Jak wyróżnić sklep internetowy?
Przetestuj dostępne funkcje i załóż darmowy sklep internetowy w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Sprawdź bezpłatnie i bez ograniczeń możliwości platformy Shoper.
Sklep jest za mało widoczny
Założenie nawet najbardziej użytecznego, pięknego i szybkiego sklepu internetowego nie załatwi sprzedaży. Czymś naturalnym, a jednak często traktowanym po macoszemu jest mądra inwestycja w marketing.
Mądra dlatego, że sprzedażowe komunikaty i ciągłe informowanie o promocjach i nowościach na dłuższą metę nie rozwinie twojej marki.
Zacznijmy więc od ważnego pytania – niezależnie od tego, czy już masz sklep, czy dopiero planujesz jego otwarcie:
Dlaczego klient ma kupić u ciebie, a nie konkurencji lub galerii handlowej?
Jeżeli nie umiesz znaleźć odpowiedzi na to pytanie lub jest nią wyłącznie niska cena – STOP! Uważnie się zastanów, sięgnij po kartkę i długopis i spisz swoje pomysły.
Wyróżnienie sklepu niskimi cenami
Dlaczego niska cena nie może być głównym wyróżnikiem sklepu?
Jeżeli sprzedajesz produkt oferowany również w innych sklepach lub działasz w modelu dropshipping, nie możesz wiecznie obniżać ceny i schodzić do zupełnie nieopłacalnych marż. Musisz założyć, że na rynku panują takie same ceny.
Zdecyduj się na świadome zarządzanie cenami oferowanych produktów oraz sporadyczne i przemyślane promocje. Produkty w niższych cenach warto dodać do wyświetlania w porównywarkach cenowych czy reklamie produktowej w Google.
Podczas ustalania cen produktów należy uwzględnić nie tylko marżę, ale finalny koszt pozyskania klienta.
Dopiero dodatkowymi wartościami i prezentowanymi korzyściami wynikającymi ze skorzystania z twojej oferty, możesz lojalizować klienta i skłaniać do dłuższego związania ze sklepem – przecież chodzi o budowanie biznesu w dłuższej i rozwojowej perspektywie.
Metody wyróżniania sklepu internetowego
Zaczniemy od wyróżników „technicznych” związanych bezpośrednio z procesem zamówienia i zamawianym produktem. Korzyści możemy komunikować w formie ikon na stronach produktów w sklepie internetowym.
Przykłady sklepów z dobrymi sposobami komunikowania wyróżników na ikonach:
- zapato.com.pl
- promil-lab.pl (po najechaniu na fiszkę Dlaczego my?)
- etrampoliny.pl
- zaciskowe.pl (belka z lewej strony)
- mpconcept.pl
Ikony to tylko przykład. Oczywiście możesz też zdecydować się na inne rozwiązania, np. dedykowane do tego celu banery reklamowe (slider), grafika w bocznym menu itd.
Poniżej prezentujemy listę ciekawych przykładów korzyści. Możesz rozważyć ich wprowadzenie w swoim sklepie (wszystkich lub tylko wybranych).
Pamiętaj, że ich wdrożenie i zakomunikowanie to jeszcze nie wszystko. Dodanie przemyślanych korzyści do sklepu internetowego są tylko jednym z elementów strategii marketingowej.
- Darmowa dostawa na cały asortyment,
- Darmowa dostawa od 100 zł,
- Fachowa pomoc 24/7,
- Szybka wysyłka w 24 h,
- Produkt ekologiczny,
- Produkt polski,
- Unikatowe produkty,
- Nie znajdziesz nigdzie indziej!
- Od 5 lat na rynku,
- 99% klientów nas poleca,
- 100 wyjątkowych produktów w ofercie,
- Ręcznie wykonane,
- Pakowane z czułością,
- Najnowsze trendy,
- Bezpłatny zwrot aż do 30 dni,
- 5% rabatu na pierwsze zakupy,
- 5% zniżki z kodem rabatowym PROMO5,
- 20 zł za zapis do newslettera.
Nie zapomnij o jasnym przekazie przy prezentacji korzyści – klient nie będzie poświęcać czasu, aby doszukiwać się najważniejszych informacji na stronie, aby zrozumieć co autor miał na myśli.
- stosuj proste i krótkie komunikaty,
- wyróżnienie najważniejszych cech sklepu umieszczaj w dobrze widocznych miejscach.
W miarę rozwoju e-commerce klienci powoli przestają traktować niektóre elementy jako wyróżnik – stają się one powszechną koniecznością dla każdego sklepu internetowego (np. zróżnicowane formy płatności).
Przykłady innych zagadnień technicznych, które są ważne dla sklepu, ale nie zawsze nadają się na komunikowanie w postaci dodatkowej grafiki / ikony:
- przejrzysta i oryginalna szata graficzna,
- zróżnicowane formy dostawy,
- różne formy płatności,
- jasno wprowadzone atrybuty i warianty, pozwalające jak najszybciej wyszukać pożądane produkty,
- programy lojalnościowe,
- dodatkowe funkcjonalności np. możliwość zapisania koszyka czy czytelna prezentacja produktów powiązanych w koszyku,
- czytelne wyróżnienie rekomendacji od innych klientów,
- proste i przejrzyste menu.
Przykład wyróżnienia sklepu
Na poniższym obrazku prezentujemy przykład wyróżnionego sklepu internetowego, do którego łatwo możesz się odnieść:
Na powyższym przykładzie sklepu zastosowano kilka ważnych elementów, np.:
- piękne zdjęcie główne na stronie (Nie musi być twoje! Możesz skorzystać z darmowych banków zdjęć.),
- przejrzyste i czytelne menu kurtynowe,
- wyraźne wyróżnienie szczególnych okazji i nowości,
- zachęcanie do szybkiego zamówienia poprzez licznik u góry strony,
- wyraźne wezwanie do działania na głównym zdjęciu.
Wyróżniki omówione powyżej mogą być warte użycia przy niektórych przekazach marketingowych. Dodatkowo, gdy wydajesz budżet na działania promocyjne dobrze przygotowanego sklepu – z jasnymi wyróżnikami – jest mniejsza szansa, że przepalenie budżetu.
Wyróżnienie sklepu przez produkty
Pamiętaj, że produkt sam w sobie też może być wyróżnikiem – niezależnie od tego, czy jest twojej produkcji, czy np. od hurtowni.
Znalezienie niszy, asortymentu nietypowego i pożądanego przez wybraną grupę docelową, może być dobrym pomysłem na rozwój biznesu.
Wyróżnij sklep unikalnymi i pomocnymi treściami
Prócz cech, które są typowo „techniczne”, gdzie mogą być związane z procesem zamawiania w sklepie, nie możemy zapomnieć o innych ważnych elementach, które po wdrożeniu również pozwolą na wyróżnienie się na tle sklepów konkurencji.
Więcej informacji w artykule: Wartościowe treści w sklepie internetowym
Warto zapamiętać!
- jakie pytania zadać sobie przygotowując sklep na przyjęcie klienta?
- dlaczego cena zwykle nie może być głównym atutem sklepu?
- jakie kwestie związane z procesem zamówienia warto komunikować w sklepie?
- jakie są ciekawe przykłady wyróżnionych sklepów wraz z krótką analizą?