Wypróbuj za darmo

    Jak tworzyć opisy produktów?

    Dobry opis produktu zwiększa sprzedaż bezpośrednio w sklepie, ale również sprowadza do witryny więcej klientów z wyszukiwarki Google. Jest to jedno z najważniejszych zagadnień w e-handlu. Opłaca się poznać i stosować dobre praktyki tworzenia opisów.

    Forma przedstawienia asortymentu w sklepie internetowym ma znaczący wpływ na to czy przekonamy klienta do zakupów w naszym sklepie. Posiadając unikalne oraz wyczerpujące informacje na temat towaru zwiększamy liczbę indeksowanych stron naszego sklepu przez wyszukiwarki internetowe np. Google. To właśnie wyszukiwarki zwiększają ruch w naszym sklepie. Dlatego zadbajmy o to aby każdy produkt posiadał wyczerpujący opis.

    Sklep internetowy w odróżnieniu od tradycyjnego nie posiada ekspedienta który nas wysłucha oraz pomoże w wyborze przedmiotu spełniającego nasze oczekiwania.

    Nie wychodźmy z założenia, że skoro prowadzimy sprzedaż internetową i uważamy się za specjalistów od oferowanego asortymentu to klient w razie wątpliwości zapyta nas o poradę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient który nie znajdzie interesujących go informacji o produkcie, poszuka innego sklepu a do nas już nie wróci. Opis zastępuje sprzedawcę. Zróbmy więc z naszego sklepu miejsce, w którym doradzamy.

    Sprawdź, w jaki sposób możesz wykorzystać Sztuczną Inteligencję do tworzenia opisów produktów. Szczegóły znajdziesz tutaj.

    Poniżej przedstawimy kilka zasad, które w połączeniu z możliwościami oprogramowania Shoper dadzą Państwu wiedzę na temat sposobu wykonania atrakcyjnych dla klienta opisów.

    Nazwa produktu

    Pracę zacznijmy od przygotowania nazwy produktu. Dobra nazwa to taka, która pełni zarówno funkcję informacyjną dla klienta jak i poprawia wyniki wyszukiwania naszego sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Unikajmy podawania w nazwie zbyt wielu informacji technicznych, które mogą nawet odstraszyć klienta. Selekcjonujmy dane techniczne które są najbardziej istotne dla naszych klientów, bardziej szczegółowe informacje umieśćmy w opisie rozszerzonym towaru. Nazwa produktu ma znaczący wpływ na pozycjonowanie, ponieważ oprogramowanie sklepu rozpoznaje nazwę jako parametr TITLE. Jako przykład nieprawidłowej nazwy, posłużę się przykładem jednego z dysków twardych dostępnych w sklepach internetowych:

    WD Red WD20EFRX 2TB sATA III 64MB

    Nazwa jest zupełnie niezrozumiała i posiada za dużo informacji technicznych, tylko klienci zorientowani w temacie potrafią rozszyfrować co oznaczają poszczególne cyfry oraz skróty.

    Poprawiając nazwę w następujący sposób:

    Dysk Twardy Western Digital Red WD20EFRX 2TB

    Klient otrzymuje zrozumiałą informacje o tym co to za przedmiot, kto jest jego producentem oraz o najbardziej istotnym parametrze.

    Opis produktu

    Pamiętajmy że klient dokonuje zakupu w oparciu o zdjęcie, cenę oraz opis produktu. Opis może najdłużej zatrzymać klienta na danej stronie produktu.

    W zależności od oferowanego asortymentu, dostosujmy liczbę informacji, którą chcemy przekazać klientowi. Unikajmy informacji technicznych, skupmy się na najważniejszych informacjach.

    Korzystajmy tylko i wyłącznie z ze sprawdzonych informacji na temat asortymentu, najlepiej bezpośrednio od producenta lub z prasy branżowej. W oparciu o pewne dane na temat towaru przygotujmy własne, unikalne opisy. Nigdy nie kopiujmy ich z innych źródeł.

    W wielu dziedzinach specyfikacja techniczna jest bardzo ważna dla klienta, weryfikujmy informacje dostarczone przez producenta. Jeżeli dla naszego klienta jest ważna np. waga przedmiotu, podajmy w przy produkcie wagę wg producenta oraz wagę rzeczywistą.

    Pamiętajmy że trafią do nas klienci zarówno znający branżę jak i osoby początkujące lub starsze dla których wiele nazw może być niezrozumiałych. Przygotowując opis zróbmy go z myślą właśnie o klientach, którzy są nowi w oferowanej przez nas branży. Nie zamykajmy się na nowych klientów nawet jeżeli oferujemy asortyment z najbardziej niszowej dziedziny.

    Piszmy w sposób prosty i zrozumiały dla każdego. Zwróćmy również uwagę na grupę docelową naszego asortymentu, dostosowując do niej opisy. W sytuacji, gdy nasz asortyment adresowany jest do ludzi młodych, unikajmy oficjalnych sformułowań. Jeżeli jakiś produkt posiada nazwę potoczną, użyjmy jej w opisie. Jeżeli w opisach występują jednostki miar, dostosujmy je do kraju w którym sprzedajemy, dodatkowo możemy również umieścić przeliczenie na inne jednostki. Sprawdzajmy dokładnie pisownię i unikajmy błędów w opisach.

    Piszmy językiem korzyści, edukujmy klienta w jaki sposób dana cecha towaru może być dla niego przydatna. Jako przykład podam opis pojemności jednej z baterii do komputerów przenośnych dostępnych w sklepach:

    POJEMNOŚĆ – 5200mAh
    – taki opis cechy zostanie zrozumiały tylko przez klientów znających branżę, laik najprawdopodobniej nie dostrzeże korzyści z wyboru produktu posiadającego taką cechę.

    Tą samą cechę można opisać w sposób zrozumiały dla każdego klienta, np:

    Dzięki powiększonej pojemności baterii do 5200mAh, czas pracy zwiększy się z dwóch do nawet czterech godzin.

    Oprogramowanie Shoper daje możliwość redagowania opisów za pomocą edytora html, dzięki któremu mamy możliwość zmieniać rozmiar i kolor czcionek, pogrubiać i pochylać tekst a także wstawiać obiekty graficzne oraz filmy np. z serwisu YouTube. Nie bójmy się korzystać z tych możliwości. Starajmy się sformatować opis w sposób przyjazny i atrakcyjny wizualnie dla klienta. Zmieniajmy rozmiar lub grubość czcionki w nagłówkach, stosujmy akapity. Unikajmy dużych bloków tekstu aby nasz klient nie zniechęcił się podczas ich czytania.

    Przykład zastosowania formatowania tekstu

    Służmy klientowi dobrą radą, napiszmy kilka słów od siebie. Niech klient wie że znamy oferowane przez nas produkty oraz ich zastosowanie a także ewentualne ograniczenia w ich stosowaniu.

    Jeżeli nasz produkt korzysta z jakichś technologii np. w przypadku sprzętu elektronicznego, opiszmy ją nawet w skrócie dodając także logo danej technologii (np. bluetooth, dvd) oraz korzyści wynikające z korzystania z niej.

    Podajmy dokładną zawartość opakowania – jeżeli oferowany przez nas przedmiot nie posiada polskiej instrukcji obsługi, baterii lub jakiegoś elementu koniecznego do uruchomienia napiszmy o tym.

    Jeżeli posiadamy dodatkowe materiały na temat produktu np. tabelę lub instrukcję w formacie pdf, umieśćmy je przy produkcie. Oprogramowanie Shoper daje możliwość wstawiania zdjęć w opisie oraz plików do pobrania.

    Zdjęcie produktu

    Zdjęcie produktu jest elementem, którego nie możemy pominąć, nawet w przypadku najbardziej oczywistych i popularnych produktów. Pamiętajmy o tym, aby zdjęcia prezentowały produkt w korzystny sposób.

    Zdjęcie jest wizytówką nie tylko produktu, ale również samego sklepu.

    Jeżeli decydujemy się wykonywać zdjęcia samodzielnie, róbmy je na jednolitym tle w podobnej perspektywie. Na zdjęciach dodajmy znak wodny z adresem lub logiem naszego sklepu. Może zdarzyć się tak, że wykonane przez nas zdjęcie zostanie wykorzystane (podlinkowane) np. na forach internetowych. Internauci widząc na zdjęciu interesujący ich produkt oraz adres sklepu internetowego powinni do nas trafić.

    Jeżeli nie mamy możliwości wykonania zdjęcia samodzielnie a to które posiadamy nie prezentuje najlepiej naszego produktu, spróbujmy poddać je lekkiej obróbce w programie graficznym. Nie musimy posiadać dużej wiedzy w tej dziedzinie, ponieważ często wystarczy samo usunięcie tła odciągającego uwagę lub drobny retusz produktu, który chcemy pokazać.

    Jako przykład użyję zdjęcia budzika z funkcją mp3 przed obróbką graficzną – poniżej przykładowe zdjęcie przed oraz po poprawkach w programie graficznym, dodatkowo dodany został znak wodny z adresem www


    Na zdjęciach mamy również możliwość pokazania zawartości całego opakowania

    Jeżeli posiadamy zdjęcia od producenta, a mimo to chcielibyśmy pokazać jakiś detal produktu, który jest na nim niewidoczny, zróbmy zdjęcie takiego detalu. Zdjęcia możemy wstawiać także w opisie rozszerzonym produktu, umieszczając je np. naprzemiennie z tekstem.

    Pamiętajmy o tym że każdego dnia otwiera się wiele sklepów internetowych, mogą to być również sklepy oferujące podobny asortyment. Konkurencja może mieć również zbliżone ceny, a także zdjęcia towaru od tego samego producenta co my. Pracując nad wyczerpującymi opisami mamy możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji oraz pokazania się w roli eksperta.

    Do pracy nad opisami powinniśmy wracać nawet gdy produkt jest już od dłuższego czasu w naszym sklepie. Wyczerpujące opisy przyczynią do lepszego prosperowania, a także do polecania przez klientów naszego sklepu internetowego. Posiadając wyczerpujące opisy oraz przejrzyste specyfikacje produktów, nasz sklep może być cytowany na różnych forach internetowych, dzięki czemu nasz sklep może stać się wiarygodnym źródłem informacji na temat branży w której prowadzimy sprzedaż.

    Przetestuj sklep internetowy
    Shoper przez 14 dni za darmo

    Podając maila akceptujesz Regulamin i Politykę Prywatności