Jak tworzyć opisy produktów?

Ostatnia aktualizacja: 18 lipca 2024

Opisy są istotnym elementem pozycjonowania sklepu w wynikach wyszukiwania, mają również wpływ na przebieg kampanii reklamowej w Google.

Oprócz przejrzystości i zawarcia najważniejszych informacji i atrybutów produktów należy zadbać o elementy wspierające pozycjonowanie np. uporządkowaną strukturę nagłówków.

Ważne jest, aby opisy były unikatowe – skopiowane opisy bardzo negatywnie wpływają na wyniki wyszukiwania. Muszą o tym pamiętać zwłaszcza sprzedawcy działający w modelu dropshipping. Stylistycznie wszystkie opisy na stronie powinny być spójne i zachowywać podobny układ.

Opisz co i dla kogo sprzedajesz

Zastanów się nad odbiorcą. Inaczej będą opisane produkty luksusowe, skierowane do osób bardziej dystyngowanych i wymagających, a innym językiem skonstruujesz opisy produktów dla nastolatków.

Nawet idealny opis skierowany do złej grupy docelowej przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego.

Nigdy nie kieruj komunikatu do wszystkich. Do wszystkich – znaczy do nikogo. Wiedza na temat odbiorcy pomoże ci tworzyć dopasowane komunikaty i nauczy, jak grać nie tylko ceną i wysokim rabatem, ale jak rozwiązywać problemy klientów i odpowiadać na ich potrzeby.

Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie sklepu internetowego. Zacznij pojawiać się ze swoimi produktami na pierwszych miejscach wyników wyszukiwarki nad swoją konkurencją!

Elementy dobrze opisanego produktu

Dobrze opisany produkt powinien mieć przede wszystkim przydzielone i wypisane najważniejsze atrybuty: parametry techniczne, przeznaczenie, rok wykonania, materiał itd.

Wśród badanych przez nas sklepów, którym nie udało się odnieść sukcesu, aż 83% nie posiadało wypisanych ważnych atrybutów produktów – zarówno w nazwach jak i w opisie.

Czy zdecydujesz się na produkt, o którym nic nie wiesz i nie znasz żadnych jego parametrów i właściwości?

Warianty różnią się od atrybutów tym, że wpływają na to, jak będzie wyglądał zakupiony produkt. Innymi słowy, warianty używane są, gdy produkt jest dostępny, np. w różnych kolorach, rozmiarach, itd. Dla różnych produktów tworzy się różne grupy wariantów, np. charakterystyczne tylko dla butów, sukienek, kurtek.

Produkt to jednak nie tylko parametry techniczne. To często cała historia i opis jego powstania – aż po codzienne użytkowanie. Żeby opisać tę historię jak najlepiej, używamy nagłówków (np. H1, H2, H3, itd.), które należą do ważnych elementów przy pozycjonowaniu. Należy o nich myśleć jak o książce:

  • Nagłówek 1 (H1) jest tytułem – jest unikatowy dla każdej podstrony i w większości systemów (w tym na sklepach Shoper) generowany jest automatycznie, nie powinno się go wstawiać samodzielnie w tekście.
  • Nagłówek 2 (H2) funkcjonuje jak tytuł rozdziału – opisuje skrótowo partię tekstu, która się pod nim znajduje.
  • Nagłówek 3 (H3) funkcjonuje jak podrozdział – dodaje się je pod użytymi nagłówkami H2.

Aby dodać wybrany nagłówek, np. w tekście na blogu, stronie informacyjnej, opisie kategorii, opisie produktu itd. należy w edytorze tekstowym wybrać opcję zaznaczoną na poniższym obrazku: Format > Formaty > Nagłówki.

Jak w edytorze tekstowym w sklepie Shoper wybrać nagłówek H2 w tekście
Rys 1. Aby w edytorze tekstu dodać nagłówek, przejdź do: Format > Formaty > Nagłówki.
Jak w edytorze tekstowym w sklepie Shoper wybrać nagłówek H2 w tekście
Rys 1. Aby w edytorze tekstu dodać nagłówek, przejdź do: Format > Formaty > Nagłówki.

Pod kątem pozycjonowania używanie nagłówków w tekstach i opisach jest bardziej korzystne niż dodanie zwykłego, pogrubionego tekstu.

Istotne podczas opisywania produktów są wyróżnienia ważnych słów i fraz. Nie ma oficjalnych wytycznych Google, np. czy pogrubienia w tekście mają wpływ na pozycjonowanie, z kolei zdania pozycjonerów i agencji są w tym temacie podzielone.

Niemniej warto od czasu do czasu używać pogrubień i kursywy – jest to dobra praktyka copywriterska, która sprawia, że tekst jest czytelniejszy i ułatwia znalezienie istotnych informacji w długich blokach tekstu.

WAŻNE! Zawsze w pierwszej kolejności troszcz się o klienta, a nie o algorytmy Google. Nie lej wody tylko po to, aby zamienić opis w wyliczankę słów kluczowych. Jeśli zatroszczysz się o klienta dobrymi treściami na stronie, to Google również to doceni!

Autorzy stron często dają się ponieść wymaganiom SEO, a przygotowane przez nich tytuły są nijakie i zbyt do siebie podobne. Bardziej opisowa treść takiego tytułu ma większe szanse przyciągnąć spojrzenia i zainteresować kupujących.

Kreatywne i bardziej szczegółowe tytuły oraz opisy produktów pomogą kupującym w poznaniu i zrozumieniu twojej oferty. Bardzo możliwe, że twoja konkurencja handluje podobnymi lub tymi samymi produktami.

Odpowiednia prezentacja produktu na stronie zaspokoi potrzeby kupujących i sprawi, że nie będą musieli poszukiwać dalszych informacji w innych miejscach. Zwiększa to prawdopodobieństwo dokonania zakupu u ciebie.

Dropshipping i opisy od producentów

Prowadzisz sprzedaż na sklepie internetowym w modelu dropshipping? Bądź w gotowości na zmiany. To dobry i ciekawy model, musisz się jednak liczyć z tym, że opisy dostarczane przez producentów nie są unikatowe. Korzystają z nich często dziesiątki sklepów.

Ze względu na algorytm Panda wprowadzony przez Google, w wynikach wyszukiwania zdecydowanie niższe pozycje otrzymują strony posiadające zduplikowane oraz nieunikalne treści, które Google znalazł na innych stronach WWW. Z tego powodu pamiętaj, aby tworzyć własne opisy produktów lub parafrazować te istniejące.

Jednolite i spójne opisy produktów

Pamiętaj, żeby opisy produktów były spójne i jednolite. Klient nie może mieć wrażenia, że nagle znalazł się na zupełnie innej stronie, na której opisy pisała całkowicie inna firma. Struktura opisów produktów w sklepie powinna być podobna.

Czy kopiować opisy produktów z Allegro?

Jeżeli to tylko możliwe, nie kopiuj również opisów z Allegro. Zazwyczaj są przygotowane w zupełnie innym stylu i wizualnie będą znacznie odbiegały od sklepu internetowego.

To nie tylko rzuca się w oczy, ale stwarza wrażenie braku profesjonalizmu i konsekwencji w działaniu na stronie.

Stosowanie ozdobników w opisie produktu

Jeśli chcesz wzbogacić wizualnie opisy zdjęć, warto używać niewielkich, wcześniej zaprojektowanych lub pobranych ikon, które pomogą wypunktować najważniejsze cechy produktu.

Dobrym rozwiązaniem jest też dodanie przy opisach najważniejszych produktów recenzję w formie wideo lub prezentacji na filmie opisującej korzystanie z produktu.

Sprzedawcy prześcigają się w sposobach dotarcia do klienta, warto przemyśleć różne metody wyróżnienia na tle konkurencji.

Częste pytania o produkcie w treści opisu

Ciekawym pomysłem jest również wprowadzenie najczęściej zadawanych pytań (FAQ) dotyczących danego produktu – zwłaszcza na dalszym etapie sprzedaży, gdy już zdobędziemy więcej doświadczenia.

Dodanie w opisie odpowiedzi na częste pytania dotyczące produktu, będzie nie tylko pomocne dla klientów, ale również pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie produktów i całego sklepu internetowego.

Przykłady dobrze opisanych produktów

W ramach podsumowania zawsze dobrze zerknąć na kilka dobrych przykładów. Poniżej prezentujemy kilka sklepów z ciekawie zaprezentowanymi oraz opisanymi produktami:

Warto zapamiętać!
W powyższym poradniku zostało wyjaśnione:
  • jakie są ważne elementy dobrego opisu?
  • dlaczego istotna jest świadomość swojej grupy docelowej?
  • dlaczego ważne są unikatowe opisy w sklepie internetowym?
  • jakie są dobre praktyki w tworzeniu opisów?
Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności