Konfiguracja Google Analytics 4
Spis treści:
Jak włączyć integrację z Google Analytics 4?
Jak w prosty sposób przejść z Universal Analytics na usługę Google Analytics 4?
Czym jest Google Analytics 4?
Usługa Google Analytics 4 to nowa, bezpłatna wersja narzędzia Google do analizy danych. Pozwala na zbieranie informacji o zachowaniach klientów w twoim sklepie internetowym, pochodzących z aplikacji (iOS / Android) i strony internetowej (lub stron internetowych jeśli posiadasz więcej sklepów) w ramach jednego panelu. Ujednolicone, zebrane dane pomogą ci w precyzyjnej analizie zachowań użytkowników i usprawnianiu ścieżek zakupowych klientów. Działanie Google Analytics 4 opiera się na eventach (czyli określonych zdarzeniach), a nie na sesjach branych pod uwagę w starszym narzędziu Universal Analytics.
Aby aktywować integrację z Google Analytics 4, należy uruchomić usługę na tej stronie.
Jak włączyć integrację z Google Analytics 4
Przygotuj identyfikator pomiaru dostępny w panelu usługi Google Analytics 4 w zakładce Administracja > Usługa > Strumienie danych
Wybierz strumień Internet i skopiuj indywidualny identyfikator pomiaru widoczny w prawym górnym rogu w formacie G-XXXXXXXXXX
W panelu administracyjnym sklepu:
- Przejdź do zakładki Dodatki i integracje > Inne integracje
- Odszukaj Google Analytics 4, a następnie kliknij KONFIGURUJ
- Zaznacz Aktywność i w polu Identyfikator pomiaru Google Analytics 4 wklej własny identyfikator pomiaru skopiowany z panelu Google Analytics 4 w formacie G-XXXXXXXXXX
Opcjonalnie możesz skorzystać z przesyłania danych za pomocą Google Tag Managera. Jest to alternatywny sposób połączenia konta Google Analytics ze sklepem Shoper. Nie należy używać obu jednocześnie ponieważ może to wypływać negatywnie na jakość danych przesyłanych ze sklepu do Google Analytics. - ZAPISZ zmiany u dołu strony
Od tego momentu kod umieszczany jest na stronach sklepu i zaczyna zbierać dane.
UWAGA: Zalecamy śledzenie równoległe
Jeżeli do tej pory dane pochodzące z twojego sklepu zbierał Universal Analytics (poprzednia wersja Google Analytics), zalecamy włączenie Google Analytics 4 i zbieranie danych za pomocą obydwu usług jednocześnie. Ze względu na inny format i sposób prezentacji danych, ich eksport z Universal Analytics do Google Analytics 4 nie jest możliwy. Śledzenie równoległe pozwala na poznanie nowej usługi bez utraty dotychczas zebranych danych. Zalecamy równoległe zbieranie danych, aż do momentu wycofania starszej wersji usługi Google Analytics.
Jak w prosty sposób przejść z Universal Analytics na usługę Google Analytics 4?
Google chcąc maksymalnie ułatwić użytkownikom przeniesienie usług, udostępnił „Asystenta konfiguracji usługi Google Analytics 4„. Aby z niego skorzystać, skorzystaj z poniższej instrukcji.
- Przejdź do swojego dotychczasowego konta Universal Analytics, a następnie kliknij „Administracja” w lewym dolnym rogu panelu
- W kolumnie „Usługa” wybierz „Asystenta konfiguracji usługi w Google Analytics 4”
- Następnie w opcji „Chcę utworzyć nową usługę w Google Analytics 4” kliknij przycisk „Zacznij”
- W kolejnym roku potwierdź utworzenie usługi, klikając w „Utwórz i kontynuuj”
- W tym momencie nowa usługa Google Analytics 4 została utworzona. Aby dokończyć konfigurację, kliknij w przycisk „Przejdź do usługi w GA4„
- W sekcji „Gromadzenie danych” kliknij w strzałkę obok „Zbieraj dane witryny i aplikacji„, a następnie „Zarządzaj strumieniami danych„
- Wybierz usługę, którą przed momentem została utworzona
- W tym miejscu zostanie wygenerowany unikalny dla Ciebie „Identyfikator pomiaru„, skopiuj go, a w sklepie Shoper wklej w specjalnie przygotowanej do tego integracji, którą omówiliśmy w pierwszej części tego artykułu.
Instrukcję przeniesienia usługi na Google Analytics 4 omówiliśmy także w poniższej wideo instrukcji
.
Lista zdarzeń przesyłanych w ramach integracji z Google Analytics 4
Integracja przesyła do Google Analytics 4 poniższe typy zdarzeń e-commerce, czyli inaczej mówiąc rodzaje interakcji klientów sklepu z treścią sklepu:
Zdarzenie | Wywoływane | Przekazywane do GA4 parametry zdarzeń |
add_payment_info | gdy użytkownik przesyła informacje o płatności. | coupon, currency, items, payment_type oraz value |
add_shipping_info | gdy użytkownik przesyła informacje o dostawie. | coupon, currency, items, shipping_tier oraz value |
add_to_cart | gdy użytkownik dodaje pozycje do koszyka. | currency, items oraz value |
add_to_wishlist | gdy użytkownik dodaje pozycje do listy życzeń. | currency, items oraz value |
begin_checkout | gdy użytkownik rozpoczyna proces płatności. | coupon, currency, items oraz value |
generate_lead | gdy użytkownik przesyła formularz lub prośbę o informacje. | value, currency |
purchase | gdy użytkownik finalizuje zakup. | affiliation, coupon, currency, items, transaction_id, shipping, tax oraz value (wymagany parametr) |
refund | gdy wystawiany jest zwrot. | affiliation, coupon, currency, items, transaction_id, shipping, tax oraz value |
remove_from_cart | gdy użytkownik usuwa pozycje z koszyka. | currency, items oraz value |
select_item | po wybraniu pozycji na liście. | items, item_list_name oraz item_list_id |
select_promotion | gdy użytkownik wybiera promocję. | items, promotion_id, promotion_name, creative_name, creative_slot oraz location_id |
view_cart | gdy użytkownik wyświetla zawartość koszyka. | currency, items oraz value |
view_item | gdy użytkownik wyświetla pozycję. | currency, items oraz value |
view_item_list | gdy użytkownik ogląda listę pozycji/ofert. | items, item_list_name oraz item_list_id |
view_promotion | gdy promocja jest wyświetlana użytkownikowi. | items, promotion_id, promotion_name, creative_name, creative_slot oraz location_id |
page_view | po każdym wczytaniu strony lub po zmianie stanu historii przeglądania przez aktywną witrynę. | page_location (adres URL strony) oraz page_referrer (adres URL poprzedniej strony) |
user_engagement | okresowo, gdy aplikacja działa na pierwszym planie. | engagement_time_msec |
view_search_results | za każdym razem, gdy użytkownik przeprowadzi wyszukiwanie w witrynie, na co wskazuje obecność parametru zapytania w adresie URL. | search_term i opcjonalnie q_ (gdzie zawiera dodatkowy gromadzony parametr zapytania, który określasz w ustawieniach zaawansowanych) |