Jak Shoper korzysta z badań UX, aby usprawniać sklepy internetowe?
W Shoper koncentrujemy się na tworzeniu oprogramowania, które czyni zarządzanie sklepem internetowym jak najłatwiejszym, a jednocześnie umożliwia właścicielom sklepów internetowych pełne skupienie na sprzedaży oraz budowaniu relacji z klientami. Rozwijamy nasze oprogramowanie tak, by usprawniało twoją pracę i zapewniało kupującym przyjemne, płynne zakupy w twoim sklepie.
Wiemy, że intuicja to zbyt mało, by tworzyć naprawdę użyteczne rozwiązania, dlatego bazujemy na solidnych danych, czyli opiniach merchantów, które pomagają nam spełniać wasze oczekiwania.
Czym są badania UX i na czym polegają?
Badania UX (User Experience) polegają na zdobywaniu informacji o zachowaniach, nawykach, potrzebach i problemach użytkowników. Dlatego badamy stworzone przez nas funkcje razem z właścicielami sklepów oraz ich klientami. Dzięki temu mamy pewność, że to, co wdrażamy będzie intuicyjne, wygodne w użyciu i będzie kojarzyło się z pozytywnym doświadczeniem.
Jak wykorzystujemy wnioski z badań UX?
Dane z badań wykorzystujemy w pracy nad rozwiązaniami, które stale wprowadzamy, m.in. nad Storefrontem. Od początku powstania tej nowej technologii sklepu przeprowadziliśmy ponad 100 badań. Regularnie rozmawiamy z właścicielami sklepów i stale testujemy wdrażane nowe rozwiązania, bo rozwój produktu wiąże się z nieustannymi ulepszeniami.
Dlaczego korzystamy z badań UX?
Badania UX są kluczowym źródłem wiedzy, które pomaga nam poznać perspektywę właścicieli sklepów internetowych i uczynić ją bardziej zrozumiałą wewnątrz naszej organizacji. Przeprowadzamy badania, aby:
- Zrozumieć problemy właścicieli sklepów internetowych i zadbać o to, żeby były one szerzej znane w organizacji,
- skrócić czas wdrażania funkcji, dzięki wykrywaniu błędów odpowiednio wcześnie,
- ułatwić i przyspieszyć projektowanie rozwiązań,
- maksymalnie ułatwić obsługę sklepu internetowego Shoper i związanych z nim narzędzi.
Jak budujemy plan badań UX?
Plan naszych badań UX zakłada kilka etapów, a na każdym z nich stosujemy różne metody badawcze
Początkowe badania
W fazie początkowej projektu przeprowadzamy rozmowy, podczas których pytamy o doświadczenia, problemy i oczekiwania względem nowych funkcji. W ten sposób pozyskujemy dane, które stają się bazą pod dalsze projektowanie.
Testowanie użyteczności
W miarę rozwoju projektu testujemy różne warianty interfejsów. Przykładowo, podczas prac nad Storefrontem analizowaliśmy, które opcje są dla użytkowników najbardziej zrozumiałe. Dzięki temu mogliśmy wybrać i wdrożyć rozwiązania, które okazały się najwygodniejsze i najlepiej odpowiadające potrzebom właścicieli sklepów.
Monitorowanie zgłaszanych problemów
Zebrane opinie to dla nas niezwykle cenne źródło wiedzy. Gdy informujecie nas o problemach lub niejasnych funkcjach, przeprowadzamy dogłębne analizy, by szybko zidentyfikować źródło problemu i wprowadzić odpowiednie poprawki.
Sugestie użytkowników
Sugestie właścicieli sklepów stanowią istotny element rozwoju Shoper. Wysłuchujemy zgłoszeń, a te, które mogą pozytywnie wpłynąć na wygodę pracy, analizujemy i w miarę możliwości wdrażamy, choć niektóre propozycje wymagają czasu i dopracowania.
Przykłady wdrożeń na podstawie badań
Pracę nad Storefrontem rozpoczęliśmy z założeniem, że ma on polepszać doświadczenie zakupowe internautów i tym samym zwiększać sprzedaż naszych merchantów. Skupiliśmy się więc na koszyku, czyli kluczowym etapie w ramach dokonywania zakupów online.
Jednym z przykładów wprowadzenia wniosków z badań jest funkcja one-step checkout, która ma na celu uproszczenie procesu zakupu i zwiększenie sprzedaży. Na podstawie analiz, wywiadów z użytkownikami oraz badań konkurencji udało nam się stworzyć intuicyjny koszyk, który znacząco poprawił wygodę zakupów, szczególnie na urządzeniach mobilnych.
Innym przykładem jest przerobienie funkcji drag and drop w Shoper Visual Editor. Na podstawie opinii użytkowników zauważyliśmy, że mechanizm przeciągania i upuszczania nie był dla wszystkich intuicyjny. Przeprowadziliśmy dodatkowe testy, by sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy chcieliby zmieniać układ elementów. Wyniki tych badań pozwoliły nam ulepszyć mechanizm, dzięki czemu teraz możecie wygodnie przeciągać elementy w edytorze, co znacznie przyspiesza budowanie szablonu sklepu internetowego.
Jak zgłosić się do udziału w badaniu?
Twoja opinia ma ogromne znaczenie w procesie tworzenia jeszcze lepszego oprogramowania.
Jeśli chcesz pomóc nam rozwijać Shoper, zachęcamy do udziału w badaniach. Dzięki Twojemu feedbackowi możemy nadal doskonalić system i dostosowywać go do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku. Możesz zapisać się przez formularz, który znajdziesz tutaj.
Opinie oraz sugestie możesz przesyłać do nas również z poziomu panelu administracyjnego sklepu Shoper. Kliknij: Ikonę prezentu (A), potem kliknij: Prześlij opinię (B), wypełnij formularz i kliknij: ZAPROPONUJ NOWĄ FUNKCJĘ LUB ZMIANĘ (C).
Warto zapamiętać!
- Jakie cele mają badania UX i co obejmują?
- Czy Shoper uwzględnia badania UX w projektowaniu platformy?
- Jak opracować plan badań UX, który przyniesie wartościowe wyniki?
- Jak badania UX wpłynęły na funkcje platformy Shoper?
- Jak zostać uczestnikiem badań UX w Shoper?