Kompendium wiedzy o domenach

Artykuł podzielony jest na następujące sekcje:

  1. Czym jest domena?
  2. Czym jest sub-domena?
  3. Co to jest DNS?
  4. Co to są rekordy domeny, jakie są typy rekordów i do czego służą poszczególne typy rekordów domen?
  5. Pod jakim adresem powinien znajdować się sklep internetowy (jak wybrać domenę)?
  6. Jak od nas kupić domenę i z jakimi kosztami jest to związane?
  7. Jak podłączyć domenę pod sklep?
  8. Problemy wynikające z nieprawidłowej konfiguracji domeny
  9. Poczta we własnej domenie
  10. Dodatkowe strony internetowe w domenie sklepu

CZYM JEST DOMENA?

Domena internetowa (adres internetowy) – pozwala na określenie twojej tożsamości lub twojej działalności w sieci. Dodatkowo pozwala na definiowanie dodatkowych usług w ramach wybranego adresu, np. adres poczty elektronicznej. Z definicji jest to ciąg nazw systemu Domain Name Serwer (DNS) wykorzystywany w internecie, składający się z nazwy oraz końcówki np. shoper.pl Nazwa domeny może być dowolna jeśli tylko jest niezarejestrowana przez inną osobę lub firmę, natomiast rozszerzenie należy wybrać z dostępnych u danego rejestratora domen. Na polskim rynku dostępne są u każdego rejestratora domen końcówki .pl i com.pl.
Do czego można wykorzystać domenę?

Z domeną możemy powiązać wiele użytecznych usług, do najpopularniejszych należą:

  • Adres strony internetowej, sklepu, bloga itp. np.: twojafirma.pl
  • Konta pocztowe: sklep@twojafirma.pl
  • Sub-domeny, np.: blog.twojafirma.pl
  • Konta FTP: daje możliwość zarządzania plikami umieszczonymi na serwerze

Oznaczenia .pl, .com.pl, itp.

Domenę możemy zakupić z różnymi rozszerzeniami. Najpopularniejsze rozszerzenia na rynku polskim to .pl i .com.pl. Nasza domena może mieć bardziej regionalny charakter jeśli wybierzemy końcówkę dla naszego miasta np. .krakow.pl. Jeśli grupą docelową są nie tylko osoby z Polski, warto zastanowić się nad domeną z końcówką .eu lub .com. Do często używanych rozszerzeń należą także:

  • .org – dla organizacji
  • .net – głównie dla firm związanych z siecią Internet
  • .edu – dla instytucji edukacyjnych

CZYM JEST SUB-DOMENA?

Sub-domena – adres internetowy utworzony w ramach zakupionej domeny. Adres sub-domeny jest zakończony w każdym przypadku nazwą domeny. Na przykład dla domeny shoper.pl, można utworzyć dodatkowe adresy:

  • demo.shoper.pl – sub-domena utworzona na potrzeby wersji demo
  • blog.shoper.pl – sub-domena utworzona na potrzeby bloga

Każdy właściciel domeny ma możliwość tworzenie sub-domen we własnym zakresie lub za pośrednictwem działu obsługi klienta firmy hostingowej i/lub rejestratora domen.

CO TO JEST DNS?

Domain Name System – w polskim tłumaczeniu system nazw domenowych. DNS identyfikuje nazwy domen internetowych i ich powiązania z adresami IP, zamienia adresy (nazwy domen) ogólnie znanych np. shoper.pl na adresy IP obowiązujące w sieciach komputerowych np. 62.129.244.68. Z technicznego punktu widzenia jest to system protokółów, serwerów i usług które obsługują bazę danych adresów sieciowych.

CO TO SĄ REKORDY DOMENY, JAKIE SĄ TYPY REKORDÓW I DO CZEGO SŁUŻĄ POSZCZEGÓLNE TYPY REKORDÓW DOMEN?

