w tym klarowne menu nawigacyjne umieszczone w górnej części koszyka.
Znikające koszyki
Czasami użytkownik traktuje koszyk jako przechowalnie – bądź z jakiś powodów nie może dokończyć procesu zakupowego w danym momencie
Wybierz platformę Shoper, gdzie sklepu utrzymują zawartość koszyka po zamknięciu okna sklepu, zamknięciu przeglądarki czy restarcie komputera.
Niejasna polityka zwrotów
- stwórz jasną i zrozumiałą stronę informacyjną z polityką zwrotów i umieść ją w widocznym miejscu na sklepie. Nie zostawaj w tyle za konkurencją – bądź prokonsumencki!
- stwórz dyskretną infografikę na karcie produktu i w koszyku aby wyeliminować możliwość pojawienia się tego typu wątpliwości u klientów.
Brak możliwości edycji produktów w koszyku
Użytkownik powinien mieć możliwość prostej i intuicyjnej zmiany zawartości koszyka. Upewnij się, czy w twoim sklepie właśnie tak to się odbywa!
Niedopracowana wersja mobilna
Przetestuj procesy w koszyku na urządzeniach mobilnych, aby upewnić się czy nie występują żadne elementy przeszkadzające w finalizacji zamówienia. Pomocne mogą okazać się narzędzia typu: Test optymalizacji mobilnej
Użytkownik opuścił koszyk
- wyczyść koszyk ze wszystkich modułów, które mogą rozpraszać uwagę klienta (banery promocyjne, ostatnio oglądane, social media itp.). Na tym etapie powinny pozostać już tylko dwie rzeczy: klient i produkty, które wybrał,
- zamieść informację o progu darmowej dostawy w koszyku (np. w formie minimalistycznego baneru), żeby użytkownik nie musiał opuścić koszyka do zasięgnięcia tej informacji,
- upewnij się, czy po kliknięciu „dodaj do koszyka” użytkownik jest automatycznie przekierowany do koszyka, bądź czy pojawia się pop-up z taką możliwością. W innym wypadku istnieje prawdopodobieństwo, że klient w ogóle nie trafi do swojego koszyka.
Oferta wymagająca dłuższego zastanowienia
Czyli tzw. „ciężka”, która wymaga od klienta dłuższego zastanowienia przed zakupem.
Rozważ zastosowanie wtyczki: CallPage lub LeadCreator, żebyś w czasie rzeczywistym mógł utwierdzić klienta w przekonaniu, że produkt sprosta jego oczekiwaniom.
Oferta nie trafiająca w potrzeby
Czyli tzw. „wąska” oferta, przy której klient nie może zaspokoić wszystkich swoich potrzeb i szuka ofert u twojej konkurencji, np. żeby zapłacić za wysyłkę tylko raz.
Poszukaj solidnej hurtowni dropshippingowej, dzięki której poszerzysz swoją ofertę produktową i umożliwisz kompleksowe zaspokojenie potrzeb w danej dziedzinie.
Warto zapamiętać!
- jakie są częste przyczyny porzucania koszyków w sklepach internetowych,
- w jaki sposób zwiększać skuteczność koszyka w sklepie internetowym.