Dropshipping – na co zwrócić uwagę na początku?
Wiesz już co jest dropshipping i co należy uwzględnić, gdy wybierasz ten model biznesowy dla swojego sklepu internetowego.
Teraz przyjrzyjmy się bliżej kilku prostym poradom na rozpoczęcie pracy w modelu dropshipping.
Poznaj lepiej produkt
Odłóżmy na chwilę na bok opłacalność, marżę i zapotrzebowanie na produkt. Dobrze by było, gdyby właściciel po prostu wiedział, co sprzedaje. Nigdy nie zdobędziesz tak dobrej znajomości produktu, jak osoba, która towar produkuje czy po prostu posiada fizycznie na magazynie. Zastanówmy się, jak to obejść:
- Wspaniale, jeśli interesuje cię tematyka sprzedawanego produktu. Jeśli wiąże się z pasją czy hobby, zwiększy to twoją autentyczność i ułatwi tworzenie przydatnych dla klientów treści. Tyczy się to chociażby poradników, artykułów blogowych, tekstów reklamowych czy nowych opisów produktów.
- Warto przebywać i udzielać się wśród osób o podobnych zainteresowaniach, udzielać się i stopniowo promować swoją markę.
- Zamów coś wcześniej z hurtowni, z którą chcesz nawiązać współpracę. Dowiesz się, w jakim stanie przychodzi produkt, czy dociera w zapowiedzianym czasie i zobaczysz go na własne oczy. W niektórych branżach pomoże to zwiększyć wiedzę o sprzedawanym towarze – w wypadku gdy jakość i cechy pojedynczej sztuki może przekładać się na inne produkty (np. gdy wszystkie produkty są wykonywane z podobnych materiałów). Sprawdź też przy okazji, czy satysfakcjonuje cię sam kontakt z hurtownią i czy do zamówienia nie są dorzucane ulotki producentów, kierujące do ich sklepów.
- Zamówiony przykładowy produkt możesz też potraktować jako model do testów! Możesz nagrać wideo z rozpakowywania (tzw. unboxing) i testowy towar może ci pomóc stworzyć dodatkowe treści reklamowe.
Sprawdź marżowość
Dobre badania rynku to podstawa. Dowiedz się, jak wyglądają kwestie marży w poszczególnych branżach, skontaktuj się z hurtowniami, szukaj informacji na grupach na Facebooku, rozmawiaj z doświadczonymi przedsiębiorcami.
Porównaj pozyskaną wiedzę z zapotrzebowaniem i istniejącą konkurencją w sieci. Następnie znajdź złoty środek między produktem, który pozwoli ci zarobić (dobrą marżą), a zapotrzebowaniem na niego.
Dopytaj o formę dostawy
- Sprawdź czy hurtownia narzuca konkretną (i jaką) firmę kurierską i jak wygląda kwestia czasu realizacji dostawy.
- Często formy przesyłki są narzucone przez hurtownika i warto rozejrzeć się za firmą oferującą podobne produkty, ale udostępniającą tańszą przesyłkę.
- Możesz również po prostu spróbować ustalić z hurtownią, czy twoich zamówień nie mógłby realizować własny kurier.
Obmyśl strategię marketingową
To najdłuższy i dla niektórych najcięższy punkt, więc przeczytaj tę sekcję bardzo uważnie.
Dropshipping to konkurencja – dziesiątki innych sklepów będą sprzedawały ten sam towar, co ty. Czemu klient spośród olbrzymiej oferty na rynku ma wybrać właśnie twój sklep? Jeśli nasuwa ci się odpowiedź: „bo skusi go niższa cena”, jest to zły kierunek.
Gdy chcesz zarobić na swoim e-biznesie, musisz założyć, że ceny są wszędzie takie same, zamiast schodzić do marż, które nie pozwolą ci na żaden zarobek. Znajdź odpowiedź na pytanie: czemu klient ma kupić właśnie u mnie? Co może pomóc ci się wyróżnić?
