Najczęściej popełniane błędy w e-mail marketingu

Ostatnia aktualizacja: 17 czerwca 2024

Najczęściej powtarzającymi się błędami wśród e-mail marketerów to m.in.: wysyłka kampanii e-mail mimo braku zgody przez co takie działanie niezgodnie z prawem.

Powiedzenie pośpiech jest złym doradcą sprawdza się w przypadku błędów, które marketerzy popełniają podczas wysyłki kampanii, gdy nie mają czasu sprawdzić czy linki są właściwie podlinkowane, czy nie ma literówek w treści wiadomości i temacie, czy grafiki mają uzupełnione atrybuty ALT (alternative text).

Częste błędy przy prowadzeniu marketingu e-mail

Brak zgody na wysyłkę

77% konsumentów preferuje otrzymywanie wiadomości marketingowych na skrzynkę mailową – tak wskazuje raport opublikowany przez Marketo. Jednak czy równa się to chęci otrzymywania maili, na które odbiorca wcześniej nie wyraził zgody? Odpowiedź nasuwa się sama. Komunikacja email marketingowa musi być oparta o zasadę permission marketingu, czyli marketingu za przyzwoleniem.

Zatem opierając się o tę zasadę nigdy nie wysyłaj mailingów na adresy, które zdobyłeś w nielegalny sposób np. kupując lub zbierając adresy ze stron internetowych.

Ryzykujesz nie tylko tym, że twoje wiadomości zostaną oznaczone jako spam, ale również wysokimi karami finansowymi, co w związku z RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) staje się szczególnie dotkliwe.

Jak nie popełniać tego błędu?

Buduj swoją bazę organicznie, najlepiej za pośrednictwem odpowiednio skonstruowanych formularzy na stronie albo wykorzystując możliwości reklam Lead Adsowych na Facebooku. Pamiętaj, by robić to w oparciu o model double opt-in.

Double opt-in oznacza, że po wpisaniu adresu email, zostanie na niego wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu linka, adres email zostanie potwierdzony w bazie. Dzięki zastosowaniu takiej metody odbiorcy są świadomi zapisu na newsletter.

Informuj jakie wiadomości będą wysyłane na skrzynki pocztowe. Czy będą to tylko informacje marketingowe, czy też handlowe, a może materiały od partnerów – to nie jest tylko w dobrym tonie, ale wymagane już przez prawo.

Brak stopki i linku wypisu z bazy wysyłkowej

Jedną z naczelnych zasad wcześniej wspomnianego marketingu za przyzwoleniem jest fakt, że wyrażoną zgodę można w każdej chwili cofnąć.

Link wypisu, umożliwiający zrezygnowanie z newslettera jest podstawą do prowadzenia dobrego email marketingu.

Jeśli odbiorca nie chce dłużej dostawać od ciebie wiadomości, nie utrudniaj mu tego i usuń go z listy.

Kolejnym błędem jest brak dodania stopki z informacjami na temat firmy. Umieszczenie jej w wiadomości informuje odbiorcę, że działasz legalnie i nie chcesz niczego ukryć, co zwiększa twoją wiarygodność jako nadawcy. Dodatkowo, w przypadku spółek handlowych, jest to wymagane prawnie.

Dlatego pamiętaj, aby w stopce zamieścić takie informacje jak: nazwa, siedziba i adres spółki numer wpisania do rejestru i oznaczenie sądu rejonowego, w którym przechowuje się dokumentację spółki numer NIP i wysokość kapitału.

Jak nie popełniać tego błędu?

Wiele systemów do email marketingu ułatwia dodanie linku wypisu w treści wiadomości. Wystarczy poszukać odpowiedniego pola dodatkowego i umieścić go w odpowiednim miejscu (najczęściej jest to stopka wiadomości).

Dodaj link do podglądu wiadomości w przeglądarce

Dodanie link podglądu wiadomości w przeglądarce nie jest to wymagane, ale mile widziane. O ile nie dodanie go nie jest kategorycznym błędem, to link ten mocno ułatwia odczytanie wiadomości, szczególnie jeśli pojawią się problemy z wyświetlaniem obrazków w skrzynce pocztowej odbiorcy.

Brak testów przed wysyłką

Pośpiech jest złym doradcą. To powiedzenie również dotyczy kampanii mailingowych, w których zmiany często wprowadzane są na ostatnią chwilę.

Po wysłaniu kampanii nie masz już szans na edycję wiadomości i poprawę ewentualnych błędów. Co prawda literówki, błędy stylistyczne i ortograficzne nie wpłyną na obecność twojej firmy na rynku, ale mogą wpłynąć na postrzeganie jej jako mniej profesjonalnej wśród odbiorców newslettera.

Szczególnie, jeśli takie błędy pojawiają się w kreacji newslettera, gdzie subskrybent został zaintrygowany tematem maila, chce dowiedzieć się więcej szczegółów, a wyświetla mu się np. taka grafika, jak w poście poniżej opublikowanym przez Szymona Słowika?

A co jeśli dostarczona wiadomość wygląda tak, jak poniżej? Nie buduje to pozytywnego wrażenia, prawda?

Przykładowa wysłana wiadomość e-mail marketingu z błędami w zawartości
Rys 1. Przykład wiadomości e-mail zawierającej błędy – wysłanej w ramach e-mail marketingu.
Przykładowa wysłana wiadomość e-mail marketingu z błędami w zawartości
Rys 1. Przykład wiadomości e-mail zawierającej błędy – wysłanej w ramach e-mail marketingu.

Wyżej wymienione kampanie wysłane w ramach e-mail marketingu zawierają błędy, których spokojnie można było uniknąć wysyłając kampanię testową.

Jak nie popełniać tego błędu?

Od czasu do czasu sprawdź, czy np. stosowana przez ciebie personalizacja działa we właściwy sposób. W przypadku TripAdvisor zawiodła i zamiast zwracać się do mnie Renato, od kilku zwracają się do mnie: gajoch.r.

Przykładowa błędna personalizacja stosowana przy wysłanej kampanii e-mail marketingu
Rys 2. Przykład błędnej personalizacji przy kampanii e-mail marketingu.
Przykładowa błędna personalizacja stosowana przy wysłanej kampanii e-mail marketingu
Rys 2. Przykład błędnej personalizacji przy kampanii e-mail marketingu.

Przed wysyłką każdej kampanii przeklikaj wszystkie linki i sprawdź, czy np. oferowany topowy produkt nie wyprzedał się w ostatniej chwili. Istotnym jest także przesłanie wersji testowej do kilku osób – być może wyłapią to, czego ty nie zauważyłeś.

Równie ważne są testy wyświetlania się wiadomości w różnych skrzynkach oraz testy antyspamowe, które to wiele programów do email marketingu posiada w swojej ofercie.

Brak regularności przy prowadzeniu e-mail marketingu

Zbieranie bazy mailowej nie jest być może najszybszą metodą na promocję swojej marki, jednak wysyłka do bazy osób, które są zainteresowane twoim produktem, jest niezwykle skuteczna, szczególnie w przypadku e-commerce.

Pomimo wysiłku, który marketerzy wkładają w zbieranie bazy, często nie wysyłają oni regularnej komunikacji.

Niejednokrotnie zdarzyło mi się zapisać do newslettera przez stronę główną i oprócz potwierdzenia, nie otrzymałam żadnej komunikacji przez kilka miesięcy. Dopiero w okresie Bożego Narodzenia dostałam kartkę świąteczną.

Takie działania wskazują na marnowanie czasu zarówno przez marketera, jak i odbiorcę, który chciał otrzymywać np. promocje wprost na skrzynkę pocztową.

Jak nie popełniać tego błędu?

Przede wszystkim zastanów się w jakim celu prowadzisz email marketing. Twoja strategia nie musi być rozbudowana. Jednak dobrze jest wiedzieć, jak ten kanał chcesz wykorzystać w całościowym ujęciu działań marketingowych twojego e-commerce.

Brakuje ci czasu na regularną wysyłkę? Pamiętaj o możliwościach, jakie oferują autorespondery. Dzięki nim jesteś w stanie podtrzymywać komunikację z subskrybentami przez długi okres, ustawiając wiadomości tylko raz.

Pamiętaj również, że największą siłę oddziaływania ma kampania, która jest zaplanowana także w innych kanałach, i które dodatkowo „podbijają” komunikat wysyłany w newsletterze. Przykładowo dobrze sprawdza się połączenie email i sms marketingu.

Czy to wszystkie błędy e-mail marketingu?

W tym tekście bynajmniej nie zawarłam wszystkich błędów, jakie popełniają marketerzy w swoich kampaniach. Nie chodzi tu o przewidzenie wszystkiego, co może pójść nie tak.

Z podstawowych zasad pamiętaj, by wysyłać wiadomości do bazy pozyskanej z legalnego źródła, zaplanować swoje działania email marketingowe, a także testować każdą kampanię przed wysyłką. Już te trzy kroki pozwolą ci na wykorzystanie potencjału tego kanału marketingu internetowego.

Udostępnij artykuł:

Przetestuj sklep internetowy
przez 14 dni za darmo

Korzystaj ze wszystkich funkcji oprogramowania za darmo i bez zobowiązań.

Testuj wszystkie funkcje przez 14 dni bez zobowiązań. Zakładając sklep poprzez podanie
adresu e-mail akceptujesz nasz Regulamin i Politykę Prywatności