Z usługą domeny powiązanych jest wiele usług, które domyślnie działają w ramach jednego serwera. Rekordy domeny dają nam możliwość szczegółowej konfiguracji tych usług. Dzięki konfiguracji rekordów możemy przekierować wybraną usługę na inny serwer.

Rekord A

rekord hosta, jest to główny rekord systemu DNS. Łączy ze sobą domenę lub sub-domenę z adresem IP. Jeśli zmienimy tylko rekord A domeny na wybrany adres IP serwera zewnętrznego, zachowamy na obecnym serwerze możliwość korzystania ze wszystkich innych usług (poczta, FTP, itd.).

Rekord MX

rekord wymiany poczty, z ang. Mail Exchange. Jeśli nie chcemy korzystać z usługi poczty na serwerze gdzie utrzymujemy domenę, możemy za pomocą rekordu MX przekierować pocztę na inny serwer. W niektórych przypadkach dodajemy nawet kilka rekordów MX .Jeśli wiadomości nie można dostarczyć za pomocą rekordu o pierwszym priorytecie, używany jest rekord o drugim priorytecie, itd. Dla każdej domeny istnieje możliwość zdefiniowania zewnętrznego serwera obsługującego pocztę elektroniczną. Konfiguracja taka polega na dodaniu/zmianie rekordu MX do wpisów domeny.

Rekord SOA

Start of Authority – w tym rekordzie zapisane są dane identyfikujące domenę.

Rekord NS

ang. name server – są to rekordy serwerów nazw. Określają, które serwery będą przekazywać informacje DNS domeny. Dla każdej domeny muszą być zdefiniowane dwa rekordy NS. Najczęściej są to rekordy NS podstawowego i pomocniczego serwera nazw. Rekordy NS są aktualizowane u rejestratora domeny/firmy hostingowej, a ich aktualizacja zaczyna obowiązywać po około 24-72 godzinach.

Rekord CNAME

alias do innego hosta. Rekordy CNAME, czyli rekordy nazw kanonicznych (ang. canonical name) są aliasami rekordów A. Wariant ten jest wykorzystywany w przypadku chęci przekierowania określonych wywołań na innego hosta. Dla każdego rekordu CNAME można wybrać alias i hosta. Rekordy CNAME stosuje się między innymi do konfiguracji aliasu dla domen z prefiksem www, aby wpisanie adresu zarówno z prefiksem www jak i bez niego powodowało wyświetlenie tej samej strony WWW.

POD JAKIM ADRESEM POWINIEN ZNAJDOWAĆ SIĘ SKLEP INTERNETOWY (JAK WYBRAĆ DOMENĘ)?

Nowa domena

W przypadku zakupu nowej domeny należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Domena jest ważną częścią marki, warto aby adres był łatwy do zapamiętania i kojarzył się z profilem działalności. Domena nie powinna zawierać polskich znaków, nie powinna zawierać również “24”, “online”, “e-“, itp., oraz znaków niedozwolonych. Dozwolona ilość znaków 3-63.

Domena już istnieje

W przypadku posiadania własnej domeny istnieje możliwość podpięcia jej pod sklep. Rejestrator domeny powinien udostępnić w swoim panelu opcje konfiguracyjne dla domeny, pozwalające zmienić jej adresy serwerów DNS co będzie skutkować wyświetlaniem się sklepu pod naszym adresem.

Tworzenie sub-domeny

W przypadku posiadania domeny, można utworzyć sub-domenę i podpiąć ją pod sklep. W panelu zarządzania domeną lub za pośrednictwem działu obsługi klienta w firmie hostingowej/rejestratora domeny, powinna być możliwość utworzenia sub-domeny.

JAK OD NAS KUPIĆ DOMENĘ I Z JAKIMI KOSZTAMI JEST TO ZWIĄZANE?

Nową domenę można wykupić (zarejestrować) w naszej firmie na kilka sposobów.
Najłatwiej podczas zakładania i zakupu sklepu w dowolnym pakiecie. W tym przypadku jest możliwość samodzielnego sprawdzenia dostępności wybranego adresu z końcówkami .pl i .com.pl. W każdej chwili, także po uruchomieniu sklepu, domenę można kupić bezpośrednio z panelu sklepu Shoper. A także poprzez kontakt z naszym działem obsługi klienta.