- Poradniki i artykuły powiązane ze sprzedawanym produktem będące faktyczną pomocą dla klienta. Będą to chociażby proste treści odpowiadające na pytania: Jak zrobić…? Jak wybrać prezent dla…? Na co zwrócić uwagę, wybierając…? Dla kogo…? Jak dbać o…? Mogą to również być porady związane ze stylizacją, aranżacją wnętrz, wideoporadniki, zbiory krótkich wskazówek, które wykorzystasz w promowaniu. To tylko jeden z wielu przykładów, a kwestie komunikacyjne omówiliśmy dokładniej w osobnym poradniku.
- Dzięki sprawnemu zarządzaniu cenami, możesz np. zapewnić darmową od pewnej kwoty lub bardzo tanią dostawę.
- Obmyślaj ciekawe promocje i reaguj na bieżące okazje (rozpoczęcie roku szkolnego, Black Friday, długie weekendy, święta, wyprzedaże noworoczne).
- Przyciągaj dodatkowymi korzyściami – mogą to być np. interesujące treści w newsletterze czy rabat za zapisanie się do niego lub kupony za polecenie znajomym.
- Wprowadź do oferty rzadkie i trudno dostępne produkty.
- Zastanów się, gdzie będziesz się reklamować? Czy odpowiednie będzie Google Ads, czy może zdecydujesz się na Facebooka? Instagram? Tylko jeśli hurtownia dostarczy ci też dobre zdjęcia kontekstowe lub samodzielnie je przygotowujesz. A może poradniki na YouTube? Porównywarki cenowe? W dropshippingu będzie to na pewno nieco trudniejsze. Możesz ewentualnie przemyśleć lepiej strategię i wybrać grupę produktów, które rzeczywiście będą mieć niskie ceny. To nie jedyne media, możesz też sięgnąć w kierunku czegoś bardziej niszowego, jeśli masz odpowiedni pomysł.
Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!
Dowiedz się jak przygotować sklep
Zadbaj o udogodnienia w sklepie i przygotuj go dobrze na przyjęcie klienta. Tu obowiązują takie same reguły, jak w innych modelach sprzedaży.
Może ci w tym pomóc lista, którą przygotowaliśmy. Warto ją wydrukować i po kolei realizować punkty.
- Więcej informacji: Jak przygotować sklep na przyjęcie klienta?
Mądrze wybierz co chcesz sprzedawać
Założenie, że zintegrujesz się z jak największą liczbą hurtowni, wprowadzisz w sklepie ogromny asortyment i będziesz inwestować dopiero w to, co się sprzedaje, jest u podstaw błędne.
- Duży asortyment, który jest dostępny w wielu innych sklepach oznacza również więcej skopiowanych treści. Pozycjonowanie sklepu w takiej sytuacji będzie wyjątkowo trudne. Tworzenie unikatowych treści jest znacznie prostsze, jeśli startujemy od mniejszej liczby produktów.
UWAGA! O ile nie poprosisz, aby było inaczej, integracja z hurtownią nadpisze wszelkie zmiany w produktach. Aby twoja praca nad nazwami czy opisami nie poszła na marne, poproś wcześniej, żeby nie wszystkie informacje produktowe były synchronizowane z hurtownią (chyba że chcesz pozostać przy dostarczonych nazwach i opisach)
- Utrudnia to działania marketingowe i wymusza większy budżet. Czy dziś mam zrobić reklamę sukienek, tabletów, zabawek czy może telewizorów? Skupiając się na wszystkim po trochę, w rzeczywistości nie skupiasz się na niczym i rozdrabniasz budżet marketingowy. Komunikacja z kolei staje się bardziej rozmyta i ciężej jest zachęcić i przywiązać klienta do marki.
- Im więcej produktów, z którymi fizycznie nie masz styczności, tym więcej potencjalnych pytań klientów, na które nie będziesz znać odpowiedzi.
- Gdy integrujesz się z więcej niż jedną hurtownią, pojawią się problemy gdy klient będzie chciał w jednym zamówieniu kupić produkty od różnych dostawców. Najczęściej aby klient uniknął zdublowanej opłaty za dostawę, to ty będziesz pokrywać jej koszta.
- Na stopniowe poszerzanie asortymentu aż do bardzo szerokiej oferty najczęściej mogą sobie pozwolić marki, które mają już pewną renomę, zaufanie i grupę nabywczą. Wtedy bazując na istniejącym już ruchu i grupach klientów mogą sprzedawać produkty komplementarne czy łatwiej zachęcać do zakupu zupełnie nowego towaru.
To co zrobić z produktami?
Po pierwsze, pamiętaj, że nie musisz zamieszczać w sklepie wszystkich dostępnych w hurtowni produktów z danej branży.
Warto wybrać najciekawsze i odrzucić te kategorie produktów, które odstawałyby jakością od pozostałych lub nie wpisywały się w pomysł na biznes.
Przykład: jeśli chcesz sprzedawać elektronikę i w 90% są to małe, stosunkowo tanie produkty skierowane do konkretnej grupy docelowej, nie będziesz udostępniać wyrafinowanych, rzadkich modeli za kilka tysięcy złotych.
Jeśli z kolei chcesz prowadzić sklep ogrodniczy i udostępniać głównie doniczki, konewki, drobne domowe narzędzia, to dziwnym będzie wprowadzenie na start do sklepu dużych i znacznie droższych profesjonalnych narzędzi rolniczych. Działa to również w drugą stronę.
Warto też ewentualnie zastanowić się nad niszą i związać z hurtownią, która oferuje produkt nietypowy. Od jakiegoś czasu dobrze sprzedaje się odzież czy elektronika, ale dobrze wziąć pod uwagę również mniej popularne branże lub wyspecjalizować się w konkretnym typie produktu.
Uporządkuj kategorie produktów w sklepie
Gdy już zintegrujesz się z hurtownią, zwróć uwagę na to, jak uporządkowane są kategorie. Może jest ich zbyt wiele i lista zbyt się wydłuża? Może da się je uporządkować w bardziej logiczny sposób lub po prostu alfabetycznie?
Zadbaj o to, aby poruszanie się po sklepie było jak najprostsze, a pożądane produkty można było błyskawicznie „wyklikać” z menu.
- Więcej informacji: Kategorie w sklepie internetowym
Jak działa hurtownia w modelu dropshipping?
Przede wszystkim przyjrzyj się, na ile zautomatyzowana jest współpraca z wybraną hurtownią. Być może padł wybór na sprzedawcę z fantastycznymi produktami, ale w zamian trzeba zrezygnować z automatyzacji zamówień. A może wcale nie stanowi to dla ciebie kłopotu?
ZOBACZ: wykaz dostępnych integracji z hurtowniami dla sklepów internetowych Shoper.
Oto dostępne ścieżki kontaktu:
W każdym z przypadków integracja musi pobierać automatycznie informacje o produktach i aktualizować stany magazynowe.
Powinna również udostępniać przynajmniej podstawowe ustawienia synchronizacji (jak to, jakie kategorie chcesz zintegrować).
Pozostałe ważne szczegóły przy dropshippingu
- Dowiedz się, jak wyglądają kwestie zwrotów. Być może hurtownia, z którą chcesz się zintegrować dopuszcza możliwość zwrotu towaru. Może ci to znacznie ułatwić realizowanie zamówień.
- Dopytaj (o ile tego potrzebujesz), czy hurtownia daje możliwość personalizacji paczki według twoich wytycznych (np. dodanie ulotki, obklejenie paczki własną taśmą z nadrukiem).
- Niektóre hurtownie proszą o regulowanie wpłaty za każde zamówienie osobno, inne dopuszczają faktury zbiorcze. Jeśli to dla ciebie ważny temat, sprawdź, który wariant jest dostępny.
- Przyjrzyj się jak wygląda proces realizacji zamówienia i nie zapomnij dopytać hurtowni o inne nurtujące cię pytania.
Warto zapamiętać!
- jak lepiej poznać produkt, sprzedając w dropshippingu?
- na co zwrócić uwagę w kwestii dostaw?
- jak przygotować się do sprzedaży?
- jak ugryźć kwestie marketingowe i komunikacyjne?
- na co uważać przy wyborze asortymentu?
- na jakie elementy współpracy i działania hurtowni zwrócić szczególną uwagę?