Zwiększ zasięg postów na Instagramie używając hashtagów

Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2024

Jeśli zależy ci na tym, by publikowane treści dotarły do jak najszerszego grona odbiorców, to nigdy nie można zapominać o hashtagach. Czym w zasadzie one są? 

Hashtagi to znaczniki porządkujące treści na Instagramie. Działają podobnie do słów kluczowych w SEO – dzięki nim z łatwością można odnaleźć interesującą nas treść.

Wystarczy wpisać #, a potem treści których szukamy, np. #shoper. W wynikach wyszukiwania Instagram pokaże nam wszystkie zdjęcia i filmy, które zostały oznaczone przez autorów takim hashtagiem.

W pierwszej kolejności w odpowiedzi pojawią się treści, które są najpopularniejsze, czyli zdobyły najwięcej polubień, komentarzy lub odtworzeń.

Hashtagi są niezbędne pod każdym zdjęciem czy filmem na Instagramie. Jeśli ich nie dodasz, to twoje posty nie mają szans na dotarcie do odbiorców.

Przykładowy post na Instagramie z dodanymi hasztagami
Rys 1. Przykładowy post na Instagramie z dodanymi hasztagami.
Przykładowy post na Instagramie z dodanymi hasztagami
Rys 1. Przykładowy post na Instagramie z dodanymi hasztagami.

Ilość i jakość dodawanych hashtagów

Jak wybrać odpowiednią ilość oraz tematykę hashtagów do posta? Przede wszystkim powinny one dotyczyć tematyki zdjęcia, opisywać je. Jeśli dodasz hashtagi niezgodne z tym co przedstawia treść graficzna lub wideo, to zasięgi twojego posta mogą zostać ograniczone.

Instagram pozwala dodać do 30 hashtagów pod jednym zdjęciem/wideo. Warto wykorzystać tę możliwość i dodawać ich jak najwięcej. Jeśli nie możesz znaleźć aż tylu znaczników do swojego posta, to dodaj 10-20 hashtagów. Dzięki temu automatycznie zwiększa się prawdopodobieństwo, że twoje treści dotrą do większej ilości osób. Pamiętaj, że przekraczając podany powyżej limit, Instagram opublikuje twój post bez żadnego podpisu oraz hashtagów! 

Hashtagi mogą mieć również różne wielkości. Duże, to te, które używane są przez największą liczbę użytkowników przez co agregują najwięcej treści. Używając ich masz mniejsze prawdopodobieństwo, że twoje zdjęcie wyświetli się na samym początku w wynikach wyszukiwania.

Mogą być też małe hashtagi, czyli te, używane przez mniej liczną grupę użytkowników, a co za tym idzie, zawierające mniej treści. Nie powinniśmy traktować ich jako gorszych. Wręcz przeciwnie! Dzięki mniejszej wielkości nie zawierają one tak dużo treści, dlatego łatwiej jest odnaleźć swój post pośród wyników wyszukiwania z takiego hashtagu.

Tworząc listę hashtagów do zdjęcia warto pomyśleć o dodaniu obu typów znaczników – tych o mniejszym i większym zasięgu.

Przez to zyskujesz pewność, że post jest kompleksowo opisany i zwiększasz prawdopodobieństwo dotarcia do większej liczby użytkowników zainteresowanych prezentowanymi przez ciebie treściami.  

Zbanowane hashtagi na Instagram

Niektóre hashtagi mogą być zbanowane, czyli zablokowane przez Instagram z powodu naruszenia regulaminu. Występują dwa typy blokad hashtagów: twardy ban i miękki ban.

  • pierwszy z nich usuwa treści oznaczone hashtagiem naruszającym regulamin.
  • drugi typ blokady oznacza, że dany hashtag agreguje treści tylko nieznacznie naruszające regulamin.

Instagram blokuje wyświetlanie materiałów z takim oznaczeniem w sekcji “Eksploruj” (sekcja otwiera się po kliknięciu w lupę na dolnym pasku) po przewinięciu około 30 zdjęć.

Jak unikać zablokowanych znaczników? Możesz skorzystać z narzędzi takich jak np. IQHashtags, które pomaga analizować hashtagi.

Jeśli nie chcesz korzystać z aplikacji, to wystarczy wejść na swój profil, kliknąć w lupę znajdującą się na dolnym pasku, a następnie przejść do sekcji “Eksploruj”. Z górnego paska należy wybrać symbol hashtagu “#” i wpisać interesującą nas treść.

Przeglądając tę zakładkę na Instagramie dowiesz się czy treści oznaczone wybranym znacznikiem wyświetlają się prawidłowo, a co za tym idzie, czy nie są zbanowane. Jeszcze inną metodą może być sprawdzenie czy dany hashtag da się zaobserwować. Jeśli nie ma takiej możliwości, to znak, że jest on zablokowany.

Skąd czerpać pomysły na hashtagi?

Tak jak pisaliśmy wcześniej, jako użytkownicy Instagrama powinniśmy wykorzystać w pełni dany nam potencjał hashtagów i dodawać je w dużej ilości do każdego ze zdjęć. Co jeśli po dodaniu kilku najpopularniejszych i najbardziej oczywistych nie będziesz mieć pomysłu na resztę?

Przede wszystkim przyjrzyj się ponownie zdjęciu lub filmikowi, który chcesz opublikować. Być może znajdują się na nim elementy, które wcześniej umknęły twojej uwadze, a które możesz oznaczyć przy pomocy hashtagów. Jeśli mimo tego nadal nie masz rozbudowanego zestawu hashtagów pod zdjęciem, sprawdź jakimi znacznikami posługują się użytkownicy prowadzący profil o podobnej tematyce.

Być może mają jakieś ciekawe hashtagi, o których nie udało ci się wcześniej dostrzec. Żeby publikacja i dodawanie znaczników szły łatwo i szybko, warto wcześniej przygotować sobie bazę hashtagów, z której następnie będzie można wybierać znaczniki pasujące do twojej komunikacji, produktu oraz tematyki postów.

W  celu stworzenia takiej bazy możesz skorzystać z gotowych, darmowych narzędzi, które ułatwiają dobranie hashtagów pod określoną frazę, są to m.in.: wcześniej wspomniany IQHashtags lub TagsFinder.

Innym rozwiązaniem może być szukanie inspiracji na podobnych profilach, o czym wspomnieliśmy wcześniej, a także wypisanie słów – skojarzeń jakie przychodzą ci na myśl, gdy myślisz o swojej marce i produktach. Dzięki takiej burzy mózgów uzyskasz wiele fraz, które prawdopodobnie znajdą swoje odpowiedniki wśród hashtagów. 

Kolejnym ciekawym pomysłem może być stworzenie własnego hashtagu. Dzięki temu zaangażowani followersi będą mogli oznaczać swoje zdjęcia, na których obecny jest twój produkt. Indywidualny hashtag jest również udogodnieniem dla ciebie, ponieważ będziesz mógł go dodawać pod publikowanymi na swoim profilu treściami.

  • Dodatkowo wpłynie to na większą świadomość twojej marki, a także pozwoli ci lepiej monitorować zaangażowanie oraz ilość swoich followersów. Jak powinien brzmieć indywidualny hashtag? Możesz wykorzystać nazwę swojego sklepu, hasło reklamowe czy nazwę flagowego produktu. Dzięki temu twój profil, a co za tym idzie content i produkty, będą lepiej rozpoznawalne. 

Dobrym przykładem może być sklep nancyakcesoria.pl, który prężnie działa na Instagramie. Właścicielka tego sklepu stworzyła hashtag #nancygirls i zachęca swoje klientki do oznaczania nim zdjęć. Dzięki temu udało się zbudować zaangażowaną społeczność osób korzystających z jej produktów.

Przykład konta na Instagram z utworzonym własnym hasztagiem dla fanów
Rys 2. Przykład konta na Instagram z utworzonym własnym hasztagiem dla fanów.
Przykład konta na Instagram z utworzonym własnym hasztagiem dla fanów
Rys 2. Przykład konta na Instagram z utworzonym własnym hasztagiem dla fanów.

Hashtag pod zdjęciem czy w komentarzu?

Skoro wiesz już czym są hashtagi i dlaczego należy je dodawać do każdego publikowanego materiału, to teraz skupmy się na tym gdzie trzeba je umieścić, by nie wpłynąć negatywnie na zasięgi i odbiór posta.

Zdarza się, że na Instagramie pojawiają się treści opisane przy pomocy hashtagów umieszczonych w komentarzu pod zdjęciem. Nie jest to bardzo duży błąd, jednak może wpłynąć negatywnie na zasięgi posta.

Pewniejszym sposobem, zapewniającym aprobatę algorytmu Instagrama, jest umieszczanie hashtagów pod opisem. Warto między opisem a znacznikami pozostawić jeden wiersz odstępu, aby uniknąć ściany tekstu. 

Hashtagi w języku angielskim oraz w ojczystym języku

Jeśli korzystasz już z Instagrama, to wiesz, że bardzo dużą popularnością cieszą się hashtagi w języku angielskim. Czy to znaczy, że skoro nie prowadzisz sprzedaży za granicą, to nie możesz ich używać?

Hashtagi anglojęzyczne często mają większe zasięgi i są bardziej uniwersalne, ponieważ język angielski przyjął się jako uniwersalny w komunikacji globalnej.

Większość użytkowników używa znaczników w tym języku, dlatego do hashtagów po polsku warto dodać kilka takich w języku angielskim. Korzystając ze znaczników w rodzimym języku pamiętaj, by nie wpisywać ich z uwzględnieniem polskich znaków.

Polskie hashtagi świetnie sprawdzą się w przypadku produktów skierowanych na rynek lokalny. Jeśli dodatkowo sprzedajesz produkty regionalne, to możesz skorzystać z zasięgów jakie oferują hashtagi stworzone w gwarze czy dialekcie regionalnym. 

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • czym są #hasztagi oraz jak dzięki nim zwiększać ilość odbiorców.
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności