Google Trends podczas prowadzenia sklepu internetowego

Ostatnia aktualizacja: 17 lipca 2024

Czym jest Google Trends?

Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa Google codziennie odbiera niezliczoną liczbę zapytań z całego świata. Wpisywane frazy są rejestrowane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkowników.

Zgromadzone dane Google częściowo udostępnia m.in. w darmowym narzędziu Google Trends. Jak sama nazwa wskazuje, jest to miejsce, gdzie można sprawdzać jak kształtowały się trendy wyszukiwania w Google.

Dodatkowo mamy dostęp do obserwacji sezonowości fraz na przestrzeni wybranych przedziałów czasowych oraz w podziale na lokalizacje.

Jak korzystać z Google Trends?

Sprawdzaj sezonowość produktów i fraz

Przejdź do Google Trends, a następnie wpisz interesujące cię hasło. Ważne, żeby w prawym górnym rogu ustawić kraj, dla którego sprawdzana jest fraza:

Ustawienie kraju raportu w Google Trends
Rys 1. W prawym górnym rogu wybierz kraj, dla którego chcesz sprawdzić frazę.
Ustawienie kraju raportu w Google Trends
Rys 1. W prawym górnym rogu wybierz kraj, dla którego chcesz sprawdzić frazę.

Poniższy wykres wskazuje sezon na zapytania o stroje kąpielowe. Dzięki czemu można określić, kiedy warto zintensyfikować działania promocyjne. W tym przypadku ustawiony jest szerszy zakres czasu, co pozwala prześledzić sezonowość w ostatnich latach:

Wybierz szerszy zakres czasu, aby sprawdzić sezonowość frazy
Rys 2. Przykład wyboru szerokiego zakresy daty w Google Trends w celu sprawdzenia sezonowości.
Wybierz szerszy zakres czasu, aby sprawdzić sezonowość frazy
Rys 2. Przykład wyboru szerokiego zakresy daty w Google Trends w celu sprawdzenia sezonowości.

Porównuj popularność słów kluczowych

Jeśli zastanawiasz się, które synonimiczne hasło dotyczące twojego produktu ma lepszy ranking, wykorzystaj opcję „Porównaj”. Dzięki temu uzyskasz wskazówkę jak optymalizować słowa kluczowe na stronie sklepu i w reklamach:

Porównanie popularności słów kluczowych w Google Trends
Rys 3. Przykład porównania popularności fraz kluczowych w Google Trends.
Porównanie popularności słów kluczowych w Google Trends
Rys 3. Przykład porównania popularności fraz kluczowych w Google Trends.

Po najechaniu na wykres pojawiają się proporcje wyszukiwań. Najwyższy punkt na wykresie wynosi 100, a poszczególne liczby wskazują na popularność wyszukiwania względem tej wartości. Nie należy tego mylić z wolumenem wyszukań – tutaj wartości wskazują jedynie trend. Bardziej sprecyzowany wolumen wyszukań można podejrzeć np. w Planerze słów kluczowych od Google Ads.

Zwróć uwagę na dodatkowe opcje – możliwość wyboru kategorii wyszukiwań oraz zbadania popularności w wyszukiwarce Google, w Google Grafika, w Zakupach Google, w Wiadomościach i na YouTubie.

Porównuj popularność produktów

Zastanawiasz się jaki produkt ma większy potencjał sprzedażowy? Musisz wybrać co warto promować? Google Trends może podpowiedzieć ci jaką decyzję podjąć. Korzystając z opcji „Porównaj” zbadasz popularność produktów w sezonie oraz w podziale na regiony:

Porównanie popularności produktów w Google Trends
Rys 4. Przykład porównania produktów w Google Trends.
Porównanie popularności produktów w Google Trends
Rys 4. Przykład porównania produktów w Google Trends.

Obserwuj popularność fraz z Google Trends

Możesz otrzymywać na twoją skrzynkę mailową aktualny raport dotyczący tego, jak w ostatnim czasie zmieniały się trendy związane z wybraną frazą. Opcja subskrypcji znajduje się w Menu znajdującym się w lewym górnym rogu ekranu:

Opcja Subskrypcje w menu narzędzia Google Trends
Rys 5. Opcja: Subskrypcje znajduje się menu narzędzia Google Trends (lewy górny róg ekranu).
Opcja Subskrypcje w menu narzędzia Google Trends
Rys 5. Opcja: Subskrypcje znajduje się menu narzędzia Google Trends (lewy górny róg ekranu).

Następnie w prawym dolnym rogu ekranu należy kliknąć niebieski plus, a pojawi się formularz, w którym uzupełniasz adres mailowy do subskrypcji, interesujący cię temat, częstotliwość informowania oraz zakres lokalizacji. 

Real Time Marketing dzięki Google Trends

Real time marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, polega na wykorzystywaniu bieżących wydarzeń do promocji własnej marki czy oferty. Jest to dobry sposób na lokowanie produktu, ale też szansa na budowanie zasięgów i wzrost zaangażowania potencjalnych klientów. Aktualnie popularne tematy stają się pretekstem, który jest w stanie dotrzeć w nieoczywisty sposób do świadomości wielu odbiorców.

Przykład: Cristiano Ronaldo podczas konferencji prasowej odsuwa od siebie butelki z colą i manifestuje picie wody. Jako sportowiec z sukcesami promuje zdrowy tryb życia. Internet i inne media to zauważają i rozpoczyna się dyskusja. Jak podaje portal pl.investing.com, akcje Coca Coli wyraźnie spadają. W tym samym czasie Ikea podejmuje temat, nazywając butelkę ze swojej oferty „Cristiano” i reklamując hasłem: „Wyłącznie na wodę”.

Przykład produktu w ofercie IKEA (butelka "Cristiano")
Rys 6. Butelka „Cristiano” w ofercie sklepów IKEA.
Przykład produktu w ofercie IKEA (butelka "Cristiano")
Rys 6. Butelka „Cristiano” w ofercie sklepów IKEA.

Jaki związek ma przedstawiony przykład z Google Trends? W narzędziu tym  można ustawić sobie subskrypcję powiadamiającą o tematach zyskujących popularność, żeby być na bieżąco z najbardziej głośnymi wydarzeniami z kraju i ze świata. Takie powiadomienie będzie przychodzić na wskazanego maila z częstotliwością zależną od twoich preferencji:

Dodawanie subskrypcji powiadamiającej w Google Trends
Rys 7. Dodawanie subskrypcji powiadamiającej w Google Trends.
Dodawanie subskrypcji powiadamiającej w Google Trends
Rys 7. Dodawanie subskrypcji powiadamiającej w Google Trends.

Pomysły na wpisy blogowe z Google Trends

Google Trends to bardzo dobra inspiracja przy tworzeniu wpisów blogowych. Nie masz pomysłu o czym napisać najnowszy artykuł na bloga w sklepie internetowym? Wpisz do wyszukiwarki Google Trends ogólne hasło związane z twoją branżą lub produktem i skorzystaj z podpowiedzi. 

Na przykładzie frazy „pielęgnacja włosów” – pod wykresem uzyskujemy wskazówki dotyczące podobnych tematów i podobnych zapytań: 

Podobne tematy i zapytania w Google Trends
Rys 8. Przykład podobnych tematów i zapytań w Google Trends.
Podobne tematy i zapytania w Google Trends
Rys 8. Przykład podobnych tematów i zapytań w Google Trends.

Podobne tematy to hasła wyszukiwane przez użytkowników, którzy byli zainteresowani tą samą frazą co my. Podobne zapytania wpisywane są zaś z badaną frazą w obrębie jednej sesji. „Przebicie” oznacza frazy, które w ostatnim czasie odnotowały znaczny wzrost popularności w wyszukiwarce. Otrzymujemy kilka stron wyników, które można przewijać.

Optymalizacja SEO przy pomocy Google Trends

Treści na stronie to jeden z bardzo ważnych aspektów mających wpływ na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Im bardziej precyzyjnie opisy i artykuły odpowiadają na zapytania użytkowników, tym większa szansa na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego dobrym posunięciem będzie zoptymalizowanie dotychczasowych opisów produktów i artykułów blogowych pod kątem najmocniejszych słów kluczowych.

Tworzenie nowych treści również powinno rozpocząć się od researchu, który da odpowiedź na pytanie – jak szukają internauci, czyli potencjalni klienci. Google Trends to jedno z narzędzi, które może w tym pomóc. Optymalizacja będzie polegała na:

  • zastosowaniu słów kluczowych w nagłówkach (h2-h4),
  • naturalnym, kontekstowym użyciu słów kluczowych w tekście;
  • użyciu słów kluczowych w tzw. „długim ogonie” ;
  • zastosowaniu słów kluczowych w odmienionych formach;
  • użyciu słów kluczowych w alternatywnych opisach zdjęć i grafik;
  • użyciu słów kluczowych w meta tagach.

Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!

Google Trends niezbędne przy każdym sklepie

Google Trends to narzędzie, które jest w obsłudze bardzo proste i dostarcza podstawowych informacji. Jednak jego duży potencjał tkwi w umiejętności wyciągnięcia wniosków z pozyskanych danych i wdrożenia na ich podstawie nowych pomysłów marketingowych. Dzięki temu masz szansę sprawić, by to twoja marka i twoje produkty stały się trendem.

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjasnione:
  • czym jest Google Trends?
  • jak korzystać z Google Trends?
  • do czego może przydać się Google Trends w sklepie internetowym?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności