Jak w GA4 sprawdzić unikalną liczbę użytkowników odwiedzających sklep?
Google Analytics 4 opiera identyfikacje unikalnych użytkowników na podstawie takich czynników, jak: identyfikator przypisywany do użytkownika lub unikalne ID urządzenia, z którego użytkownik korzysta.
W systemie raportowania Google Analytics 4 użytkownicy mogą zostać uznani za unikalnych, gdy zostaną rozpoznani przy użyciu jakiegokolwiek unikalnego identyfikatora, który nie będzie mógł się powtórzyć u innych użytkowników.
- Przykład: dwóch użytkowników nie będzie mogło w tym samym miejscu i czasie korzystać z tego samego urządzenia – z tego powodu unikalni użytkownicy mogą być identyfikowani na podstawie unikalnego ID przypisanego do urządzenia.
Raport unikalnych użytkowników w GA4 to liczba różnych osób odwiedzających stronę internetową w określonym okresie czasu. Statystyki unikalnych użytkowników ułatwiają firmom ocenę skali zainteresowania lub efektywności działań marketingowych.
Google Analytics 4 i unikalna liczba użytkowników
Jeśli korzystałeś do tej pory z poprzedniej wersji Universal Analytics, to z pewnością jesteś przyzwyczajony do takich parametrów raportowania, jak np.: odsłona, unikalny użytkownik, transakcja czy sesja. Nazwy te były używane podczas prezentacji wyników pomiaru ruchu na Twojej stronie internetowej.
W przypadku nowej wersji Google Analytics 4 wszystkie powyższe elementy są rejestrowane jako zdarzenia – i nie są tym samymi zdarzeniami, które znamy z Universal Analytics.
- Zdarzenia występujące w poprzedniej wersji Universal Analytics były określane przez 3 parametry (etykieta, kategoria, działanie).
- Natomiast zdarzenia w nowej wersji Google Analytics 4 różnią się tym, że każde działanie staje się oddzielnym zdarzeniem.
Kolejną znaczącą różnicą pomiędzy starą i nową wersją GA4 jest tzw. wyświetlenie strony. W starej wersji nazywane było odsłoną, natomiast w GA4 wyświetleniom przypisana jest angielska nazwa: page_view.
Typy prezentacji danych użytkowników w GA4
GA4 do określania i prezentacji ilości odwiedzających witrynę używa poniższych podstawowych danych o użytkownikach:
- Całkowita liczba użytkowników lub Użytkownicy łącznie jest to ilość unikalnych użytkowników, którzy wywołali dowolne zdarzenie w wybranym zakresie dat.
- Aktywni użytkownicy (w raportach występują też pod nazwą: Użytkownicy) jest to ilość unikalnych użytkowników, którzy weszli w interakcję z witryną w wybranym zakresie dat. Aktywnymi użytkownikami w raportach GA4 są wszyscy użytkownicy, którzy rozpoczęli sesje z zaangażowaniem – czyli podczas których GA4 zarejestrowało (w przypadku witryn) zdarzenia: first_visit lub parametry: engagement_time_msec.
- Nowi użytkownicy jest to ilość nowych unikalnych użytkowników, do których powiązane zostały zarejestrowane zdarzenia: first_open lub first_visit w danym zakresie dat. Tym sposobem raporty GA4 oznaczają użytkowników, którzy jeszcze wcześniej nie odwiedzili witryny i zrobili to pierwszy raz w wybranym zakresie dat.
- Powracający użytkownicy jest to ilość unikalnych użytkowników, którzy wcześniej przynajmniej raz odwiedzili witrynę w wybranym zakresie dat.
Pamiętaj, że nie wszyscy nowi użytkownicy są aktywni, więc liczba nowych użytkowników może być większa od liczby aktywnych użytkowników. Jednakże liczba nowych i aktywnych użytkowników nigdy nie będzie większa od łącznej liczby użytkowników.
Jak w GA4 sprawdzić unikalną liczbę użytkowników?
W pierwszym wierszu kolumny: Użytkownicy (A) wyświetlona jest suma unikalnych użytkowników zmierzona na podstawie odwiedzin wszystkich podstron Twojej witryny (tzw. 100% całości).
Warto zapamiętać!
- sprawdzanie raportu unikalnej liczby użytkowników w Google Analytics 4,
- jak prezentowane są dane o użytkownikach w raportach GA4,
- jak sprawdzić statystyki unikalnych użytkowników w raportach Google Analytics 4.