  1. Przejdź do Konfiguracja > Hosting > Domeny
  2. Wybierz przycisk “kup nową domenę”
  3. Wybierz licencję sklepu dla której ma zostać zakupiona domena
  4. Wprowadź nazwę domeny, którą chcesz zarejestrować
  5. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami, aby zakończyć proces zakupowy.

Rejestracja wolnej domeny

Po rejestracji domeny, adres jest własnością osoby, na którą został zarejestrowany. Właściciel domeny ma możliwość dowolnego rozporządzania domeną również w sensie formalnym. Domenę można sprzedać innemu właścicielowi (cesja domeny) lub domenę można przenieść do innego rejestratora domen (innej firmy która zajmuje się obsługą domen).

Zakup zajętej domeny

Zakup zajętej (zarejestrowanej przez inny podmiot) domeny. W sieci istnieje pojęcie giełdy domen, jest to serwis za pośrednictwem którego możemy zakupić od obecnego właściciela domenę. Wszystkie większe firmy które zajmują się obsługa i rejestracją domen prowadza swoje giełdy. Przykłady:
https://home.pl/gielda?promoted=1,
https://www.nazwa.pl/gielda-domen/,
http://premium.pl/gielda/. Na giełdzie można wykupić domenę od obecnego właściciela, trzeba jednak pamiętać że w większości przypadków cena będzie wyższa niż w przypadku zakupienia wolnej domeny. Druga możliwość zakupienia zajętej domeny, to bezpośredni kontakt z właścicielem domeny. Dane właściciela są możliwe do odnalezienia dzięki serwisom które udostępniają informacje WHOIS. Np.
http://www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl czy też bardziej zaawansowane
http://mxtoolbox.com.

Przedłużanie ważności domeny

Rejestracja domeny zapewnia roczne utrzymanie domeny. W przypadku większości domen oferowane są promocje, dzięki którym utrzymanie domeny w pierwszym roku nie wiąże się wysokimi kosztami. Aby zapewnić ciągłość działania sklepu lub strony internetowej, należy pamiętać o przedłużeniu domeny (u większości dostawców powinny przychodzić powiadomienia). Jeśli nie uda się przedłużyć domeny w terminie, domena wygasa i wszystkie związane z nią usługi nie są aktywne (strony internetowe, poczta, konta FTP itd.) Polskie domeny można przedłużyć do 14 dni od wygaśnięcia domeny, następnie domena jest blokowana losowo na 1-5 dni (w tym czasie nie można odnowić ani zarejestrować domeny. Po zakończeniu okresu blokowania domena trafia do puli domen wolnych i jest dostępna do rejestracji dla wszystkich.

JAK PODŁĄCZYĆ DOMENĘ POD SKLEP?

Domena w Dreamcommerce S.A.

Jeśli wykupiłeś domenę w Dreamcommerce S.A. (shoper.pl) domena zostanie podpięta przez dział obsługi klienta pod sklep do 24 godzin od zaksięgowania wpłaty.

Konfiguracja domeny w nazwa.pl

Przejdź do panelu administracyjnego sklepu. Następnie należy przejść do zakładki Konfiguracja > Hosting > Domeny. Po naciśnięciu przycisku “dodaj domenę” skopiuj lub zanotuj informacje n która dostępna jest pod znakiem zapytania. Następnie wpisz nazwę posiadanej domeny i kliknij zapisz. W przypadku posiadania domeny w serwisie nazwa.pl (netart.pl) należy zalogować się do panelu zarządzania domeną w prawym górnym logu. Następnie należy przejść do zakładki Twoje usługi > Domeny i wybrać opcje “konfiguracja” przy nazwie domeny która ma zostać podpięta pod sklep. Są dwie możliwości podpięcia domeny pod sklep.

Przekierowanie DNS

W zakładce Zewnętrzne serwery DNS należy podać adresy DNS serwera na którym znajduje się sklep. W przypadku Licencji abonamentowych: ns1.dcsaas.net ns2.dcsaas.net W przypadku Licencji samodzielnych (dożywotnich) umieszczonych na naszym serwerze: ns1.hostingplus.pl ns2.hostingplus.pl Zgodnie z przykładem po wpisaniu adresów DNS kliknij opcje “zmień”.

Przekierowanie na adres IP (zmiana rekordu A)

Wybierz opcje Zaawansowana konfiguracja DNS Następnie wpisz IP naszego serwera w polu pokazanym na przykładzie: Adres IP serwera w przypadku posiadania Licencji abonamentowych: 46.41.159.221 Jeśli posiadasz Licencję samodzielną skontaktuj się z działem obsługi klienta.

Dodanie domeny w panelu administracyjnym sklepu

Przejdź do panelu administracyjnego sklepu. Następnie należy przejść do zakładki Konfiguracja > Hosting > Domeny. Po naciśnięciu przycisku “dodaj domenę” skopiuj lub zanotuj informacje n która dostępna jest pod znakiem zapytania. Następnie wpisz nazwę posiadanej domeny i kliknij zapisz. W przypadku posiadania domeny w home.pl należy kliknąć na stronie home.pl w panel w prawym górnym rogu i zalogować się do panelu zarządzania usługami. Następnie należy wybrać swoją domenę i kliknąć “konfiguruj”.

Domena u innego operatora

Jeżeli zarejestrowałeś domenę w innej firmie niż podaliśmy w punkcie 7 przejdź na stronę internetową usługodawcy u którego zakupiłeś domenę. Informacje na temat zmiany konfiguracji domeny powinny znajdować się w dziale pomocy, warto również skontaktować się z działem obsługi klienta (telefonicznie lub przez formularz kontaktowy). Kontaktując się z zapytaj w jaki sposób możesz zmienić konfigurację swojej domeny tak by mogła wskazywać na twój sklep.

PROBLEMY WYNIKAJĄCE Z NIEPRAWIDŁOWEJ KONFIGURACJI DOMENY

Poczta nie dochodzi, przychodzi do mnie wiadomości zwrotne

Jeśli poczta nie dochodzi do adresata lub właściciela skrzynki w pierwszej kolejności należy zorientować się czy nadawca takiej wiadomości czasem nie otrzymuje wiadomości zwrotnej wysyłanej automatycznie przez serwer pocztowy w określonych przypadkach. Poniżej znajdują się 4 główne powody dlaczego wiadomość nie mogła zostać dostarczona:

  • unroutable address – adres nie istnieje (zazwyczaj błąd w adresie lub literówka) lub nie jest dostępny w danym momencie (np. jeśli domena nie został opłacona)
  • mailbox full/mailbox quota exceeded – skrzynka przepełniona, konto adresata wymaga usunięcia wiadomości ponieważ dostępna przestrzeń jest wykorzystana.
  • the attachment size exceeds the allowable limit – załącznik przekroczył limit dopuszczalny przez serwer nadawcy
  • spamcannibal lub podobne nazwy – serwer nadawcy znajduje się na spam liście uwzględnianej przez serwer odbiorcy, w związku z tym wiadomość nie może zostać przyjęta.

Jeśli w wiadomości zwrotnej znajduje się inny powód należy skontaktować się z administratorem serwera obsługującego pocztę. Możesz również poszukać informacji samodzielnie w Google podając kod błędu.

Przekierowania

Jeżeli na zewnętrznym serwerze ma zostać realizowana wysyłka mailowa za pomocą naszego serwera pocztowego oraz innych, to w rekordzie SPF należy umieścić następującą wartość:

include:_spf.dcsaas.net

Konta pocztowe

Jeśli została zmieniona konfiguracja domeny (DNS lub MX) na serwery Dreamcommerce (shoper.pl) należy ponownie utworzyć konta pocztowego. W przypadku usługi Abonamentu konta pocztowe tworzą Państwo w panelu administracyjnym, zakładka Konfiguracja > Hosting > Konta pocztowe. Należy podać przedrostek konta np. biuro, sklepu lub inną nazwę oraz zdefiniować hasło i zatwierdzić. W przypadku usługi hostingowej należy zalogować się do panelu hostingowego i przejść do zakładki Konta pocztowe, Następnie wybieramy opcje Utwórz konto pocztowe i podajemy przedrostek konta np. biuro, sklepu lub inną nazwę oraz zdefiniować hasło i zatwierdzić.

Strona sklepu nie pojawia się za każdym razem (tylko dla części klientów jest dostępna)

Jeśli występuje problem z usługami, należy sprawdzić konfiguracja DNS. Pola adresów DNS nie mogą zawierać podwójnych wpisów, dla przykładu jeśli domena została przekierowana na adresy DNS serwera Dreamcommerce (shoper.pl) w konfiguracji powinny znajdować się wyłącznie dwa adresy: ns2.dcsaas.net ns1.dcsaas.net Problem może się pojawić również w przypadku rekordu A przypisanego dla domeny lub sub-domeny. Aby uniknąć takiej sytuacji należy sprawdzić czy w konfiguracji domeny lub sub-domeny jest przypisany tylko jeden rekord z adres IP. Wszystkie rekordy które nie wskazują na właściwy adres IP należy usunąć.

Strona niewidoczna pod adresem z www. lub bez www.

Jeśli dokonujemy zmiany konfiguracji rekordu domeny lub sub-domeny, w przypadku niektórych serwerów jest wymaganie aby dodać dwa rekordy domeny. Przykład dla domeny shoper.pl: 1 rekord shoper.pl adres IP 2 rekord www.shoper adres IP.

POCZTA WE WŁASNEJ DOMENIE

Korzystanie z poczty przez Google Apps

Usługa Google Apps umożliwia korzystanie z poczty we własnej domenie za pośrednictwem konta Google, więcej informacji: http://www.google.com/enterprise/apps/business/products.html#gmail

Tworzenie kont pocztowych w Dreamcommerce (shoper.pl)

W przypadku usługi Abonamentu konta pocztowe tworzą Państwo w panelu administracyjnym, zakładka Konfiguracja > Hosting > Konta pocztowe. Należy podać przedrostek konta np. biuro, sklepu lub inną nazwę oraz zdefiniować hasło i zatwierdzić.

W przypadku usługi hostingowej należy zalogować się do panelu hostingowego i przejść do zakładki Konta pocztowe, Następnie wybieramy opcje Utwórz konto pocztowe i podajemy przedrostek konta np. biuro, sklepu lub inną nazwę oraz zdefiniować hasło i zatwierdzić.

DODATKOWE STRONY INTERNETOWE W DOMENIE SKLEPU

Jeśli domena jest podpięta pod serwer na którym jest sklep (przekierowanie DNS) jest możliwość w ramach tego serwera utworzenia sub-bomen które moga wskazywac na inny serwer. Jeśli chce utworzyć blog lub firmową stronę, możesz wykorzystać do tego sub-domenę. 10.1 Jeśli domana została przekierowana (przekierowanie DNS) na serwery Dreamcommerce (shoper.pl), przeslij do działu obsługi klienta zgłoszenie podając nazwę sub-domeny oraz adres IP serwera na którym będzie zamieszczona storna lub blog. 10.2 Jeśli domena jest przekierowana na inny serwer, tworzenie sub-domen oraz konfiguracja rekordów domeny znajduje się w panelu zarządzania domeną, w tym wypadku należy kontaktować się z dostawcą domeny.

Czy artykuł okazał się pomocny?
TAK
NIE

W jaki sposób możemy poprawić jakość tego artykułu?

+ = Udowodnij, że nie jesteś robotem 🙂