Jak złapać i nie wypuścić klienta z koszyka?

Ostatnia aktualizacja: 5 czerwca 2024

Problemami, które towarzyszą porzucanym koszykom, są np.: zbyt wysoka cena po doliczeniu kosztów dostawy, brak preferowanej opcji dostawy, wymóg rejestracji, zbyt mała ilość informacji o produkcie, zbyt trudny i za długi proces zakupowy, brak poczucia bezpieczeństwa, brak menu nawigacyjnego w koszyku, niejasna polityka zwrotów i reklamacji, brak możliwości edycji produktów w koszyku, brak responsywnego szablonu graficznego i wiele innych.

Zastosowanie prostych metod umożliwia znaczne zniwelowanie procenta porzuconych koszyków.

Koszyk i lejek sprzedażowy w sklepie internetowym

Z pozoru błaha rzecz, do której często jako administratorzy nie przywiązujemy większej uwagi jest tak naprawdę kluczowym elementem całego lejka sprzedażowego.

Dlaczego? Ponieważ jest ostatnim elementem ścieżki zakupowej i może zniweczyć kawał dobrej roboty włożonej wcześniej w konfigurację sklepu i oferty. To także etap, na którym użytkownik jest najbardziej  „wrażliwy” i każda rzecz, która wzbudzi jego wątpliwości może spowodować przerwanie procesu zakupowego, czyli porzucenie koszyka.

Absolutnie koniecznym jest, aby koszyk był wyraźnie wyeksponowany w twoim sklepie. Standardem jest prawy górny róg i nie ma co tutaj się wyróżniać na tle konkurencji, ponieważ takie są po prostu przyzwyczajenia użytkowników.

Z doświadczenia wiemy, że optymalizacja procesów na poziomie koszyka może znacznie poprawić współczynnik realizacji zakupu. Dlatego jeżeli poważnie myślisz o twoim e-sklepie dokładnie przeczytaj i przeanalizuj ten artykuł.

Lejek sprzedażowy to proces sprzedaży podzielony na kilka etapów, w którym na każdym następnym zostaje mniej potencjalnych kupujących (ale bardziej wyselekcjonowanych i z większym prawdopodobieństwem zakupu), przez co przypomina kształt lejka.

Dlaczego koszyki są porzucane przez klientów?

Przy porzucaniu koszyków nasuwa się zawsze jeden wniosek: jeżeli klient dodał już produkty do koszyka zrób wszystko żeby popędził do kasy i sfinalizował zakup!

Jakie są główne przyczyny zjawiska porzucania koszyków? Sprawdź poniższy artykuł opisujący zalecenia, które pomagają zwiększyć skuteczność koszyków:.

Jak zbadać skuteczność mojego koszyka?

Ok, skoro już wiesz jak zapobiegać najpopularniejszym przyczynom porzucania koszyka, możesz teraz zastosować podane rozwiązania w praktyce. Wcześniej jednak sprawdź jak wygląda obecny stan rzeczy – być może nie ma nic do poprawy.

Na naszym uniwersytecie pisaliśmy już artykuł na temat zachowania na etapie realizacji, gdzie dokładnie opisaliśmy temat konfiguracji narzędzia Google Analytics do monitorowania poszczególnych etapów realizacji koszyka. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś zajmij się tym jak najszybciej bo bez wyników badań ciężko o skuteczną diagnozę.

Kiedy system będzie zbierał poprawnie dane, zobaczysz widok podobny do tego poniżej (poniższe etapy koszyka w GA pochodzą ze sklepu na platformie Shoper):

Etapy koszyka w Google Analytics dla sklepu Shoper
Rys 1. Przykład analizy etapów koszyka (Google Analytics) w sklepie internetowym Shoper.
Etapy koszyka w Google Analytics dla sklepu Shoper
Rys 1. Przykład analizy etapów koszyka (Google Analytics) w sklepie internetowym Shoper.

Na podstawie tych danych testuj różne rozwiązania i badaj efekty ich zastosowania.  

Dobre praktyki do zastosowania w koszyku

Poniżej zamieszczamy kilka przykładów z poprawnie skonfigurowanymi etapami w koszyku (pochodzą ze sklepów na platformie Shoper).  

Etap 1 – dodanie produktu do koszyka

Pierwszy etap koszyka w sklepie Shoper
Rys 2. Przykład pierwszego etapu koszyka w sklepie internetowym Shoper.
Pierwszy etap koszyka w sklepie Shoper
Rys 2. Przykład pierwszego etapu koszyka w sklepie internetowym Shoper.

Czerwoną ramką jest tu zaznaczone 5 elementów wspomnianych w kolumnie rozwiązań:

  • kilka formy dostawy,
  • zróżnicowane formy płatności,
  • informacja o kwocie od której obowiązuje darmowa przesyłka,
  • licznik darmowej dostawy,
  • jasna informacja o czasie potrzebnym przedsiębiorcy na wysłanie towaru.

Etap 2 – po kliknięciu „Zamawiam

Drugi etap w koszyku sklepu internetowego Shoper
Rys 3. Przykład drugiego etapu koszyka w sklepie Shoper.
Drugi etap w koszyku sklepu internetowego Shoper
Rys 3. Przykład drugiego etapu koszyka w sklepie Shoper.

Czerwoną ramką zaznaczone są 2 elementy wymienione w kolumnie rozwiązań:

  • menu nawigacyjne w koszyku, gdzie użytkownik widzi wyraźnie na którym kroku jest obecnie oraz w każdej chwili może powrócić do wcześniejszego po prostu klikając w niego,
  • umożliwione zakupy bez rejestracji (absolutny priorytet na dzisiejsze standardy).

Na platformie Shoper przy zakupach bez rejestracji wymagane jest zaledwie 7 pól obowiązkowych do wypełnienia.

Etap 3 – podsumowanie

Przykład trzeciego etapu w koszyku sklepu Shoper
Rys 4. Przykładowy trzeci etap koszyka (podsumowanie) w sklepie internetowym Shoper.
Przykład trzeciego etapu w koszyku sklepu Shoper
Rys 4. Przykładowy trzeci etap koszyka (podsumowanie) w sklepie internetowym Shoper.

Czerwoną ramką zaznaczone są 2 elementy wymienione w kolumnie rozwiązań:

  • podsumowanie najważniejszych informacji dot. produktu, formy dostawy i płatności
  • kwota ostateczna do zapłaty.

Etap 4 – potwierdzenie

Przykład czwartego etapu koszyka w sklepie internetowym Shoper
Rys 5. Przykładowy czwarty etap (potwierdzenie) w koszyku sklepu Shoper.
Przykład czwartego etapu koszyka w sklepie internetowym Shoper
Rys 5. Przykładowy czwarty etap (potwierdzenie) w koszyku sklepu Shoper.

Z pozoru błahy ale w istocie bardzo ważny element wpływający na ostateczne doświadczenia użytkownika wynikające z zakupów w twoim sklepie.

Należy poinformować w nim użytkownika, czego powinien się spodziewać (np. mail z potwierdzeniem zamówienia) oraz w przypadku wysyłki kurierskiej, że może ją śledzić na stronie operatora logistycznego.

Mimo zachowania najlepszych praktyk nigdy nie zniwelujesz porzuconych koszyków do zera. Możesz jednak prostymi sposobami znacznie zwiększyć szansę na dokończenie transakcji oraz zwiększyć zyski w sklepie.

Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności