Jak założyć konto Google Search Console (Domena lub Prefiks adresu URL) i dodać mapę witryny?
Co to jest Google Search Console?
Najkrócej rzecz ujmując Google Search Console to darmowe narzędzie od Google dedykowane twórcom i wydawcom treści w sieci Internet (np. webmasterzy, blogerzy, właściciele stron i sklepów internetowych).
Korzystanie z niego pomaga w analizie w jaki sposób odbiorcy znajdują zawartość witryny w wynikach wyszukiwarki Google (np. jakie frazy kluczowe wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć Twoją stronę WWW).
Google Search Console (w skrócie GSC) umożliwia zarządzanie procesem indeksowania i monitorowanie pozycji adresów URL składających się na witrynę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Oprócz tego GSC w czytelnej formie informuje błędach lub ostrzeżeniach znalezionych podczas skanowania przez roboty Google. Dzięki wyświetlanym wskazówkom wspiera w eliminowaniu problemów związanych z indeksowaniem.
- funkcja sprawdzania czy Google poprawnie znajduje i indeksuje witrynę internetową (lub wskazany tylko jeden adres URL w ramach witryny),
- komunikaty o błędach związanych z procesem indeksowania w Google,
- wysyłanie żądań zaindeksowania nowych treści (np. adresy URL nowych artykułów),
- raporty przychodzącego ruchu z wyników wyszukiwarki Google, np. jakie słowa kluczowe powodują wyświetlenie Twojej witryny w wynikach wyszukiwarki i jak często użytkownicy je klikają,
- system alertów opisujących problemy ze spamem lub inne nieprawidłowości w ramach witryny,
- raporty na jakich innych stronach dodane są linki do Twojej witryny.
- Firmy – korzystanie z raportów GSC jest niezbędne dla każdej organizacji, która pracuje nad pozyskiwaniem ruchu potencjalnych klientów, korzystających z wyszukiwarki Google. Każdy właściciel firmy powinien poznać podstawy obsługi tego narzędzia oraz na czym polega podstawowy proces optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Przy pomocy Google Search Console można weryfikować postępy pozycjonowania przez Twoich pracowników lub firmę zewnętrzną.
- Administratorzy stron internetowych – Google Search Console ułatwia monitorowanie prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Dzięki raportom i alertom w GSC można często poznać w jaki sposób rozwiązać problemy związane z serwerem, czasem ładowania czy nawet bezpieczeństwem (np. ataki hakerskie czy złośliwe oprogramowanie).
- Specjaliści od pozycjonowania i marketingu – w raportach GSC znajdziesz: informacje jakie jest natężenie ruchu przychodzącego, wskazówki odnośnie słów kluczowych, które warto wybrać do optymalizacji pozycji w rankingu, sugestie zmian w wyglądzie witryny, aby móc lepiej prezentować treści na urządzeniach mobilnych. Dzięki informacjom dostępnym w Google Search Console łatwiej podejmiesz decyzje, które związane są z planowanymi akcjami marketingowymi.
- Programiści – Google Search Console pomaga w identyfikowaniu i naprawie błędów uporządkowanych danych, które używane są przez wyszukiwarkę Google podczas prezentacji adresów URL w wynikach wyszukiwania.
Zakładanie konta w Google Search Console nie jest konieczne do tego, aby sklep wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Jednak sugerujemy to zrobić, ponieważ pozwala lepiej poznać i polepszyć odbiór sklepu przez Google.
Jakie dane znajdę w raportach GSC?
Google Search Console udostępnia narzędzia i raporty, dzięki którym:
- szybko wyślesz prośbę o zaindeksowanie witryny w wynikach wyszukiwania,
- zobaczysz ewentualne problemy z indeksowaniem wraz ze wskazówkami ich rozwiązania,
- sprawdzisz jak często witryna pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania,
- sprawdzisz, które frazy powodują, że witryna wyświetla się w wynikach organicznych oraz jaki jest ich współczynnik klikalności (CTR).
Jak zacząć korzystać z Google Search Console?
- Pod jakim adresem dostępne jest narzędzie Google Search Console?
- Jak dodać witrynę do GSC przy użyciu typu usługi: Prefiks adresu URL?
- Jak dodać witrynę do GSC przy użyciu typu usługi: Domena?
Typ usługi: Domena jest dla tych, którzy posiadają domenę w różnych konfiguracjach (z polskimi znakami, różne rozszerzenia itp.) czy subdomenach. Przykład: srodkiczystosci.pl, sordki-czystosci.pl, srodki-czystosci.com.pl, środki-czystości.pl, środki-czystości.com.pl, itd. Dzięki temu typowi usługi nie musisz dodawać każdego wariantu domeny osobno do Google Search Console.
Uwaga ta nie dotyczy jednak sklepów na platformie Shoper, w których obecne są przekierowania na domenę główną.
Natomiast typ usługi: Prefiks adresu URL będzie idealnym wyborem dla tych sklepów, które funkcjonują tylko i wyłącznie pod jednym adresem np. https://nazwa-sklepu.pl i żadne inne domeny nie wskazują przekierowania na ten adres.
Niezależnie od tego jaki typ usługi wybierzemy na wstępie Google poprosi o potwierdzenie, że jesteś właścicielem wskazanej domeny. Ze względu na to, że proces weryfikacji wygląda nieco inaczej dla każdego typu usługi, poniżej stworzyliśmy krótki instruktaż dla obydwu typów usług.
Wskutek działania mechanizmów i przekierowań obecnych na platformie Shoper, to: Prefiks adresu URL jest preferowanym rozwiązaniem dla wyboru typu usługi podczas uruchamiania GSC dla sklepu internetowego Shoper.
Wybierając ten typ usługi, podaj pełny adres sklepu (z https oraz opcjonalnie www, jeżeli używasz tej subdomeny jako głównego adresu). Dla przykładu może to być: https://nazwa-sklepu.pl.
Po wpisaniu pełnej nazwy sklepu, kliknij: Dalej, po czym pojawi się podobne okienko jak na poniższej animacji, gdzie zmieniamy zalecaną metodę weryfikacji (Plik HTML) na metodę alternatywną (Tag HTML):
Skopiowany Tag HTML wklej w Panelu administracyjnym sklepu w sekcji: Konfiguracja > Integracje > Integracje własne (sekcja nagłówek strony head).
Po zapisaniu zmian, możesz wrócić do panelu Google Search Console i zweryfikować własność domeny klikając przycisk: Weryfikuj.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zobaczysz komunikat na zielonym pasku i będziesz mógł przejść do panelu Google Search Console.
Jedyną możliwością weryfikacji własności domeny przy usłudze: Domena jest weryfikacja rekordów DNS. Żeby ją przeprowadzić, wpisz domenę główną w formie: nazwa-sklepu.pl (bez http, https czy www) i kliknij: Dalej, po czym pojawi się podobne okienko, z którego kopiujesz rekord TXT.
Następnie w Panelu administracyjnym sklepu przejdź do zakładki: Konfiguracja > Domeny i kliknij koło zębate przy ustawieniach DNS.
Następnie wybierz: Dodaj wpis DNS żeby dodać skopiowany rekord TXT do pola: Wartość.
W nowym rekordzie DNS pozostaw pole: Nazwa puste, natomiast typ zmień na TXT. W polu: Wartość wklej skopiowany rekord z okienka w GSC. Całość powinna wyglądać tak jak na powyższym obrazku, po czym klikamy przycisk: Zapisz.
Po wprowadzeniu nowego rekordu DNS, wróć do Google Search Console i kliknij przycisk: WERYFIKUJ. Zazwyczaj Google znajdzie nowy rekord od razu i zobaczysz taki komunikat:
Jeżeli weryfikacja przebiegnie niepomyślnie, zalecamy odczekać kilka godzin i spróbować ponownie.
Jak dodać mapę witryny do GSC?
Żeby zacząć korzystać w pełni z bezpłatnych możliwości jakie daje Google Search Console, powinieneś w ustawieniach dodać mapę swojego sklepu.
Dobra informacja dla klientów platformy Shoper jest taka, że mapa witryny sklepu tworzona i aktualizowana jest automatycznie w Panelu administracyjnym sklepu.
Mapa witryny – plik przeznaczony dla robotów (m.i. Google) przedstawiający wszystkie strony w obrębie serwisu wraz z ich strukturą.
Łączenie GSC z Google Analytics
Istnieje możliwość zintegrowania konta Google Search Console z Google Analytics.
Połączenie pomiędzy Google Analytics i Google Search Console umożliwi sprawdzanie statystyk ruchu organicznego bez konieczności przełączania się pomiędzy GA oraz GSC – gdyż dane z GSC będą wyświetlane w raportach GA.
Warto zapamiętać!
- czym jest Google Search Console i jakie możliwości daje?
- jakie typu usługi występują w GSC i którą wybrać w zależności od danej sytuacji?
- co to jest mapa witryny i jak ją dodać w panelu GSC?