Jak napisać opisy kategorii w sklepie internetowym?

Ostatnia aktualizacja: 3 czerwca 2024

Tworząc opisy kategorii bezpiecznie jest przestrzegać zasady above the fold – produkty w opisywanej kategorii powinny znajdować się powyżej linii zgięcia. Opisy nie powinny być za krótkie (do paru linijek to zazwyczaj za mało), muszą być czytelne i pomocne dla użytkownika, zawierać wplecione słowa kluczowe. Ważne jest odpowiednie formatowanie w tym pogrubienia istotnych informacji czy nagłówki.

Opisy kategorii można wykorzystać do zaprezentowania istotnej promocji czy przekierowań obrazkowych do podkategorii. Należy wystrzegać się upychania słów kluczowych i pisania opisów wyłącznie pod wyszukiwarki. Warto stosować język korzyści i odpowiadać na istotne pytania dotyczące towarów z danej kategorii. Pod kątem pozycjonowania istotna jest unikatowość opisu.

Długie opisy kategorii warto podzielić na dwie części (nad i pod listą produktów) lub użyć mechanizmu rozwijania opisu po kliknięciu.

Jak długi powinien być opis kategorii produktów?

Zacznijmy od kwestii najprostszych – technicznych, związanych z samymi zasadami pisania, a nie kreowaniem treści. Właściciele sklepów często pytają o właściwą długość opisu, który wyświetla się nad produktami w danej kategorii.

Co to znaczy „above the fold”? Przede wszystkim, zadbaj o to, aby twoje produkty były above the fold (ang. powyżej linii zgięcia). Oznacza to, że opis powinien być na tyle krótki, aby klient natychmiast mógł zobaczyć produkty, bez przewijania myszą w dół strony. Spójrzmy jak to wygląda na przykładzie sklepu slodkiwawel.pl

Przykład produktów widocznych od razu po załadowaniu strony
Rys 1. Produkty wyświetlane na ekranie od razu po załadowaniu strony sklepu.
Przykład produktów widocznych od razu po załadowaniu strony
Rys 1. Produkty wyświetlane na ekranie od razu po załadowaniu strony sklepu.

Ta zasada pomaga budować pozytywne doświadczenia użytkownika (ang. user experience) na stronie. Jej łamanie wymusza na użytkowniku dodatkowego ruchu i odstrasza ścianą tekstu. O ile nie jesteś mistrzem storytellingu i tworzenia angażujących historii, bezwzględnie przestrzegaj tej reguły.

Jeśli chodzi o długość minimalną, sprawa jest prosta. Lepiej będzie napisać trzy angażujące i sensowne zdania niż dziesięć zdań tzw. lania wody. Postaraj się jednak, aby twój opis zawierał przynajmniej kilka interesujących linijek tekstu i jeden nagłówek (drugiego stopnia). Opis nakierowany na pozycjonowanie powinien być dość długi, w „SEO-szaleństwie” nie zapominajmy jednak o dbaniu o użytkownika.

Opisy kategorii przygotowane pod SEO

Uważaj na tworzenie zbyt długich, napisanych wyłącznie z myślą o wyszukiwarce i pozycjonowaniu opisów. One nie pomagają klientowi. Pamiętaj, że twój tekst nie powinien być wyliczanką słów kluczowych. Owszem, wspaniale jeśli zawrzesz niektóre z nich, na pierwszym miejscu stawiaj jednak użytkownika i osobę, która być może ten opis przeczyta.

Nasycenie słowami kluczowymi nie jest czymś, na czym należy się skupiać. Niejednokrotnie wskazywali na to również pracownicy Google (John Mueller, Matt Cutts), a w swoich wytycznych Google wprost wypowiada się negatywnie o upychanu słów kluczowych

Dłuższy opis, zawierający więcej nagłówków i słowa kluczowe możesz też zamieścić pod listą produktów. Dzięki temu główny opis nie przyćmi listy produktów. Lwia część opisu będzie się znajdowała pod wszystkimi produktami, co szczególnie ułatwia przeglądanie na telefonach komórkowych.

Ewentualnie możesz zdecydować się na modyfikację, która wyświetla jedynie poczatęk opisu, a po kliknięciu „Rozwiń” pokazuje cały opis. Sprawdź przykład sklepu z takim opisem kategorii. W dalszej części poradnika pokażemy, jak ustawić opisy w wypadku sklepów Shoper.

Co zawrzeć w opisie kategorii produktów w sklepie?

Opisy kategorii (jak i wszystkie treści w sklepie internetowym) powinny być unikatowe.

Uważaj na kopiowanie opisów z innych stron (np. od producenta). Jeśli bazujesz na gotowych treściach, przynajmniej staraj się przepisać je innymi słowami.

Przykłady opisów kategorii produktów w sklepach z różnych branż

Prawdopodobnie najłatwiej będzie ci tworzyć opisy kategorii, jeśli przyjrzysz się dobrym praktykom w branży swojej i pokrewnych. Wybraliśmy więc sklepy na platformie Shoper ze zróżnicowanych dziedzin. Pamiętaj jednak, aby się nie ograniczać – wszystkie z poniższych przykładów mogą posłużyć za inspirację 🙂 Poniższe opisy różnią się długością, pomysłem, jakością. Napotkasz też opisy u dołu strony, pod produktami – to skutek własnych modyfikacji w plikach tpl na platformie Shoper.

Przyjrzyj się uważnie wybranym stronom i zacznij tworzyć własne opisy. Sprawdzając podane przez nas przykłady możesz też rzucić okiem na sam dół stron (niektóre z nich posiadają podwójne opisy kategorii: góra/dół).

Wskazówka: Pod kątem pozycjonowania, dobrze będzie zacząć od opisów podkategorii szczegółowych i niszowych. W kategoriach bardzo ogólnych (buty, żywność dla zwierząt, odzież damska, komputery itd.) będziesz konkurować z największymi graczami na rynku. Raczkującym sklepom internetowym zazwyczaj łatwiej wybić się w konkretnej niszy czy pisząc na bardziej szczegółowe tematy.

Aby wprowadzić opis kategorii na platformie Shoper, po prostu wybierz zakładkę Obsługa sklepu > Kategorie, kliknij wybraną kategorię i zejdź do zakładki  Opis kategorii (góra) lub Opis kategorii (dół).

Formularz edycji opisu kategorii w sklepie internetowym Shoper
Rys 2. Przykład formularza edycji opisów kategorii produktów w Shoper.
Formularz edycji opisu kategorii w sklepie internetowym Shoper
Rys 2. Przykład formularza edycji opisów kategorii produktów w Shoper.
Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jak długi powinien być opis kategorii?
  • co znaczy reguła „above the fold”?
  • dlaczego lepiej wystrzegać  się opisów pisanych wyłącznie „pod SEO”?
  • co powinien zawierać opis kategorii?
  • poznasz przykłady sklepów internetowych z dobrymi opisami kategorii.
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności