Google Analytics – po co?

Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2024

Początkujący zajmujący się e-commerce bardzo często nie doceniają analityki lub traktują ją powierzchownie.

Tymczasem jest to kluczowa dla e-commerce oraz marketingu cyfrowego dziedzina, która pozwala sprawdzić, czy nasze działania w ogóle mają sens. Daje cenny wgląd w zachowanie użytkowników, pozwala sprawdzić, które działania przekładają się na ruch i przychody, a które jedynie „przepalają” budżet.

Ponieważ dane zbierają się od momentu skonfigurowania, warto połączyć sklep z narzędziem do analityki jak najwcześniej, żeby być w posiadaniu jak największej ilości danych historycznych.

Obecnie około 52,4%* wszystkich stron internetowych na świecie korzysta z Google Analytics – dlatego poświęcimy mu wiele uwagi w naszych artykułach.

* https://w3techs.com/technologies/details/ta-googleanalytics/all/all

Dlaczego warto używać Google Analytics?

Powodów można oczywiście mnożyć o wiele więcej – w szczególności, że w GA możemy tworzyć zaawansowane raporty czy segmenty klientów.

Popularne powody, które wskazują użytkownicy po pytaniu dlaczego korzystają z GA:

  • jest narzędziem darmowym,
  • jest prosty w obsłudze i przechodzi regularne aktualizacje,
  • platforma Shoper posiada błyskawiczną integrację z Google Analytics,
  • istnieje ogromna ilość łatwo dostępnych poradników wideo i tekstowych,
  • analytics posiada dokładną dokumentację,
  • po skonfigurowaniu, dane zbierają się automatycznie, a dostęp do raportów jest natychmiastowy,
  • to kluczowe narzędzie do zrozumienia odwiedzających nas osób, pomaga pozyskać dane demograficzne i informacje na temat zachowania na stronie,
  • śledzi odwiedzających w czasie rzeczywistym – możemy sprawdzić, ile osób odwiedza nasz sklep w danym momencie,
  • pozwala sprawdzić, które strony (więc i produkty) są najczęściej odwiedzane,
  • umożliwia sprawdzenie, skąd trafiają do nas użytkownicy (np. social-media lub wyszukiwarka Google).

Jak skonfigurować Google Analytics?

Jeśli nie posiadasz jeszcze konta w Google Analaytics, wystarczy wejść na stronę i kliknąć: Utwórz konto.

Następnie wystarczy podążać za wyświetlanymi komunikatami. Jeśli posiadamy już konto Google (skrzynkę mail na Gmailu), mamy ten krok już za sobą.

Od października 2020 roku Google testuje nową usługę – Google Analytics 4 i domyślnie wymusza zakładanie kont właśnie na GA4. Sklepy Shoper będą do finalnej wersji przystosowane, jednak na ten moment korzystamy z opcji zmiany silnika narzędzia na Universal.

Przydatne zrzuty ekranu z procesu zmiany silnika znajdują się pod tą niebieską ramką.

Wyświetlanie zaawansowanych opcji podczas konfiguracji GA
Rys 1. Podczas konfiguracji GA, kliknij: Pokaż opcje zaawansowane.
Wyświetlanie zaawansowanych opcji podczas konfiguracji GA
Rys 1. Podczas konfiguracji GA, kliknij: Pokaż opcje zaawansowane.
Tworzenie usługi Universal Analytics (poprzednia wersja) podczas tworzenia GA4
Rys 2. Opcje zaawansowane konfiguracji GA umożliwiają włączenie Universal Analytics.
Tworzenie usługi Universal Analytics (poprzednia wersja) podczas tworzenia GA4
Rys 2. Opcje zaawansowane konfiguracji GA umożliwiają włączenie Universal Analytics.
Po zalogowaniu zobaczymy konto testowe Analytics (Master View). Aby utworzyć własne, klikamy w lewym dolnym rogu zębatkę: Administracja i następnie po lewej klikamy przycisk: Utwórz konto.

Jako nazwę konta najwygodniej podać nazwę naszej firmy (lub imię i nazwisko), a jako nazwę usługi – adres lub nazwę sklepu.

W menu wybieramy zębatkę: Administracja, następnie w środkowej kolumnie: Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia i kopiujemy identyfikator śledzenia.
Kopiowanie identyfikatora śledzenia Google Analytics
Rys 3. W kolumnie: Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia i kopiujemy identyfikator śledzenia.
Kopiowanie identyfikatora śledzenia Google Analytics
Rys 3. W kolumnie: Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia i kopiujemy identyfikator śledzenia.
Pozyskany kod (identyfikator) rozpoczynający się od UA-XXXXXX-X albo MO-XXXXXX-X nalezy wkleić w Panelu administracyjnym sklepu Shoper w sekcji menu: Dodatki i integracje > Inne integracje > Google Analytics > Konfiguruj > Identyfikator Konta Google > Zapisz.

Należy jeszcze kliknąć suwak obok sekcji: Aktywności, aby zaświecił się na niebiesko. Co będzie oznaczało, że aktywowane zostało zbieranie i przekazywanie danych do Google Analytics.

Konfiguracja mierzenia konwersji w GA

Podczas włączania integracji Google Analytics w Panelu administracyjnym sklepu Shoper, ważna jest również opcja o nazwie: Enhanced E-commerce. Należy włączyć tę opcję, jeżeli chcemy widzieć w Google Analytics raporty konwersji (czyli sprzedaży / odebranych zamówień od klientów sklepu).

Ustawienia integracji Google Analytics w panelu sklepu Shoper
Rys 3. Formularz opcji integracji GA w sekcji: Dodatki i integracje > Inne integracje > Google Analytics.
Ustawienia integracji Google Analytics w panelu sklepu Shoper
Rys 3. Formularz opcji integracji GA w sekcji: Dodatki i integracje > Inne integracje > Google Analytics.

Następnie wracamy bezpośrednio do narzędzia Google Analytics, wchodzimy do zakładki: Administracja, w prawej kolumnie: Widok danych należy wybrać: Ustawienia e-commerce i włączamy zaznaczone na poniższym obrazku dwie opcje.

Ustawienia e-commerce w Google Analytics
Rys 4. Google Analytics > Administracja > Widok danych > Ustawienia e-commerce.
Ustawienia e-commerce w Google Analytics
Rys 4. Google Analytics > Administracja > Widok danych > Ustawienia e-commerce.

Pozostaje tylko zapisać zmiany. Od tej pory sprzedaż w naszym sklepie będzie się odnotowywała w raportach Google Analytics – co pomoże identyfikować źródła, które doprowadziły do pozyskania klienta.

Dodatkowe ustawienia GA, które są warte uwagi

Pozostajemy jeszcze na chwilę w Google Analytics w zakładce: Administracja i Widok Danych, ale tym razem udamy się do opcji: Ustawienia widoku

Ustawienia widoku raportów w Google Analytics
Rys 5. Google Analytics > Administracja > Widok danych > Ustawienia widoku.
Ustawienia widoku raportów w Google Analytics
Rys 5. Google Analytics > Administracja > Widok danych > Ustawienia widoku.

Na wyświetlonym ekranie w ramach podstawowej konfiguracji warto ustawić jeszcze trzy rzeczy:

  • waluta wyświetlana jako: PLN – abyśmy widzieli wszystkie dane w polskich złotówkach;
  • filtrowanie robotówzaznaczyć aktywność (czyli włączyć) – wykluczy to ruch generowanych przez część robotów znanych Google;
  • śledzenie wyszukiwania w witrynie – włączamy i w przypadku sklepu Shoper wpisujemy wyrażenie: url

Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli sprawdzać, jakie użytkownicy wpisują hasła w wyszukiwarkę znajdujacą się w sklepie (sekcja menu: Zachowanie > Wyszukiwanie w witrynie).

Ustawienia e-commerce w GA - filtrowanie robotów, parametr zapytania
Rys 6. Ustawianie filtrowania robotów i parametrów zapytania dla ustawień e-commerce w GA.
Ustawienia e-commerce w GA - filtrowanie robotów, parametr zapytania
Rys 6. Ustawianie filtrowania robotów i parametrów zapytania dla ustawień e-commerce w GA.

Poradnik wideo: konfiguracja Google Analytics

Jeśli nadal masz jakieś wątpliwości lub wolisz formę wideo, to przygotowaliśmy specjalny film omawiający podstawową konfiguracje Google Analytics i jego integracji ze sklepem internetowym Shoper.

Konfiguracja Google Analytics w sklepie Shoper – wideoporadnik

Więcej poradników nt. Google Analytics

Jeśli zainteresowało cię Google Analytics, oprócz naszych poradników warto skorzystać również z oficjalnych kursów od Google. Dzięki uzupełnieniu quizami z łatwością usystematyzujesz swoją wiedzę. Jeżeli ci na tym zależy, możesz również otrzymać darmowy certyfikat.

My również służymy pomocą i chętnie wyjaśnimy najważniejsze zagadnienia związane z Google Analytics.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • poznasz znaczenie analityki w marketingu e-commerce; 
  • dowiesz się, dlaczego warto używać Google Analytics;
  • nauczysz się, jak poprawnie skonfigurować Google Analytics.
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności