Jak sprawdzać wyniki reklam na Facebooku?

Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2024

Czy była sprzedaż, jak wygląda kwestia kliknięć, częstotliwości… te i wiele innych wyników możemy sprawdzić w Menedżerze Reklam na Facebooku.

Facebook pozwala na wyświetlenie ponad 250 różnych miar związanych z zachowaniem użytkownika i zdarzeniami wywołanymi na stronie. Tylko że…

Nie wszystko, co można obliczyć, liczy się i nie wszystko, co się liczy, można obliczyć.

Albert Einstein

Dlatego zastanówmy się, które dane faktycznie wnoszą wartość w analizę wyników reklam.

W poradniku stosujemy różne nazwy wskaźników marketingowych. Staramy się wszystko tłumaczyć na bieżąco, jednak jeśli coś będzie niezrozumiałe, śmiało korzystaj z naszego: Słownika e-commerce.

Czy moja reklama na FB przyniosła sprzedaż?

To podstawowe pytanie. Otwórzmy Menedżera Reklam i po prawej stronie ekranu kliknij: Kolumny. Wybierz opcję u dołu: Dostosuj kolumny.

Menedżer reklam > Kolumny > Dostosuj kolumny
Rys 1. Menedżer reklam > Kolumny > Dostosuj kolumny.
Menedżer reklam > Kolumny > Dostosuj kolumny
Rys 1. Menedżer reklam > Kolumny > Dostosuj kolumny.

Wpisz „zakupy”, a zobaczysz tabelę miar, które możesz wyświetlać. Na pewno będzie cię interesować łączna liczba transakcji w witrynie i ich wartość:

Tabela miar, które można wyświetlać. Wybierz liczbę transakcji i wartość
Rys 2. Tabela miar, które można wyświetlać. Wybierz liczbę transakcji i wartość.
Tabela miar, które można wyświetlać. Wybierz liczbę transakcji i wartość
Rys 2. Tabela miar, które można wyświetlać. Wybierz liczbę transakcji i wartość.

Po prawej stronie możesz ustawić kolejność wyświetlanych kolumn. Zobaczysz, że na samym dole dodały się nowe. Będzie ci potrzebna tylko Zakupy w witrynie oraz Zakupy w witrynie – wartość konwersji. Oczywiście możesz ustalić ich kolejność, przeciągając je.

Zmiana kolejności kolumn (drag and drop)
Rys 3. Zmiana kolejności kolumn (przeciągnij i upuść).
Zmiana kolejności kolumn (drag and drop)
Rys 3. Zmiana kolejności kolumn (przeciągnij i upuść).

Pamiętaj, że aby te dane raportowały się poprawnie, musisz mieć dobrze skonfigurowany piksel Facebooka na stronach swojego sklepu.

Miej też na uwadze, że warto sprawdzać tę metrykę nie tylko w reklamach skierowanych konkretnie na sprzedaż (jak Sprzedaż z katalogu czy Konwersje).

Facebook sprytnie połączy zachowania użytkownika z reklamą i poinformuje cię nawet, jeśli zakup został dokonany dzięki styczności z reklamą na polubienia fanpage’a! Dlatego warto obserwować ten wskaźnik globalnie, we wszystkich kampaniach. Nie zatwierdzaj jeszcze zmian, dodamy coś jeszcze.

Konwersja (zakup) jest przypisywana do dnia zobaczenia reklamy. Jeśli klient pierwszego dnia zobaczył reklamę, ale dokonał zakupu kilka dni później, to na Facebooku zobaczysz zakup przypisany do innego dnia niż faktyczny zakup w sklepie. To również zależy od przedziału czasowego konwersji.

Click Through Rate – co to jest?

To współczynnik klikalności. To stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Załóżmy, że twoją reklamę wyświetliło 1000 osób, a kliknęło w nią 100 osób. Wtedy CTR wynosi 10% – to w większości przypadków bardzo wysoki wynik.

  • Zakładając, że globalnie współczynnik konwersji to 1%, statystycznie jedna spośród tych osób dokona zakupu. O ile oczywiście twój sklep został przygotowany według dobrych praktyk e-commerce…

CTR świadczy pośrednio o jakości reklam. Mówi czy odbiorcy chętnie klikają w twój przekaz. Staraj się utrzymywać ten współczynnik na jak najwyższym poziomie.

Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CTR
Rys 4. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CTR.
Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CTR
Rys 4. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CTR.
  • CTR (wszystkie) – zlicza wszystkie interakcje z reklamą, nie tylko przejścia do sklepu. Jest zdecydowanie wart uwagi, bo pokazuje jakość twojej reklamy i to, jak wzbudza zainteresowanie i jak chętnie odbiorcy w nią klikają.
  • CTR (współczynnik kliknięć linku) – mierzy wyłącznie kliknięcia w link przekierowujący do strony docelowej.
  • Unikatowy CTR (współczynnik kliknięć linku)
  • Unikatowy CTR (wszystkie) – zlicza wszystkie interakcje z reklamą, ale nie bierze pod uwagę osób, które widziały reklamę kilka razy i wykonały kilka interakcji.

Na początek sugerujemy obserwowanie współczynnika CTR (wszystkie), który zaznaczyliśmy na obrazku powyżej. Jeśli chcesz, możesz również mierzyć wszystkie kliknięcia w reklamę.

Warto obserwować cenę i liczbę kliknięć. Może się okazać, że przy angażującej kreacji reklamowej osiągniesz niższe CPC w reklamie w celu Zasięg czy Sprzedaż z katalogu niż w stworzonym dla tego celu – Ruch.

Ile kosztuje kliknięcie w reklamę na Facebooku?

W zakładce: Dostosuj kolumny znajdź CPC czyli „cost per click”. Jest to wskaźnik prezentujący koszt za kliknięcie.

  • Pierwszy wskaźnik zlicza wszystkie kliknięcia w ramach posta. Drugi, którego obserwację sugerujemy, pokazuje koszt kliknięcia, które spowodowało przejście do twojego sklepu.
Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPC
Rys 5. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPC.
Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPC
Rys 5. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPC.

Ile powinno kosztować kliknięcie w reklamę na Facebooku?

Tutaj udzielimy ulubionej odpowiedzi marketingowców, która niestety nie jest zbyt lubiana… To zależy. Ma na to wpływ jakość kreacji reklamowej, dobór grupy docelowej, wielkość grupy i wiele innych czynników.

W niszowej branży, gdzie sprzedawany jest drogi produkt, nawet kilka złotych za kliknięcie może być bardzo dobrym wynikiem. Z kolei dla innego właściciela sklepu koszt kilkudziesięciu groszy za kliknięcie może być za wysoki i może chcieć go zbić do kilkunastu groszy.

Ile kosztuje wyświetlenie reklamy na Facebooku?

Takie informacje przedstawia wskaźnik CPM czyli „cost per mille”, z łaciny koszt tysiąca (wyświetleń).

Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPM
Rys 6. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPM.
Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPM
Rys 6. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane o parametrze CPM.

Pamiętaj, że wyświetlenia nie są unikatowe. Jeden użytkownik mógł coś zobaczyć kilka razy. Liczbę odbiorców reklamy określa jej zasięg, który domyślnie będzie się wyświetlał.

Jak już wiesz, ten koszt zależy od bardzo, bardzo wielu czynników. W ogromnym uproszczeniu możesz przyjąć, że akceptowalna średnia to ok. 10 zł. Pamiętaj, żeby tę wartość traktować z dużym przymrużeniem oka. Bazujemy ją na naszym dotychczasowym doświadczeniu i obserwacjach klientów, jednak wpływ ma tu wiele zmiennych.

  • Jeśli interesuje cię raczej koszt dotarcia do tysiąca osób (unikatowych odbiorców), znajdź w tabelach koszt dotarcia do 1000 osób. Będzie on znacznie wyższy.

Do czego służy CPM?

Jeśli masz już za sobą trochę reklam, wiesz jaki jest przeciętny CPM w twoich grupach docelowych. Dzięki temu będzie ci o wiele łatwiej planować działania i budżety na marketing. Możesz wtedy wziąć średnią wartość i dzięki niej wyliczyć, do ilu osób prawdopodobnie dotrzesz, wydając np. 100 zł.

Możliwość szacowania budżetu w ten sposób daje ci też model reklamowy „reach & frequency” na Facebooku. Niestety na większości kont nie jest on dostępny, dlatego nie będziemy go tutaj opisywać. Domyślnie reklamy działają w modelu aukcyjnym.

Częstotliwość wyświetlania reklam

Czyli średnia liczba wyświetleń reklam na osobę.

Dostosowanie kolumn wyświetlających dane częstotliwości
Rys 7. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane częstotliwości.
Dostosowanie kolumn wyświetlających dane częstotliwości
Rys 7. Dostosowanie kolumn wyświetlających dane częstotliwości.

Jest wiele podejść dotyczących częstotliwości wyświetlania. Według niektórych już trzykrotne wyświetlenie tej samej reklamy jednej osobie to za dużo – absolutnie nie obawialibyśmy się takiego wyniku.

Pamiętaj, żeby po prostu unikać trzymania się częstotliwości równej 1. Czasem klient potrzebuje więcej czasu i oswojenia się z przekazem, aby zdecydować się na zakup. Bywa, że za pierwszym razem wyświetlimy się po prostu w nieodpowiednim momencie.

Nie przesadź też w drugą stronę. Częstotliwość 4-5 powinna zacząć ci sugerować konieczność zmiany grupy docelowej lub kreacji. Wyjątkiem może być czasem reklama remarketingowa, gdzie bywa, że wysokie częstotliwości są konieczne.

Na ogół wraz ze wzrostem częstotliwości prawdopodobnie będzie również spadało zaangażowanie czy wskaźnik trafności.

Jeśli jesteś w zakładce Kampanii, widzisz jak często jednej osobie wyświetliło się cokolwiek w ramach danej kampanii. W ramach Zestawu reklamowego – jak często zobaczył jakąś kreację z konkretnego zestawu.

Jeśli jesteś na zakładce Reklamy, dowiesz się, ile razy średnio ktoś zobaczył konkretną kreację reklamową. Warto sprawdzać ten wskaźnik właśnie tutaj. Może się okazać, że częstotliwość na poziomie zestawu jest bardzo wysoka, ale masz spory budżet i dużo kreacji reklamowych do przetestowania i każda była obejrzana np. średnio 1,5 razy.

Inne wskaźniki reklamowe na Facebooku

Lista wskaźników jest potężna. Podaliśmy ci sprawdzane przez nas najczęściej – podstawowe, ale dające jednocześnie bardzo cenne informacje. Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowej analizy, przejrzyj listę wskaźników i zobacz, co możesz dodać.

Nie przesadź jednak i nie „zakop się” w różnych miarach! Czasami najważniejszy będzie po prostu zdrowy rozsądek i zastanowienie się: „co jest nie tak z moją kreacją reklamową”.

Po dodaniu potrzebnych kolumn, kliknij przycisk: Zastosuj. Musisz jeszcze zapisać to ustawienie, aby nie tworzyć go za każdym razem od nowa. Wybierz kolumny i kliknij opcję: Ustaw jako domyślne.

Wybierz kolumny i kliknij opcję: Ustaw jako domyślne
Rys 8. Wybierz kolumny i kliknij opcję: Ustaw jako domyślne.
Wybierz kolumny i kliknij opcję: Ustaw jako domyślne
Rys 8. Wybierz kolumny i kliknij opcję: Ustaw jako domyślne.

Wpisz nazwę swojego ustawienia, zatwierdź zmiany. Od tej pory możesz je domyślnie wyświetlać. Możesz też tworzyć kolejne, ponownie klikając: Dostosuj kolumny.

Zapisywanie spersonalizowanych ustawień kolumn
Rys 9. Zapisywanie spersonalizowanych ustawień kolumn.
Zapisywanie spersonalizowanych ustawień kolumn
Rys 9. Zapisywanie spersonalizowanych ustawień kolumn.

Wskaźnik trafności na Facebooku

Jeśli jesteś w zakładce: Reklamy (czyli kreacje reklamowe), przy ustawieniu kolumny: Wyniki, wskaźnik trafności powinien pojawić się automatycznie. Jeśli go nie widzisz, możesz go dodać tak, jak robiliśmy to do tej pory z pozostałymi metrykami.

Czym jest wskaźnik trafności reklam na Facebook?
Rys 10. Co to jest wskaźnik trafności reklam Facebook Ads?
Czym jest wskaźnik trafności reklam na Facebook?
Rys 10. Co to jest wskaźnik trafności reklam Facebook Ads?

Ze wskaźnikiem trafności wiąże się jednak pewien problem i zaraz zrozumiesz, czemu bardziej zalecamy sprawdzanie CTR.

Możesz mieć dziesiątki komentarzy i reakcji pod swoją reklamą – jednak załóżmy, że wszystkie będą bardzo negatywne. Facebook stwierdzi, że reklama ma uzyskać bardzo wysoki wskaźnik trafności, bo odbiorcy aktywnie reagują na twoją kreację reklamową. Nie jest w stanie dokładnie ocenić zawartości i jakości działań użytkowników oraz reakcji emocjonalnej.

Tymczasem nawet udostępnienia mogą być wykorzystane negatywnie: użytkownik udostępnia, bo chce pokazać, jakie działania potępia, czy jeśli przed czymś przestrzega. Z tego powodu ten wskaźnik bywa mylący.

Poza tym oczywiście warto, aby był jak najwyższy (ale tylko, kiedy wydźwięk pod reklamą jest pozytywny).

Wskaźnik trafności będzie wycofywany i zastępowany trzema metrykami: rankingiem jakości, rankingiem współczynnika aktywności oraz rankingiem współczynnika konwersji.

źródło: https://business.facebook.com/business/help/metrics-removal

Podsumowanie sprawdzania wyników reklam Facebook Ads

Przypomnij sobie cytat Einsteina z początku poradnika. Uważaj, żeby nie popaść w skrajność i manię sprawdzania jak największej liczby wskaźników, tworzenia skomplikowanych tabel i raportów.

Czasem najprostsze wskaźniki dają najwięcej informacji. Nie zawsze też najważniejszym wskaźnikiem jest sprzedaż! Wszystko zależy od celu konkretnej reklamy.

Na koniec rzućmy okiem na układ kolumn, który może być dla ciebie przydatny w pracy.

Pamiętaj, że wskaźniki trafności pojawią się tylko w zakładce: Reklamy, bo określają konkretną kreację reklamową. Kliknij na poniższym obrazku, aby go powiększyć.

Wskaźnik trafności pojawi się tylko w zakładce: Reklamy
Rys 11. Wskaźnik trafności pojawi się tylko w zakładce: Reklamy.
Wskaźnik trafności pojawi się tylko w zakładce: Reklamy
Rys 11. Wskaźnik trafności pojawi się tylko w zakładce: Reklamy.
Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jak wyświetlać w Menedżerze Reklam na Facebooku inne wskaźniki niż domyślne?
  • jak monitorować sprzedaż ze wszystkich reklam na Facebooku?
  • czym są wskaźniki CTR, CPC, CPM, wskaźnik trafności i inne?
  • jak stworzyć własny układ kolumn do śledzenia wyników reklam?
Czy ten artykuł był pomocny?
Tak
Nie
Dziękujemy za odpowiedź!
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności